Philips Cinema 58PFL9955H

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Philips Cinema 58PFL9955H

Lyd og Bilde har test av denne nå. Det er Crosstalk i 3D de klager på.
    Er det noe som er mulig å løse i firmwareoppgraderinger eller er det hardware det står på?

3D king size
    3D-arvtageren til fjorårets bokstavelig talt feteste TV er her. I år har den superbrede Philips Cinema 21:9 endelig blitt moden.

Hollywood-regissører liker å tenke bredt når storslåtte spillefilmer skal vises på kinolerretet. Filmformatet de fleste velger heter Cinemascope og har et bredde/høydeforhold på 2,35:1. Når disse filmene senere dukker opp på Blu-ray eller filmkanalen hjemme i stua, opplever vi svarte striper over og under bildet på TV-skjermen.Disse stripene minner mistenkelig mye om de TV-forhandlerne lovte oss å bli kvitt da vi byttet fra 4:3 til 16:9 widescreen-TV i sin tid! Men de er fortsatt tilstede, fordi TV-formatet og filmformatet er ulikt. Resultatet er det samme: Selv om du har en stor og flott skjerm på veggen, får du ikke utnyttet alle tommene du har betalt for.

21:9
    Philips har tatt konsekvensen av at mange spillefilmer ikke vises i 16:9 format, og laget en TV i ekte 2,35:1 format. Den 58 tommer store skjermen har en skjermoppløsning på hele 2560 x 1080 piksler, det vil si cirka 25% større horisontal oppløsning enn en vanlig 16:9 HDTV (1920 x 1080).

Ideen med en TV i kinoformat er ikke ny, men nederlenderne er så langt de eneste som har vært modige nok til å lansere den offisielt. Først som et konsept, så i den ferdige produksjonsmodellen vi kåret til ”Årets bildeprodukt” i 2009, og så i år, med den første fullverdige skjermen etter vår mening. Hvis 21:9 TV blir en suksess, vil vi nok se flere leverandører av dette i fremtiden. Dette er Philips sin absolutte toppmodell, og den kommer med finesser som 3D, Net TV internettportal samt MPEG4-mottaker for både RiksTV (bakkenett) og digital satellitt (DVB-S.) Offisielt støtter ikke Philips-skjermen Canal Digitals parabolsignaler, slik blant annet Samsung har gjort i en periode, men med rett kortmodul (CAM) og programkort vil den kunne fungere med Canal Digital i noen tilfeller.

Bildekvalitet
    Første generasjon Cinema 21:9 var et spennende konsept, men en skuffelse rent bildemessig. Den benyttet et tradisjonelt LCD bildepanel, og var på mange måter et sidesprang fra den lovpriste 9000-serien. I år har Philips gjort det eneste riktige og innlemmet Cinema 21:9 som et fullverdig medlem i 9000-familien. Dermed er dette blitt en toppmodell med siste generasjon LED bakbelysning, 400Hz Clear LCD bildebehandling og Ambilight på tre sider. Den sistnevnte finessen viser seg ekstra effektfull på 21:9, men mer om det senere.

Førsteinntrykket av bildekvaliteten er at dette minner svært mye om lillebror 46PFL9705H som er blant de aller beste LED-baserte TV-ene akkurat nå. Med sitt finmaskede 288 soners LED-baklys kan 21:9 skjermen vise til svært god lyskontroll, med utmerket kontrast og et eksepsjonelt svartnivå som resultat. Mørke scener blir helt bekmørke, og får en enorm dybde gjennom Cinema-skjermen – men det mangler fortsatt en del detaljer i overgangen fra helt svart til mørke gråtoner. Slike mørke scener er typisk for actionfilmer og thrillere, og konkurrenter som Panasonics VT20 og Samsungs 7-serie plasma er fortsatt bedre på gjengivelsen av slike detaljer. De samme plasmaskjermene kan derimot ikke måle seg med lysstyrken til Philips-skjermen, som er bedre rustet til å gi et kontraststerkt bilde uansett seerforhold.

Både skaleringen og bildebehandlingen virker vesentlig bedre på denne Cinema-modellen sammenlignet med forgjengeren. I ”Livlig” (dynamisk) bildemodus får bildet riktignok et litt hardt og overprosessert preg, men ”Naturlig” og ”Film” ser langt bedre ut. Skarpheten under bevegelser er meget bra, og bildet er hele tiden veldig godt fokusert. Den ekstra brede skjermen virker i det store og hele mer behagelig for øynene enn en skjerm i vanlig format.

Ambilight
    Philips sitt Ambilight system projiserer lys på veggen i samme farge som bildet, og er noe man enten elsker eller hater. Dels oppnår man bedre opplevd kontrast fordi veggen bak er opplyst. Det kan også gi en større og dypere TV-opplevelse. Ambilight får problemer når svarte striper skaper et avbrekk mellom bildet og omgivelseslyset, men dette slipper man som kjent med 21:9 formatet. Kombinasjonen av 21:9 format og Ambilight gjør at Philips-skjermen byr på en ganske unik seeropplevelse sammenlignet med andre skjermer i dag. Og du trenger ikke lenger ha en hvit vegg – det nye i år er at Philips-skjermen kan tilpasse fargebalansen etter hvilken som helst bakgrunnsfarge.

3D
    I motsetning til øvrige Philips-skjermer kommer Cinema 21:9 med innebygd 3D-sender og to 3D-briller inkludert i pakken. Den store og brede skjermen egner seg som forventet bra til visning av 3D-innhold, ikke minst på grunn av den overlegne lysstyrken. Med 3D-briller på mister man som kjent mye lysstyrke, men Philipsens sterke LED-lys er i stand til å å veie opp for dette. Her foretrakk vi faktisk å kjøre skjermen i ”Livlig” modus for å få ekstra futt i bildene, og resultatet er overraskende bra. Philips makter å få ut detaljer av 3D-filmene som konkurrenter som Panasonic har problemer med. Dybdevirkningen, selve 3D-effekten er imidlertid ikke like god. Vi kan spore tendenser til doble bilder (crosstalk), og samtidig noe ujevn synkronisering mellom skjermen og brillene som fører til blinking iblant. Bedre enn de fleste, altså, men totalt sett ligger Panasonic fortsatt litt foran på 3D-kvaliteten.

Lydkvalitet
    De aller fleste som vurderer en slik kino-TV har nok også investert i et separat lydanlegg. Likevel er det positivt å se at Philips ikke har spart på kruttet når det gjelder lydgjengivelsen i denne TV-en. Det litt større skjermkabinettet gir ekstra volum for høyttalere, og det høres. Bassgjengivelsen er fyldig og tøff, slik at det blir ekstra trøkk i filmeffektene. Men best av alt høres det oppe i diskant og mellomtone, hvor det er en helt annet klarhet i dialoger enn man er vant til. Det virker som Philips har brukt en litt bedre forsterker enn i vanlige TV-er, for lyden er mye mer finkornet enn man skulle forvente fra en TV.

Konklusjon
    Cinema 21:9 er unik på markedet i dag, i og med at dette er den eneste TV-en som kan vise 2,35:1 filmer i sitt sanne format uten svarte striper. Med bildepanel hentet fra Philips’ 9000 serie er også bildekvaliteten kommet på plass med årets generasjon. Men bredden er også et tveegget sverd – tradisjonelle 16:9 filmer må enten strekkes eller kuttes kraftig oppe og nede om du vil bruke hele skjermbredden, og 58-tommeren er ikke større enn 46 tommer om du benytter den i vanlig 16:9 format uten strekk. Dette er uten tvil en TV for entusiastene, men på sitt beste gir også Cinema 21:9 filmopplevelser som er vanskelig å kopiere med noen annen TV i dag.

3D king size - Lyd og Bilde

Brosjyre:
    http://www.p4c.philips.com/files/5/5...12_pss_nor.pdf

Bruksanvisning:
    http://www.p4c.philips.com/files/5/5...12_dfu_nor.pdf

YouTube - Philips 58PFL9955 3D LED Cinema TV 21 Bij 9

YouTube - Philips 58PFL9955 - Deel 1

YouTube - Philips Cinema 21:9 - Luxus-Display für Kino-Fans

YouTube - CNET.de - IFA 2010: neuer 21:9-Fernseher von Philips ist jetzt 3D-fähig

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan si noe om når denne blir testet grundig i Hjemmekino? Neste nummer kanskje? Den var vel med i en gruppetest i et tidligere nr, men det var vel en før-produksjonmodell Finnerud testet der. Det ble vel skrevet noe om at den skulle gjennom en grundigere test når den kom i regulær produksjon.

Er kommet et par fine tester på nettet nå.

Flere som planlegger å kjøpe denne? Jeg vurderer å handle denne og blurayspilleren 9600 til jul.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odd J
    Noen som kan si noe om når denne blir testet grundig i Hjemmekino? Neste nummer kanskje? Den var vel med i en gruppetest i et tidligere nr, men det var vel en før-produksjonmodell Finnerud testet der. Det ble vel skrevet noe om at den skulle gjennom en grundigere test når den kom i regulær produksjon.

Er kommet et par fine tester på nettet nå.

Flere som planlegger å kjøpe denne? Jeg vurderer å handle denne og blurayspilleren 9600 til jul.
    Den kombinasjonen har vært i mine tanker noen ganger ja...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

58pfl9955

Hei Jeg kjøpte denne tv'en rett før den forbedrede versjonen kom og er veldig fornøyd sortnivået er bare helt utrolig og det beste jeg har sett på noen tv. Jeg ser film på den i dedikert rom i tusmørke og der det er sort på skjermen finnes det ikke lysgjennomtrenging av noe slag altså ikke antydning til grå farge som resultat av at pikslene lekker gjenom baklys.

Det er to minus med denne skjermen
    1. 3D har noe cross talk
    2. Ved skifte av scener kan det oppstå flimmer i baklyset nederst på skjermen noe som er veldig distraherende. (det er akkurat som ikke baklyset henger med eller får en "hikkup" i mangelen på et bedre ord) fenomenet varer i et halvt sec hver gang og på forskjellige plasser i filmen og på alle kilder PC, blurayspiller og PS3. Når man først har lagt merke til det er det umulig å ikke se det.. Det er ikke bare jeg som er kresen som ser det. Når jeg har venner på besøk kometerer også de det uten at jeg har sagt i fra om det.

Hadde i dag bresøk av en hyggelig representant fra Philips som byttet Hovedkort og strømforsyning på tven etter at også han konstaterte flimmringen som jeg hadde fortalt om. Men det flimringen forble uforandret og problemet vedvarte. Han fortalte at det muligens var noen instillinger som kunne begrense det men da måtte jeg snakke med noen på software avd hos philips. Mener selv at jeg har sjekket de fleste innstillinger men om det er noen som har en løsning på dette problemet er jeg evig takknemlig.

Noen andre ting å bite seg merke i men som ikke er så veldig ødleggende er at pga av det knotete meny systemet uten hurtig knapper er det vanskelig om ikke umulig å få brukt universalkontrol på tven ala logitech harmony.

Og til slutt noe som man bør vite viss man skal kjøpe denne tven: I bilde menyen har man 2 valg som heter Motion plus som gjør at bildene og bevegelser flyter gjevnere og bildet blir mer "ekte" (fjerner film sløret som mange purister liker) og 400hz som tilsynelatende øker opdaterings frekvensen til bildene som også skal gi gjevnere bilde flyt. Dette er tunge bildebehandlings program som gjør at lyden kommer ut av synk så viss du er fan av slik bildebehandling og vil ha dette aktivert må du ha en spiller eller av reciver som støtter lyd synk ellers må en deaktivere dette i menyen eller sette på PC modus som slår av alle disse behandlings alternativene.

Viss noen vet hvilke tidsforskyvning innstillinger man skal ha i millisekund vil jeg gjerne vite det.

Jeg kan også poste mine idealinstillinger for å se film optimalisert for helt mørke rom viss noen ønsker det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •