Skrekkhistorie og et rop om hjelp (Samsung C7705)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skrekkhistorie og et rop om hjelp (Samsung C7705)

God dag, godtfolk.

Her er min historie, i korte ordelag:

Jeg bestilte i sommer en PS63C7705 fra en nettbutikk. Den ankom medio september via et anerkjent transportfirma, og ble sporenstreks satt til side i påvente av at far i huset (undertegnede) skulle pusse opp stua den skulle stå i.

Pga graviditet i heimen og generell treghet tok det 4-5 uker før stua sto ferdig, men da skulle TVen endelig opp. Til vår store forferdelse viste det seg da at plasmaen var fullstendig knust. For meg ser ut til at noe tungt har ligget oppå esken og bøyd TVen forbi bristepunktet. En isoporbit som lå som beskyttelse oppå TVen var knekt, og fra et punkt på toppen av TVen går det "bølger" av knust plasma. Jeg merker at jeg ikke klare å beskrive dette så godt, men bilder er vedlagt.

Jeg sendte umiddelbart en epost til forhandler med bilder, og ba pent om en omlevering, da jeg, som sant er, umulig kan ha vært ansvarlig for skaden ettersom TVen har stått alene og forlatt inntil den ble tatt fram og ut av esken. Jeg fant også et skrytebilde jeg tok umiddelbart etter at TVen var ankommet, og jeg la ikke merke til det da, men ser det fryktelig godt nå - et hakk/en brett i esken, akkurat der skaden på TVen er, som kan tyde på at noe enten har falt eller ligget på esken. Forhandler var svært lite interessert i å gi meg noen TV, og oppfordret meg til å gå til Forbrukerrådet. Det gjorde jeg, og jeg fikk medhold i første instans. Dessverre klaget forhandleren og Forbrukerrådet snudde, med begrunnelse om at skaden kan ha oppstått mens TVen var meg i hende. De understreker at dette er basert på at de ikke ser det som sannsynlig at skaden på esken ved ankomst samsvarer med skaden som er påført TVen:
    "Dersom det skulle fremkomme dokumentasjon (som for eksempel i form av en sakkyndig uttalelse) som tilsier at det er samsvar mellom merket/"bulken" på esken og knusningsskadene, vil imidlertid saken stille seg annerledes."

Jeg er derfor på utkikk etter noen med fagkompetanse som enten kan støtte meg i at skaden som var synlig på esken samsvarer med skadene på TVen - eventuelt en som kan si det motsatte.

Dette er ikke et forsøk på å henge ut forhandler eller transportør, jeg trenger bare en sakkyndig som kan hjelpe meg videre. Jeg har ringt Samsung, de var ikke interessert i å hjelpe, og det samme gjaldt infocare, som er Samsungs reparatører. (Førstnevnte virket veldig engstelig for å ta på seg ansvar av noe slag, mens sistnevnte bare kunne gi meg et prisoverslag på en reparasjon.) Da er jeg tom for folk å ringe.

Håper noen her kan hjelpe eller peke meg i riktig retning, og lær i hvert fall av min feil: Sjekk umiddelbart varer som blir levert.

Og før noen sier det: Ja, det var totalt idiotisk å ikke umiddelbart sjekke at varen var hel. Ja, det var enda dummere å ikke legge merke til skaden på esken. Jeg skylder på preammetåke by proxy.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig vanskelig sak dette da det er så godt som umulig å bevise at skaden var der ved ankomst. Har du ikke en hjemmeforsikring som kan dekke slikt som dette?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En må altid sjekke eske om de har støt, press, vann osv skader FØR en signerer.

Har altid kamera med meg eller i nærheten om det skulle være noen slike antydninger til skader på esker jeg motar.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Veldig vanskelig sak dette da det er så godt som umulig å bevise at skaden var der ved ankomst. Har du ikke en hjemmeforsikring som kan dekke slikt som dette?
    Vel, jeg har jo bildet av esken ved ankomst - jeg mener at det viser at noe har falt eller ligget oppå esken og trykket eller slått innmaten, og at dette er skyld i skadene på TVen. Problemet er at Forbrukerrådet ikke har sakkyndige som kan avgjøre slikt selv, da er det opp til meg å sannsynliggjøre at skaden som syntes på esken ved ankomst er den samme som ødela TVen.

Og jo, jeg har forsikring, men jeg syns ikke det er riktig å kreve tilbake penger for en skade jeg selv ikke mener jeg har forårsaket. Om en sakkyndig (reparatør e.l) også mener at skaden på esken er for liten til at den kan ha noe med den knuste skjermen stiller saken seg annerledes, da ER det jo min skyld.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    En må altid sjekke eske om de har støt, press, vann osv skader FØR en signerer.

Har altid kamera med meg eller i nærheten om det skulle være noen slike antydninger til skader på esker jeg motar.
    Som sagt: Ja, jeg er klar over dette. Det blir nok en stund til jeg skriver under noe som helst uten å ha undersøkt varen med lys og lupe

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innboforsikringa di skulle dekke skadene, men det blir for en "liten" egenandel

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hatt en dialog med transportøren?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Har du hatt en dialog med transportøren?
    Ja. Blankt avslag. "Signert uten forbehold." At mannen som leverte sto ved siden av meg da jeg signerte og ikke nevnte med et ord at jeg burde sjekke varen betyr lite. Jeg trodde jeg signerte for å ha mottatt vare, ikke på at varen var feilfri.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Transportfirmaer nekter som regel av prinsipp. Har mange disputter med div speditører gjennom jobb, og der er det ikke mye å hente. Helt utrolig hva de finner på å gjøre innimellom.Fikk ved ett tilfelle en maskin fraktet fra spania til Oslo på en bil uten tak på kapellet. Den var bare å kjøre rett på dynga......
    Jeg ville nok uansett brukt en innboforsikring her for å få saken ut av verden. Tvilsomt at du kommer så langt uten å gjøre det
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ser hvor langt det merket er (går jo hele veien til der teipen er på toppen + halvveis ned i front) har jeg ingen problemer med å tro deg fremfor forhandler.. Skal litt kraft/vekt til for å lage slike merker i en isoporavstivet eske. Håper det ordner seg, mann.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel du har ikke signert på noe annet enn at emballasjen er feilfri. Og med litt velvilje kan man godt si at den er rimelig feilfri - ut fra bildet. Jeg har i all fall fått hifi-esker og andre saker som har sett adskillig mer maltraktert ut enn den emballasjen du har tatt bilde av. Uten at innholdet av den grunn har tatt skade.

Når innholdet har tatt skade - som i ditt tilfelle - har du naturligvis et bevisproblem. Særlig når det tok så lang tid før du pakket opp esken. Plausibel grunn, javel - men du har et lite problem der. Kjøpsloven sier at du skal sjekke - jeg tror det står - "uten ugrunnet opphold", og det er vanligvis første og beste anledning.

Men uansett har vel transportøren og/eller leverandøren en transportforsikring. Som må dekke skader på innhold - selv om emballasjen tilsynelatende ser OK ut.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Vel du har ikke signert på noe annet enn at emballasjen er feilfri. Og med litt velvilje kan man godt si at den er rimelig feilfri - ut fra bildet. Jeg har i all fall fått hifi-esker og andre saker som har sett adskillig mer maltraktert ut enn den emballasjen du har tatt bilde av. Uten at innholdet av den grunn har tatt skade.

Når innholdet har tatt skade - som i ditt tilfelle - har du naturligvis et bevisproblem. Særlig når det tok så lang tid før du pakket opp esken. Plausibel grunn, javel - men du har et lite problem der. Kjøpsloven sier at du skal sjekke - jeg tror det står - "uten ugrunnet opphold", og det er vanligvis første og beste anledning.

Men uansett har vel transportøren og/eller leverandøren en transportforsikring. Som må dekke skader på innhold - selv om emballasjen tilsynelatende ser OK ut.

Forbrukerkjøpsloven (som gjelder for meg, kjøpsloven er vel B2B?) gir meg faktisk hele to måneder ("rimelig tid, men aldri mindre enn 2 måneder") på å finne feil og mangler. Og det er poenget ditt som har ført til elendigheten - jeg har mottatt så mye opp gjennom årene i verre tilstand som ikke har medført ødelagt innhold at jeg rett og slett har blitt litt sløv. Det ser ut til å koste meg 23000 kroner. Jeg har valgt å forholde meg til forhandler, etter råd fra Forbrukerrådet, ettersom det er til de jeg har betalt hele kjøpesummen. Tipper at både de og transportør har flotte forsikringer, de vil bare ikke bruke dem på en brysom kunde.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri opplevd at transportøren har villet vente til varen er pakket ut. Man signerer for å få varen utlevert; så er transportøren på vei til neste oppdrag.

Jeg tror de fleste, også i transportbransjen, innrømmer at det er slik det fungerer.

Problemet her er nok heller tiden som er gått mellom levering og klage.

Ellers er det vel faktisk sånn, at plasmaskjermer aldri skal ligge under transport?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joachim
    Forbrukerkjøpsloven (som gjelder for meg, kjøpsloven er vel B2B?) gir meg faktisk hele to måneder ("rimelig tid, men aldri mindre enn 2 måneder") på å finne feil og mangler. Og det er poenget ditt som har ført til elendigheten - jeg har mottatt så mye opp gjennom årene i verre tilstand som ikke har medført ødelagt innhold at jeg rett og slett har blitt litt sløv. Det ser ut til å koste meg 23000 kroner. Jeg har valgt å forholde meg til forhandler, etter råd fra Forbrukerrådet, ettersom det er til de jeg har betalt hele kjøpesummen. Tipper at både de og transportør har flotte forsikringer, de vil bare ikke bruke dem på en brysom kunde.
    Kjøpsloven er den gamle utgaven av Forbrukerkjøpsloven, og er ikke gjeldende lenger.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, kjøpsloven er oppe og går den, og for business 2 business som han sier. Men det er uansett flisespikkeri, han har rett .

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager. Jeg hadde ikke fått med meg at det nå finnes en lov som gjelder bedrifter med samme navn som den gamle Kjøpsloven. Takk for info.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •