Offisiell tråd for Panasonic VT30, V30, GT30, G30, ST30, S30 & X30 plasma-TVer - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 50 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 981
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Darkside
    Hva er Panasonics innstilling for at få "0" altså null skarphet? Vet fra min tidligere Panasonic at om jeg satte skarphet helt i bunn, da forsvannt mye av problemet med hakking i bildet. Tror det henger sammen med at når en setter på bare det mindste skarphet da begynner problemet med "false contouring".
    På VT30 ser dessverre ikke skarphet-innstillingen ut til å ha noen effekt på false contouring.

Sitat Opprinnelig postet av Betroz
    Se hva som kom til meg i dag
    Kommer med mer en annen dag!
    Fett! Da får jeg noen jeg kan sammenlikne erfaringer med.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD-er oppskaleres meget bra på VT30. Skjermen gjør en så god jobb at gode DVD-er (fra en god spiller) ikke på noen måte gjør at jeg savner høyere oppløsning på filmen. Jeg er vant til at DVD ser dårlig ut på store HD-skjermer, men på VT30 kan jeg for første gang si at jeg ikke savner en skjerm med native DVD-oppløsning.

Skjermen er imidlertid såpass avslørende at dårlige DVD-er (f.eks. mye grums) blir meget tydelig. Det er også merkbar forskjell på bildekvaliteten fra forskjellige spillere. Blu-ray spilleren min gir betydelig mer støy i bildet (på DVD over HDMI) enn min rene DVD-spiller (over SCART). Heldigvis gjør PNR (noise reduction) på TV-en en god jobb med å fjerne grumset uten å redusere detaljene.

Jeg testet også en HD-film i 50 Hz kontra 60 Hz fra Mac-en. I begge tilfellene opplevde jeg "doble bilder" (falske konturer) ved raske bevegelser, men i 60 Hz forsvant misfargingen (blå/røde konturer). Det hjalp betydelig, men dessverre er ikke 60 Hz noen mulighet i Europa.

Hvor ofte jeg ser falske konturer avhenger av filmens bruk av raske kameraføringer. I noen filmer er det bare et problem en håndfull ganger, mens i andre er det direkte slitsomt. Så lenge jeg følger kameraets fokus i filmen går det som regel greit, siden det gjerne er detaljene utenfor fokus som får konturene. Selv om problemet er frustrerende så er det bedre at det er de få, raske scenene som sliter enn de mange, roligere scenene, som tross alt ser glimrende ut på denne skjermen.

På TV-sendinger er det gjerne oftere bruk av raske kameraføringer enn i film. Her går det imidlertid greit å sette IFC (Intelligent Frame Creation) på maks. Det reduserer konturene i mange tilfeller og gir også tydeligere bilde ved raske bevegelser. Resultatet er litt rykk og napp, men det ser i det minste bedre ut enn de hyppige, falske konturene.

På fotball-sendinger går det helt greit å følge kampen, både med og uten IFC. Ballen er godt synlig og spillerne ser korrekte ut. Den vertikale midtlinjen får noen falske konturer når kameraet går forbi, men det er bare snakk om noen omriss, ikke en kopi av streken. Generelt ser det ut som om kameraet ikke beveger seg raskt nok i fotball til at det er noe stort problem. Det er gjerne når kameraet roterer (eller panorerer forbi nære objekter) at bevegelsene blir altfor raske for skjermen. Jeg har sett noen skrekk-eksempler på fotball fra avforums.com på VT20 og har ikke opplevd det så ille på VT30.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av moeste
    Kjekt om du kunne lagt ut målene på den eska, så jeg kunne målt om den går inn i V70'n min....
    Lengde : 171cm og høyde 119cm

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kimsnarf : Jeg skal iallefall ikke bevisst prøve å se etter feil i bildet når jeg får koblet opp min VT30 i kveld. Er det noe jeg tydelig kan se med en gang, så er det noe annet. Sitter man å ser etter feil så finner man som regel noe...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Betroz
    kimsnarf : Jeg skal iallefall ikke bevisst prøve å se etter feil i bildet når jeg får koblet opp min VT30 i kveld. Er det noe jeg tydelig kan se med en gang, så er det noe annet. Sitter man å ser etter feil så finner man som regel noe...
    Jeg er enig der. For min del oppdager jeg gjerne ting ved vanlig bruk som jeg da blir nysgjerrig på hva skyldes. Jeg sitter ikke og finkjemmer bildet. Det er mange småting ved skjermen som jeg glatt kan overse. Det er bare de falske konturene som er så åpenbare at jeg ikke klarer å la være å se dem. Men man kan trygt si at denne skjermen har gjort meg bevisst på flere svakheter i kildematerialet enn før. Slik var det også da jeg fikk gode hodetelefoner og høyttalere. Det er et kvalitetsstempel.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått bekreftet levering på tirsdag av min 65VT30.. Gleder meg faktisk. Tipper det blir denne + noen hissige persienner. :P

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

gled deg

Sitat Opprinnelig postet av owo
    Da har jeg fått bekreftet levering på tirsdag av min 65VT30.. Gleder meg faktisk. Tipper det blir denne + noen hissige persienner. :P
    da kan du bare glede deg! kjøpte min for en uke siden, og må si jeg er mektig imponert. Særlig imponert har jeg blitt av et dyreprogram som vises på Sky 3D, det var som om slangene skulle krype ut av skjermen! Har også nettopp sett filmen The Hole. Hadde neppe gidda å sett den ferdig i 2d, men i 3d var den jo konge :-)

Og i mårra vises finalen i Wimbledon i 3D på BBC ettersom jeg forstår, bare å glede seg!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt off-topic, men hvordan er det å se sport i 3D? Har sett en del filmer i 3D og synes bare noen av de kom virkelig til sin rett. Noen av de mener jeg hadde sett bedre ut i 2D.
    Er 3D i sport bedre enn 2D?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Etter et tips på avforums.com prøvde jeg Cinema modus i stedet for THX på de scenene der jeg har sett mest misfarging (falske konturer) og forbausende nok hadde det en positiv effekt. Når jeg hopper frem og tilbake mellom THX og Cinema på de samme scenene er misfargingen synlig redusert i Cinema modus. Den er fremdeles der men på et akseptabelt nivå. I mange tilfeller merker jeg den ikke. I THX ser jeg den etter kort tid selv når jeg ikke prøver.

Jeg har ikke klart å finne noen innstillinger som gir samme mengde misfarging i Cinema og THX, så det ser ut som disse modusene gjør noe forskjellig bak kulissene. Forøvrig er bildet temmelig likt, så det blir Cinema på meg fremover nå.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kimsnarf : Jeg bruker Professional1 modus med Flatpanels.dk sine innstillinger. Kan ikke huske å ha sett noe misfarging på min...

Det er også tydelig at det er forskjell i menyen mellom amerikansk og europeisk modell av VT30. Ser ser det er innstillinger som jeg ikke har, men som de i USA har på sine VT30. F.eks jeg kan ikke se hvor jeg stiller på 48, 60 og 96 Hz i menyen...

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på og anskaffe meg en VT30, og ettersom jeg har lest her, så er det vel absolutt verdt kjøpet...
    Så, hvilken BluRay kan anbefales?

Skal også selge min Panasonic G20 50" plasma samt da Pioneer LX52 bd spiller... hvilken pris kan jeg sette på dette?

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe jeg lurer på her. THX modus på min VT30 har lysstyrken satt til 0. Flatpanels satt +2 der for å stabilisere gamma, skrev Rasmus. Cnet har satt lysstyrke til sinnsyke +54 i sin test av VT30! Jeg skulle prøve å stille på kontrast og lysstyrke selv etter min stue, og jeg putta da inn en Terminator2 bluray som har "THX Optimizer". I delen der man skal stille inn lysstyrken så er det en THX logo som man skal kunne se, men ikke se skyggen av den. Etter jeg gjorde dette la jeg merke til med en gang at sort nivået ble bedre. Jeg måttes sette -10 på lysstyrken hos meg i min stue sent på kvelden. Dette er jo MYE lavere enn kalibrerte innstillinger som ligger på nettet, som også er for mørke film rom.

Men vet dere hva dette vil gjøre med gamma? Hva med skyggedetalj, mister man en del av dette til fordel for bedre sort nivå?

Jeg setter pris på alle innspill rundt dette her!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok "offret" en del skygge detaljer med å senke lysstryken såpass.
    Men det kan også være kilden din som gjør at du må såpass langt ned og du trenger ikke å miste mye detaljer-hva synes du selv? Blir alt en sort "grøt"?
    Hvilken gamma kjører du på?

Vil påstå at det er nesten bortkastet og bruke andre sine innstillinger på plasma skjermer-da ingen skjermer ER like og ALLE har forskjellige rom/lyssetting.

Så derfor vil du selvsagt få best resultat med sikkelig kalibrering hjemme hos deg

Har enda ikke målt VT30.

Generelt er det best å prøve på å få så gjevn gamma fra 0-100IRE f.eks 2.2 som overhodet mulig-derfor litt fin justeirng i bunn på lysstyrke. Ved å senke lysstyrke for mye kan en få "feil" gamma på lave IRE iforhold til lenger opp i IRE skalaen.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må teste litt mer, men jeg mistet nok litt detaljer vil jeg anta. Men den THX Optimizer saken burde ikke være helt på gjordet heller da.

Gamma står på 2.2 i menyen.

Vil du anbefale meg heller å bruke THX modus frem til jeg får en proff som Gorm til å kalibrere hjemme hos meg da? Noen andre tips?

Jeg må innrømme at jeg er litt noob

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med forbehold at jeg ikke har målt VT30 som nevnt så vil det fungere fint å bruke enten THX eller Pro modusen. På VT20 er gamma låst på THX profilen ca 2.2 uansett hva en setter den på-vet ikke om dette er tilfellet på VT30.

THX optimizern stemmer nok på lystyrke og kontrast ja. Mest sannsynligvis kilden din som er litt mørk. Mange BD/DVD har en del justerings muligheter her også for bla gamma, lys, kontrast m.m.

Også hoved kilde bør kalibreres for maks ytelse(men dette hører som regel med på full ISF hjemme kalibrering).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med forbehold at jeg ikke har målt VT30 som nevnt så vil det fungere fint å bruke enten THX eller Pro modusen. På VT20 er gamma låst på THX profilen ca 2.2 uansett hva en setter den på-vet ikke om dette er tilfellet på VT30.
    Vel. En kan jo justere gamma-kurven i THX-modus, men det er bare det at den ikke virker (!). Verdi-valget på 2.2 gir en reell gammakurve på ca. 2,0 på VT20. Den synker ned mot 2.1 etter noen tusen timer, men THX-modusen er litt i overkant lys. Noen "jukser" litt ved å sette brightness til -1, men det blir jo selvsagt ikke det samme.

Betroz: Det er sjelden at produsenten av en skjerm "bommer" så mye at en må justere brightness så mye som +/- 10. Selv tror jeg nesten aldri jeg har beveget meg mer enn +/-4 i forhold til 0-punktet på brightness. På VT20 ligger jeg på +/-1 i forhold til 0-punktet. Med forbehold om at du har noen sære kilder (som du sikkert ikke har), så må du kanskje heller redusere kontrasten.

Hva om du prøver dette:

Bildemodus: Normal (temperature approx 6500-7500 Kelvin)
    Kontrast: 36 (for HD 720/1080, høyere kontrast ved SD 480/576)
    Lysstyrke: 0
    Farge: 30
    Skarphet: 5
    Sterke farger: Av
    Økonomimodus: AV (den må AV ellers risikerer du en aktiv "backlight"-effekt)
    P-NR: Av

R 0
    G 0
    B 0
    R 0
    G 0
    B 0
    Gamma 2,4

Avanserte innstillinger:
    Intelligent Frame Creation: Av
    Oppløsningsforsterker: MID (NB. Av på blu-ray, Mid på TV-sendinger og DVD)
    Sidepanel: PÅ/Av
    Power Save: Av
    16:9 overscan: Av
    Piksel Orbiter: AV (orbiter kan skape forstyrrelser i bildet nå det flyttes rundt. Kun til bruk ved spilling/databruk).

Hva skjer med skjermen din når du gjør dette kontra THX-modusen?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en test av Panasonic TX-P65VT30. Gratulerer til de som har den....

AVForums.com - Panasonic VT30 (TX-P65VT30) 3D Plasma Review

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jo MEGET BRA ut!! Tydelig at Panasonic har bedret kalibrerings resultatet! Farge rommet er jo LANGT bedre enn det som var mulig på VT20. Gråskala er også en god del bedre. Klart referanse nivå!

Jeg selv har ikke sett en skjerm med så lave delta verdier på både fargerom og gråskala samtidig som jeg har kalibrert enda.

Dere som har 65VT30 er heldige! SKulle bare ønske jeg hadde pengene

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    J.Haugen : Jeg har en Panasonic BDT310 bluray spiller. Men normal modus er vel dårlig sammenliknet med THX. Se hva Flatpanels skrev :
    Sitat Opprinnelig postet av Flatpanels.dk
    VT30s standardindstillinger er ikke særlig overbevisende, og farverne er for overmættede på grund af skæv gamma og de dynamiske farvekredsløb, som er aktiveret fra start af.

Jeg målte gamma fra 1,6 i de mørke nuancer til 2,8 i de lyse nuancer, hvilket i praksis betyder, at lyse farver er for lyse og overmættede og mørke farver er for mørke (detaljerne i for eksempel mørke filmscener forsvinder).

Farvetemperaturen er en anelse for høj, og jeg målte den til 6934 Kelvin. Vi sigter efter 6500 Kelvin.
    Virker som THX er et bedre utgangspunkt enn Normal da...

Sjekka den AVForums testen og kan ikke si meg enig at sort nivået er referanse og nesten i ett med kanten rundt... Men mulig sort nivået blir bedre med tiden da. VT30 som AVForums hadde var innkjørt i 150 timer før testen. Jeg synes sort nivået ble bedre med lysstyrke satt til -10, men jeg mista masse detaljer så satt den til 0 igjen. Jeg synes sort nivået er bra når det er film på skjermen, men når man ser en hel sort bakgrunn bare, så synes jeg ikke den er helt sort... Mener at søstera mi sin LX5090H har dypere sort. Hmmm.

En annen ting. Jeg har hatt P-NR på Mid jeg da jeg trodde det er den som reduserer støy i bildet, men det er altså Oppløsningsforsterker som jeg skal ha på? Jeg satt i Lord of War bluray og det var litt støy i bildet der på enkelte scener, så kanskje kjekt å ha på der også, og ikke bare TV-sendinger og DVD?

Moro med ny TV...men litt slit å stille den inn skikkelig. Jeg skal vel få den proff kalibrert til høsten, men må få den innkjørt først.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men mulig mitt eksemplar av VT30 er bedre enn den Rasmus hadde. (også 50" vs 65").

Jeg synes da THX modusen er mer enn lys nok. Eneste man har bruk for mer lys i bildet (hos meg iallefall), er hvis man ser TV på dagtid med mye lys i rommet. Men på kvelden eller med gardinene for, så er den lys nok. Mora mi har G20 fra i fjor, og på den er THX modus blass på dagtid, så VT30 sin THX modus er MYE bedre på det meste.

Side 10 av 50 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •