Kan billige skjermer med DVI input danke ut dyre skjermer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan billige skjermer med DVI input danke ut dyre skjermer?

Går med planer om å kjøpe plasma og har derfor lest noen tester med både dyre og billige plasma-skjermer. Det er merkelig at så mange dyre skjermer IKKE har DVI inngang, mens nesten alle de billigste har det. Hvorfor?

Jeg spekulerer på om mye av den avansert elektronikken man finner i dyre skjermer er beregnet på analog input, mens DVI inngangen styrer skjermen direkte uten at PicturePlus og hva alle disse systemene heter får påvirke signalet.

I siste nummer av DVD & Hjemmekino (5/04) er det en test av 8 skjermer, og alle de billige blir slaktet. Vinneren Panasonic er bare 37" og koster 40.000, mens nummer to Pioneer er 43" og koster 60.000. Deretter kommer Sony som nr. 3 til ufattelige 90.000 kr for en 42 tommer!!!! De to sistnevnte har ikke DVI inngang. Det har derimot de billigste modellene fra Samsung, LG og Apollo.

Jeg skal koble plasma-skjermen til en HTPC med DVI port. PC'en blir eneste kilde, den har TV kort, DVD spiller og et par hundre langfilmer på harddiskene i DivX format. Har noen erfaring med billige skjermer og DVI input? Eller for å spørre motsatt: Har det noe for seg å bruke 2-3 ganger så mye for å kjøpe en skjerm som får gode test resultater når skal drive den direkte fra PC'en med DVI input?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mange tilfeller vil nok bildeforbedringsfunksjoner som Pixel Pluss og DNIe bli koblet ut ved DVI. Det du må være obs på er hvilke formater de forskjellgie støtter via DVI. Enkelte støtter f.eks kun 60Hz og ikke 50Hz som er gunstig her i Europa. Andre støtter ikke HDTV oppløsningene via DVI, selv om de gjør det via komponent.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    I de aller fleste apparater, blir alt av bildeforbedringskretser koblet ut v. bruk av DVI (vet faktisk ikke om en eneste projektor / TV som ikke kobler ut kretsene). Dermed står mye å faller på panelkvalitet og selvsagt kildekvalitet. En skikkelig kalibrert HTPC med alle de korrekte filtre og programmer, kombinert med en skjerm som takler 10-bit og god kontrast hadde jo vært ypperlig. Dette finnes da selvsagt ikke (Pioneeren har 10-bits, men ikke tilstrekkelig kontrast), så da er en liksom like langt. De nye NEC skjermene har middels kontrast (ca. 1500-2000:1, de oppgir de ikke, så jeg måtte da "øyemål" i en butikk, og det er ikke like lett alltid...) samt 12-bits prosessering. Disse kan være spennende kandidater når de kommer (gitt en akseptabel pris), da de også benyttes i Sony topp-serie, som jo har meget god bildekvalitet.

Når det gjelder de rimelige 8-bits baserte skjermene, har jeg selv en Hitachi 5200 her med DVI inngang. Har testet denne, og ser like godt svakhetene i panelet som ved bruk av komponent. Faktisk er det nesten umulig å se noen forbedring. Graderinger er selvsagt de samme, og kontrast blir jo ikke noe bedre. Skarphet var heller ikke noe bedre, så DVI var på ingen måte noen fordel å benytte på DVD-basert kildemateriale. På kildemateriale som D-VHS, er selvsagt DVI/HDMI en fordel, da båndbredde er langt høyere. Panelet vil uansett kildemateriale være begrensningen mhp graderinger og kontrast.

Jeg ser iallfall for meg følgende spennende plasma-alternativ:

- Import av Panasonic PA/PX serie fra USA, disse leveres med DVI
    - Bruk av Panasonic's proffserie (PW/PHW) og DVI kort (koster omlag det samme som PA-serien med DVI-kort) Bakdelen er selvsagt tunerbiten og selve designet, som jo er et par hakk bedre på PA-serien. En godt kalibret HTPC med tuner, ev. en DVD-opptaker løser jo imidlertid tunerbiten. Spørsmålet er selvsagt om PA30 benytter nyere typer paneler, men såvidt jeg har forstått, er disse så godt som identiske med PW-serien foruten selvsagt en del oppgraderinger av videoprosesseringsdelen mot PA20...
    - Nye NEC skjermene (kommer snarlig, trolig til en relativt behagelig pris)

Videre er det på vei en ny serie fra Panasonic med bedre fargedybde (12-bit), men denne vil nok koste noen kroner... Disse leveres iallfall i østen med HDMI, og jeg vil finne det meget rart hvis skjermen ikke kommer med HDMI også her... Spørsmålet er selvsagt når disse dukker opp, samt hvilken pris de vil få.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg ser iallfall for meg følgende spennende plasma-alternativ:
    - Import av Panasonic PA/PX serie fra USA, disse leveres med DVI
    Uhh, vil dette fungere i Norge mht NTSC/PAL, samt forskjellige strømnett?

Hvor i så fall skal du handle fra, som sender til Norge - sikkert? (sjekk www.shopping.com for billigste butikk) Plasma er jo litt sært mht frakt...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var veldig nyttig info, setter jo DVI i et litt annet lys.
    Så på et budsjett under 30k kan jeg ikke regne med å få en plasma uten tydelig gradering og dårlig kontrast? Hvor plagsomme er disse skavankene? Vil det være et bedre alternativ å kjøpe projector, f.eks. en BenQ til 18.000 enn å kjøpe en Samsung plasma til 20? (Jeg ser hovedsaklig på film.)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det være et bedre alternativ å kjøpe projector, f.eks. en BenQ til 18.000 enn å kjøpe en Samsung plasma til 20? (Jeg ser hovedsaklig på film.)
    Det vil jeg nesten påstå. Du vil også få vesentlig større bilde om du har plass til det. Jeg mener også at Benq'en danker ut de fleste billige plasmaskjermer på bildekvalitet. (Men nå er ikke jeg glad i plasma heller)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •