Sony 52Ex700 og Sony 55Ex710. Feil og erfaringer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony 52Ex700 og Sony 55Ex710. Feil og erfaringer

Heisan
    Jeg kjøpte meg i midten av august en Sony 52"Ex700. Var storfornøyd, suveren til spilling, bra bilde etter kalibrering, dog litt svak på SD signaler. Men alt i alt var jeg happy.

Men, etter en måneds tid så begynte det å knirke i tv'en, ikke bare litt når man slo den på, men vedvarende gjennom en hel kveld. Det knirket såpass høyt at det irriterte meg når jeg så på film/tv. Trodde kanskje det fordi tv'en var vegghengt, og da evt hengt opp feil, at det ble et slags spenn. Men knirkingen var der når jeg satte tv'en på bordstativ også.

Tok kontakt med Sony Support, de syntes det hørtes rart ut men hentet inn tv'en, i mellomtiden lånte jeg en mildt sagt ræva 26" på Lefdal, den var faktisk knapt bedre enn ingenting

Servicen dro ut i tid syntes jeg (sikkert fordi jeg satt med en liten jallatv), og etter noen uker fikk jeg beskjed om at det var en mekanisk feil på panelet som gjorde at led'ene utvidet seg når de ble varme og gnisset mot hverandre, derfor knirkelyd.

Tv'en ble omsider kreditert og under sterk tvil hentet jeg ut en ny 52ex700 fra samme butikk. Denne passer best inn på veggen mtp design (har en grå vegg) + at jeg gjerne ville bruke veggfestet.

Den nye ble hengt opp, og det gikk maks en dag så begynte den og knirke også, ikke så mye som første, men da ble jeg stresset og småforbanna og leverte den etter 4-5 dager til Lefdal, såkalt DOA avtale (dead on arrival)
    Kan jo hende den hadde "gått" seg til, men jeg tok ikke sjansen.

Så måtte jeg ut å se på ny tv, bestemte meg vel da for å bare ta et annet merke, f.eks Samsung c6005, samme prisklasse. Men så ser jeg at denne hadde oppgitt 400*400 i veggfeste mot sony sin 300*300. Jeg var så drittlei alt akkurat da at jeg ikke orket tanken på å gjøre om på veggen. Så jeg googlet sony sin 55ex710, og den skulle visstnok ha samme 300*300 på skruene som 52'n. Det hadde den ikke. Den har et annet panel enn 52'n, så da tenkte jeg at den kan da umulig knirke som de gamle

Tok en kjapp telefon til kona "skal vi ta sjansen på en tredje sony?", vi fant ut vi tok sjansen, ex710 er en pen tv, grei størresle og pris. Suset av sted til Sonycenter på Lillestrøm, de var eneste som hadde den inne. Fikk en god pris og kjørte hjem for å henge opp ENDA en tv :S

Som nevnt så passet jo ikke veggfestet, blodpumpa jobba overtid og til slutt stod jeg der nesten naken og svettet/bannet i skjønn forening. Men tv'en kom seg opp og rett i vater. So far so good

Jeg er nå naturlig nok, EKSTREMT var for lyder fra tv'en. Det kommer bittelitt lyder fra denne også, men ikke noe mer enn man kanskje må regne med? Jeg kan jo bare nevne at jeg er 38 år, og hadde i min ungdom et vanvittig anlegg både hjemme og bilen, og jeg har spilt mye høyt, så jeg har nok ikke noe superhørsel for de som måtte mistenke det.

På de innleverte 52'ene så var det lite eller ingenting å se av clouding, det er det derimot nok av på 55'en.
    Man kan klart se at det lyser inn fra hvert eneste hjørne på tv'en. Jeg har nesten nettopp tatt i bruk tv'en, gått mest i barnetv og x360.
    Men i går kveld så skulle jeg sjekke litt, hadde akkurat spilt litt så tv'en stod i game modus, satte på Fellowship of the ring. Den begynner med helt svart skjerm, hvor det så kommer blå tekst med "wingnut films presents" osv, da var det MASSIV clouding over hele skjermen. Jeg fikk hjertet i halsen, stoppet filmen, spolte tilbake og satte den i film modus. Gudskjelov så ble alt mer eller mindre borte. Skal få testet litt mer i de neste dagene med fler filmer. Men jeg er litt småskeptisk til disse lysende hjørnene altså...

På 52 versjonen så er det sharp panel, mens på 55 er det panel fra en fabrikk som visstnok sony og samsung eier 50/50, det kan jo være at dette 55 panelet er svakt på akkurat dette med lysende hjørner. Har jo lest noen tråder om det.

Skal uansett ta meg en skikkelig kalibreringsøkt og så teste litt mer, så skal jeg komme med en update.

Blir en lang tråd dette, men den kan jo være nyttig for andre med 52 som kanskje opplever noe av det samme.

Vil avslutte med et spørsmål, hvor mye clouding/knirking skal man akseptere egentlig? jeg vil jo ikke bli husket som kunden fra ******* heller
    Jeg er egentlig ganske rund i kantene, men akkurat her og nå er jeg rett og slett überdrittlei av alt som har med tv å gjøre, hvorfor kan man ikke få en knallbra tv til 15 lapper, uansett produsent?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hei.
    Hvordan går det med den nye sonytvn ?
    Har også hørt at det nye panelet som er i ex710 er fra samsung sin fabrikk.
    Vurderer en slik tv

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går veldig bra
    Har fått justert den og er veldig fornøyd med bildet. Bra svartnivå. Så nå er jeg rolig og endelig fornøyd, hehe (jeg virket vel som kunden fra *******, men den knirkingen var ille!)

Iflg en i Sonysjappa så eier samsung og sony en panelfabrikk sammen. For den som måtte være interessert

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var beroligende å høre!
    får vel min mandag eller tirsdag.
    Har visst vært store problemer med levering, kanskje det var problemer i starten med dem? Elkjop får ikke dem inn før i midten av desember hørte jeg

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer sterkt denne tv`en, 55Ex710 altså

Fremdeles fornøyd med den? Kom gjerne med erfaringer , det hadde hjulpet mye!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte 55ex710 og er veldig fornøyd. Er faktisk så fornøyd at jeg ikke har kommet så langt at jeg har gjort endringer fra standardinnstillingene. Så lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte meg tvn jeg.
    er veldig fornøyd med den, jeg var nok litt uheldig jeg også. Men jeg det er min egen feil. Grunnen til det er at jeg satt leden i klem, og da gikk det ene leddet. og da ble det et mørkt område på skjermen.
    jeg fikk heldigvis dette dekket på garanti, og er fornøyd med dette.
    jeg har heller ikke endret noe i forhold til standardinstillingene:twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann, prøv å slå av den auto-off sensoren.
    jeg mistenker det er den som lager en lav lyd.

det er jo en sensor som merker om det er bevegelse i rommet.
    om du da går ut, feks for å lage mat, kan den slå av panel, men beholde lyden på.. (feks om du hører på nyheter).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olakjerre
    Det går veldig bra
    Har fått justert den og er veldig fornøyd med bildet. Bra svartnivå. Så nå er jeg rolig og endelig fornøyd, hehe (jeg virket vel som kunden fra *******, men den knirkingen var ille!)

Iflg en i Sonysjappa så eier samsung og sony en panelfabrikk sammen. For den som måtte være interessert
    stemmer dette, de lager paneler i samme fabrikken..
    sony sin har bedre bilde dog, vet ikke om det er pga panel eller bravia engine?

en annen ting med sony, er at de har en 7sek forsinkelse før leds slås helt av, mener jeg at jeg leste. jeg tror samsung slår de av med en gang du kommer til en helt mørk scene, som gir en forstyrrende effekt. (jeg plages i alle fall fælt av samsungtv'er, med coulding og merkelige kontrastjusteringer (tror det er pga den slår av leds for fort). Sonyen har jeg bare sett hos sony center, men der hadde jeg ikke noe å utsette på bildet, selv ikke i 60" med 700-panelet.. fikk egentlig lyst på 60", men prishoppet er litt drøyt :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •