Har kjøpt en Sony KDL 46EX500 , uklart bilde !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har kjøpt en Sony KDL 46EX500 , uklart bilde !

Har kjøpt en Sony KDL-46EX500 LCD tv og er ikke bare fornøyd.Er ingen proff når det gjelder tv men har lest meg opp på temaet.Jeg går fra en biledrørstv til denne Sonyen.
    Har parabolanlegg som er det tven hovedsaklig brukes til , foreløpig tkke HD motager.
    Satelittsendinger skal egentlig vanligvis ha ganske bra billdekvalitet selv uten HD kvalitet.(les hele innlegget)

For å prøve og oppsumere kort Sony KDL-46EX500 ser ut til å være veldig avhengig av bra bildekvalitet på hva som sendes.Nærbilder kan være svært bra og detaljerte i nyere filmer og programmer med kontrolert lyssetning etc. Mens tven er skuffende dårlig når motivet bare kommer litt lengre unna.Tror andre tver er bedre på det som Samsung ?
    Personer og andre ting blir fort uklar og utydelig selv når jeg sammenligner med min gamle billedrørs tv.Som jeg plaserte rett ved siden av den nye.Mye av det som sendes som digitale sattelittsignaler har svært blandet kvalitet.Det jeg har hørt er at f.eks Samsung i samme prisklasse skal være en bedre allround TV og bedre på lavoppløst bildekvalitet ?.
    Må si jeg er skuffet over hvor fort bilde blir uskarpt og uklart med denne tven.
    Men jeg tror ikke de fleste andre tver i denne prisklassen nødvendigvis er så mye bedre.
    Har prøvd å justere bilde på mange måter og brukt kalibrerings verdier som du ser under men
    det med uklart bilde blir ikke merkbart bedre.

Edit 30 november:

Har nå eid denne tven i en uke og etter en dårlig start med en scart kabel med feil og bildeinnstillinger som ikke var spesielt bra.
    Ser ting nå en del bedre ut etter mye prøving og feiling i bildeinnstillings menyen.
    Tven har nå etter min mening fått akseptabel bildekvalitet.På det beste svært bra , sikkert ikke så bra som de som regnes som de beste til over 20 000kr.Men på det beste
    kan den nok være like bra eller bedre enn tilsvarende Samsungmodeller.
    Det er fremdeles noe problemer med uklart bilde i en del sportssendinger og noen andre programmer.Det kan også kanskje være mulig og få til noen forbedringer til i bildeinnstillingene.
    Hvis noen har noen bildeinnstillinger til denne tven de mener fungerer bra må de gjerne poste dem her.
    Du ser under de innstillingene jeg mener fungerer best men som sikkert kan forbedres.

BILDE INNSTILLINGER (30 november) :
    BILDEMODUS = STANDARD
    BAKGRUNNSLYS 5
    KONTRAST 80
    LYSSTYRKE 35
    FARGE TEMPRATUR NØYTRAL
    SKARPHET 21
    STØYREDUKSJON LAV
    MPEG STØYREDUKSJON LAV
    FILM MODUS AUTO 2
    AVANSERTE INNSTILLINGER :
    SORTNIVÅ KORRIGERING LAV
    AVANSERT KONTRAST KORRIGERING MIDDELS
    GAMMA 0
    AUTOMATISK LYSBEGRENSNING MIDDELS
    FREMHEV HVITT AV
    EKTE FARGER LAV
    HVITBALANSE :
    RØDFORSTERKNING 0
    GRØNNFORSTERKNING 0
    BLÅFORSTERKNING - 13
    RØD BIAS +9
    GRØNN BIAS 0
    BLÅ BIAS - 20

Kalibrerings verdier fra test :

Backlight
    5
    Black Correction
    Off
    Picture
    85
    Adv. Contrast Enhancer
    Off
    Brightness
    55
    Gamma
    -2
    Color
    49
    Auto Light Limiter
    Off
    Hue
    R1
    Clear White
    Off
    Color Temp
    Warm 1 eller Nøytral
    Wide Color
    Standard
    Sharpness
    Minimum
    Noise Reduction
    Off
    Motion Flow
    On (lav/standard)
    White Balance Settings
    R Gain
    0
    R Bias
    9
    G Gain
    0
    G Bias
    0
    B Gain
    -13
    B Bias
    -20

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er HD og Blu-ray også dårlig? Shit er shit out er det noe som absoultt kan være årsaken også. Mange elendige tv produksjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Er HD og Blu-ray også dårlig? Shit er shit out er det noe som absoultt kan være årsaken også. Mange elendige tv produksjoner.
    Har bestilt HD satelittmotager men ikke motatt den så får ikke prøvd det nå.
    Men det meste som sendes på satelitt tv er ikke HD så det er viktig hvordan tv takler vanlig ikke HD matriale.
    Shit in is shit out er ikke alltid helt riktig.Forskjellige tv merker takler slikt ulikt noen er bedre enn andre.
    Har hørt flere si at Samsung er en bedre allround tv dvs. bedre på å vise sendinger med dårligere bilde kvalitet.Men har ikke fått sammenlignet med f.eks en Samsung LE46C650
    Det er mange faktorer som bestemmer hvordan bilde oppleves som størelsen på tv,avstand,matt eller blank skjerm,selve panelet og om det er bra eller dårlig bildeprossesering .Matt skjerm kan bety litt mindre skarphet i bilde mener jeg å ha hørt. Så hva som er årsaken hvet jeg ikke.På det beste er denne tven helt ok men når den ikke er det ... er den ganske dårlig.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midlertidig løsning fram til du får ny HD-dekoder kan være å kjøpe en bedre scartkabel istedenfor den gamle du har fra før. Pluss gå inn på dekoderen og sjekke at den sender et RGB-signal ut.

Digitalt eller ei, det er way forskjell på HDMI-overføring til tv VS scart.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Midlertidig løsning fram til du får ny HD-dekoder kan være å kjøpe en bedre scartkabel istedenfor den gamle du har fra før. Pluss gå inn på dekoderen og sjekke at den sender et RGB-signal ut.

Digitalt eller ei, det er way forskjell på HDMI-overføring til tv VS scart.
    Takk for svar.
    Jeg har en dreambox 7000 under A/V settings i Gemeni image står det Color Format: RGB.
    Så da tror jeg det var riktig.Du mener jeg vil få bedre bilde med f.eks en dreambox 800HD koblet opp til tven med en HDMI kabel selv på ikke hd sendinger ?
    Du er inne på noe med gamle scartkabler , med den første scartkablen jeg brukte ble bilde helt feil.
    Tven viste en grønngul farge istenfor rødt ....Så dette tydelig når jeg plasserte den gamle tv ved siden av den nye.
    Byttet til en annen scartkabel for et par dager siden og nå ser fargene riktig ut men mener fremdeles bilde er litt for uskarpt ved enkelte typer sener,programmer og filmer.Større tv betyr at alle feil ved bilde ser verre ut antar jeg.Bilde er bra på en del programmer og filmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig ganske logisk at en vanlig bilderørs tv er bedre enn HD skjermerer på vanlig TV all den tv den er optimalisert for SD.

Men som Allstor sier skaff deg en sikkelig scart-JA det er ganske stor forskjell på bilde selv på vanlige sendinger. Har selv en "referanse scart" til 1000 kr for 1 m og bilde er klart bedre med verdens kipeste HDMI ut fra min tv boks selv på eldre tv produksjoner på SD sendinger-på HD er naturlig nok forskjellen enda større da scart ikke får til å vise HD.

Samsung har veldig skarpe bilder-nesten for skarpe er min mening. SOny har mere naturlig bilder.

Newcomer Daffy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nye TV'en din er jo mye større enn den gamle, så det er klart den avslører SD-signalets mangler i mye større grad enn den gamle.
    Kvaliteten på parabolsendingene er veldig variabelt. NRK er kanskje den som sender det beste SD-bildet.
    Du må prøve den med HD signaler fra parabol eller helst blu-ray før du gir endelig konklusjon. Tipper du får en annen opplevelse da. Det er jo HDTV den er bygget for å vise.
    Skjønner at du kanskje blir skuffet over at den nye TV'en oppleves som dårligere enn den gamle, men tror du må tenke størrelse.

Har tenkt å foreslå en KDL46EX500 selv til noen i nærheten. Har hatt en Sony 46" LCD i 2,5 år, og synes den er bra, tipper denne er bedre.

Kunne såklart likt LED, men da blir prisen høyere.

Samsung har billigere LED, men...virker som det er en del artifacts på dem i følge Samsungtråden(?!).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatert innlegg

Første innlegg er nå oppdatert med mere informasjon og erfaringer.
    Inntrykket av tven har nå blitt en del mere positivt .

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svitsj mellom Premier League HD kanalene og Champions League på Viasat 4, så ser du hvor EKSTREMT dårlig SD er på sport/fotball... 8)

For meg er fotball på en SD-kanal et ikke tema, da bildekvaliteten er elendig, det er masse mpeg støy og uskarpt som grisen...

Det var kanskje ikke noe direkte svar, men...

(har forøvrig Get HD-PVR)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner TV'n godt og har sammenlignet den litt med KDL-46EX715. Jeg må si at EX500-serien ikke ligger noe tilbake for den nyere med LED. Kanskje tvert i mot. Jeg har valgt å skru av støyreduksjonen (2 steder). Da kan bildet oppleves som litt skarpere. Siden TV'n skal brukes mye til sat ville jeg personlig valgt en modell med innebygget sat-mottaker. Sony sine sat-mottakere fungerer bra og gir HD fra en mengde norske og europeiske kanaler. Uten bruk av egen boks. Hvis du regner EX500 + sat-tuner er det ikke sikkert at EX715 koster noe særlig mer (det er store prisforskjeller på den).

Ellers er det veldig stor forskjell på bildekvalitet fra program til program. En del HD-produksjoner på TV2 synes jeg er elendig nedskalert til SD. NRK derimot nedskalerer utrolig bra. Med HD-mottaker blir det ikke et tema lenger.

KDL-46EX715 synes jeg ikke har så jevnt baklys som EX500, men forskjellen er veldig liten. Lyden er også bedre på EX500 antakelig fordi den er tykkere.

Etterhvert blir det mest HD og da blir du mer og mer fornøyd. Du har kjøpt en kjempebra TV.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •