"Test" av DVDO iScan HD og LG MZ-42PZ45v - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 67
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RE: PC som linjedobler

Forstår ikke helt hva du mener her, men dersom du kjører DVI inn til DVDO kan du kjøre DVI ut også. Hvis de to oppløsningene er forskjellige er det vel en slags linjedobling eller linjehalvering som skjer...

Det å kjøre andre videosignaler inn i en PC for så å sende dem ut igjen vil neppe gjøre signalene bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mener er å bruke en htpc til alt, (tvtuner/DVD etc) vil man da gjøre bildet bedre på samme måte som den DVDO saken gjør?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

RE: PC som linjedobler

Aha, det var lettere å forstå!

En HTPC som kjører DVI-D rett til en plasmaskjerm med skjermens native oppløsning og native hastighet vil langt på vei gjøre det samme som DVDO boksen gjør. Faktisk kan den gjøre mer av noe og mindre av noe annet!

Det DVDO boksen gjør veldig bra er å gjøre interlaced signaler om til progressive, det vil en god DVD spiller på PC også gjøre greit, TV tuner kort kanskje også. DVDO har også en masse andre instillinger og støtter mange innganger, hva om du også vil koble til noe mer? Playstation? VHS-spiller (gud forby!)?

I alle fall vil en skikkelig oppsatt HTPC kunne gjøre en god jobb som DVD spiller, men det er ikke altid så lett å skru på alle mulige parametere. DVDO funker rett ut av esken, selv om man selvfølgelig kan skru seg helt bort her også. Men det er nok mye lettere å gjøre feil med en HTPC...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar :o)

Det jeg trenger mest av er en måte å få analoge tvsignal best mulig inn på en plasma som ikke har innebygd tuner, dette uten å bruke 15K på ekstra ustyr siden jeg har nok av pc`er å velge i.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har nok av PC'er er det jo bare å teste...

Jeg kjøpte min skjerm og DVDO boks i en bundle og betalte nok godt under kr. 12.000,- for selve boksen... Jeg er kjempefornøyd med TV bildet også, men det er en Dreambox, en digital satelittmottaker, som står for dette signalet. Og selv om de to boksene er koblet sammen analogt fungerer det veldig greit, særlig bilder fra kanaler med bra båndbredde (NRK/TV2/SVT/Canal+) er rent og pent med mye detaljer og lite støy. TV3 er ikke så bra...

Du får sende en PM, så skal jeg tipse om min leverandør, da kan du kontakte dem og be om pris. Men det er nok lettere å prute pris på en bundle, QPC 42" og DVDO HD...

En liten ting... En DVDO boks er ikke en tuner, den kan ikke erstatte denne funksjonen! Men den gjør en god jobb med å skalere en analogt signal opp til et digitalt med den oppløsningen og hastigheten plasmaskjermen kjører på. Resultatet er at skjermen gjør det den er god på; å vise digitale bilder (den er jo selv digital) og boksen gjør det den er god på; å konvertere analoge bilder til digitale.

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurte på om du hadde testet iscan opp imot analoge/digitale TV sgnaler, og hvordan billedkvaliteten ble?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min DVDO er koblet analogt (SCART->komponent kabel) til DreamBox'en, men jeg har ikke koblet en analog TV kilde til DVDO'en. Det å finne fram den gamle VHS spilleren frister ikke...

Men det å sammenligne TV tuneren i selve plasmaskjermen opp mot DVDO og DreamBox er som å sammenligne natt og dag. Stor forskjell, for å si det pent.

Newcomer storole sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en S-VHS spiller koblet til. Har bare en ting å si; ALT blir bedre gjennom denne boksen. 8) (Selv om analoge kilder suger ...)

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    New Software Update for the iScan HD

iScan HD 5.6-1.42 Software Release (December 1, 2004)

This software applies to iScan HD models only, and must not be loaded into HD+ units.

Bug Fixes

EDID ROM checksum on DVI input
    The iScan HD had the wrong checksum in its DVI input EDID ROM. This bug has been fixed.

S-Video input performance for PAL/SECAM format
    Some iScan HD's S-Video inputs were not set-up properly when the input format is PAL or SECAM. This bug has been fixed.

Film Bias Mode
    The Film Bias Mode did not work properly. This bug has been fixed.

Auto Standby Mode The Auto Standby Mode did not work properly. The iScan HD would go into standby even if the selected input is active. This bug has been fixed.

http://www.dvdo.com/update/hd_5-6_1-42.html

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bare legge til min erfaring etter at jeg nå har fått en DVDO iScan HD:

"Prosjektet" mitt var å forhåpentligvis kunne koble DVDOen direkte på selve plasmapanelet via DVI, uten å måtte gå igjennom den separate plasma tuneren. Jeg ante ikke om dette var mulig, og jeg hadde bange anelser, for på selve panelet kan man stille lyd opp og ned og skifte kanal etc., så jeg tenkte at denne DVI koblingen kanskje var spesiallaget for å fungere mellom panel og tuner, og at et 'vanlig' DVI signal ikke ville fungere. Men jeg tok sjangsen, og kjøpte en iScan HD(pent brukt).

-Koblet opp slik jeg hadde tenkt; tok ut alle kabler fra plasmatuneren og fjernet den, og koblet så UPC digital tuneren til DVDOen med en SCART --> 4 RCA (RGB + sync). Dette var også et usikkerhetsmoment, da jeg ikke visste om dette kom til å fungere heller.
    Koblet også til DVD spilleren med komponent(den har jeg ikke testet ennå da dette skrives).

Slo på utstyret, plasmapanelets power LED lyste, så der var det strøm, den blå LEDen på DVDOen lyste, så signalet fra UPC dekoderen ble tydeligvis prosessert.

Men.... Ikke noe bilde på skjermen! :shock:

Uffda - det var det jeg var redd for. Nå fikk jeg litt "panikk"; nesten hele poenget var jo å kunne kjøre DVDOen rett i panelet via DVI, og droppe plasmatuneren. Måtte jeg nå virkelig koble til tuneren igjen, og gå igjennom den for å få signal? Selve panelet har nemlig kun DVI inngang.

Etter litt neilebiting og forsøk på å få bilde ved å prøve diverse ting i menyene, bestemte jeg meg for å prøve å sette DVDOen til standardinnstillinger. Fant ut hvordan dette gjøres. Fortsatt ikke noe bilde.

Men så, mens jeg rota i menyene for å prøve meg frem, kom det plutselig!!

Riktignok veldig dårlig og stripete, men det var bilde!

Men stripene etc. viste seg å være p.g.a. feil oppløsning og sync for displayet. Da dette var satt riktig, hadde jeg et brukbart bilde!!

Nå som jeg hadde OSD, var ting enklere å stille inn. Siden signalet fra UPC dekoderen er litt "skjevt", fikk jeg panorert dette. Denne skjevheten har alltid ergret meg, så det var en deilig følelse å kunne flytte bildet! Satte ned Saturation en del for å få mer naturlige farger.

Og NÅ begynte det å ligne noe ja!

Fra dette skjedde kan jeg underskrive på alt som blir skrevet i det første innlegget i denne posten.

Min plasma er to år gammel, så den har visse begrensninger i utgangspunktet - men dette var som å få ny skjerm. Litt vanskelig å forklare, men det virker plutselig som skjermen har mye fler fargenyanser å varte opp med. Selv om jeg kan se noe banding nå og da, er det nå MYE bedre enn før. Huden i ansikter på folk har plutselig en glød og mye mykere overganger i fargene. Bildet er skarpere enn før - og jeg syntes bildet var skarpt som det var før! Personene formelig 'popper' ut av bildet, i forhold til før.

Og dette på TV3, som vel er en av kanalene med dårligst bilde(blir morsomt å sjekke de andre nå etterpå)! Eneste "bakdelen" er at MPEG artefakter ser ut til å komme tydeligere frem nå - antageligvis p.g.a. den økte skarpheten.

Jeg tror det viste seg at dette kjøpet gjorde akkurat det jeg ville at det skulle gjøre; gi nytt liv til TVen, og kanskje utsette behovet for å kjøpe ny plasma et par år til!

[edit = tillegg:]

Nå har jeg fått satt opp DVDOen temmelig bra, fått justert små ting her og der. Og det må jeg si: jeg har virkelig fått en ny TV! Riktignok er de samme begrensningene der som var der før, som f.eks. banding og problemer i mørke partier, men det er MYE mindre merkbart enn tidligere.

En ting som har skjedd, er at skjermen er blitt MYE mer detaljert, antageligvis fordi jeg nå kjører med perfekt 1:1 pixelmapping i tillegg til at DVDOen selvsagt behandler signalet mye bedre enn plasmaen kunne på egenhånd.

Jeg satte på Monsters Inc. ista, og den er nesten ikke til å kjenne igjen. Jeg syntes denne filmen var detaljert FØR, men nå tok det jo heeelt av! :shock:
    Jeg satt bare og smilte for meg selv hele veien. Fytte grisen for et bilde! Plutselig var det bittesmå detaljer og tekstur på alle de forskjellige figurene i filmen. Alt blir mer tredimensjonellt, og fargene er "flere", mer korrekte, bedre balansert osv. osv..
    Det samme skjedde med TV serien LOST; plutselig popper skjeggstubber og ansiktsporer frem, og fargene i naturen er fantastiske!

-Det er som om jeg har fått et par briller jeg ikke visste at jeg trengte!

Jeg vil anbefale hvem som helst som har plasma - gammel eller ny - til å investere i en DVDO iScan HD. Kjøp heller en litt billigere plasma og legg til denne i prisen. Selv på dyre skjermer tror jeg dette må utgjøre en stor forskjell.

-Eneste problemet jeg har foreløpig, er at siden plasmapanelet mitt er laget for bruk sammen med den medfølgende tuneren, og jeg har "dumpet" den tuneren til fordel for DVDOen, så er det litt "sammarbeidsproblemer".

Det merkes kun i enkelte tilfeller; når jeg ser TV, og så skal skifte inngang slik at jeg kan se DVD, så blir skjermen svart - den slår seg av(standby). Jeg må da gå inn i menyen på DVDOen og gå inn på Output Setup/Sync Type, og skifte til den neste på menyen, og så tilbake til det den sto på. Da "våkner" skjermen til live igjen. Den samme tingen skjer når jeg skrur av dekoderen(og dermed skjermen) for kvelden, og hver gang jeg svitsjer mellom Digital Tuneren og DVD og/eller tilbake igjen. Vet ikke helt hvorfor det er sånn - jeg har skrevet en mail til DVDO og spurt. Ikke fått noe svar ennå, så jeg kommer eventuellt tilbake med det.
    [/edit]

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dvdo selv og må bare si at jeg er utrolig godt fornøyd med den, men så ble den valgt til Video Scaler of the Year" for 2005. Hd+

Home Cinema Choice Names the DVDO iScan™ HD+ "Video Scaler of the Year" for 2005

Campbell, CA., June 1, 2005 - Anchor Bay Technologies, Inc. announced today that the DVDO iScan™ HD+ High Resolution Video Scaling Engine has been chosen as the Home Cinema Choice Video Scaler of the Year.

The DVDO iScan™ HD+ is a high resolution video scaling processor and A/V switcher that sets a new standard for upconverting, cross-converting and even downconverting all video sources. Whether it's a VCR outputting 480i, a DVD player at 480p, or a Set-top-box at 720p or 1080i, the iScan™ HD+ will scale the output to perfectly match the optimum resolution of the display - 720p, 1080i, or any user-defined resolution up to 1080p. It is HDCP compliant over DVI, and also accepts legacy 480i/480p analog sources. The iScan HD+ functions as a complete A/V hub, providing simultaneous audio/video switching with automatic video upconversion/processing.

In a recent video scaler shootout, Home Cinema Choice concluded that the iScan HD+ was the "outright winner" earning five stars in all categories of testing, including ease-of-use, connectivity, and performance. According to the publication, the iScan HD+ is a "must have" final embellishment to your home theater system.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det forsvarer ikke prisforskjellen mellom denne og en HTPC..

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xvani
    Men det forsvarer ikke prisforskjellen mellom denne og en HTPC..
    nah.. det er et individuelt spørsmål. En htpc funker ikke "rett ut av eska". For det første må man i mange tilfeller bygge htpcen selv, for det andre krever den en god del forberedning/planlegging og for det tredje skal man bruke noen timer på å få den opp å gå.

Det blir en vurdering man må ta, og jeg ser mange som legger vekt på tidsaspektet. En dvdo bare... fungerer (såvidt jeg har fått med meg), mens en htpc krever en del knot.

Dersom du uansett sitter og knoter med en pc og ikke tar med tidsaspektet, så er jo saken grei. En htpc er billigere enn en dvdspiller+dvdo (hvertfall HD)

DrE

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det aldri en dvdo på meg

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xvani
    Da blir det aldri en dvdo på meg
    skal aldri si aldri, men pc-knoting er en såpass tidskrevende del av fritiden min at htpc fortsatt tiltaler meg :-)

Når jeg blir rik og ikke bryr meg lengre så blir det kanskje dvdo...?
    På en annen side får jeg mere fritid hvis jeg blir rik... hmmm vanskelig avveining dette!

hehe

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DVDO

Jeg har en DVDO selv, nettopp sammen med den plasmaen som står nevnt av trådstarter. DVDO forvandlet skjermen fra å være helt grei til å bli til tider suverén. Dersom det er en dvd film med god kvalitet billedmessig, så blir den helt kanon med dvdo.

Jeg kjører også komponent fra dvd-opptaker, og dvi fra dvdo.
    Tv bildet varierer, (analog kabel), fargene blir bedre, men støyen forsterket, synes jeg da.

Det har gitt meg en mistanke om at du verden så mye uutnyttet teknologi som finnes i en plasma!

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår ikke at ingen kjøper teknologien DVDO bruker og putter i sin egen skjerm? Det ville jo spart firmaene for mange penger innen teknologi utvikling..

Videre skjønner jeg ikke at det kan bli noen forskjell fra DVD om man bruker DVI som tilkobling.. (DVO vs vanlig)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den nye toppmodellen til Denon(DVD spilleren), er det jo DVDO teknologi.

I mitt tilfelle, virket det som plasmatuneren som fulgte med plasmaen ikke sendte et 1:1 pixelmapping bilde til panelet. Ihvertfall ikke når man sammenligner med det jeg nå ser. På testbildene som DVDOen kan sende ut, er det blant annet et "sjakkbrett" som fyller skjermen med svarte og hvite pixler om hverandre - dette for å sjekke at den viser i 1:1 pixelmapping. Og det er nettopp det som skjer nå - jeg kan se hver pixel tydelig på dette mønsteret.
    Jeg hadde jo riktignok ikke noe slikt sjakkbrett-testsignal å se på da jeg hadde plasmatuneren koblet til, men bildet er så mye skarpere nå enn før at jeg mener det må ligge noe der.

Før DVDO syntes jeg at Monsters Inc. og Nemo var 'referanser' når det gjaldt bildekvalitet og skarphet. Nå da jeg har DVDOen koblet direkte til panelet, er det som jeg sa over her akkurat som om jeg har fått et par briller som jeg ikke visste at jeg trengte. Bildet er utrolig mye mer detaljert, fargene er mye bedre og det virker som det er flere fargenyanser å jobbe med. I tillegg virker også kontrasten å være bedre.

Som det er sagt over i et innlegg, kan det virke som det er mer støy på TV signalet enn før, men dette er jo fordi bildet fra DVDOen er så mye skarpere enn det var før. All støyen som måtte være der blir mer tydelig. Men det vises jo fort på DVD at dette ikke er DVDOens feil.

DVI signal fra DVD spiller kan vel bli bedre med DVDO fordi den er bedre på å deinterlace og skalere enn det TVen er.

Det er rett og slett ganske utrolig hvor mye bedre bildet ble på min plasma etter dette kjøpet, og det viser at det bor mye bra i selve plasmapanelene som ikke blir "frigjort" p.g.a. dårlige tunere/interne chiper.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    DVI signal fra DVD spiller kan vel bli bedre med DVDO fordi den er bedre på å deinterlace og skalere enn det TVen er.
    går man ikke forbi TVns elektronikk når du kobler via DVI? Altså at DVD spilleren skalerer og deinterlacer? Greit nok at DVDO har bedre elektronikk, men har du en high-end DVD spiller skulle det ikke være store forskjellen!

Har du Denons nye toppmodell burde man ikke kunne se forskjellen...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du Denons nye toppmodell, har du også betalt 25000,-.

Men det er for all del ikke sikkert det er så stor forskjell fra en litt billigere DVD spiller heller når man går digitalt hele veien. Men DVDOen bør vel ha en del bedre både deinterlacer og scaler enn de fleste DVD spillere og TVer har.

Jeg har ikke noe direkte erfaring å ta av, men dersom det var slik at 'digitalt er digitalt, ferdig med det', så kunne vi vel alle klare oss fint med 2000 kroners DVD spillere og 2000 kroners digitale forsterkere hele gjengen.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •