HDCP error? WTF?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thumbs up HDCP error? WTF?

Hei.
    Jeg kjøpte for 4 år siden en 40"LCD tv fra Samsung. Tv`en hadde vunnet EISA prisen, og var best i test. Jeg klinket til og bladde opp 20 000 for den, og kjøpte samtidig et surround anlegg fra Samsung til 10 000,-kr. Anlegget hadde også vunnet EISA prisen, og var høyt anbefalt i alle forumer. Etter at jeg i dag leverte inn surround anlegget for 4.gang til reperasjon (ikke samme feil), bestemte jeg meg for å klinke til og kjøpe meg en Bluray spiller. Jeg kommer hjem og kobler opp. Får fram "PHILLIPS"spillerens prøvebilde, men så går den i svart. Jeg slår av og på noen ganger og det samme skjer, men spilleren er så høffelig, at den gir meg en kode så jeg skal skjønne hvorfor den ikke vil. den sier; HDCP error... Jeg "googler" og finner ut at det er snakk om High Definition Copyright Protection eller noe slikt. Jeg kjører så tilbake til forhandler og de gir meg en samsung spiller jeg kan prøve med. Men jeg kommer ikke lenger med den. Hva i H.....? Jeg forstår det slik at pga en kineser med tekniske ferdigheter, får ikke jeg lov å koble sammen en tv og en Bluray spiller via HDMI kabel. Det går hvis jeg bruker analoge kabler, men kom igjen, hva skal jeg da med Bluray spiller? Dette blir bare latterlig, og jeg tror sperren i tilleg er lagt inn i TV`en av alt i verden, bare slik at en del mennesker med Tv Dekodere skal få problemer i tillegg. Jeg har ikke hatt problemer med dekoderen min, Men hvor lenge skal vi forbrukere godta at vi er "Colleteral Damage" i elektronikk krigen? Gode råd tas godt imot. Inntil videre ber jeg alle være obs på denne sperren. Spør når du kjøper TV`er og bluray spillere. Og styr laaaaangt unna de som holder på med dette (Host host Samsung)...:x

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Erlando
    Hei.
    Jeg kjøpte for 4 år siden en 40"LCD tv fra Samsung. Tv`en hadde vunnet EISA prisen, og var best i test. Jeg klinket til og bladde opp 20 000 for den, og kjøpte samtidig et surround anlegg fra Samsung til 10 000,-kr. Anlegget hadde også vunnet EISA prisen, og var høyt anbefalt i alle forumer. Etter at jeg i dag leverte inn surround anlegget for 4.gang til reperasjon (ikke samme feil), bestemte jeg meg for å klinke til og kjøpe meg en Bluray spiller. Jeg kommer hjem og kobler opp. Får fram "PHILLIPS"spillerens prøvebilde, men så går den i svart. Jeg slår av og på noen ganger og det samme skjer, men spilleren er så høffelig, at den gir meg en kode så jeg skal skjønne hvorfor den ikke vil. den sier; HDCP error... Jeg "googler" og finner ut at det er snakk om High Definition Copyright Protection eller noe slikt. Jeg kjører så tilbake til forhandler og de gir meg en samsung spiller jeg kan prøve med. Men jeg kommer ikke lenger med den. Hva i H.....? Jeg forstår det slik at pga en kineser med tekniske ferdigheter, får ikke jeg lov å koble sammen en tv og en Bluray spiller via HDMI kabel. Det går hvis jeg bruker analoge kabler, men kom igjen, hva skal jeg da med Bluray spiller? Dette blir bare latterlig, og jeg tror sperren i tilleg er lagt inn i TV`en av alt i verden, bare slik at en del mennesker med Tv Dekodere skal få problemer i tillegg. Jeg har ikke hatt problemer med dekoderen min, Men hvor lenge skal vi forbrukere godta at vi er "Colleteral Damage" i elektronikk krigen? Gode råd tas godt imot. Inntil videre ber jeg alle være obs på denne sperren. Spør når du kjøper TV`er og bluray spillere. Og styr laaaaangt unna de som holder på med dette (Host host Samsung)...:x
    Mange her som kan mer enn meg, men bottom line: Tv'en din er for gammel eller den trenger en softwareoppdatering(hvis det finnes) "gamle" HDMI innganger og nye Blu-ray spillere kan nok være et problem....
    De fleste her inne har ikke samme problem som deg....snakk med Samsung og se om du får hjelp der....
    Har en venn som hadde problem med en eldre TV=ca 4 år og tilkobling via den "gamle" HDMI inngangen....
    Du får nok etterhvert "bedre" svar forhåpentligvis :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar uansett :-)
    Jeg tror nok ikke at det bare er så enkelt som at tv`en er FOR gammel. Den er riktignok fra 2006, men det er lagt inn en sperre som har et formål, som egentlig bare ender opp med å skade den enkle forbruker som meg selv.

Jeg har tatt kontakt med Samsung via mail, og skal ringe dem i morgen. Jeg forstår det slik at de har et team som kan komme hjem til en, og fikse ting. Jeg regner med, og håper at det er slike ting som dette de kan fikse :-)

Det blir spennende, og jeg lover å oppdatere hva som skjer, og evt hvordan en kan fikse dette. Men det kan ikke bare være meg som har dette problemet? Har en testvinner tv, og en testvinner bluray spiller. Jeg vil tro at det er mange som sitter med nøyaktig den samme kombinasjonen? Begge er i tillegg salgsvinnere. Kom igjen, det må være flere som har vært borti dette?

Mvh Erlando :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er flere som har hatt hand shake problemer som du beskriver! Men disse kommer oftere hvis en har flere generasjoner av HDMI kontakter desverre er min erfaring.

TVn din har nok HDMI 1.1 eller 1.2 mens alle blu-ray spillere har minst 1.3 i en eller annen form.

Har selv hatt noe det samme med den "eminente" Canal digital boksen som har HDMI 1.2 og resten av oppsettet er 1.3.
    Hadde også problem med DVD spiller med HDMI 1.1 og reciver med 1.3-jeg solgte DVD til slutt- gikk lei!

Hvis ikke soft fikser problemet må en fysisk skifte HDMI kort for å få det opp å gå-noe som ofte koster mere enn det smaker... tviler på at noen impotører er med på det da det kommer nye HDMI generasjoner ca hvert år...
    Men håper at de klarer å fikse det!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OBS! Takk til alle som svarer, det synes jeg er helt supert!

Okk... jeg skjønner.
    Men dette høres jo helt sinnsykt ut?

Her må jo produsentene:twisted: ha et ansvar?

Hva om jeg plutselig laget en bil med 4 ganger så liten bensintank-åpning? .. Gadd ikke informere om det, og så kommer kundene og skal fylle, og de må finne ut hvordan i H...en skal få bensinen fra pumpen over til tanken?
    Dette stinker!!!

:-D

modellen min er: le40r75b

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Snakket med Samsung i dag. De ba meg forsøke å koble til via analoge kabler og stille ned oppløsningen min...siden tv en ikke er full HD(1080p).:?

Dette fungerte heller ikke. Så en film fint via kablene, men laaaaangt fra bluray kvalitet, faktisk dårligere enn fra min vanlige dvd spiller som fungerer fint via HDMI :neutral:

Men for en service de har:-D . Det er under 5 år siden jeg kjøpte tvèn, så reklamasjonsretten gjelder enda. Da de mener tv`en burde støtte slikt som bluray osv, kommer de på døren og henter tv`en og fikser den. De sa også at jeg ikke måtte levere inn bluray spilleren da dette ville funke når jeg fikk tv tilbake. Nøgd? jaja mensann....

Bare til info

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I henhold til åndsverksloven har innholdsleverandører ikke lov til å lage sperrer for å beskytte eget innhold som samtidig gjør det vanskelig for dem som skaffer seg åndsverkene ad lovlige veier å benytte seg av dem.

Ergo: HDCP er i strid med norsk lov dersom dette er et gjentakende problem. Det er uansett leverandørs ansvar å løse dette så lenge dette er kjøpt i Norge.

Når det gjelder hjemmekinoanlegget du har inne for 4. gang for å fikse samme feil så antar jeg at du er klar over at du har rett til å kreve heving?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    I henhold til åndsverksloven har innholdsleverandører ikke lov til å lage sperrer for å beskytte eget innhold som samtidig gjør det vanskelig for dem som skaffer seg åndsverkene ad lovlige veier å benytte seg av dem.
    Veldig spennende! Har du henvisninger på dette?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei snickers!
    Mye bra info. Høres fornuftig ut det lovverket der. :-D
    Når det gjelder surrounden så er det IKKE samme feil. Har hatt noen feil på sub utgang, deretter høytaler problem, og nå vil ikke spilleren spille dvd.
    Men servicen er upåklagelig. Aldri noe tull med Expert eller samsung. Koster aldri noe å fikse (seff), men er jo litt slitsomt da...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avslutning på lenken....
    Samsung mente det ville være teit å reparere eller oppgradere denne tven, så de sa jeg kunne få gå tilbake til butikken og plukke meg ut en ny tv!!!

Elsker Samsung!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er MEGET bra kundeservice må jeg si! Dette kan potensielt bli dyrt for tv produsentene/impotørene... mange som har gammel flatskjerm som kan/vil få problemer med Blu-ray pga forskjellige HDMI standarder.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •