Innkjøring av plasma?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innkjøring av plasma?

Jeg har en Samsung PS50C535, der jeg allerede merker noe innbrenning (fra Media Portal og kanallogoer). Har ikke hatt samme bilde lenge, så dette gikk fort.

Forstår jeg det rett, vil dette fjernes ved å ha varierende bilde på. Er en skjermsparer på PC bra? Bør jeg la TV-en stå over natten fremover med varierende bilde?

Hvilke hensyn bør jeg ta i begynnelsen? Må jeg være ekstremt forsiktig med å se på kanaler med logo? Har ganske svake lysinstillinger, er dette nødvendig?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma er mest utsatt i begynnelsen for innbrenning. Det du bør gjøre er å: 1 aktivere Orbiter 2. Senke kontrast til under 70 helst 60 første 2 uker.

Kjøre med strøm sparing aktivert når du bruker PC. Sett tvn i FILM modus og slå av dynamisk kontrast o.l. hvis dette er aktivert.
    Kjør hvitvask flere ganger pr uke første mnd deretter etter behov. Selv kjører jeg hvitvask ca 1 gang pr 2-3 uker.

Selv bruker jeg konsekvent maks strøm sparing og senket kontrast (70) når jeg bruker PC/PS3 spill og har ikke problemer med at bildet henger mere enn 5 min med annen kilde etter på som f.eks TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode råd! Jeg kjører lavere kontrast enn du sier, men får prøve med litt mer aggressive strømsparingsinnstillinger.

Med Orbiter, mener du denne? Orbiter - Home

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orbiter = Innbrenningsbeskyttelse som da skal stå PÅ
    Klipsch Reference . RF82 , RC62 , RS42 + Velodyne CHT ...
    Samsung UE65HU8505 - SEK-3500U/ZG
    Pioneer SC-LX87 , BDP-LX58 , CLD-D925
    Vu+ SOLO2 , PS3 , XBOX360 , XBOX ONE
    1000+ DVD`s , 550+ BD`s , 300+ LD`s

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Orbiter er en funksjon Pioneer-skjermene har. På andre skjermer heter det enten noe annet eller de er alltid aktivert.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Kjør hvitvask flere ganger pr uke første mnd deretter etter behov. Selv kjører jeg hvitvask ca 1 gang pr 2-3 uker.
    Personlig ville jeg ikke gjøre dette. Skjermen er allerede kjørt inn fra fabrikk. Det du i prinsippet gjør er å slite ut skjermen raskere enn normalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Personlig ville jeg ikke gjøre dette. Skjermen er allerede kjørt inn fra fabrikk. Det du i prinsippet gjør er å slite ut skjermen raskere enn normalt.
    Fult klar over at dette sliter-men kjører ikke hvitvask for å slite skjermen kun får å fjerne evt IR. En får full oversikt over evt IR når en kjører Hvitvask. Skjermene er testet men ikke ferdig "innkjørt" fra fabrikk.

Har målt min blodferske plasma skjerm mot samme skjerm etter 2 mnd og 6 mnd. Det var desdert størst forskjell fra 0 til 2 mnd og ikke noe stor forskjell fra 2-6mnd i kalibrerings verdier. Bildet er heller ikke helt på G når en plasma skjerm er helt fersk-men kommer seg etter kort tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill

Jeg har en funksjon som flytter litt på pixlene hvert 10. minutt, antar at det tilsvarer Orbiter?

Nå lar jeg TV-en stå på med programmer og zoomer inn på bildet slik at ingen kanallogo etc er synlig. Tanken er å få TV-en innkjørt så jeg kan begynne å bruke den i større grad (få opp lysstyrken, og slippe å bekymre meg veldig for å se på et program med logo...). Er dette i det hele tatt nødvendig?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du nok funnet orbiter ja! Kan du justere intervall på orbiter? Kunne det på min gamle Samsung Plasma hvor en kunne justere hvor mange punkter opp/ned og sideveis. Ville satt denne på maks (4 punkter) samt justert ned intervall til min.

Brukte zoom på min skjerm for å være sikker under innkjøringsfasen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert Bør jeg regne 100 timer innkjøringsperiode? Får bare la den stå på om dagen da, så det går litt fortere. Finnes det en måte å se hvor lenge TV-en har stått på totalt?

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville seriøst ikke "la TV-en stå på om dagen", i alle fall ikke om du ikke er hjemme samtidig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •