Er min Samsung 50" plasma virkelig så dårlig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er min Samsung 50" plasma virkelig så dårlig?

Jeg kjøpte en Samsung PS50C535, som jeg fikk i dag. Den er fin på mange måter, men to ting trekker ned:

1. Når jeg står nærme, er det mye "støy" i bildet - fargede prikker som hopper rundt. Dette synes godt på ensfargede områder. Kilden er god, HDMI fra PC.

2. Jeg ser skyggeeffekter når jeg bruker den til ting med "harde kanter", som websurfing. Tekst fører til horisontale skygge som strekkes ut over bildet.

3. Den er ikke veldig svart, kanskje mer grå. Dette synes også når TV-en nettopp er skrudd på, før bildet kommer frem, så jeg antar at dette ikke skyldes innstillinger eller kilden.

Jeg har ikke kalibrert den på noen profesjonell måte, men har forsøkt å stille lysstyrke etc ned uten hell.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av cecolon
    Jeg kjøpte en Samsung PS50C535, som jeg fikk i dag. Den er fin på mange måter, men to ting trekker ned:

1. Når jeg står nærme, er det mye "støy" i bildet - fargede prikker som hopper rundt. Dette synes godt på ensfargede områder. Kilden er god, HDMI fra PC.

2. Jeg ser skyggeeffekter når jeg bruker den til ting med "harde kanter", som websurfing. Tekst fører til horisontale skygge som strekkes ut over bildet.

3. Den er ikke veldig svart, kanskje mer grå. Dette synes også når TV-en nettopp er skrudd på, før bildet kommer frem, så jeg antar at dette ikke skyldes innstillinger eller kilden.

Jeg har ikke kalibrert den på noen profesjonell måte, men har forsøkt å stille lysstyrke etc ned uten hell.
    I min verden er ikke PC en god kilde......

Men den har jo innebygget digitaltuner for bakkenettet....kjøp en antenne og koble til og så sjekk NRK1 i HD....og så kan du se om den er "dårlig" :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står det HDMI/DVI på plug 1? I så fall bruk den og ikke hdmi 2-4. Bare prøv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Sitat Opprinnelig postet av classic46
    I min verden er ikke PC en god kilde......

Men den har jo innebygget digitaltuner for bakkenettet....kjøp en antenne og koble til og så sjekk NRK1 i HD....og så kan du se om den er "dårlig" :-)
    Vel, vil tro at PCen er god til å generere støyfrie testbilder, f. eks. et helt svart bilde. Jeg har kabel-TV (analog), men det hadde vært interessant å få inn NRK1 i HD.. Går det an å koble til to signalkilder samtidig?

Sitat Opprinnelig postet av magnusr
    Står det HDMI/DVI på plug 1? I så fall bruk den og ikke hdmi 2-4. Bare prøv.
    Ja, og etter at jeg endret navn i kildemenyen forsvant overscan, så jeg tror jeg har gjort dette rett

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høres ut som noe er defekt, kanskje signalet ut fra PCen din (test med en annen pc, blu-ray-spiller, PS3 eller noe slikt?)

Ulempen med plasma i rom med en del lys. Tipper svartnivået er bedre i et MØRKT rom

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig der, en PC er ikke god nok kvalitets test, siden det er så mye du kan justere på pcen

at fargene ser mer grå ut enn svart kan jo være signalet fra pcen (fargen feiljustert) og/eller at rommet er for lyst

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet var faktisk helt mørkt! Har ikke annet enn analog kabel-TV og PCen å teste med, får se om jeg skaffer meg en antenne

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første, husk at oppløsningen fra pcen din må være lik den native oppløsningen på tven, altså 1920x1080.

Plasma er dessverre ikke ideelt på pc bruk, og du får ikke et like skarpt bilde på pc bruk som på en lcd skjerm.

Ta utgangspunkt i Film modusen når du kalibrerer. Her er det en del å hente. Alle andre moduser er "fælt" Her får du også best sortnivå. Prøv også å sette HDMI black level (husker ikke helt hva menyen heter) til Lav, hvis det er skikkelig ille. Samsung plasma skjermer har godt sortnivå, men ikke blant de beste.

Støyet i bildet er vanlig på rimeligere plasma skjermer, men Det skal du vanligvis ikke se når du sitter noen meter unna.

Analog kabel tv er HELT PÅ TRYNET når det kommer til bildekvalitet, uansett hvordan du vrir å vender på det. Et must i dag er HD-dekoder, uansett! (evt. intern dekoder)

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av MaW
    For det første, husk at oppløsningen fra pcen din må være lik den native oppløsningen på tven, altså 1920x1080.

Plasma er dessverre ikke ideelt på pc bruk, og du får ikke et like skarpt bilde på pc bruk som på en lcd skjerm.

Ta utgangspunkt i Film modusen når du kalibrerer. Her er det en del å hente. Alle andre moduser er "fælt" Her får du også best sortnivå. Prøv også å sette HDMI black level (husker ikke helt hva menyen heter) til Lav, hvis det er skikkelig ille. Samsung plasma skjermer har godt sortnivå, men ikke blant de beste.

Støyet i bildet er vanlig på rimeligere plasma skjermer, men Det skal du vanligvis ikke se når du sitter noen meter unna.

Analog kabel tv er HELT PÅ TRYNET når det kommer til bildekvalitet, uansett hvordan du vrir å vender på det. Et must i dag er HD-dekoder, uansett! (evt. intern dekoder)

Apropos analog kabel tv.....hvor i all verden er det du da bor?

Alle oppegående kabelselskap er pliktig til å gi deg analog kabel tv.....
    mens de samtidig kan gi deg et digitalt tv tilbud via en digitalboks som kobles til samme uttak som det analoge signalet.....
    Er du sikker på at du bare har analog kabel tv??...PS: Det er jo gratis da :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Kjører "optimal" oppløsning, dvs 1080p 60 Hz.

OK, det kan jeg leve med. Det største problemet er egentlig svartnivået.

Ta utgangspunkt i Film modusen når du kalibrerer. Her er det en del å hente. Alle andre moduser er "fælt" Her får du også best sortnivå.
    Check

Prøv også å sette HDMI black level (husker ikke helt hva menyen heter) til Lav, hvis det er skikkelig ille. Samsung plasma skjermer har godt sortnivå, men ikke blant de beste.
    Den er ikke aktiv for PC-modusen jeg bruker. Tror den jeg bruker er optimal mtp. pixelmapping, men skal undersøke dette nærmere.

OK, det kan jeg også leve med. Det var bare noe jeg ble overrasket over, det plager meg ingenting.

Jepp, men her er det "gratis i veggen". Kan dessverre ikke oppgradere.

Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Apropos analog kabel tv.....hvor i all verden er det du da bor?

Alle oppegående kabelselskap er pliktig til å gi deg analog kabel tv.....
    mens de samtidig kan gi deg et digitalt tv tilbud via en digitalboks som kobles til samme uttak som det analoge signalet.....
    Er du sikker på at du bare har analog kabel tv??...PS: Det er jo gratis da :-)
    Vel, jeg får inn digitale kanaler som er scramblet, samt analoge kanaler jeg kan se.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det første du nevner er såkalt "plasma dithering" som er prosessen som plasmaskjermer benytter for å "blande farger". Alle har det og det skal ikke være synlig fra sofaen, selv om det ser merkelig ut når du går nære skjermen.

Det andre du tar opp er såkalt "line bleed", også vanlig på endel plasmaskjermer. Selv toppmodellen til Samsung har line bleed, mens f.eks Panasonic ikke har dette. De har imidlertid andre problemer å stri med.

Det er nok ikke noe galt med skjermen din - den bare er sånn.

Aabø

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aabø
    Det første du nevner er såkalt "plasma dithering" som er prosessen som plasmaskjermer benytter for å "blande farger". Alle har det og det skal ikke være synlig fra sofaen, selv om det ser merkelig ut når du går nære skjermen.

Det andre du tar opp er såkalt "line bleed", også vanlig på endel plasmaskjermer. Selv toppmodellen til Samsung har line bleed, mens f.eks Panasonic ikke har dette. De har imidlertid andre problemer å stri med.

Aabø
    Beste svaret jeg har sett til nå

Trådstartet har nok ikke fått en defekt TV, problemene han beskriver ligger i plasmateknologiens natur. Men selv om plasma har alle disse svakhetene har den også mange styrker som LCD ikke har, som bl.a. ettersleeeeeep

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aabø

Aabø
    Ja, det var et godt svar Ditheringen er ikke noe reelt problem på avstand, jeg bare reagerte på det. Strekene er ikke et stort problem, da det sikkert ikke vises i filmer. Svartnivået er jeg ikke helt fornøyd med, men det er vel en tilvenning

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var et godt svar Ditheringen er ikke noe reelt problem på avstand, jeg bare reagerte på det. Strekene er ikke et stort problem, da det sikkert ikke vises i filmer. Svartnivået er jeg ikke helt fornøyd med, men det er vel en tilvenning
    Selv om Samsung ikke er helt supre på sortnivå, så kan jeg berolige deg med at sortnivået nok blir bedre etter en 100-200 timers bruk. På min Samsung plasma ble det iallefall betydelig bedre etterhvert.

Kos deg med skjermen :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej hej..

Lige en hilsen fra Danmark :-D

Har kigget på samsung ps50c535, men der findes ikke mange informationer om den. har fundet både en engelsk review (som jeg er sikker på samsung selv har lavet:twisted: ) og reviews på hollandsk google ikke ville oversette..

Nu fandt jeg noget her i Norge...

CECOLON: Hvordan er din skjermen??

du får hakkete bilder når du ser TV, Bluray, gamer eller annet???

det er tåke eller andre på skjermen???

eller har du et knivskarpt bilde, uavhengig av hva du ser???

Håber det er skrevet rigtigt... TAK til google translate :-D

Martin

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte du google translate for å oversette Dansk til Norsk? Isåfall er det bortkastet tid. Skriv Dansk du

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fremdeles ikke helt fornøyd. Se vedlegg, synes det illustrerer rimelig godt hvordan det tar seg ut, med TV-ens sorte ramme som referanse. HDMI er valgt med PC-en i standby.

Linnebjerg:
    Beklager sent svar, er ikke så ofte innom her.

Jeg er rimelig fornøyd med TV-en med tanke på pris, men synes enda at sortnivået er noe dårlig - jeg hadde forventet at det var veldig bra på en plasma.

Jeg bruker stort sett bare PC-en til TV-skjerm, og har ingen plagsom hakking der (men har sørget for å bruke hardware-aksellerasjon ved 1080p, og å synce oppfriskningsrate til filmene jeg ser).

Skjermen har en tendens til å lage striper ved store kontraster, noe man merker tydelig om man bruker den i Windows. Eksempelvis vil en svart firkant på hvit bakgrunn føre til horisontale striper på høyde med hele boksen.

Ellers er det litt plagsomt å måtte bekymre seg for innbrenning, selv om det forsvinner så lenge man ikke har det samme på veldig lenge. Etter en episode med TV-logo henger den nok fast noen minutter.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fremdeles ikke helt fornøyd. Se vedlegg, synes det illustrerer rimelig godt hvordan det tar seg ut, med TV-ens sorte ramme som referanse. HDMI er valgt med PC-en i standby.

Linnebjerg:
    Beklager sent svar, er ikke så ofte innom her.

Jeg er rimelig fornøyd med TV-en med tanke på pris, men synes enda at sortnivået er noe dårlig - jeg hadde forventet at det var veldig bra på en plasma.

Jeg bruker stort sett bare PC-en til TV-skjerm, og har ingen plagsom hakking der (men har sørget for å bruke hardware-aksellerasjon ved 1080p, og å synce oppfriskningsrate til filmene jeg ser).

Skjermen har en tendens til å lage striper ved store kontraster, noe man merker tydelig om man bruker den i Windows. Eksempelvis vil en svart firkant på hvit bakgrunn føre til horisontale striper på høyde med hele boksen.

Ellers er det litt plagsomt å måtte bekymre seg for innbrenning, selv om det forsvinner så lenge man ikke har det samme på veldig lenge. Etter en episode med TV-logo henger den nok fast noen minutter.
    Det sorteste sort er det nok LED som lager, problemet er detaljene i det sorte! Der er Plasma best, min Panasonic G20 er heller ikke bra om det gjelder å lage ting "kullsvart", men detaljene i det svarte er meget bra. Men til tider kunne også jeg ønsket meg mer svart. V20 som VAR en langt dyrere modell er endel bedre på dette området. Samsung er enda "dårligere" enn min G20 generelt, og du har "kun" 5 serien!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt mulig du har missmatch mellom datasvart og videosvart. Men om dette kan settes via en innstilling, eller om TV'n kan kalibreres for datasvart direkte, har jeg ingen anelse om. Men en kalibreringsdisk hadde vært en bra begynnelse. Jeg ville også forsøkt å koble på en DVD-spiller eller BD-spiller for å teste om du får samme svartnivå fra en slik hvor du er helt sikker på at du har vieosvart fra kilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant. Har dessverre verken DVD eller BlueRay, men det kan kanskje lånes Holder det med en billig DVD-spiller, eller bør den være av litt kvalitet?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •