Hva betyr 600hz sub field motion?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Hva betyr 600hz sub field motion?

    Ser at en del tv'er, f.eks en del samsung tv'er har såkalt 600hz sub field motion. Støtter disse også 3d signaler? Har lest et sted at for at et tv skal kunne gjengi 3d signaler, må tv'et ha minst 120hz.

  2. #2
    Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Oleq83
    Ser at en del tv'er, f.eks en del samsung tv'er har såkalt 600hz sub field motion. Støtter disse også 3d signaler? Har lest et sted at for at et tv skal kunne gjengi 3d signaler, må tv'et ha minst 120hz.
    Dem trenger ikke støtte 3D ihvertfall. Noe mer svar kan ikke jeg hjelpe deg med!!

  3. #3
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette skriver plasmaprodusentene pga av LCD-produsentenes villedende markedsføring med 480hz etc, som om det skal bære bedre enn f.eks 120hz.
    Så forklaringen: det mennesklige øyet registrerer opp til 60 fps(frames per second) dvs en frame er på 17ms, 1/60 del av et sekund. Plasmaens pixel bruker derimot kun 2 ms på et blink. Derfor aktiveres de "sub field partikkelen" f.eks 10 ganger etter hverandre. Dvs. 60hz ganger 10 aktiveringer gir 600hz sub field. Les om LCD oppdatering så ser du at dette ikke kan sammenlignes, og er et barn av konkurranse om de gjeveste spesifikasjonene på papiret.

  4. #4
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok, takker for innlegg. Men kan man se 3D filmer på de?

  5. #5
    Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Oleq83
    Ok, takker for innlegg. Men kan man se 3D filmer på de?
    3D har ingenting med dette å gjøre!

  6. #6
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    klemomyn med polynan

  7. #7
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av larserikO
    Dette skriver plasmaprodusentene pga av LCD-produsentenes villedende markedsføring med 480hz etc, som om det skal bære bedre enn f.eks 120hz.
    Så forklaringen: det mennesklige øyet registrerer opp til 60 fps(frames per second) dvs en frame er på 17ms, 1/60 del av et sekund. Plasmaens pixel bruker derimot kun 2 ms på et blink. Derfor aktiveres de "sub field partikkelen" f.eks 10 ganger etter hverandre. Dvs. 60hz ganger 10 aktiveringer gir 600hz sub field. Les om LCD oppdatering så ser du at dette ikke kan sammenlignes, og er et barn av konkurranse om de gjeveste spesifikasjonene på papiret.
    Det er vanskelig å tallfeste "hvor mange fps øyet ser". Tallet man ender opp med kan være 17 eller 1000 alt etter hvordan man tester...

    Innholdet varierer for tv 50/60 ganger per sekund (fieldrate i Europa/Usa).

    Plasma har såvidt jeg forstår ikke mulighet til å variere intensiteten, men baserer seg i stedet på å puls-modulere ("skru av/på lyset i høy hastighet") slik at synet vårt oppfatter det som graderinger. Dette gir visstnok opphav til veldig godt sortnivå (lyset av), men problemer for mørke toner rett over svart (disse vil lett oppfattes som flimrende om man har for mange "av" mellom hver "på").

    For å vite om en tv støtter 3D så bør du sjekke om produsenten skryter av å støtte 3D. Om produsenten ikke nevner det selv så kan du være nesten helt sikker på at det ikke støttes.

    -k

  8. #8
    Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er vanskelig å tallfeste "hvor mange fps øyet ser". Tallet man ender opp med kan være 17 eller 1000 alt etter hvordan man tester...

    -k
    Interessant, men hvordan kan vi oppfatte 1000 bilder på et sekund?

    Hvis det var 1000 bilder i løpet av et sekund så tror jeg et visst antall av de ikke ville ha blitt oppfattet. For eksempel hvis du ser et hjul som snurrer rundt så vil det ved en viss hastighet se ut som at det går motsatt vei. Fordi det er "bilder" som vi går glipp av. Det kan også se ut som at det står stille, det skjer jo når hjulet beveger seg i en hastighet hvor hver gang vi oppfatter "bildet" så er hjulet i samme posisjon.

  9. #9
    Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Interessant, men hvordan kan vi oppfatte 1000 bilder på et sekund?
    Det er vel som Knutinh angir snakk om måten man måler dette på for øyets sin del.

    Har selv via en hurtig blitz 1/250000 sekund klart å "fryse" og se et prosjektil som holder en hastighet på noen hundre meter pr.sekund. Dette har vel med måten øyet har en minne effekt overdor lys, og nærmest virker som en fotografisk film som klarer å fryse en eksponering. (selv om man vel neppe klarer å få med like mye som fotografiskfilm kan gjøre og som man kan granske i ro og mak i ettertid) Bildet hentet fra nettet

    Denne minne effekten i øyet er vel også det som gjør seg gjeldende når man klarer å omgjøre 24 bilder i sekundet til noe som ser levende ut om enn med litt blinking eller som du er inne på kjerre hjul som ved enkelte rotasjons hastigheter ser ut til å rotere motsatt vei osv.

  10. #10
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Morten M
    Interessant, men hvordan kan vi oppfatte 1000 bilder på et sekund?

    Hvis det var 1000 bilder i løpet av et sekund så tror jeg et visst antall av de ikke ville ha blitt oppfattet. For eksempel hvis du ser et hjul som snurrer rundt så vil det ved en viss hastighet se ut som at det går motsatt vei. Fordi det er "bilder" som vi går glipp av. Det kan også se ut som at det står stille, det skjer jo når hjulet beveger seg i en hastighet hvor hver gang vi oppfatter "bildet" så er hjulet i samme posisjon.
    Hvis du viser film ved 1000 fps (alle helt svart) og putter inn en enkelt frame som viser et bilde så kan du fremdeles oppfatte hva som var på dette bildet.

    Når du er på kino og ser en film skutt ved 24fps så er effekten ofte overbevisende så lenge det er rolige bevegelser, ikke overdreven panning etc.

    Jeg hevder ikke at det er fornuftig å kreve 1000 fps eller at 24fps er "nok", jeg ville bare vise hvor vanskelig det er å tallfeste. Det stod et sted at filmbransjen har gjort tester som tyder på at ting flater ut ved 48 fps dersom innfanging og presentasjon er optimal. LCD-skjermer er langt fra optimal, derfor har de tilsynelatende også nytte av å interpolere opp mellom-frames.

    -k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •