(Full)HD-oppløsning på lave tommer-tv'er og HD-ready? Forskjell?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question (Full)HD-oppløsning på lave tommer-tv'er og HD-ready? Forskjell?

Ok, veldig "noobie" tråd det her, men har forsøkt å snoke litt her og der uten å finne frem til klare svar på det jeg lurer på, så derfor fyrer jeg på med denne tråden...

Det er noe jeg har sett flere ganger litt her og der, spesielt i tilbudsaviser og sånt; TV'er under 32" (og helt ned til 22-25") med Full-HD 1920x1080 oppløsning. Noen er markert med HD-ready.

Spørsmålene blir da:

1: Hvordan er det med Full-HD på en SÅ liten tv, egentlig? Bildekvalitet? Pixler? Hva er det som er "galt" med Full-HD på f.eks en 22-25" TV?

2: Ser også at noen tv'er er merket med Full-HD og HD-ready.. vet sånn nogenlunde forskjellen på de, men er det slik at HD-ready er foretrukket for skjermer som er mindre i størrelsen, fra 32" og nedover, eller bør man uansett gå for Full-HD selv om man snakker om f.eks en 22-25"?

3: Med HD-ready TV, så vil jeg altså ikke få sett på HDTV-kanaler ordentlig/skikkelig fordi de displayer signalet i 720p/1080i, selv om jeg har en dekoder som viser HDTV-kanaler, eller..? Litt fovirret der.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs på avstanden til TV-en. Øyet kan skjelne mellom punkter som er rundt ett bueminutt (1/60 grad) fra hverandre. Har ikke tid til å regne akkurat nå, men det er bare å ta fram matematikk-kunnskapene om sirkelen, samt litt Pythagoras når det gjelder antall tommer (diagonalt) TV-en er og regne ivei :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD Ready er HD (720 linjer), men med litt færre linjer vertikalt enn full HD. Men det er ikke alt som sendes i 1080i/p. NRK sender 720p. Ved mindre skjermer (om man ikke sitter desto nærme) så er ikke oppløsningen like viktig. Men er selvsagt bare bra med så høy oppløsning som mulig, men tror ikke det er så stor forskjell på formatene ved normale størrelser.

Newcomer Zed sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke helt, men for min del det ser ut sånn at det er ikke nødvendig med full-hd på skjermer som er mindre enn 46"-50".
    Jeg synes at vanlige hd-redy 50" plasmaer fungere helt glimrende, og prisen på 5-6000 kr. er helt fantastisk.:razz:

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1 fot = 31,374 cm
    1 tomme = 2,6145 cm
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer Chris_ sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo større skjermen er jo viktigere er det med full-HD.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chris_
    Jo større skjermen er jo viktigere er det med full-HD.
    Som andre har sagt tidligere i tråden så er det ikke bare størrelsen det kommer an på, men også avstanden.

Jeg venter en 27" med 1.77 ganger så mange pixler som "Full HD" i morgen :-)

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en ser av tabellen skal en sitte temmlig nærme for å se forskjell på HD-klar og FULL HD på 32" og nedover. INGEN TV sendinger har 1080P pr dags dato. De std som brukes er 1920X1080I(De fleste kanaler) og 1280X720P(NRK/SVT1) Selv synes jeg NRK sine 720P holder meget høy klasse! Det finnes også mange "HD" sending hvor bilder kun er oppscalert SD... Selv har jeg FULL HD på 60" å da begynner det å monne litt. Hadde HD klar 50" før å savnet ikke mere pixseler noen ganger selv på BD.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En fordel med 1080P er at du slipper konvertering av bildet fra blu-ray som er 1080P24 slik at du får utnyttet ikke bare oppløsning men også oppdateringsfrekvensen uten noe bildebehandling.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En enkel måte å se det på:

Antar at øyet klarer en oppløsning på ett bueminutt.
    1920 piksler svarer da til 32 grader.
    Med en avstand på 3 meter tilsvarer dette 167cm (er lik 75").

Altså, er avstanden til skjermen mer enn 1,8 ganger bredden så flyter pikslene i hverandre.

Dette stemmer også med figuren til AndreWerdenskrieg (screen size 75", viewing distance 10').

Liten korreksjon til figuren: 1" = 2,54 cm, 1' = 30,48 cm

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    En fordel med 1080P er at du slipper konvertering av bildet fra blu-ray som er 1080P24 slik at du får utnyttet ikke bare oppløsning men også oppdateringsfrekvensen uten noe bildebehandling.
    Men panelets oppløsning er da ganske frikoblet fra hvilke formater tv-en kan ta imot?

Det er fullt mulig å sende 1080p24 til en ikke-full-hd tv som skalerer ned til f.eks 768p. Hvor mange slike tv-er som kan ta imot dette formatet, eller vise 24p native på panelet er en annen sak.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •