TV-benk. Hva finnes? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 84
    Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker så mye for svar, er akkurat på vei ut døren for å bytte bunnplaten i reolen og da tar jeg med skuffene også, nå slipper jeg å montere først og så demontere igjen for å bytte

Pip

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydlige løsninger folkens!

Jeg skal gå for noe av det samme, men jeg sliter litt med å bestemme meg for skapene som er ca 49 cm høye (med ben), og de som er 64cm høye.

Synes i utgangspunktet en høyde på 50 cm er optimalt for en tv-benk, så den opprinnelige planen var å kjøpe de på 49, samt et høyskap av noe slag, så jeg kan kappe den ene siden til en list på rundt 10cm som dekker benene (vil ikke ha noe støvsamler

På den andre siden så blir det jo mindre jobb med disse 64-skapene, men 3 sånne vil mest sannsynlig gi meg mer plass enn jeg trenger, pluss at det kanskje blir litt høyt....
    Han ene som postet bilder her bruker jo de øverste hyllene til cd og dvd-er..

Noen andre som har noen tanker i forhold til optimal høyde på tv-benker, evt. om dere som har kjøåt 64-skap synes de er litt for høye?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer Bestå jeg også jeg må ha tre rom åpen med masse luft, mens resten kan være skjult. Tre i bredden to i topp, noen forslag ?
    Hyller til cder og filmer bør jeg også ha...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

60 cm + 120 cm bred IKEA BESTÅ (64 cm høyde) m/ vitrinedører (38 cm høyde), landet på 1300,- totalt

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig mange fine benker her!
    Tror jeg kommer til å havne på Bestå serien selv men litt usikker på om jeg skal ha 120x64 eller 180x38.

120x64 tror jeg blir best da skapene blir så høye at jeg får palss til emotiva xpa 5 under og rxv 1800 på ei hylle over. Må studere litt flere løsninger her inne først
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fixern
    Nydlige løsninger folkens!

Jeg skal gå for noe av det samme, men jeg sliter litt med å bestemme meg for skapene som er ca 49 cm høye (med ben), og de som er 64cm høye.

Synes i utgangspunktet en høyde på 50 cm er optimalt for en tv-benk, så den opprinnelige planen var å kjøpe de på 49, samt et høyskap av noe slag, så jeg kan kappe den ene siden til en list på rundt 10cm som dekker benene (vil ikke ha noe støvsamler

På den andre siden så blir det jo mindre jobb med disse 64-skapene, men 3 sånne vil mest sannsynlig gi meg mer plass enn jeg trenger, pluss at det kanskje blir litt høyt....
    Han ene som postet bilder her bruker jo de øverste hyllene til cd og dvd-er..

Noen andre som har noen tanker i forhold til optimal høyde på tv-benker, evt. om dere som har kjøåt 64-skap synes de er litt for høye?
    Har tenkt det samme som deg vedrørende dette. Skal en tur på Ikea i morgen, men klarer ikke bestemme meg for om jeg skal gå for 38 cm(49 med ben) eller den på 64 cm. Den med 64 cm er meget gunstig som du sier hvor man slipper å lage til list, samt at man får ekstra plass. Noe som aldri er en dum ting. Men 64 cm høyde, og en 65" tv tror jeg kan bli litt vel høyt..

Nå er det en liten stund siden du postet dette, så lurer på hva du endte opp med?

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av catsby
    Da kommer det bilder. Ikke de beste, men man forstår konseptet.

Midt i masse rot, men det får bare være

TV-benk. Hva finnes?-img_0834-jpg

TV-benk. Hva finnes?-img_0835-jpg

TV-benk. Hva finnes?-img_0836-jpg
    Har gjort samme løsning, men jeg har ikke mulighet til å henge tv'n på veggen. Jeg har også satt på 11 cm ikea ben på benkene for å høyne dem litt, så lurer på om dere tror at de vil klare å ha en 65" tv oppå? Tv'n mener jeg å huske at veier 63 kg. Bredden på selve tv stetten er 60 cm bred/ 40 cm dybde og vil derfor dekke hele topplaten til den midterste benken.

Håper inderlig at dere kan betrygge oss litt, for akkurat nå er jeg litt skeptisk..

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kellex
    Har gjort samme løsning, men jeg har ikke mulighet til å henge tv'n på veggen. Jeg har også satt på 11 cm ikea ben på benkene for å høyne dem litt, så lurer på om dere tror at de vil klare å ha en 65" tv oppå? Tv'n mener jeg å huske at veier 63 kg. Bredden på selve tv stetten er 60 cm bred/ 40 cm dybde og vil derfor dekke hele topplaten til den midterste benken.

Håper inderlig at dere kan betrygge oss litt, for akkurat nå er jeg litt skeptisk..
    Jeg kan sitte på min Bestå uten problemer. En 63kg TV tror jeg ikke vil være noe problem.

Newcomer Bombadil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen mulighet for tv-benk er det danske merket Montana. Dette er litt mer designmøbel, men det kan designes og tilpasses i tusenvis av kombinasjoner. Her er noen inspirasjonsbilder:

Dette bildet er ikke hjemme hos meg. Jeg skal bestille Montana-hylle så snart jeg får spart opp nok penger. Jeg kan poste bilder så snart det er på plass.

Selvfølgelig litt dyrere enn Ikea, men til gjengjeld kan det skaffes i masse forskjellige finisher og systemet baserer seg på at det skal kunne utvides etterhvert.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv kjøpte jeg en LACK hylle fra IKEA og Glattkant og magneter fra Maxbo pluss litt svart tekstil. Ble ganske fint syntes jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker virkelig godt den Bestå-løsningen. Jeg ser for meg 2x120 moduler + en høy 60 på høyre side (vinyl + platespiller).
    Regner med jeg går for hvit + grå/sølv høyttalerstoff på dørene.

Men en ting skjønner jeg ikke helt:

Det er snakk om 40cm dybde! Hvordan i all verden får dere plass til noe der inne? Min receiver er 43cm, og i tillegg kommer jo alt av kabler med HDMI etc...
    Hva med ventilasjon? Er den uten bakplate?
    De 32cm høye TV-benkene til Bestå er jo utrolig smarte, med kabelsamler og ventilasjonshull, men selvsagt finnes det ingen 32cm dører, og de har ingen utskjæring for hengsler, noe som gjør at disse hyllene blir eneste alternativ.

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at det er utrolig mange løsninger på mediabenk her, og jeg kjenner at jeg er litt irritert på meg selv for at jeg ikke lette opp denne tråden før, men men

Selv valgte jeg en "enkel og ferdig" løsning fra Unnu som selges av Hifi-klubben...Dette er dansk kvalitet og kan vel ikke helt sammenlignes med presset papp som Ikea bruker på mye av sine møbler. Dem leverer mange fine løsninger til disse, deriblandt en docking til Ipod/iphone

selv skal jeg ha 3 seksjoner som gir en bredde på 150cm, og høyden er 35cm, hvor jeg skal ha stoffdører i hver ende og 2 skuffer i mindten.

litt inspirasjon:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnu er sikkert gode greier, høy kvalitet og ser pent ut. Men det er ikke alle som driter penger rett og slett.

Demoniac: 40 cm er ikke mye, på min Bestå har jeg ikke montert bakplate. Fikk lett plass til Emotiva XPA-2 effekttrinn i en modul, men den stikker 4-5 cm ut på baksiden. Noe som er bra for så vidt, med tanke på varmen.

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en stund siden jeg fikk skryti av benken min, så her er et bilde

Og her la jeg ut tegningene

http://avforum.no/forum/attachments/...nk-granitt.pdf

Forholdsvis dødt materiale og slitasjen er ikke stor.

Signaturen leder til bilder fra monteringen.

La meg samtidig gratulere flere av bygerne i tråden med fine benker. Det er utrolig hvor mye man kan få til med benkeplater og IKEA møbler.

Newcomer oledole79 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tobo- Ikea

Jeg kjøpte en Tobo fra Ikea(bruker ikke beina som fulgte med), og er kjempefornøyd med plassen i den.. plass til mange komponenter, og er 50 cm dyp.

TOBO TV-benk - brunsvart - IKEA

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mongis
    Demoniac: 40 cm er ikke mye, på min Bestå har jeg ikke montert bakplate. Fikk lett plass til Emotiva XPA-2 effekttrinn i en modul, men den stikker 4-5 cm ut på baksiden. Noe som er bra for så vidt, med tanke på varmen.
    Dvs en blir nødt til å ha den ut fra veggen da.
    Får prøve, virker jo som den rimeligste løsningen

Kan de tre enkle 60cm skrus til hverandre for stabilitet? Eller står de bare ved siden av hverandre?

Vurderte også å ta en blank herdet glassplate over det hele. 180cm for 300,- er jo ikke ille!
    Av erfaring tåler ikke folien til Ikea all verden, hadde vært greit med noe slikt for å legge mediatastatur etc. oppå.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fattigmann
    Er en stund siden jeg fikk skryti av benken min, så her er et bilde

Og her la jeg ut tegningene

http://avforum.no/forum/attachments/...nk-granitt.pdf

Forholdsvis dødt materiale og slitasjen er ikke stor.

Signaturen leder til bilder fra monteringen.

La meg samtidig gratulere flere av bygerne i tråden med fine benker. Det er utrolig hvor mye man kan få til med benkeplater og IKEA møbler.

Veldig pent, mulig jeg stjeler noen ideer fra deg der på mitt neste prosjekt,

Drister meg dog til og dra fram mitt første eksperiment.

TV-benk. Hva finnes?-20121221_115133-jpg

Blei bedre enn jeg forventa meg med tanke på at det er minst 15 år siden jeg drista meg til og holde i en sag.

Er rett og slett bare en hobby plate på ca 50x175 cm med noen biltema 50cm møbel ben.
    Tanken var først bare en enkel bordplate hvor subben kunne gå i midten, og elektronikk på sidene.
    Men som de sier lag en plan og gud vil le.

Senter høytalern blei da for høy og kom nesten 10cm opp i bånn av lerret og enda verre med tv'n. Så da greip jeg tak i saga og sagde til en hylle for den.
    med vinkling så den peker litt opp mot sweetspot.
    TV-benk. Hva finnes?-20121221_115208-jpg
    Som dere ser blei det litt ekstra tre-lim, men det er også fire tre skruer som holder på hylla så den sitter bra

Men dette resulterte selvsagt i at jeg måtte flytte de midterste bena i front og da fikk jeg plutselig ikke plass til receivern på sidene...

Nå ser vel de oppvakte at det kanskje ikke lenger er noen sub under senter høytalern, og det har seg så at jeg bytta ut min dali e-12f med to xtx 12"re som etter kalibrering har havna bak sitte posisjon, så nå kan elektronikk komme inn under sentern

Men på mangel av tiltaks lyst har den enda forblitt på min gamle lille tv benk som står ved av sweet spotten, og siden sånn det er ganske kjekt og ha volum knappen i 2/3 armlengde unna så har jeg ikke hatt hastverk med og flytte den.

Rommet ser jo ikke ut ellers i mørket engang så jeg bryr meg ikke om estetikken før jeg får fiksa noen skader i gipsen på ene veggen og malt til sommern.

Hele saken kom vel på ca 650 kr :P

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mongis
    Unnu er sikkert gode greier, høy kvalitet og ser pent ut. Men det er ikke alle som driter penger rett og slett.
    jeg har på ingen måte problemer med penger i avføringen, selv om jeg kjøpte denne løsningen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av demoniac
    Kan de tre enkle 60cm skrus til hverandre for stabilitet? Eller står de bare ved siden av hverandre?
    Du kan velge, enten eller. Selv har jeg skrudd de sammen for ekstra stabilitet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Elendige mobilbilder av min løsning i delvis mørklagt rom. Men dere får en pekepinn. Jeg valgte å sette sammen en hel benk + en liten seksjon. Røkfargete glassdører for å dempe lys fra forsterker og annet utstyr, som samtidig slipper gjennom IR. Hel dør til høyre for å skjule lys og lyd fra XBOX, HDMI-matrix og harddisker (for øyeblikket bare én).
    Har selvfølgelig fjernet midtre bakvegg grunnet receiver. Effektforsterker står på møblet grunnet voldsom varmeutvikling i klasse A-drift.

Dørene leveres med hengsler.
    Hvor fant du røkfargete glassdører? På Ikea har de bare gjennomsiktig glass

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •