LED-TV eller LCD-TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LED-TV eller LCD-TV

Klarer ikke å finne noe konkret svar fra noen angående følgende. Jeg skal bruke TV'n til PS3,film og fotballkamper. Jeg har tidligere hørt av det er veldig viktig med 100 Hz da bildet kan henge igjen med 50 Hz. Men er dette fortsatt reelt med LED teknologien??

Jeg ser på følgende to TV'er:

MPX.no - Samsung 46" LED-TV UE46C5105

eller

Samsung LE46C650 46" LCD-TV 100Hz 1920x1080, 4xHDMI, 2xUSB, MPEG4 - - Netshop

Jeg har bestemt meg for å holde meg til 8500 kr maks i pris. Derfor blir det da et viktig spørsmål med LED-tv 50hz eller LCD-tv 100hz.

Dette er sikkert et dummy spørsmål, men takker for alle gode svar :wink:

Newcomer Lars_N sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dette tilfellet er jeg ikke i tvil. Svaret er helt klart at du bør gå for C650.
    Forskjellen i billedkvalitet er godt synlig og i mine øyne ganske stor. C650 er en meget god TV og du skal ikke tenke så mye på at det ikke er LED med mindre tykkelse (eller tynnelse om du vil) er veldig viktig for deg. Hvis du vil ha LED må du se på C6000-serien for å få noe med tilsvarende kvalitet fra Samsung som C650! C5000-serien vil jeg ikke anbefale.

Når det gjelder 100 hz vs 50 hz er det absolutt en tema også på LCD(LED). Men forskjellen er ikke det samme som på en klassisk CRT.
    - På en CRT ruller bilde og på en 50 HZ vil du derfor oppleve at bildet flimrer, mens på en 100 hz vil ikke dette være synlig (i hvert fall ikke i samme grad) grunnet at øyet ikke oppfatter rullingen når oppdatteringsfrekvensen øker.
    - På en LCD/LED vil ikke bildet flimre, lyset er på konstand, men du vil oppleve at det hakker mer med 50 hz. Særlig synlig ved f.eks panorering over et landskap. Dette er pga at en 100 hz TV regner ut egne bilder i mellom slik at det virker som bildet flyter bedre/glir "smooth" over skjermen. På en 200 Hz regner den ut enda flere bilder.

På en 50 hz crt var ikke denne hakkingen synlig pga at bildet rullet slik at øynene ble lurt. På en LCD/LED skifter et bilde rett til det neste og derfor blir forskjellen veldig synlig. Det handler om å utnytte våre begrensninger.

Om 100 hz er essensielt på en LCD/LED er en smaksak. Noen vil ikke at bildet skal tukles med og skrur av 100 hz uansett. Av samme grunn foretrekker mange også å se blu-ray med 24p (24 bilder i sekunder) som er det originale filmformatet. eg foretrekker 100 hz, så lenge den ikke er satt for ekstremt, og for meg er dette viktig på en TV. 200 hz derimot seg jeg ikke det store poenget med.

Det er også vært å merke seg at en dårlig 100 hz prosessor kan også regne ut dårlige mellombilder. Samsung er en av de aller beste her, så ikke vær redd for dette med C650. Prøver bare å si at 100 hz ikke er 100 hz på alle merker og modeller.

Til slutt vil jeg si at når det gjelder dine to kandidater er det mer enn bare 50 vs 100 hz som skiller og C650 er jevnt over bedre på alt.
    Lykke til med ny TV

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk så mye for et bra svar

Kan jo kanskje høre om noen har noe bedre tips til maks kr 8500 som er mitt budsjett..??

nok en gang, takk for et oppklarende svar....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •