Offisiell tråd for Panasonic VT30, V30, GT30, G30, ST30, S30 & X30 plasma-TVer - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 50 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 981
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg hadde også en 50VT30, og har sendt den tilbake, så jeg kan jo også nevne hva jeg gikk for istedet. Jeg gikk for noe helt annet.

Jeg gikk nemlig for en Samsung UE55D8005 LCD/LED-TV. Altså den fancy med utrolig tynne rammer. Nesten 20.000,- for 55-tommeren.
    Min første LCD-TV, forresten.
    Så hvordan funker denne i forhold til Panasonic VT30?

Førsteinntrykket ble veldig positivt, det er en meget lekker TV. Selv om den er 55 tommer, er den fysisk mindre på alle måter enn en 50-tommers Panasonic VT30. Ca. halve vekta også.
    Ingen antydning buzzing eller viftestøy.
    Smart-TV funksjonene er penere lagt opp, og funker minst like bra.
    Bildet er skarpt og fargerikt, og bevegelsene er faktisk ikke så ille.

Så har jeg nå konvertert til LCD etter mange år med plasma?
    Nei. Ikke ennå.

Stikkord er clouding og bleeding.
    Det er ganske så ille på denne TV'en.
    Alle hjørnene er merkbart lysere enn resten, og lysnivået er generelt ujevnt over hele skjermen. Man kan se et slags mønster i bakgrunnen ved panoreringer.
    Mye lettere å se enn de grønne flekkene på VT30'en jeg hadde.
    Dette er ikke spesielt merkbart i et godt opplyst rom, men så lenge det er nogenlunde mørkt ute, og passelig med lamper i stua, merkes det godt.
    Jeg har prøvd å kalibrere bort dette, men det er ikke mulig. Selv med baklyset nesten på null, er det mulig å se.

Innsynsvinkelen er ikke imponerende.
    Flytter man seg fra treseteren som står rett foran TV'en, blir bildet ganske så blasst og grått. Det er ikke krise, men i forhold til plasma er det svært merkbart.

Ellers kan det også nevnes at bildet på en plasma føles på en måte mer naturlig, uten at jeg kan helt sette fingeren på hva grunnen er.

Så fancy-Samsungen går nok også tilbake til butikken. Litt synd egentlig, for det praktiske er virkelig bra.

Nå står det mellom å teste en Samsung-plasma, eller ta sjansen på at Panasonic har fått orden på produksjonen i nyere serier.

Eller kanskje man skulle gitt LCD en sjanse til i form av en modell med ekte LED-bakgrunnsbelysning med lokal dimming?
    Men prisen er ofte ganske mye høyere enn tilsvarende plasma.

Decisions, descisions...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å bestill VT30 fra elkjøp hvis du skal prøve og rapporter tilbake her hvordan det går Jeg mistenker at de sitter med noen av de nyeste VT30-ene som er å oppdrive nå, så jeg har et tynt håp om at panelene er bedre. Rapporter fra UK er dog ikke så optmistiske.

Jeg venter på returoppgjøret mitt fra komplett enda, men når det går i orden lurte jeg på å forsøke en VT30 fra Elkjøp som sagt, fordi jeg vet de har hatt den på backorder en stund pga sen levering fra Panasonic. Helt utrolig at det skal være så "umulig" å finne en tv som fungerer i den prisklassen.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tidliger utropt litt skuffelse av min 50VT30, men det har forandret seg en del. IR ser jeg nå mye mindre av. Her var jeg nok litt uheldig ved at jeg brukte THX moduset som ikke har pixel orbiter. Logoene fra Premier HD forsvant etterhvert og jeg ser nå veldig lite IR.

Oppbrytningen av bilde ved hurtige panoreringer (f.eks fotbakk kamper) ser jeg, men det kan like gjerne være en svakhet med sendingene og dekoderen. Har ikke sett dette med Blu-ray. DVD har jeg ikke fått testet det med enda, ser som oftest Blu-ray for tiden.

I det store og det hele er jeg godt fornøyd med skjermen nå. Den er ikke helt perfekt, men alt i alt en veldig bra skjerm. De grønne flekkene har jeg ikke, jeg legger i alle fall ikke merke til det.

Flens:
    Flott å lese om dine tilbakemeldinger. Det du nevner med at plasma har et mer naturlig bilde er også min opplevelse. Jeg opplever bilde fra LCD/LED som kunstig og med dårlig eller nesten ingen dybdesyn. Vanskelig å si hva årsaken er. Har riktig nok ikke sett den siste toppmodellen fra Sony, men har aldri sett en LCD som ikke har dette problemet til dags dato.
    Har du forresten vurdert proff skjermen til Panasonic? Hvis de nye er kommet nå vel og merke. Prisen er høy slik jeg har forstått det. Men det er nok helt klart en skjerm for perfeksjonistene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med oppbrytingen du snakker om er et kjent problem med Panasonic-plasmaene, og det var sånn også på 2010-modellene. Men dette er for meg ikke noen big deal. Det eneste jeg ikke klarte å leve med var rett og slett disse grønne flekkene, så hvis jeg nå kjøper en skjerm til og ikke ser antydning til det klarer jeg å leve med de andre tingene som er med på å ikke gjøre den helt perfekt.

Jeg har som jeg har sagt før kjennskap til svakhetene, og aksepterer at ingen tv-er er perfekt, men dette med grønnflekker er en paneldefekt jeg ikke kan godta. Veldig fint at du ikke har det på din, og at IR-problemene dine ble borte da du sluttet å bruke THX kan kanskje tyde på at teorien min om at pixel orbiteren er disablet stemmer, og for meg gir det også mening at den ikke er aktivert i en slik modus.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Flens:
    Flott å lese om dine tilbakemeldinger. Det du nevner med at plasma har et mer naturlig bilde er også min opplevelse. Jeg opplever bilde fra LCD/LED som kunstig og med dårlig eller nesten ingen dybdesyn. Vanskelig å si hva årsaken er. Har riktig nok ikke sett den siste toppmodellen fra Sony, men har aldri sett en LCD som ikke har dette problemet til dags dato.
    Har du forresten vurdert proff skjermen til Panasonic? Hvis de nye er kommet nå vel og merke. Prisen er høy slik jeg har forstått det. Men det er nok helt klart en skjerm for perfeksjonistene.
    Vet du modellbetegnelsene på proffskjermene?
    Det kunne vært interessant å se nærmere på dem.

Men en VT30 uten grønne flekker hadde jeg absolutt klart å leve med. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VX300 er årets proffmodeller. De er faktisk målt til å være dårligere enn VT30 på sortnivå og betydelig verre i dagslys enn VT30, så det spørs om det har så mye for seg. De bruker også det samme panelet som VT30 så det er jo ikke helt utelukket at de samme problemene er der, med mindre de har håndplukket alle panelene uten denne defekten til denne serien :P

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    VX300 er årets proffmodeller. De er faktisk målt til å være dårligere enn VT30 på sortnivå og betydelig verre i dagslys enn VT30, så det spørs om det har så mye for seg. De bruker også det samme panelet som VT30 så det er jo ikke helt utelukket at de samme problemene er der, med mindre de har håndplukket alle panelene uten denne defekten til denne serien :P
    Det var overraskende. Og da er vel det tipset mitt ikke så veldig bra.

Det med panoreringer vil jeg tippe løser seg med en video prosessor. Du får jo tross alt en VT30 og en video prosessor for prisen av toppmodellen til Sony.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det med panoreringer er det samme som jeg tenker på så er det pga fosforlag og ikke så mye å gjøre med. Du tenker på dette at bildet på en måte deler seg opp i de forskjellige fargekomponentene, spesielt med grønt litt på slep?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var overraskende. Og da er vel det tipset mitt ikke så veldig bra.

Det med panoreringer vil jeg tippe løser seg med en video prosessor. Du får jo tross alt en VT30 og en video prosessor for prisen av toppmodellen til Sony.
    Betyr det at Sony ikke er aktuell? Jeg har en Sony KDL-46HX920 hjemme nå og den imponerer (igjen). Denne modellen har ikke de problemer som du nevner med Samsung`n.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker kjøpe en ny VT30 65" her i Norge for å ta den over grensen til mitt hus i Sverige - sparer mer enn 5 tusen på det. Litt rart at Komplett .se og .no (og alle andre også) har helt ulik prising av samme TV. Allt annet er billigere i Sverige men ikke denne TVn. Vet noen om det er et problem med toll, mva etc. når man tar den over grensen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norsk moms skal refunderes på grensa og svensk moms betales. Blir litt papirarbeid, men momsen er vel den samme eller veldig lik så det skal ikke være så utslagsgivende.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Hvis det med panoreringer er det samme som jeg tenker på så er det pga fosforlag og ikke så mye å gjøre med. Du tenker på dette at bildet på en måte deler seg opp i de forskjellige fargekomponentene, spesielt med grønt litt på slep?
    Vanskelig å si sikkert. Men skyldes det fosfor, så ville jeg også ha sett det uavhengig av kildemateriale. Nå har jeg riktig nok ikke sett så mange filmer, men jeg så ingenting av dette da jeg så Pirates Of The Caribbean på Blu-ray forleden dag. Men kan jo også tenkes det kommer tydelige frem med grønn gressmatte.

Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Betyr det at Sony ikke er aktuell? Jeg har en Sony KDL-46HX920 hjemme nå og den imponerer (igjen). Denne modellen har ikke de problemer som du nevner med Samsung`n.
    Ikke for meg. Jeg beholder 50VT30, men hører gjerne om dine erfaringer med Sonyen. Del gjerne hvordan du opplever den sammenlignet med VT30 eller VT20.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Vanskelig å si sikkert. Men skyldes det fosfor, så ville jeg også ha sett det uavhengig av kildemateriale. Nå har jeg riktig nok ikke sett så mange filmer, men jeg så ingenting av dette da jeg så Pirates Of The Caribbean på Blu-ray forleden dag. Men kan jo også tenkes det kommer tydelige frem med grønn gressmatte.
    Det er mye mer fremtredende på materiale som har en framerate på 50FPS, derfor går dette også ofte under kallenavnet "50Hz bug". Blu-ray er for det meste 24Hz, så denne defekten vil derfor det meste av tida ikke være så synlig der. Hadde man halvert frameraten på en fotballkamp ville du ikke sett etterslepet så godt der heller, men bildet ville ha blitt opplevd som mye mer hakkete

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for meg. Jeg beholder 50VT30, men hører gjerne om dine erfaringer med Sonyen. Del gjerne hvordan du opplever den sammenlignet med VT30 eller VT20.
    Jeg låner den bare fra min søster. Men sortnivået er bedre på HX920 enn Panasonic VT20. Sony`n er tilnærmet dønn sort!

Innsynsvinkelen er også temmelig bra (de har de liggende bordstativet som gir en litt bakoverliggende skjerm= litt bedre innsysnvinkel) og fargene er nøyaktige. Dette er nok den LED-skjermen som likner mest på plasma-bildet.

Den har muligens litt Halo-effekt sett fra siden, men det er ikke mye å bry seg om. Jeg ser at andre har rapportert feil på tidligere utgaver av denne skjermen, men her er det heldigvis ikke noe feil. Men skjermen er jo ganske dyr i forhold til størrelsen (jeg tror de fikk den på tilbud til 17990,- uten det dyre bordstativet).

Jeg har åpenbart vært blant de heldige med mine VT20 og er fremdeles veldig fornøyd. Jeg returnerte VT30, men om man får en VT30 som er 100 % i orden, så er det en bra skjerm til prisen (Den har både pluss og minus i forhold til VT20).

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg venter også på penger fra Komplett. Det har kommet en PDF som sier at de skal komme snart, men jeg vet ikke helt hva det betyr i praksis. Uansett har Komplett vist plettfri service.

Jeg har vært en runde i butikkene å kikket på LCD skjermer uten at noen har falt i smak. I tillegg har jeg stått med hodet gnurt opp i en rekke Panasonic plasmaer for å høre om støyen er like angstfremkallende som min tidligere 42VT30. Ingen har vært i nærheten av hva dråget mitt fikk til. Med andre ord er det håp.

Lcd bildet er enten for hardt eller for blast. I tillegg er man avhengig av interpolering for å jevne ut den plagsomme hakkingen. Såpeoperaeffekten derimot. Den er rett og slett ikke noe for meg.

Samsung gir mer kontroll over effekten, men når man ikke kan skru av støyreduksjonen på BD blir det allikevel håpløst. Hvis man ikke liker at det ser ut som noen har gått løs med en pensel og smurt bildet utover skjermen da. Forøvrig en effekt jeg kan skape selv ved å ta av meg brillene. Da får jeg hodepine... Hva er vitsen med det?

Den eneste LCD-en jeg kunne tenke meg å se nærmere på er LGs nye rakett med NANOLED og horder av digitale dippedutter som skal gjøre film og tvtitting til en orgastisk opplevelse. Er det noen som har sett hva denne kan pumpe ut av bilder, og ikke minst!!!

Er input lag overkommelig? Eller like grisete som de fleste andre nyere LCD tv-er?

Forøvrig vurderer jeg sterkt å teste en 46GT30 i håp om at den har en litt snillere lyd. Jeg mener det er greit å ha en tv som ikke gir inntrykk av at det gjemmer seg en flokk bier i panelet.

Hadde tredje verdenskrig blitt et faktum ville trolig VT30 modeller blitt brukt som torturmetode. Litt som å dryppe en og en dråpe kaldt vann ned på knotten din i mange timer. Trolig ville man knekke langt fortere med Panasonics slue metoder. Huff!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med støyreduksjon i Samsung var en bug som skal ha blitt fikset nå. (Det var på uansett om man satte det av eller på, ble angivelig fikset for noen uker siden)

VT30-en jeg hadde innom her summet ikke nevneverdig overhodet. Litt tendenser på lyse bilder, bare. Samsungen jeg har midlertidig nå summer en del mer, men det plager meg ikke. Hvorvidt man plages av det er ganske personavhengig.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en PX80 som også lager litt lyd, men det er ikke mulig å høre det før man er rundt en halv meter fra skjermen. Hvis bildet går helt i hvitt «buzzer» den litt.

VT30en «BUZZET» så høyt at det skar igjennom på nesten fire meter selv med volumet ganske høyt på. Det stinker, og slik kan det ikke være. Jeg er ikke en videre sensitiv person heller. Min samboer har en hørselskade som gjør at hun blant annet ikke kan høre gresshopper, men Panasonic presterte å sette igang trommehinnen hennes. Det er sært...

Særlig plagsomt var det når eksempelvis filmer gikk inn i rolige partier. Du vet når man skal bli litt melankolsk.

Viftene som enkelte her inne også klager på hørte jeg ikke noe til før jeg satt øret helt inntil risten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, jeg kjenner ikke til at de skal bråke så mye så det kan godt være at du faktisk hadde en spesielt dårlig skjerm. Jeg har litt andre bekymringer enn støy etter mine opplevelser, men jeg er villig til å gi det en sjanse til. Jeg bare lurer på om det er verdt å prøve å gå for en 55" i stedet eller ikke. Det koster mer enn jeg er komfortabel på å bruke på en tv.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en moralsk grense for mye penger jeg skal bruke på en tv.

Derfor vurderer jeg 46GT30. I tillegg har jeg lite behov for 3D briller siden jeg tipper hele konseptet er dødt om få år.

3D har dukket opp med jevne mellomrom siden 60tallet og hver eneste gang har det vært en forbigående hype, jippo eller mote om du vil. En time med Avatar på kino ga meg bare hodepine. Trolig hadde det noe med selve filmen å gjøre også, men det er en annen sak.

Bildet er uansett det viktigste. Forskjellen mellom VT og GT er så liten at mellomlegget ikke er nødvendig hvis man ikke skal bruke 3D aktivt.

De grønne flekkene så jeg faktisk ikke den tiden jeg hadde tv-en. At bildet delte seg opp under raske bevegelser er en annen sak. Det så ikke pent ut, men jeg har ikke sett det så markant noen andre steder og tro meg. Jeg har vært rundt de siste dagene. Det slår meg at jeg fikk en skikkelig møkkatv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med at bildet deler seg opp blir mindre synlig om IFC står på, og det gjør det sannsynligvis på utstillingsmodellene. Dersom du ikke trenger 3D kunne du kanskje også vurdere å se på G30, litt avhengig av lysforholdene der du skal ha tv-en. Trenger du satellitt-tuner utgår G30, men hvis ikke det er en nødvendighet får du mye tv for pengene der.

Side 31 av 50 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •