plasma eller LCD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

plasma eller LCD

Hei,

Hva er best, en plasme 42" eller 32" LCD.

Tenker da ikke på str.

mvh

Tormod

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget er enkelt.
    Ingenting slår en 42" plasma fra Panasonic eller Pioneer
    i billedkvalitet.

Jeg har både plasma og lcd, og er ikke spesielt imponert over lcd
    skjermen (som skal være en av de bedre).

Roger

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på hvem du spør. Jeg kan garantere at over 90% av vanlige folk foretrekker f.eks 32PF9986 fremfor PA30 og 434HDE når man spør dem hva som har best bilde.

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er sortnivået og fargenøyaktigeten på 32PF9986 ?
    Ikke i en flombelyst butikk, men hjemme i stua en mørk høstkveld.
    Min Samsung 26" LCD imponerer ikke spesielt på disse områdene.
    Men det var den beste 26" jeg kunne finne.
    Panasonic 42PW6 som jeg har på stua gir derimot et ypperlig bilde.

Og til slutt Peakman. Har lenge tenkt å kommentere det, og nå kan jeg ikke la være lenger ;-)
    Hooters er jo noe av det dårligste som finnes av serveringssteder USA.
    Greit hvis du skal se på fremtunge serveringsdamer, men til og med da finnes det bedre alternativer 8)
    Sorry for avsporingen....jeg måtte bare si det....

Roger

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sortnivået er nok det beste jeg har sett på LCD, men enda noe igjen før man nærmer seg PA30. Fargegjengivelsen er litt platt, mangler litt dybde på en måte i, men fortsatt noe av det beste jeg har sett på LCD.

Jeg har desverre ikke sett 32LX1 som jeg er veldig spent på. Har sett 20" fra samme serie og den har det beste 20" bildet jeg har sett på LCD.

Når det gjelder Hooters så er det nok ikke verdens beste spisested nei. Men det er bare så enormt harry at det blir kuult :-) Men jeg må si at jeg er litt skuffet over standarden.

Kan godt anbefale http://www.teaserscafe.co.uk/

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke valget er så opplagt. Var på Smart Club i Oslo og så på 32PF9986 som var montert sammen med en rekke andre plasma og LCD-tver.

Må bare innrømme at jeg ble veldig imponert. 32PF9986 virket som den klart beste skjermen av alle som var utstilt. Det var selvsagt ikke noe vitenskaplig sammenligning og det er sikkert at mange vil hevde at kontrast/sortnivå er bedre på plasma. MEN jeg her helt sikker på at mange vil falle for denne skjermen ene og alene fordi den ser dritbra ut og har et fantastisk bilde.

Jeg venter også på tester av flere nye 32" LCD skjermer som 32LX1 og de nye Samsung skjermene.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Det jeg tenkte på var en lcd skjerm fra Samsung, jeg har ikke navnet på den, men det var en 32", har en butikkpris på ca 17000 tror jeg.

Hvordan vil den være iforhold til plasma til 30000.

er det verdt nesten dobbel pris?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akseln
    Synes ikke valget er så opplagt. Var på Smart Club i Oslo og så på 32PF9986 som var montert sammen med en rekke andre plasma og LCD-tver.

Må bare innrømme at jeg ble veldig imponert. 32PF9986 virket som den klart beste skjermen av alle som var utstilt. Det var selvsagt ikke noe vitenskaplig sammenligning og det er sikkert at mange vil hevde at kontrast/sortnivå er bedre på plasma. MEN jeg her helt sikker på at mange vil falle for denne skjermen ene og alene fordi den ser dritbra ut og har et fantastisk bilde.

Jeg venter også på tester av flere nye 32" LCD skjermer som 32LX1 og de nye Samsung skjermene.
    Da oppfatter du bildet på 9986 akkurat som alle andre vanlige folk jeg har spurt. I et lyst rom, så tror jeg man har problemer med å forklare Ola Nordmann at Plasma er best når de ser 9986.

Den nye Samsung skjermen er testet i siste DVD & Hjemmekino.

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle likt å se 9986 i en vanlig stue med normal belysning,
    og ikke minst med dempet belysning for film titting.

Sortnivå, kontrast og fargegjengivelse er viktige faktorer.
    Og forstår jeg deg rett Peakman, så har 9986 fortsatt et stykke igjen på disse områdene.
    Hva er det da som gjør denne skjermen så attraktiv ?
    Imponerende lysstyrke i en godt belyst butikk ?

Har etter kjøpet av min 26" LCD sett hva folk klager over mht. "maur" på skjermen. Bildet kryper en del. Testet med Denon DVD-2900 og RGB over SCART.
    Dette er fraværende på min 42PW6 matet med komponent video fra samme DVD spiller.
    De LCD'ene jeg har sett har også hatt mange artifakter fra DNIe, Pixelplus og andre tilsvarende teknologier.
    Bildet blokkes opp, og graderinger blir dårligere.
    Særlig hvis man kjører et analogt antenne signal.
    Jeg kjører derfor min 26" LCD uten noen DNIe.
    Dette takler 42PW6 på en mye bedre måte.

Og til slutt. Jeg vet ikke om dette gjelder alle LCD, men min 26" Samsung blir også blassere når man ser den fra godt ut på siden.
    Greit at spec'en sier 170 graders betraktningsvinkel, men det er helt klart med redusert billedkvalitet.
    Igjen noe jeg ikke opplever på 42PW6.

Hadde vært utrolig kult å ta en skikkelig LCD/Plasma shootout i vanlig hjemme belysning.
    Tekniske målinger spiller ingen rolle. Det viktige er hvordan man opplever billedkvaliteten i et hjemmemiliø.

Jeg synes fortsatt valget er enkelt.
    Om jeg skulle kjøpe ny flatskjerm til stua i dag, hadde blitt en ny 42PW6 eller PA30, om jeg ikke hadde ventet på neste generasjon med HDMI.

Roger

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogers
    Sortnivå, kontrast og fargegjengivelse er viktige faktorer.
    Og forstår jeg deg rett Peakman, så har 9986 fortsatt et stykke igjen på disse områdene.
    Hva er det da som gjør denne skjermen så attraktiv ?
    Imponerende lysstyrke i en godt belyst butikk ?
    I en sterkt opplyst butikk så ser denne skjermen imponerende ut. Med null refkels fra skjermen og plasma skjermer rundt med glassplate i front som refleketer ser sortnivået relatvit bra ut.

Når det gjelde kontrast så virker den med første øyekast ut som den er meget bra. Men hvis man begynner å studere så ser man at detaljer i halvmørket forsvinner helt. I et helt mørkt rom med svart bilde lyser den ganske godt opp slik at sortniveået ikke blir så bra hvis man sammenligner med en plasma.

Det som gjør at Ola Nordman syns at 9986 er så sinnsyk bra ut i forhold til Plasma er oppløsning, null refleks og Pixel Pluss 2. Vet ikke hvor mange ganger jeg har overhørt folk som står å måper over den TV'n når jeg er på mine butikkrunder og titter på apparatene. Å prøve si at PA30 er mye bedre blir svært vanskelig for dem å forstå.

Er spent på om 3. generasjonm av LCD har like stor forbedring som 1. til 2.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At LCD-Tven blir dårligere i et helt mørkt rom tror jeg spiller liten rolle for de fleste da det faktisk er ganske normalt å ha rommet relavtivt opplyst når man ser på vanlig TV. Jeg har både prosjektor og 32" CRT. Ved bruk av prosjektor slår jeg selvfølgelig av alt lys, ser vi på CRTen står det aller meste på. Å se på en CRT/LCD/Plasma skjerm med god lysstyrke i et helt mørkt rom er IMHO ganske slitsomt i lengden.

Skal bytte ut CRTen om litt over et år. Håper det da finnes 37"-40" LCD TV med 1920x1080 oppløsning, isåfall blir det en slik. Plasma er helt uaktuelt pga. lav oppløsning (gidder ikke kjøpe ny, dyr TV uten HD-oppløsning nå som HD-DVD o.l er rett rundt hjørnet) og dertil dårlig PC-bilde, samt innbrenningsproblematikken. Sortnivå betyr mindre fordi den altså bare blir brukt i opplyst rom.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette tror jeg også blir hovedgrunnen til at de fleste kommer til å kjøpe LCD-TV. Til nå kjøpes plasma stort sett av entusiaster som har egne hjemmekino-rom og mulighet til å dempe belysningen m.m. Entusiastene er også veldig opptatt av tekniske verdier som sortverdier.

For resten av oss som ser på alternativer for å bytte ut CRT-TVen i stua virker LCD som det beste valget.

Om 2 år tror jeg at LCD har slått plasma ned i støvla vil være fremtidens TV.

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet skal ikke være særlig mørkt før man ser klare mangler i sortnivå på LCD.
    Det holder at det er mørkt ute, og at man har vanlig belysning inne.
    Lysnivå i butikker er vanvittig mye sterkere enn hva som er normalt å ha hjemme.
    Man trenger ikke være så veldig entusiast før man irriterer seg over dette.
    Tro meg, jeg har både LCD og Plasma hjemme.

Og har man egne hjemmekino rom, så er det vel heller prosjektor som blir brukt.

Roger

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0