Nye DLP TV'er!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Nye DLP TV'er!

Endelig er neste generasjon DLP-TVer på plass (iallfall i USA). Samsung, Toshiba, RCA med flere er ute med HD2+ baserte skjermer på 50"+. Fellesnevner er 2500:1 kontrast og 1280x720 oppløsning. De fleste er 35-45 cm dype, altså ikke plasmanivå, men allikevel såpass "smale" at de tar langt mindre plass enn vanlige TVer (32" WS CRT er ofte 55 cm eller mer dyp).

Jeg vurderer sterkt innkjøp av en slik, og må helt ærlig si jeg sikler litt etter den nye Samsung skjermen (LINK). 2500:1, 7-segments 5x fargehjul, DVI & HDMI (!), en rekke øvrige innganger, bl.a. 2x komponent og 2x scart, DNIe prosessering (litt usikker på kvaliteten her, men), samt ikke minst, etter min mening iallfall, et utrolig lekkert design.

Har for øvrig kommet over en skjerm fra et helt ukjent merke, Sagem (LINK). HD2+ også her, 2500:1 kontrast, Faroudja DCDi prosessering og en rekke innganger (kun DVI, ikke HDMI). Venter på svar ang. fargehjul, trolig 5x 6 segmenters, men kan jo håpe på 7-segmenter...

Totalt fravær av innbrennings-risiko er jo også et pluss DLP kan skilte med...

Veil pris på Sagem er ca. 25k, mens Samsung trolig vil ligge på ca. 40k eller mer... DET designet er nok verdt 15k, men, er bare et spørsmål om tilgjengelighet.

Uansett er det spennende at HD2+ endelig tar veien også til TVer. Det merkelige er at de koster såpass mye mindre enn de fleste HD2+-baserte projektorer... En skulle jo tro det var mer kostbart å produsere samt ikke minst frakte slike TVer. Er vel tydeligvis mye penger hos den jevne hi-end projektor-kjøper... I tillegg kommer selvsagt produktutvikling og annet, som sikkert er temmelig kostbar på projektorer som selger i såpass få eksemplarer.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vil denne Samsung modellen bli tilgjengelig for europa?

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sagem er vel ikke helt ukjent merke... de har iallefall lagd satelitt-tunere i mange år.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Vil denne Samsung modellen bli tilgjengelig for europa?
    Ja, den ligger iallfall på Samsungs' tyske websider. De oppgir september som release. Den kan som nevnt allerede kjøpes i USA.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HomeCinemaMag.com har i augustnummeret testet Loewe og Sim 50" DLP bakprojeksjons-TVer (1280x720 HD2+) mot Pioneer og Fuji 50" plasmaskjermer.

Plasmaskjermene fikk grisebank

Plasma ca. 80 av 100 poeng for bilde. DLP-BP fikk ca. 90 av 100p.

Prisen er omtrent den samme dessverre...

Tor

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det er jo helt entydig at DLP gir bedre bilde enn plasma i frontprojeksjon, så det er derved ikke umulig at det samme gjelder ved bakprojeksjon.

Litt spennende er selvsagt de typiske bakprojeksjon-hakene som dårlig betraktningsvinkel vertikalt og blasse bilder.

Tror det blir til at jeg tester en Sagem skjerm. Denne har nok ikke 7-segments fargehjul, men er bekreftet at leveres med HD2+ chip. Denne blir dermed ganske snarlig til salgs som demo-enhet, siden vi selvsagt også må få testet de nye Samsung skjermene! Bare sende meg en PM hvis en skulle være interessert i en 50" DLP-TV til knallpris!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lenge lurt på å bytte ut 32" i stua med noe som gjør det litt mer interressant... Har lest på avsforum om disse maskinene i lang tid. Det som skremmer er fenomenent "Rainbow Effect".

Skulle ønske slike TV'er ble tilgjengelig i det norske marked, med mulighet til å selv inspisere resultatet av upsampling/de-interlacing av TV signaler, regnbuene, compatibilitet med HTPC og/eller DVD spiller med DVI-ut.

Med en barebone og en slik en i stua kan en jo benytte dette til f.eks hjemmekontor, spill for ungene, Sopranos, dagligdags bruk :lol: :lol: :lol:

En slik TV vil uansett alltid for meg være nr 2 etter PJ i kjelleren... :lol:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nettopp, det samme jeg har tenkt Alexander. Har fulgt med i årevis på disse skjermene, men alltid kommet til at det ikke er verdt å importere fra USA... I tillegg er selvsagt regnbuene en potensielt "plage". I tillegg har jo disse projektor-TVene vifter, et annet aspekt som jeg er spent på.

Nå som skjermene blir tilgjengelig fra bl.a. Samsung her i Europa, blir saken en annen.

Venter i spenning av min første DLP-TV! Utfyllende rapport dukker plutselig opp!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så på en ny DLP Samsung på Filipinene i sommer. Den hadde et imponerende bilde og like bra synsvinkel som en Plasma (nesten iallfall)

Sjekket desverre ikke modellnr.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Høres veldig spennende ut... Du ville husket Samsung designet tror jeg, du så nok enten en eldre modell eller 8063 modellen med HD3 chip hvis du ikke så det store brakettet under... Uansett er speccene relativt like i forhold til visningsvinkel.

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samsung 46 & 50" DLP (L3 og L7 series)

Dette kommer til å bli spennende modeller å sjekke ut (og sammenligne med alternativene). SP46L3H håper vi skal komme under 30k og den rimeligste 50" litt under 40k. (bilde vedlagt) Satser på at de alle 3 kommer i god tid før DVD Hjemmekino messa i høst. Eisa vinneren SP50L7 kommer på ca. 45.000,- Kanskje ikke direkte svinebillig men det er da ikke rare 50" plasmaen dere får for samme prisen. price/performance bør bli bra her

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hyggelig å ha representanter for produsentene innom... Gleder meg stort til å få testet den nye Samsung SP50L7 skjermen. Noe ide om når denne vil dukke opp her til lands?

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren, kordan går det emd Sagem TVen? Fått sjekket den ut?

Har lest et par tester, og den har 6 segment..Hadde også håpet på 7, men..

Er litt nysgjerrig på evnt. regnbue osv.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Er rett rundt hjørnet nå... Sendt fra sentrallager den 15. Gleder meg selvsagt til å få satt opp og testet denne saken!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •