Plasma og "bevegelse" i bildet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer trondes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma og "bevegelse" i bildet

Hei. Jeg er ny i forumet og har registrert en del diskusjon angående bildekvalitet på plasma. En ting som går igjen er "bevegelse" i bildet, "skjeggstubber som blir oransj smørje", bilde som "kryper" osv osv, men jeg har ikke funnet noen tråd som tar opp dette problemet spesifikt.

Selv har jeg en Panasonic TH-37PA30 og har også merket denne problemstillingen, men ikke hele tiden. På vanlig analoge kanaler er bildekvaliteten utmerket og det finnes ingen "kryping" i bildet overhodet. På digital TV (Scart tilkobling) er det noe varierende. Enkelte filmer på Canal + "kryper" bildet noe, men stort sett er det også her meget god kvalitet.

Med DVD (bruker Pioner DV-717, med vanlig Scart tilkobling) "kryper" bildet hele tiden uten unntak. Dette blir mer synlig jo mørkere bildet er. DV-717 er en god spiller og med min gamle CRT 28" TV var ikke dette tilsynelatende noe problem (selv om jeg blir litt usikker nå, vesentlig mindre bilde).

Det er flere her ute med samme TV og det hadde vært interessant å høre deres erfaringer på dette området (og andre plasmabrukere selvsagt). Finnes det noen gode forklaringer, evt teorier på dette fenomenet?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket at DVD spilleren din er satt opp med RGB signal på scart- utgangen? Hvis den ikke er det sender du et vanlig kompositt videosignal til skjermen, og du får lett "kryping" i bildet. Du må inn i set-up menyen på spilleren for å gjøre dette. Du må også bruke den scart- inngangen på skjermen som evt. støtter RGB.

mvh
    lark

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Det har aldri slått meg at jeg måtte stille inn dette på DVD spilleren. Bildekvaliteten ble vesentlig bedre, særlig i ansiktsområdet som jeg har opplevd som mest sjenerende.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desverre så tror jeg nok kun 5% av norges befolkning vet dette og har satt spilleren i rett stilling.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desverre så tror jeg nok kun 5% av norges befolkning vet dette og har satt spilleren i rett stilling.
    Ja, ganske sikkert. Men nå gå de fleste med en 28" ikke glipp av så mye heller. De fleste har billige Rimi spillere hvor det kanpt finne forskjell på en normal tv (Har testet).

Samme hvilken signalkilde som blir brukt synes jeg Plasma er middelmådig.. Kanskje jeg har vært uheldig?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme hvilken signalkilde som blir brukt synes jeg Plasma er middelmådig.. Kanskje jeg har vært uheldig?
    Meget mulig at du har vært det. Nå som DVD signalet har blitt bra synes jeg kvaliteten er meget overbevisende. Type skjerm spiller nok også en rolle, særlig da bildet blir ganske stort og kvaliteten lar seg lettere studere (som du selv påpeker). Fordelen med plasma kontra andre løsninger er at den tar seg bedre ut som et møbel. Stort men likevel elegant.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •