Offisiell tråd for Panasonic VT30, V30, GT30, G30, ST30, S30 & X30 plasma-TVer - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 35 av 50 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 ... SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 981
    Newcomer TJGundersen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har en 55VT30 og på noen HD sendinger, fra bla nrk og tv2 har jeg fått en hvit flekk nederst. Det er ikke der når jeg ser feks. blu ray eller annet nedlastet HD materiale. Noen som har peiling på hva dette er?

Image - TinyPic - Free Image Hosting, Photo Sharing & Video Hosting

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janå
    Min tredje Panasonic er innkjøpt og montert. Under 6k for en 46" G30 føles som tidenes varp! Fantastisk bildekvalitet fra Blu-ray 1080 24p, og bare glede. Nesten.
    Ved oppsett av USB HDD-opptak får jeg bare beskjed om "Funksjonen ikke tilgjengelig" Har selvsagt formattert, og tv'n viser disken.

Kreves det 3,5" disk med ekstern strømforsyning? Har bare 2,5" disker her.
    I følge Panasonic selv, ja. Men hva prøver du å ta opp fra? Er kun om du bruker tv-ens tuner du kan gjøre opptak. Det er også to record-knapper på fjernkontrollen om jeg husker rett? I tilfelle prøvd begge?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TJGundersen
    Har en 55VT30 og på noen HD sendinger, fra bla nrk og tv2 har jeg fått en hvit flekk nederst. Det er ikke der når jeg ser feks. blu ray eller annet nedlastet HD materiale. Noen som har peiling på hva dette er?

Image - TinyPic - Free Image Hosting, Photo Sharing & Video Hosting
    Nederst i høyre hjørne?

Canal Digital?

skru på overscan når du ser på TV-sendinger..
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er Get..

Hvor skrur jeg på overscan?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsett-andre innstillinger-overscan av/på
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker!!

Newcomer janå sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    I følge Panasonic selv, ja. Men hva prøver du å ta opp fra? Er kun om du bruker tv-ens tuner du kan gjøre opptak. Det er også to record-knapper på fjernkontrollen om jeg husker rett? I tilfelle prøvd begge?
    Auda, trodde jeg kunne ta opp fra AV-kilder. Da er det nok der det ligger, og drømmen om en 64GB flash-pinne til direkteopptak fra HDMI/paraboltuner – gikk i grus.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Kalibrering

Har nettopp kjøpt meg 50" vt30 etter noen år med LCD. Grunnen var bedre innsynsvinkel og bedre bildebevegelser kontra LCD.

Ble midlertid overrasket over hvor mørkt bildet er ifh til LCD. Hadde regnet med generelt noe lavere lysstyrke men slik det er nå ser bildet unaturlig mørkt ut.

Har lest litt rundt og funnet ut at den kan kalibreres til å yte litt mer. Har kalibrert hvitbalansen på et par LCD-er med stort hell, ved bruk av spyder2 og hcfr.

Spørsmålene mine blir da; hvordan får man kalibrert i HD modus og i THX-modus? Når jeg går inn i service-menyen (vol- og 0-0-0) så skifter TV'et til analog inngang (SD-modus) og jeg kan kun kalibrere Dynamisk, Normal og Cinema..

Det overrasker meg også at DRV- og kontrast-nivåene i service menyen er de samme på de tre bildemodusene selv om bildet tydelig endrer seg når jeg skifter mellom de. Betyr det at jeg kalibrerer alle modusene samtidig uansett..?

Har også lagt merke til at modeller i andre land har andre moduser, som f.eks Custom, er dette det samme som Professional-modusene her i Norge...?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan nok ikke forvente noen ekstrem lysstyrke fra VT30-en. Jeg opplevde den også som akkurat litt for mørk, og i de fleste modusene så klippes hvitt når det kommer over et bestemt nivå. Derfor er det mange som kjører på max på lysstyrke, fordi tv-en likevel har hardcapping på dette i Professional-modusene.

For å få gjort noe med innstillingene i service mode må du etter hva jeg husker koble til via component, men husker ikke årsaken til dette. Tviler på at du vil få noe mer lysstyrke ut av å herje med servicemenyen, dog.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han her økte lysstyrken fra 4,7 fL til 12 om jeg ikke har lest feil:
    Review: Panasonic TC-P65VT30 plasma

Jeg kan gjøre justeringer i servicemenyen, men får ikke skiftet inngang til annet enn analog antenne, og da er jeg like langt (bare sne). Syns det er vanskelig å finne relevant info om dette på nettet, så ville prøve lykken her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du skal lese hele artikkelen en gang til og legg merke til denne setningen:

"Maximum light output after calibration in THX mode was about 38 fL with my usual small (10%) test windows."

Han måler 38 fL på små vinduer, og om du ser på VT30-en din selv også så vil du se at du får mye sterkere hvitt om du har et lite hvitt vindu på midten enn om du fyller hele skjermen med hvitt. Og større disse skjermene blir, svakere lysutbytte gir de på hvitt. Det er helt normalt.

Og det som endres i servicemenyen tror jeg hovedsaklig gjelder gråskalanivået, ikke lysstyrken. Om ikke det er jeg som har tolket feil, da..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill :-)

Første avsnitt i "before calibration" skriver han 4,7 fL maks, og siste avsnitt under "Calibration" skriver han 12 fL med 100% field (siste setning).

På "dynamisk" er lystyrken mer enn god nok for meg (men den klipper), så om jeg klarer å maks'e output ved kalibrering til like før den begynner å klippe lyse partier, så tror jeg at jeg skal bli godt fornøyd.

Tror og håper jeg er inne på noe.. kommer til å prøve meg litt frem senere i dag om jeg får tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibrering - konklusjon

Gjorde en kjapp kalibrering i går, og sier meg foreløpig fornøyd, selv om ikke alt ble helt perfekt. Dette er mine erfaringer så langt:

Oppsettet er kanskje ikke det mest optimale, men har fungert bra for meg så langt; HCFR dvd-manual og software, oppskalert på samsung blu-ray, spyder2 probe (har hcfr-proben, men den har vært noe ustabil).

Først, i forhold til tidligere erfaring med Sony og Toshiba LCD så har kalibrering av Panasonic'en vært en blandet opplevelse. Service-menyen er ikke den enkleste å navigere i, den skifter mellom bildemoduser fra side til side. EDIT: std-innstillingene (f.eks. lystyrke/kontrast) slår inn i sm-modus. Andre generelle problemer skal ha blitt fikset i s/w-modus.

Så synes jeg det er noe snodig at de ulike bildemodusene blir så forskjellig på tross av like verdier i SM, det tyder på begrensinger i kalibreringen.

VT30'en har forskjellig kalibrering for SD- og HD-modus. Det gir mulighet for bra bilde til begge modus, men krever to kalibreringer. Jeg kalibrerte kun HD-modus. For å kalibrere SD-modus må en ha en analog kilde, f.eks. kompositt-kabler (ikke testet), og for HD-modus må en være tilkoblet med HDMI.

Jeg begynte med å kalibrere Cinema siden jeg bare kunne velge mellom dynamic, normal og cinema. Her oppnådde jeg meget bra RGB-resultat og nesten perfekt gamma på 2.2. Ingen endring i lysstyrke dog (ble for mørkt for min smak).

Derfor gikk jeg over på normal bildemodus siden jeg opplevde mer akseptabel lysstyrke der, og kalibrerte med utgangspunkt i Normal fargetemp. RGB-kurven ble da mer enn godkjent, mens gamma ikke ble fullt så perfekt. Dvs lysstyrke-kurven ble noe lineær på midten, så gamma falt vel nesten til 1.8 ved 50% lysstyrke. Mulig jeg tar en runde til ved en senere anledning.

Kalibrerte kun med 10% dekning/ små vinduer. Så jeg merker godt at TV'en cap'er lysstyrken ved store hvite felt oppmot 100% dekning, men i mye mindre grad enn før (dvs. mindre synlig for mine øyne, selv om TV'en cap'er på de samme nivåene).

Hadde jeg visst at 'problemet' med lysstyrke er avhengig av størrelse på TV så hadde jeg muligens gått for en 42" i stedet..kjedelig å være etterpåklok i denne prisklassen :-P

EDIT: Har utforsket litt mer. Gamma'en kom seg litt når jeg senket kontrasten noe, men siden tv'et cap'er tidlig ved 100% dekning ser gamma-kurven motsatt ut i det tilfellet. Så her gjelder det å finne den gyldne middelvei.

Service-menyen: Sannsynligvis ikke nødvendig for å kalibrere på vt30. Jeg benyttet den fordi jeg etter litt research trodde tv'ets vanlige hvitbalanse-meny ikke var tilstrekkelig. Men det er den altså, bare noen folks som hadde problem med den før de første oppdateringene kom.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får ikke i pose og sekk nei. Det blir gi og ta.

Har også 50 tommeren. Den har jo et fysisk filter på fronten. Du ser det godt i skarpe vertikale vinkler. Hjelper på refleksjoner fra glasset, som er en av plasmaens ulemper. Gir vel også bedre sortnivå. Men, det senker lysstyrken noe.

Derfor er TV'en best på kveldstid, med lite innebelysning. Da nyter man godt av det dynamiske omfanget og sortnivået. Heldigvis ser jeg TV om kvelden og har normalt lite lys i stua.

Kan du anbefale noen lenker, som dokumeterer service-menyen? Du sier man mister garantien, men gjør man det om man bare titter i service-menyen?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, jeg flyttet TV'et ned i kjellerstua i stedet. Ikke populært hos kona, men mest rettferdig for TV'et :-)

Filter i glasset altså, det må jeg sjekke ut.. Det sies jo også at VT20 hadde bedre lysstyrke, men ikke så bra sortnivå som VT30. Personlig kunne jeg kanskje foretrukket førstnevnte pga dette, er jo tross alt vant med LCD.

Har ikke funnet noe dokumentasjon på SM. R/G/B-DRV og -CUT er de jeg bruker (drv er 'hoved-bryteren', cut er justering av 'nedre lysstyrkenivå) som er std på alle tv'er. Har tidligere også vært innom kontrast og lysstyrke(/brightness) dersom disse har vert helt på jordet. En kan google litt på kalibrering generelt for info, mange instillinger er standard for de aller fleste tv-apparat.

Jeg VET ikke om man mister garantien ved å benytte service-menyen, men dette har vært en vanlig praksis hos de fleste produsenter. Jeg er dog usikker på om det går ut over garantien om man ikke gjør noen endringer..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man vet jo aldri hvem som har vært i servicemenyen, så bare det at det kan påvises at noen har vært der inne gir vel ikke alene garantinekt, men det er jo temmelig obvious dersom innstillinger i servicemenyen har ført til at produktet slutter å fungere

Kalibratører bruker av og til servicemenyene for noen tweaks, samme med tv-verksteder. Men jeg ville overlatt justering i disse menyene til folk som vet hva de driver med. Ett lite feilklikk kan være nok (det finnes noen forumtråder rundtforbi om uheldige sjeler som har kommet borti en pil på feil sted osv.)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slutter meg til det slc sier. Om man er usikker, eller bare nyskjerrig, så bør man styre unna service-menyen. De små justeringene på drv og cut er også umulig å måle/justere uten en probe som viser en graf.

Selvfølgelig, man kan være forsiktig, samt skrive ned opprinnelige verdier, men om man er redd for garantien ville jeg prøvd justeringer fra de vanlige menyene først og fremst.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jev vil ikke røre innstillingene uten en rimelig god spider. Da ville jeg evt. satt meg skikkelig inn i kalibreringsmetoder på forhånd. Disse TV'ene er jo rimelig godt kalibrert på fabrikk også.

Eneste jeg ville brukt service-menyen til, er å lese antall timer TV'en har kjørt. Var nevnt noe om det tidligere i tråden, men det gikk ikke tydelig fram hvordan man skulle gjøre det. Jeg kom inn i menyen, men rygget fort ut igjen. Litt skummelt som dere sier

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BjoRas
    Disse TV'ene er jo rimelig godt kalibrert på fabrikk også.
    Det skal du ikke være sikker på. Bare fordi testeksemplaret på HDTVtest.co.uk eller i Hjemmekino har en snorrett gammakurve/RGB-tracking betyr ikke at du har det samme hjemme. Har erfart det selv.
    Flere burde spandere litt cash på en måleprobe og investere litt tid i kalibrering, resultatet er verdt det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt en Spyder for kalibrering. Regner med det vil gå med noen timer i romjula.

Har funnet noen lenker rundt dette, men hvis noen har erfaring på kalibrering av 50VT30 selv hadde det vært fint om de ville dele det.

http://avforum.no/forum/kalibrering-...m-du-tror.html

Side 35 av 50 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •