Justering av Samsung bakprojeksjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Justering av Samsung bakprojeksjon

Hei,

Jeg har akkurat fått en Samsung bakprojeksjonstv. Alternativet var kasting, men eneste problemet er at den røde lampa er feiljustert (altså at røde farger kommer på feil plass i bildet).

Aner ikke hva slags modell eller noe, annet enn at det er et digert beist med "integrert" TV-bord. Høyde ca 1,5 meter og et sted mellom 40 og 50 '' skjerm, ut fra øyemål. Merket i front med HD-Ready 1080i.

Er dette noe en tålmodig fyr med relativt god tid og normalt antall tommeltotter klarer å fikse selv?
    Finnes det guider eller andre ting som kan gjøre dette lettere?

Har i utgangspunktet ikke lyst til å koste på penger med å levere til reparasjon, men jeg vet strengt talt ingenting om disse TV-ene. Er det i det hele tatt brukbart?
    Har søkt en god del på google og på Samsung sine sider, men det virker som om disse TV-ene hadde et meget kort liv før plasma og lcd kom på banen?

Mange spørsmål, men jeg setter virkelig stor pris på om jeg ihvertfall får svar på noen av dem.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra beskrivelsen vil jeg tro dette er en CRT bakprojeksjons-TV.
    Disse har tre separate rør, en for hver primærfarge som kan komme litt ut av stilling når de flyttes.

Noen av disse TVene hadde et menyvalg for automatisk kalibrering av disse rørene. Bla litt i menyene for å se om dette er tilfelle med denne TVen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

TV-en har noe som heter "autofokus" i menyen, men dette hjelper ikke på problemet mitt foreløpig.

Har nå demontert TV-en, og funnet en del justeringsmuligheter på lampene.

Rød, lampa til venstre (sett forfra) har flere sett med justeringsmuligheter (opp/ned og venstre/høyre, og noe som ser ut som fintuning).

Grønn, i midten, har to par med "justeringsskiver", der begge ser ut til å styre opp/ned og venstre/høyre.

Blå, til høyre, har bare to justeringsskiver, opp/ned og venstre/høyre.

Men, med disse kontrollene klarer jeg fint å justere blå og grønn, men rød er "dratt" inn mot midten av bildet (tenk deg en firkant hvor veggene buer seg inn mot midten). Hva må til for å endre på dette?

Annen vinkel på lyset?
    Annen avstand?
    Fokus?
    Zoom?
    ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vanligvis så treger man ikke å skru fra hverandre tv for og justere rørene. hadde før en 3 rørs projektor tv fra toshiba . jeg justerte dette bare menyen. innstillingene i menyen het oss meg convergens innstilling. det var et kors i miten av skjermen som jeg måtte justre alle farver så dem lå over hverandre
    se om model nr står bak på tv-en

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har fel på en konvergens ic krets.
    Där finns 2 st STK392-040. för att justera RGB linjerna,
    Jag kan säga vilken om du berättar vilken model du har.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •