Spørsmål om 3D tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om 3D tv

Hei,

Jeg skjønner ikke helt dette med 3d tv. Man har lenge kunnet kjøpe 3d filmer og fått med røde/grønne briller og på denne måten kunne se 3d på en bilderørs-tv. Hva er det som gjør at 3d plutselig har tatt sånn av? Hvorfor må jeg nå både ha tv og avspiller som støtter 3d? Har lest litt om aktive og passive briller og skjønner at aktive er bedre. Hva er egentlig forksjellen på å se en 3d film på en 3d tv og en som ikke støtter 3d??

-espen-

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sp1h
    Hei,

Jeg skjønner ikke helt dette med 3d tv. Man har lenge kunnet kjøpe 3d filmer og fått med røde/grønne briller og på denne måten kunne se 3d på en bilderørs-tv. Hva er det som gjør at 3d plutselig har tatt sånn av? Hvorfor må jeg nå både ha tv og avspiller som støtter 3d? Har lest litt om aktive og passive briller og skjønner at aktive er bedre. Hva er egentlig forksjellen på å se en 3d film på en 3d tv og en som ikke støtter 3d??

-espen-
    Hei.
    Sky 3D Uk starter opp 1.10-10. Fant et lite klipp angående ditt spørsmål.

Her er eventuelt linken Sky 3D FAQ - Find out how 3D TV works - Learn more online

How does it compare to the 3D I have seen through red and green glasses?
    The 'red and green' glasses form of 3D (anaglyph) was popular back in the 80s with Hollywood films like Jaws-3D. Although the principles are the same, Sky 3D delivers a far superior experience. Anaglyph images suffer from a loss of colour, as the method for filtering out the left and right images strip out a wide range of colour from the image, making images dark and dull at times. It also creates an image that is hard for the brain to process, leading to the headaches and eye strain associated with 3D in the past.

With Sky 3D however, the picture you see will be as good as normal HD TV.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sp1h
    Hva er egentlig forksjellen på å se en 3d film på en 3d tv og en som ikke støtter 3d??

-espen-
    Kort og godt så har rød grøn-brillen aldri vært god. Man får ikke korrekte farge, man ser skyggebilder. (Høyre øye ser litt av bildet kun venstre øye skulle sett, og omvendt).

Med nye teknologien, (som ikke er ny men har eksistert i mange mange år), så får man bildet like skarpt og fargekorrekt som i vanlig film og tv sendinger.
    De som er fargeblind, eller fargesvak, hadde liten til dårlig effekt av rød-grøn-brillen. De vil nå få god 3D effekt siden denne generasjonen 3D ikke gjør noe med fargene.
    (Men det krever at man har nogenlunde likt syn på begge øyne, eller korrigert syn via briller/linser).

Grunnen til at jeg skriver det har vært i mange år, er at jeg selv satt med nøyaktig samme teknologi for en 14-15 år siden på min PC.
    Så film, bilder og spilte spill med aktive briller.
    Så teknologien har eksistert lenge.
    Ja, jeg hadde til og med aktive briller på min VHS-spiller med 3D-VHS kassetter.
    Så at det blir stemplet som en ny teknologi stemmer ikke. Det er rett og slett bare at nå er den blitt tatt aktivt i bruk, og markedsført.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •