"Test" av DVDO iScan HD og LG MZ-42PZ45v

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 67
    Newcomer storole sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Test" av DVDO iScan HD og LG MZ-42PZ45v

"Test" av DVDO iScan HD på LG MZ-42PZ45v

Ta dette for det det er!

Som de fleste vet, er DVI grensesnittet definert slik at hvert enkelt punkt adresseres og "tilføres" en egenskap. Ingen form for elektronikk som skal "tolke" et signal. Dette er diskret billedbehandling. Derfor vil skjermens elektronikk bli totalt overflødig.

Så, hvis panelets egenskaper er bra, men totalt "ødelagt" av "dritt" dårlig bildebehandling, så skulle dette bli et stort løft. Og ja, det er mange som har falt for fristelsen å kjøpe "billig" plasma, med elendig billedbehandling. Dette fører til at kjøperne får en dårlig opplevelse, og plasma får dårlig rykte.

Utgangspunktet er LG's PZ-42MZ45v som på papiret har et panel med lysstyrke på 1000cd/cm2 og 3000:1 kontrast, noe den i tester er blitt kritisert for ikke å klare å levere. Lykken er at den er utstyrt med DVI grensesnitt, noe som gir "håp" !!

Jeg klarte ikke å motstå fristelsen til å anskaffe meg en DVDO iScan HD for å se om plasma'en kunne levere "litt" mer. Jeg koblet til DVD spilleren og fikk bilde i skjermen. FY FAEN FOR ET BILDET!!!!!

DVDO iScan HD er en linjedobler og en video skalerer. Den er i stand til å levere så godt som alle mulige oppløsninger på DVI og VGA porten. Hvis settes til å stemme overens med Plasma’ens "native" oppløsning, omgås all elektronikk i skjermen.

Boksen er utrolig fleksibel med hensyn på oppsett av utgangssignal. Og ofrer funksjonalitet som ikke elektronikken i skjermen har mulighet til å etterkomme. Her er det selvfølgelig også muligheter til å "rote" seg bort. Enda flere muligheter kom da jeg oppgraderte Firmware'en i boksen. Det dukket plutselig opp nye funksjoner, og boksen ble mer "perfekt"!! FY FAEN FOR EN BOKS!!!

OK! Hva ble bedre? Jo, det første jeg som bruker av LG'en ble oppmerksom på, var hvor dårlig fargedybde, detaljer og skarphet var ved horisontale bevegelser og panoreringer. Ansikt uten bevegelse, var rimelig skarpe og detaljerte, fargene var også naturlige. Men, så snart disse beveget seg, forsvant alle detaljer og fargedybden ble etter mitt skjønn mer enn halvert (Graderinger!!!!!). Dette er totalt fraværende med DVDO'en!

Alle bilder som blir presentert via SCART (RGB) og Komponent, inn til skjermens originale elektronikk, har et grønnstikk. Dette gjelder også hvit. Noe som reduserer kontrasten enormt. Dette er også totalt fraværende med DVDO'en. Alle fargene er slik de skal være, ikke minst blå fargen på nyhetssendingene til NRK. Den er BLÅ!!!! Grønnfargen er skjønn, og rødfargen som tydeligvis er forferdelig vanskelig å behandle (For andre enn DVDO), er perfekt!! FY FAEN FOR EN BOKS!! De mørkhudede jazzmusikerne som spiller sammen med Diana Krall på "Live in Paris" har en detaljegrad i ansiktet, som er så perfekt som MPEG kan klare å presentere! Silhuettene mellom musiker og lys fra lyskasterne, er perfekte.

Naken hud i bevegelse, har ikke noen graderings problemer legere!!!! Som de beste, så er der litt graderinger, men, dette er helt klart noe av det beste, om ikke det beste, jeg har sett. Boksen har 12 bits fargebehandling, mens panelet fremdeles er av 8 bits type. Dette er også input til diskusjonene her i forumet om fargedybde i panelene.

Dette med at bildene mangler grønnstikket, får panelets kontrast til å komme frem fra mørket!!! ohoy !!!

For å si det kort, graderinger er på linje med Panasonic og Pioneer, om ikke bedre, og er ikke noe problem legere. Kontrasten er på linje med Panasonic og er helt rå. Svartnivået er OK!

Men det som overrasker meg mest, er hvor mye mer detaljert bildet er. Det virker som alle bildene har fått doblet oppløsningen!!! Med NEMO disken som kilde, har Panasonic’s 42" PA30 modell, problemer med å slå kombinasjonen mellom DVDO’en og LG’en! Detaljene og linjeutjevningen er meget bra i DVDO'en! Fargene virker som om de skal komme ut av panelet. Bildet er helt rått!!! THX versjonen av "Monsters Inc" får tårene til å komme frem. Dette er rått!!

DETTE ER HELT RÅTT!!! Kan ikke si annet enn: FY FAEN FOR EN BOKS!!!

Hadde jeg vært skjermprodusent, hadde jeg gitt faen i å prøve å utvikle elektronikken, og bøndlet et DVI Panel og en DVDO. De kunne sikker klart å levere dette for under 30k!!! Men, det blir vell å innrømme nederlag.

Til alle dere som har dårlige plasma skjermer; KJØP EN DVDO iScan HD, og lev livet!!! Jeg har plutselig bilde som hamler opp med de beste!! Er dette er det nærmeste Plasma kan komme CRT?!?! Tviler vell på det, men vi får se... :P

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Er det ikke en Faroudja DCDI som står i skjermen fra før?
    2. Når du er i gang med å teste:

Fungerer 480i/p inn på DVI?
    Fungerer 576i/p inn på DVI?
    Fungerer 1080i inn på DVI?
    Fungerer 720p inn på DVI?
    3. Knallbra gjennomgang av dine erfaringer.

Hvilken kobling brukte du mellom DVD spiller og Iscan?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ypperlig med en test som dette, blir nesten helt "smittet" av dette... Jeg kjenner meg igjen i slik begeistring når en har kjøpt et leketøy som fungerer så bra! Tydelig at videoprosessering er vesentlig, og er ofte en mangel på plasmaskjermer og andre displayer / projektorer. Er ikke uten grunn at HTPCer er såpass populære. Ser imidlertid ikke bort fra at DVDO kan gjøre en bedre jobb en en standard oppsatt HTPC, og i tillegg er det jo utrolig behagelig å slippe alt HTPC-surret som kan oppstå, da! (...selv om jeg nok selv vil foretrekke HTPC og surr, men...).

Har for øvrig ikke sett denne prosessoren i "action", må se om jeg kan få tatt en titt på den!

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er nybegynner når det kommer til plasma, dvi, hdmi etc. og tillater meg derfor å spørre om denne boksen også fungerer via komponent, eller kun via dvi? jeg så "Analog and digital DVI inputs & outputs" på www.dvdo.com

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vito
    jeg er nybegynner når det kommer til plasma, dvi, hdmi etc. og tillater meg derfor å spørre om denne boksen også fungerer via komponent, eller kun via dvi? jeg så "Analog and digital DVI inputs & outputs" på www.dvdo.com
    Inputs:
    2 Composite Video
    2 S-Video
    2 Component (Y, Pr, Pb)
    1 DVI-D
    4 Digital Audio:
    ___2 Optical (Toslink)
    ___2 Digital (RCA)

Outputs:
    1 DVI-D
    1 HD-15 (YPbPr or RGB)
    2 Digital Audio
    ___1 Optical (Toslink)
    ___1 Digital (RCA)
    RS232 Port for software and firmware downloads

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pris på dette her da?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    15.000,-

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva slags effekt vil denne boksen ha dersom man bruker komponent?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro at effekten er liten siden de interne kretsene vil være aktive da. Det blir som å bruke en vanlig DVD spiller med god deinterlacer på en plasma.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    1. Er det ikke en Faroudja DCDI som står i skjermen fra før?
    2. Når du er i gang med å teste:

Fungerer 480i/p inn på DVI?
    Fungerer 576i/p inn på DVI?
    Fungerer 1080i inn på DVI?
    Fungerer 720p inn på DVI?
    3. Knallbra gjennomgang av dine erfaringer.

Hvilken kobling brukte du mellom DVD spiller og Iscan?
    1. Faroudja DCDI, joda det står det på produkt arket. Men, det er ikke bare "Faroudja DCDI"-chipen som skal funke! Elektronikken rundt må også funke!

2. Er ikke sikker på hva du mener. Hvis du mener ut fra DVDO'en, så gjør de det med litt tweeking. Det er litt innstillinger som skal til for å få Horisontale frekvenser til å stemme med skjermens. Håper Anchor Bay kommer med en Firmware som gjør at jeg kan stille Horisontal frekvens på linje med Vertikal frekvens. Min kombinasjon er best med VGA eller 852x480 ut! Skjermen yter best da. Sliter fremdeles litt med Horisontale frekvenser på 852x480, men, Anchor Bay har lovet å prøve å hjelpe meg med dette!

3. Jeg benytter Component mellom DVD'en og DVDO'en. Kilden er en Pioneer DV-868AVi, som i utgangspunktet har enormt bra billedkvalitet, både interlaced og progressive. Men, Pioneer har satt skaleringen til 525i/p og 625i/p!!?? Skjermen klarer verken 525p eller 625p uten SYNLIGE artefakter! DVDO'en aksepterer både interlaced og progressive signaler fra DVD spilleren. Tror ikke DVDO'en gjør annet enn å skalere det progressive signalet. Hva som gir best bilde, har jeg ikke klart å overbevise meg selv om ennå!

hva slags effekt vil denne boksen ha dersom man bruker komponent?
    Bildet blir faktisk bedre, da skjermen detekterer 480p inn på Component inngangene, og lar signalet vandre relativt "urørte"! Men, det er kun på DVI at kombinasjonen kommer opp på nivå med de beste!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2. Jeg lurte på om TV takler 1920 x 1080i og 1280 x 720p inn via DVI inngangen. Forstår det slik at den takler det, men bildekvaliteten blir dårlig.

Skjønner ikke helt hva du mener med 525p kontra 480p. Det er bare to forskjellige måter å angi akkurat det samme. Så hvis pioneeren gir ut 525p skal det i utgangspunktet bety 852 x 480. (kanskje den gir 720 x 480?)

Merkelig at det blir dårlig bilde av det.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2. Jeg lurte på om TV takler 1920 x 1080i og 1280 x 720p inn via DVI inngangen. Forstår det slik at den takler det, men bildekvaliteten blir dårlig.
    Billedkvaliteten blir på langt nær ikke dårlig, men, er bedre på VGA / 852x480. Dette pga bildet blir skalert opp i DVDO'en og ned i Skjermen! Det anbefales kun en skalering! Men, bildet ved store oppløsninger er fremdeles MYE bedre enn det som skjermen klarer ved hjelp av sin elektronikk!

Skjønner ikke helt hva du mener med 525p kontra 480p. Det er bare to forskjellige måter å angi akkurat det samme. Så hvis pioneeren gir ut 525p skal det i utgangspunktet bety 852 x 480. (kanskje den gir 720 x 480?)

Merkelig at det blir dårlig bilde av det.
    For NTSC 525p, her viser skjermen neste bra bilde. Alle skarpe kontraster er blå! For PAL 625p, ikke bilde i det hele tatt! Men, med min gamle Philips med 480p og 576p, INGEN problemer!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVI på begge spillerne?

Eller brukte du komponent?

480p og 525p skal være identisk lik.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tviler på at det er pioneeren som kommer opp med 525 og625. noen skjermer/projektorer bruker disse nummererene for ntsc og pal.den sender ut 480 og 576, men har selv opplevd med noen projektorer at det kommer opp andre tall en det som er standard. det tyder på at det er skjermen/projektoren som oppgir disse tallene og ikke at det er pioneeren som sender de ut. Jeg og gorm har sett mange rare nummer komme opp på skjermen for å si det sånn :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurte bare på om det var ultra eller pro Iscan du kjørte. Ser det er 2 forskjellige av dem. Vet noen eventuelt hva som er forskjellen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne plasmaen blir jo ganske dyr Plasma ca 22k og DVDO iScan HD ca 15k blir jo nesten dyrere enn Panasonic TH-42PA30 men du får vel bedre bilde med dvdo iscan hd ?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unIQue
    Lurte bare på om det var ultra eller pro Iscan du kjørte. Ser det er 2 forskjellige av dem. Vet noen eventuelt hva som er forskjellen?
    Det er en iScan HD! Modellen over ultra! 8)

For forskjellene se: http://www.dvdo.com/pro/pro_cf.html

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Battat
    Denne plasmaen blir jo ganske dyr Plasma ca 22k og DVDO iScan HD ca 15k blir jo nesten dyrere enn Panasonic TH-42PA30 men du får vel bedre bilde med dvdo iscan hd ?

Skal ikke diskutere pris her, men, jeg kommer totalt langt under PA30 i pris! Den ligger vell på 43k?!

Når det gjelder billedkvalitet, så mener jeg den er på nivå med de aller beste. Men, alle har sine skavanker, og det er smak og behag som avgjør hvilken skjerm man til slutt velger.

Dette er en måte å blodtrimme middelmådige, billige skjermer med DVI. Nytt håp til de som har kjøpt "katta i sekken"! Nå kan jeg leve denne, og kjøpe meg ny HD skjerm om 3-5 år!

Etter dette kommer jeg til å kjøpe meg "proff" skjermer med kun DVI/VGA inngang. Det finnes hundrevis av brukere av iScan Ultra som kjører Panasonic og Pioneer's proff skjermer, som kun har VGA/DVI innganger. Og disse er helt enige om at dette gir et bedre bilde, enn "TV"-versjonene! Og HD'en er mye bedre enn Ultra'en. 8) 8) 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det noe hensikt å bruke iScan HD på en projector ? tenker på action model one mkII , holder på å diskuterer med dama om TV eller Projector

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var 3 forskjellige ja..... ops: