Erstatning for Samsung LE-40M71B

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Erstatning for Samsung LE-40M71B

Hei,

Jeg har fått godkjent erstatning for en defekt Samsung LE-40M71B 40" LCD-TV fra 2006 fra forhandler. Da jeg kjøpte den var prisen 24.000 (betalte 19.000) og dette var etter hva jeg husker toppmodellen fra Samsung.

Spørsmålet er bare hvilken modell som er tilsvarende i dagens sortiment? Har fått tilbudt en Samsung UE40B6050 som erstatning, men er usikker på om dette faktisk er tilsvarende modell. Etter min oppfatning bør det i alle fall være en TV fra 7-serien til Samsung. Er klar over at prisene på slike TVer har falt siden jeg kjøpte min i 2006, men i følge forbrukerkjøpsloven skal det tilbys et tilsvarende produkt, og jeg er redd for at jeg avspises med noe dårligere.

Noen som kan hjelpe?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simfi
    Hei,

Jeg har fått godkjent erstatning for en defekt Samsung LE-40M71B 40" LCD-TV fra 2006 fra forhandler. Da jeg kjøpte den var prisen 24.000 (betalte 19.000) og dette var etter hva jeg husker toppmodellen fra Samsung.

Spørsmålet er bare hvilken modell som er tilsvarende i dagens sortiment? Har fått tilbudt en Samsung UE40B6050 som erstatning, men er usikker på om dette faktisk er tilsvarende modell. Etter min oppfatning bør det i alle fall være en TV fra 7-serien til Samsung. Er klar over at prisene på slike TVer har falt siden jeg kjøpte min i 2006, men i følge forbrukerkjøpsloven skal det tilbys et tilsvarende produkt, og jeg er redd for at jeg avspises med noe dårligere.

Noen som kan hjelpe?
    B6050 er fjorårets modell, ikke toppmodell for det var vel 8050, men uansett så er den ganske så mye bedre enn M71 modellen så jeg hadde ikke vært lei meg for dette uansett. B6050 og B7050 har lik bildekvalitet, 7050 har bare litt mer ekstrautstyr som internett osv mener jeg.

Skulle du hatt årets toppmodell hadde det blitt C9000 serien og det tror jeg skal bli vansklig og få til

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alexxgalaxy - takk for svar!

Mener du at 6050B er tilsvarende modell fra i fjor? Hva er da årets tilsvarende modell? Prøver ikke være kranglete, bare at jeg ikke har fulgt med de siste årene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av simfi
    Alexxgalaxy - takk for svar!

Mener du at 6050B er tilsvarende modell fra i fjor? Hva er da årets tilsvarende modell? Prøver ikke være kranglete, bare at jeg ikke har fulgt med de siste årene.
    Ja jeg tror det skal være ganske tilnærmet likt, B6 og 7 serien fikk gode omtaler ifjor og tilsvarende årets model er vel C7/8000 modellen.

Det er litt vanskelig og svare på spørsmålet for det er flere modeller nå enn det var i 2006 men for min egen del så hadde jeg en M86 som i 2007 var toppmodellen i Mai når jeg kjøpte den, og hadde jeg fått byttet den mot en B6050 hadde jeg blitt strålende fornøyd uansett

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilsvarende modell for LE40M71 i 2010 er den enkleste samsungen.

Altså en LE40C535.

Om du har fått tilbud om en samsung LED UE40B6050 ville jeg vært kjempefornøyd. 100Hz og rå bildebehandling + supertynn . Rett og slett drøyt mye bedre bilde enn det du har levert inn. Fler tilkoblingsmuligheter og finere menyer.

Du er rett og slett heldig som fikk en tv som gikk i stykker ^^

EDIT: Tilsvarende TV av årets modell heter UE40C6005. Ikke C7 eller C8, det er klasser opp med 3D-støtte på og litt forskjellig.

Litt om klasser og slikt: Samsungs tver det året het alle "7", klassene ble definert som S, R og M. Neste året het toppmodellen M8, istedenfor M7. Først året etter det igjen de gikk over til nåværende klassesystem.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alastor - takk til deg også.
    Siden utviklingen på LED har vært stor siden det kom (det har jeg fått med meg), kommer jeg til å foreslå overfor butikken at jeg i alle fall får årets modell. Regner med at butikken har blitt diktert av importør, og at jeg må ha butikken med på laget om jeg skal få endret på noe.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, butikken velger dette her selv, så lenge erstatning er godkjent så er det opp til butikken. Men de får heller ikke igjen opprinnelig kjøpesum. mest sannsynlig får de bare det tilsvarende tv koster - kommer helt an på avtalen butikken har med leverandøren. Det er uansett de som velger ut hva slags tv du får.

Spør gjerne butikken og hør hva som er mulig, men ikke furt om du ikke får "mer" enn en B6050 . Det er nemlig en sinnsyk oppgradering vs hva du har fra før - så jeg håper du får en så god løsning som du er forespeilet .

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Nei, butikken velger dette her selv, så lenge erstatning er godkjent så er det opp til butikken. Men de får heller ikke igjen opprinnelig kjøpesum. mest sannsynlig får de bare det tilsvarende tv koster - kommer helt an på avtalen butikken har med leverandøren. Det er uansett de som velger ut hva slags tv du får.

Spør gjerne butikken og hør hva som er mulig, men ikke furt om du ikke får "mer" enn en B6050 . Det er nemlig en sinnsyk oppgradering vs hva du har fra før - så jeg håper du får en så god løsning som du er forespeilet .

+1!

Husk at utviklingen på tv-fronten går svinfort!
    Dagens billigste innstegsmodeller er som regel bedre enn en 4 år gammel toppmodell

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis jeg av en eller annen grunn ikke blir enig med butikken (har ikke modellen inne etc), kan jeg da be om at kreditten blir overført til en annen butikk som har modellen jeg ønsker?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om butikken har tilbudt en UE40B6050 så har de den nok på lager .

Du har ikke fått "kreditt", så litt usikker på hva du tenker på her? Har du ikke kjøpt tven i den butikken/kjeden du har levert inn varen? Når du leverer inn varen et sted, reklamerer du til den butikken du leverer inn på - og har rettigheter etter forbrukerkjøpsloven.

Det du har fått er "omlevering til ny og tilsvarende vare" - det er din rettighet når produktet du leverer inn ikke kan repareres. Står klart og tydelig i lovverket.

Du er så heldig at på tvfronten i dag så går utviklingen fort, tilsvarende vare eksisterer ikke lengre, eksisterer kun bedre. Og du får tilogmed 2 klasser over det som er "Bedre". Du burde være dritfornøyd.

Hva du ønsker og ikke er egentlig ikke et tema så lenge du får en vare som er tilsvarende eller bedre enn det du leverte inn. Men jeg forstår at du ønsker å spørre butikken. Det jeg forsøker å få fram er at du ikke bør være misfornøyd om det ikke går slik du ønsker.

Jeg håper du ser poenget - hva om butikken kanskje bare finner fram igjen tven din og sender deg den ferdigreparert?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar poenget.

Nå er det verkstedet som har bestemt at TVen ikke kan repareres og stått for avklaringen mot importør om såkalt kreditering, ikke butikken.

Men at utviklingen går fremover er jo ganske naturlig og ikke så relevant for denne saken. Poenget var at jeg betalte for en topp-tv den gang og at importør og verksted har bestemt at de skal erstatte denne. Skulle jeg vært fornøyd med en like stor tv med ny teknologi men dårligere funksjon? At jeg betalte for en topp-tv den gang må jo ha noe med saken å gjøre. Det jeg var ute etter var en sammenlikning av modeller. Og det har jeg fått :-)

Jeg er ganske sikker på at jeg vil bli fornøyd med 6050, men det er dumt å få en TV som er to år gammel teknologi når en 2010-modell 6005 koster det samme og er i butikkens sortiment. Og det kommer jeg til å ta opp med butikken for å sjekke mulighetene for å få en nyere modell.

Takker for alle innspill.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge all funksjonalitet er bedre så er det at du betalte for toppmodell ikke så veldig relevant nei . Det har ikkenoe med saken å gjøre i forhold til forbrukerkjøpsloven om man skal være fullstendig firkantet - den gir deg bare rett på omlevering itl nytt tilsvarende produkt spesifikasjonsmessig. Pris er ikke en spesifikasjon..

Men ser absolutt argumentet om å få en nyere modell når de koster det samme - satser på at det blir en god løsning for deg og at du får en flott ny tv som blir rå i stua! ^^

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får tv med tilsvarende funksjonalitet som den gamle,
    hvis den nye mangler noe i forhold til den gamle, kan prøve å kreve en modell opp som har den fungsjonen.

du må i såfall spille på at det var en medvirkende årsak til at du kjøpte den modellen.

så du får saumfare speq på begge modellene.

Samsung UE40B6050 - Lyd og Bilde

ok har nå sjekket hvis du spiller på at ue40b6050 mangler en scart.

og at du fortiden benytter begge scart så må de gi de denne LE40C675

du foreslå denne det er en ny modell, og det ser ut som det er den eneste de har med to scart.
    40" LCD-TV med Full HD 100 Hz og internettapplikasjoner LE40C675 - LCD-TV - TV | SAMSUNG

men det er jo ikke sikkert de går med på det og heller gir deg en med 2scart uten Led baklys.

Intermediate sollie sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Simfi.
    Er det lov å spørre hva som var feilen på din tv? Har selv en LE 40 M61 som har fått store mørke flekker som en stor parantes () likt på begge sider av skjermen .ikke i kanten med omtrent midt på.
    Synes spesielt godt på 71 grader n. nå som de er på fjellet, med mye hvitt.

Har snakket med kjøpe sted, samt elseco som reparer og om det ikke kan fikses er det mulig den blir kreditert. Anbf salgs sum var faktisk 34900 når jeg kjøpte den i 05,vanvittig å tenke på.:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En oppdatering til slutt:

Panelet på min tv var gått føyken og verkstedet ordnet kreditering.
    Saken er nå ferdig, jeg er veldig fornøyd og tven står i stua. Fikk oppgradert til en UE46C6005R for 1000kr og fikk også med 3 års forsikring inkludert i prisen. Forhandler var veldig forståelsesfull og resultatet var meget bra for meg. Så dette gikk over alle forventninger. Takk igjen for alle innspill.

Intermediate sollie sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må da være en god erstatning. Sitter selv og ser i samsung katalogen nå.
    Min går for service til mandag.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0