LED vs Plasma - Mine erfaringer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer Lunatech sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LED vs Plasma - Mine erfaringer

I forbindelse med en større oppussing av stuen ble den delevis konvertert til hjemmekino (stay tuned for profil på minhjemmekino.no) I forkant kjøpte jeg inn alt AV utstyr og på TV fronten falt valget på Samsung LED UE55C8705. Før denne hadde jeg en to år gammel Samsung 52 LCD. I forbindelse med den "nye" stuen skulle også TVen opp på veggen. Jeg trodde jeg hadde presset grensen for hva jeg fikk plass til med 55", men så fort at jeg hadde plass til enda større TV - dette skulle også vise seg å bli denne TVens bane Har jeg førtst begynt å tenke på slike ting så går det slik det ofte gjør og jeg sitter nå å titter inn i en Samsung 63" PS63C7705 Plasma, kun 4 uker etter jeg monterte opp LED'en. Det første som slo meg når jeg fikk opp 63" på veggen er hvor sinnsykt stor forskjell det er imellom 55" og 63". Den er rett og slett enorm! (but I like it!!

Det er fortsatt litt tidlig, men jeg ønsker å dele noen erfaringer og inntrykk jeg har gjort meg så langt. Jeg vil understreke at alle mine erfaringer med å sammenligne plasma og LED tekologi her er kun gjort på de nevnte TVene og jeg har forståelse for at det kan være andre forskjeller på andre type modeller.

Design og utseende:
    LED: 1 Plasma: 0

Dette er jo (som egentlig alt annet) en smakssak, men personlig synes jeg LED TVene til Samsung ser bedre ut enn Plasma'n. Deette henger primært sammen med den lyse grå stålrammen, LED logo i bunnen og det faktum at den er ca 1cm tynnere. Samsung plasmaen er noe av det råeste jeg har sett av design på markedet når det gjelder plasma, men dog trekker LEDen det lengste strået. Lekerere TV enn denne har jeg rett og slett aldri sett (spesielt da jeg benytter Ultra slim wall mount hvor den kun bygger 1,5cm fra veggen)

Pris vs ytelse
    LED: 0 Plasma: 1

I dag koster nevnte LED TVen rundt 25.000 (har sett den ned til 22.500 og opp til 30.000 ) Plasma koster stort sett litt under dette. Det varierer, men stort sett ser jeg den noen tusenlapper billigere. Med tanke på at dette også er en 63" TV og Samsung sin 65" LED (storebror av min LED) koster ca det dobbelte (drøyt 40.000) synes jeg man får overlegent mest for pengene med Plasma.

Bilde på film:

Det som har irritert meg på LED TV'en er i liket med hva andre har kommentert på forumet at det er en tendens til clouding i mørke partier. Jeg legger veldig godt merke til dette i svært mørke scener og når det fader inn og ut mellom scener. Fra hvert av hjørnene er det lyse partier og en noe skyete effekt oppstår sporadisk (med ikke varierende) rundt på bildet. Jeg har lest noe om at dette skyldes at enelte komponenter avgir forskjellig varme og at dette derfor gir lysere og mørkere partier. Man legger ikke merke til dette normalt, men som sagt ble det irriterende i mørke partier av filmen. Ellers vil jeg si at selv om bildene var krystallklare, ble jeg ikke 100% komfertabel med det på film. Det fremsto som litt kunstig. Det kan være pga. at jeg aldri klarte å treffe helt med innstillingene mine, men når jeg så LOTR II (BD) i går på Plasma var jeg svært positivt overrasket over bildet. Vanskelig å finne de rette ordene til å beskrive skillene, men jeg vil påstå at bildet i Plasmaen var mer naturlg og om jeg tør å bruke ordet behagelig.. Mørke partier ble kullsorte og ga rett og slett en helt utrolig opplevelse..

Bilde på 3D:

Selv om jeg var godt fornøyt med 3D effekten på LED merket jeg litt ghosting og bilde virket noe hardt og en smule "kunstig". Nå kan dette også henge sammen med det faktum at Plasma er en del større, men når jeg lastet inn "A christmas carol" på Plasmaen (nyeste med Jim Carrey som har stemmen til Scrooge) ble jeg nesten lamslått av effekten. I åpningssekvensen hvor det snør i filmen så det seriøst ut som om det snødde i stua her. I det vi begynte å fly over hustakene tok jeg meg selv i å ubevist lene meg frem og myse med øynene (for å unngå å få snø i de) Ingen tegn til ghosting og virkelig forbløffende 3D - bedre enn jeg noen gang har sett før. Oppsummert er LEDen veldig bra og jeg var godt fornøyd, men plasma var i en klasse for seg her.

Bilde på PC:
    LED: 1 Plasma 0

Jeg bruker PCen som er koblet til TVen svært mye og dette er et viktig punkt for meg. Her kan det være at jeg ikke har gjort alle innstillinger korrekt, men jeg blir ikke helt fortrolig med Plasma på PCen. Det første jeg la merke til var en tydlig flimring som var svært slitsomt for øynene. Jeg justerte ned til 50hz og ser nå at denne stort sett er borte, men bilde fremstår ikke like skarpt og tydlig som jeg fikk på min LED. Et annet element jeg også har lest om på plasma er skygging. Dette skal være et generelt problem (som i noen tilfeller også skal bli bedre med tiden) Jeg legger ikke merke til det ved TV og film titting, men på PCen ser jeg at dialogbokser etc. har en tendens til å skygge bortover skjermen. LEDen blir som en hvilken som helst annen (diger) PC skjerm ekstremt bra, men jeg er ikke helt fornøyd med det jeg har sett så langt av Plasmaen på dette området. Innbrenningsfaren her ved PC bruk er også et element jeg tenker på selv om jeg har lest at dette har blitt veldig mye bedre på de nye modellene av plasma nå.

Generelt
    LED: 1 Plasma: 0

Innstillinger og slikt er stort sett likt, det samme er fjernkontroll og ymse. Jeg vil uansett trekke et "poeng" fra plasma grunnet at den lager litt lyd. Når den står på kan man høre en svak summing. Dette er ikke noe man legger merke til under film og normal TV titting, men når jeg sitter sånn som nå og skriver på PCen i et helt stille rom, hører jeg det godt.. Det kan minne om litt svak høyttalersus. Dette sammen med det faktrum at LED også bruker betydlig mindre strøm går også i dens favør.

Oppsumert blir da min veldig lite vitenskaplige test ganske gjevnt (3vs3), men da hovedfokuset mitt var å få en større skjerm er jeg godt fornøyd med min nye plasma. Om noen har tips til innstillinger for bruk av PC hadde det vært supert. Det spørs jo litt hvor mye man vektlegger de forskjellige punktene over. Film og TV vil jeg si plasma er overlegen, men på PC er LED overlegen. Ellers vil jeg si at jeg lærte mye av denne tråden før jeg kjøpte plasma og er svært fornøyd med innsillingene han poster her.

Og om noen lurer. Jeg har fortsatt min 4 uker gammel 55" LED. Regner med å få solgt denne fort unna for rund 20.000 inkludert både fot, et par 3D briller og et ultra slim wall mount kit.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fin oppsummering!

Jeg har selv en PS63C7705 Plasma og tror det er vanskelig at bbli mer fornøyd enn det man blir med denne tv:n. Den er rett og slett helt rå!

Hvor fikk du kjøpt Christmas Carol filmen?

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wasted
    Veldig fin oppsummering!

Jeg har selv en PS63C7705 Plasma og tror det er vanskelig at bbli mer fornøyd enn det man blir med denne tv:n. Den er rett og slett helt rå!

Hvor fikk du kjøpt Christmas Carol filmen?
    Yes, jeg er godt fornøyd så langt og som sagt ble jeg blåst av stolen når jeg så kvaliteten på film. Legger du merke til sus/støy?

Christmas Carol kjøpte jeg på play.com Den er rett rundt 200 spenn, men den slapp igjennom uten toll for min del (kan dog ikke garantere at den gjør det)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg bestille filmen hos play jeg og...

Jeg har ingen støy i det hele tatt fra min PS63 og ikke heller vennerne mine har hørt noe støy. Så jeg er GODT fornøyd!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wasted
    Da får jeg bestille filmen hos play jeg og...

Jeg har ingen støy i det hele tatt fra min PS63 og ikke heller vennerne mine har hørt noe støy. Så jeg er GODT fornøyd!
    Hører at det er avhengi av modell. Får vurdere om jeg gjør en service sak på den. Høres ut som veldig, veldig svak høyttalersus. Kun merkbart når man ikke har andre lydkilder i rommet (som når jeg surfer på TVen) Ser der er diverse tråder her inne ang. plasmastøy og er ganske varierende.

Absolutt en fantastisk skjerm ja.. Og nå ble jeg kvitt LED'en også

Newcomer web76 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innbrenning

Sitat Opprinnelig postet av Lunatech
    Bilde på PC:

Jeg bruker PCen som er koblet til TVen svært mye og dette er et viktig punkt for meg. Her kan det være at jeg ikke har gjort alle innstillinger korrekt, men jeg blir ikke helt fortrolig med Plasma på PCen. Det første jeg la merke til var en tydlig flimring som var svært slitsomt for øynene. Jeg justerte ned til 50hz og ser nå at denne stort sett er borte, men bilde fremstår ikke like skarpt og tydlig som jeg fikk på min LED. Et annet element jeg også har lest om på plasma er skygging. Dette skal være et generelt problem (som i noen tilfeller også skal bli bedre med tiden) Jeg legger ikke merke til det ved TV og film titting, men på PCen ser jeg at dialogbokser etc. har en tendens til å skygge bortover skjermen. LEDen blir som en hvilken som helst annen (diger) PC skjerm ekstremt bra, men jeg er ikke helt fornøyd med det jeg har sett så langt av Plasmaen på dette området. Innbrenningsfaren her ved PC bruk er også et element jeg tenker på selv om jeg har lest at dette har blitt veldig mye bedre på de nye modellene av plasma nå.
    Angående flimmer, har du koplet pc'en din til HDMI 1? er visst der pc fungerer best....

Jeg lurer også på denne skjermen, men blir endel pcbruk.. spill/div..
    Men er også redd for innbrenning.. har du sett noe av det?

Mvh Web76
    Jeg lurer på samme skjerm, og blir endel spill/pc bruk på den,

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk sett på kalibrert PS63C7705 i helga, og det er faktisk helt latterlig hvor bra denne er!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Alt er koblet til HDMI 1 via min Pioneer LX-73. Vet ikke om det kan være noen innstillinger på Pioneer som kan bidra til dette, men er strengt tatt ikke så mye man kan gjøre med bilde der. Når jeg kjører 50hz er det helt ok bilde, men føles bare litt "urolig" på 60hz. Dette kan jo også selvfølgelig være innstillinger med PCen, men la ikke merke til det på den "gamle" LED'en. Skal også understreke at jeg er ekstremt pirkete og dette sikkert ikke er noe som folk flest legger merke til.

Har ikke merket noe til innbrenning. Jeg har satt PCen til å skru av skjermen etter 15 minutter innaktivitet og skjermen har også innebygget sikkerhet hvor man kan få den til å gå til skjermsparer etter en stund. Dette var et mye større problem før og jeg tror det skal veldig mye til. Har sikkert hatt samme spotify bilde stående på i et par timer uten at jeg kunne se anntydning til innbrenning og aldri lagt merke til TV2 loger etc. i hjørnene. Hadde derfor ikke bekymret meg så mye for dette... Det er faktisk en funksjon i TVen for å "vaske bort" innbrenninger hvor det ruller noen linjer over skjermen. Dette indikerer jo at det kan være et problem, men som sagt tror jeg det skal mye til.

Kan føye til at jeg kjøpte den på "crazy" åpningstilbud på en Expert butikk for noen uker siden som solgte 30 stk til 18.000. Noe jeg anser som en meget god pris!

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Jeg fikk sett på kalibrert PS63C7705 i helga, og det er faktisk helt latterlig hvor bra denne er!
    Helt enig. Har vanskelig med å forklare hva som gjør det, men de beste ordene jeg kan komme opp med er "naturlig, behagelig og lekkert" Har enda ikke fått 200 timer på den, men skal tweake litt på innstillingene når den er skikkelig "kjørt inn". Har du sett på innstillingene i linken jeg postet i første tråden? Er dette i nærheten hvor du endte opp?

Er i alle fall nok av ting å tweake på, men man skal holde tunga rett i munnen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Alt er koblet til HDMI 1 via min Pioneer LX-73. Vet ikke om det kan være noen innstillinger på Pioneer som kan bidra til dette, men er strengt tatt ikke så mye man kan gjøre med bilde der. Når jeg kjører 50hz er det helt ok bilde, men føles bare litt "urolig" på 60hz. Dette kan jo også selvfølgelig være innstillinger med PCen, men la ikke merke til det på den "gamle" LED'en. Skal også understreke at jeg er ekstremt pirkete og dette sikkert ikke er noe som folk flest legger merke til.

Har ikke merket noe til innbrenning. Jeg har satt PCen til å skru av skjermen etter 15 minutter innaktivitet og skjermen har også innebygget sikkerhet hvor man kan få den til å gå til skjermsparer etter en stund. Dette var et mye større problem før og jeg tror det skal veldig mye til. Har sikkert hatt samme spotify bilde stående på i et par timer uten at jeg kunne se anntydning til innbrenning og aldri lagt merke til TV2 loger etc. i hjørnene. Hadde derfor ikke bekymret meg så mye for dette... Det er faktisk en funksjon i TVen for å "vaske bort" innbrenninger hvor det ruller noen linjer over skjermen. Dette indikerer jo at det kan være et problem, men som sagt tror jeg det skal mye til.

Kan føye til at jeg kjøpte den på "crazy" åpningstilbud på en Expert butikk for noen uker siden som solgte 30 stk til 18.000. Noe jeg anser som en meget god pris!

Og jeg kjøpte den til enda mer "crazy" åpningstilbud i Sandvika,
    14 995,-...:wink:

Wunderbar TV!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt skremt av pc problematikken, og ønsker ikke ha det hengende over meg, skal brukes ganske mye til pc bruk, endte opp på en Philips 52" 8605, endel mindre skjerm da....
    Det som er litt merkelig er at det er svært få storskjermer som har lavt input lag, denne plasmaen har det på game mode, også philipsen..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme plasmaen og opplevde samme problem som deg ved overgang fra 52" samsung LCD til plasmaen med tanke på pc.

Problemet løste seg da jeg plugget pcen inn i HDMI 1 (HDMI/DVI) pluggen i tven. Jeg hadde den nemlig først i HDMI 2 og det ble ikke seende bra ut. Samme som du skriver om flimring etc.

Bilde på PC:

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke redd for innbrenning da? Og blir det like krystallklart som på en god LCD?

Newcomer Zed sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samsung 63"

Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Hei, kan vi få dine innstillinger?
    Jeg har prøvd innstillinger i film modus fra en Dansk TV-test, og må si at de er kjedelige.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i LED beskrivelsen her.

LED er for meg nokså ubrukelig når det kommer til bildekvalitet. At bildet er lyssterkt og skarpt er en positiv ting, men bildekvaliteten (fargegjengivelse etc) holder ikke.

Spesielt TV-ene fra Samsung som har "Samsung bildet": sylskarpt, kontrastrik, FI (interpolering, ingen hakking) og "ingen" detaljer i mørke partier. Forstår at folk blir imponert over det sylskarpet bildet, men etter noen timer forran skjermen skjønner en raskt at "dette er ikke bra og heller ikke slik at bilde SKAL være".

Plasma skjermen gir et mye mer naturlig bilde og ler av folk som svarer tilbake "er ikke plasma på vei ut da?".

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zed
    Hei, kan vi få dine innstillinger?
    Jeg har prøvd innstillinger i film modus fra en Dansk TV-test, og må si at de er kjedelige.
    Det er mye mulig at vi kjører samme innstillinger da han som står bak disse også er en danske. Jeg har derimot blitt veldig fornøyd med disse innstillingene og synes de gjør en bra jobb i å gjenskape flotte og ikke minst naturlige bilder. Samtidig skjønner jeg at om man er vant til en innstilling med sterk kontrast og farger (slik som f.eks dynamisk) blir dette fort kjedelig, men er nok en vanesak.

Firmware: 1016.
    Picture Settings
    Mode: Movie
    Cell Light: 17
    Contrast: 81
    Brightness: 51
    Sharpness: 10
    Colour: 47
    Tint: 50/50
    Advanced Settings
    Black Tone: Off
    Dynamic Contrast: Off
    Gamma: +2
    Expert pattern: off
    RGB Only mode: off
    Colour Space: Custom
    - R 50 0 0
    - G 28 50 0
    - B 7 0 50
    - Y 45 50 0
    - C 34 50 50
    - M 50 0 61
    White Balance: RO-25 GO-23 BO-24 RG-18 GG-24 BG-25
    10p White Balance: (Interval: R G B)
    - 1: -1 0 -2
    - 2: 0 -1 -1
    - 3: 1 0 0
    - 4: 0 -1 0
    - 5: 1 0 0
    - 6: 0 0 0
    - 7: 0 0 0
    - 8: 0 -2 0
    - 9: -2 -2 0
    -10: 0 0 0
    Flesh Tone: 0
    Edge Enhancement: 0
    Picture Options
    Colour Tone: Warm2
    Size: Screen Fit
    Digital Noise Filter: Off
    MPEG Noise Filter: Off
    HDMI Black Level: Low (16-235 video levels) or greyed out if using YCbCr signal.
    Motion Judder Canceller: Off

Newcomer Zed sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det ser ut at vi kjører samme innstilinger, og med dem savner jeg litt mer sprut i bilde. Synes at bilde er lett tåkete og delvis uskarp.
    Jeg tror at dynamisk mode gir et friskere bilde og med mer gnist.
    På andre siden, må jeg si at etter 4-5 dagers bruk, bildet forandret seg betydelig og blitt jevnere og smidigere,.....tror jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zed
    Jo, det ser ut at vi kjører samme innstilinger, og med dem savner jeg litt mer sprut i bilde. Synes at bilde er lett tåkete og delvis uskarp.
    Jeg tror at dynamisk mode gir et friskere bilde og med mer gnist.
    På andre siden, må jeg si at etter 4-5 dagers bruk, bildet forandret seg betydelig og blitt jevnere og smidigere,.....tror jeg.
    Du får mere sprut i bilde på dynamisk mode ja men farge tempraturen ca 2-3 ganger for høy/feil+at du minster detaljer i bakgrunn pga klipping i skjermen. En rett kalibrert skjerm skal IKKE være tåkete og uskarp-men det må nok måleutstyr til for å få det rett på din skjerm da avskriving av andre innstillinger ikke vil fungere da ingen skjermer er like...

Newcomer Zed sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samsung 63"

RS Banditt,...det var interessant forklaring, veldig interessant. Takk for komentar.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plasma og PC

Pr i dag er det ingen grunn til å generellt skille mellom Plasma og LCD koblet til PC.
    Man bruker selvsagt HDMI og passer på at man ikke har overscan eller liknende. Det er ingen ting jeg kan komme på som skulle tilsi at Plasma bildet på noen måte skulle være dårligere enn LCD/LED.
    Dersom man opplever dårlig kavalitet er det snakk om feil instillinger eller signalfeil eller en veldig dårlig implementasjon på akkurat den modellen. Min 2 år gamle HD plasma er akkurat like stabil, flimmerfri, skyggefri og innbrenningsfri som en hvilken som helst LCD og det skulle da bare mangle. Faktisk er det min hovedkilde ettersom Madiaportal kjører på denne med Satelittkort i.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •