Uønsket automatisk sourcebytte ved bruke av dvd-spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Uønsket automatisk sourcebytte ved bruke av dvd-spiller

Kjøpte en Samsung 40 tommers LCD-TV sist vår. Og har en pioneer dvd-spiller. Når jeg slår på denne dvd-spilleren kobler TV direkte over til ext.2-kilda(source) som er der dvd-spilleren er koblet til. Pleier å høre på musikk på dvd-spilleren, så hver gang jeg slår på dvd-spilleren, når TVn er på må jeg skifte kilde, med fjernstyringa, for å få inn signaler fra dekoderen. Dvd-spilleren er koblet til et stereoanlegg med RCA-kabler og til tvn med scartkabel.Dvd-spilleren har ikke hdmi-utgang. Hvis jeg slår på dvd-spilleren først og spiller musikk, og så slår på tvn hender det av og til at jeg får meg en overraskelse med at det kommer musikk fra TVn også, i høyt volum. Det kan irritere mye.

Noen som vet om en måte å ordne dette på, slik at ikke TVn ikke automatisk kobler om til ext.2-kilda når dvd-spilleren blir slått på?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1976Kjell
    Kjøpte en Samsung 40 tommers LCD-TV sist vår. Og har en pioneer dvd-spiller. Når jeg slår på denne dvd-spilleren kobler TV direkte over til ext.2-kilda(source) som er der dvd-spilleren er koblet til. Pleier å høre på musikk på dvd-spilleren, så hver gang jeg slår på dvd-spilleren, når TVn er på må jeg skifte kilde, med fjernstyringa, for å få inn signaler fra dekoderen. Dvd-spilleren er koblet til et stereoanlegg med RCA-kabler og til tvn med scartkabel.Dvd-spilleren har ikke hdmi-utgang. Hvis jeg slår på dvd-spilleren først og spiller musikk, og så slår på tvn hender det av og til at jeg får meg en overraskelse med at det kommer musikk fra TVn også, i høyt volum. Det kan irritere mye.

Noen som vet om en måte å ordne dette på, slik at ikke TVn ikke automatisk kobler om til ext.2-kilda?
    En annen liten ting som kan irritere mye, er innlegg uten info om tema i tittel!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45
    En annen liten ting som kan irritere mye, er innlegg uten info om tema i tittel!
    Det blir en lang tittel for å forklare problemet. Tittelen er nå endret.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er et signal som går i scart-kontakten som fungerer som "kontrollsignal" som gjør at dvdspilleren bytter kanal.

Pioneer-spilleren har sikkert komponent-utgang (rød, grønn, blå), bytt til dette, så skal du slippe det problemet, og du får bedre bildekvalitet på kjøpet . Må skaffe deg en komponentkabel, rødhvitgul-kabel gjør ikke jobben.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dvd-spilleren er noen år gammel, så den har ikke ikke komponentutganger. Men den har "digital audio out" som består av optisk utgang og coaxial-utgang. Den har også "video-out"-utgang. TVn har også optisk utgang.

Forsterkeren min er kanskje 20 år gammel og har ikke optisk inngang. Vet det finnes adaptere å få kjøpt fra optisk til RCA.

En ide å prøve en adapter som går fra scart til komponentkabler som denne Scart to Component Cable 2m Only £9.99 at TVCables ? Det vil kanskje ikke løse problemet.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, er ingen umiddelbar løsning det der.

Mitt tips er å kjøpe en blu-rayspiller på tilbud, de får du under 1000,- (og kanskje enda billigere på januarsalg), og vil løse problemene dine samt være bedre tilpasset tven din .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Er et signal som går i scart-kontakten som fungerer som "kontrollsignal" som gjør at dvdspilleren bytter kanal.

Pioneer-spilleren har sikkert komponent-utgang (rød, grønn, blå), bytt til dette, så skal du slippe det problemet, og du får bedre bildekvalitet på kjøpet . Må skaffe deg en komponentkabel, rødhvitgul-kabel gjør ikke jobben.
    Enig med Alastor der, tofluer i ett snekk ;-)

Forøvrig overrasker det meg like mye hver gang jeg jeg ser folk som enda bruker CD-plater som medium Men så er det jo folk der ute som sværger til vinyl også, hehe.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde være en slik innstilling i menyen til dvd-spilleren.

Evt på tv'n..

Litt vell lenge siden jeg har vært borti scart, så husker ikke helt =)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ArcticOC
    Enig med Alastor der, tofluer i ett snekk ;-)

Forøvrig overrasker det meg like mye hver gang jeg jeg ser folk som enda bruker CD-plater som medium Men så er det jo folk der ute som sværger til vinyl også, hehe.
    Har ikke bruk for blurayspiller, så jeg skal prøve å finne ei løsning.

CD-plater som medium er ok det . Bruker mp-3-filer. Den dvd-spilleren jeg har har fjernstyring, det har ikke PCn som jeg kunne ha brukt da. Så da kan jeg kontrollere hvilken sanger jeg spiller uten å måtte gå til PCn.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke bruk for blurayspiller, så jeg skal prøve å finne ei løsning.

CD-plater som medium er ok det . Bruker mp-3-filer. Den dvd-spilleren jeg har har fjernstyring, det har ikke PCn som jeg kunne ha brukt da. Så da kan jeg kontrollere hvilken sanger jeg spiller uten å måtte gå til PCn.
    Fjernkontroll til PC koster ikke stort. Multimedia fjernkontroll for PC - Biltema

Denne fungerer utmerket på Linux. Har ikke testet den noe særlig på Windows så vet ikke hvor godt den virker der.

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen som vet om en måte å ordne dette på, slik at ikke TVn ikke automatisk kobler om til ext.2-kilda når dvd-spilleren blir slått på?
    Hvis du har koplet til med scart kabel, så skal du klippe av ledningen på pinne 8 i en av kontaktene i kabelen. Pinne 8 sender signal om skifte av inngang.

:-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sjekke på TV'en om det er en funksjon om prioritet på inngang evt. inngangsbytte. Lite trolig det er noe i spillere.

Adapter fra optisk til RCA kalles DAC, Digital Analog Converter. Du får de for rundt tusenlappen og oppover.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tandberg
    Hvis du har koplet til med scart kabel, så skal du klippe av ledningen på pinne 8 i en av kontaktene i kabelen. Pinne 8 sender signal om skifte av inngang.

Kan vel også kutte av selve pinne nr 8

Intermediate tandberg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel også kutte av selve pinne nr 8
    Ja, det kan du, men kontaktene er som oftest veldig lette å åpne også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •