Hvordan sjekke om 60Hz eller 96Hz fra 24p på plasma?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan sjekke om 60Hz eller 96Hz fra 24p på plasma?

Hei,

Jeg har en TV i bestilling som det er litt spekulasjoner i hvordan håndterer 24p materiale - produsenten sier 96Hz mens noen brukerrapporter indikerer 60Hz. Hvordan kan jeg sjekke ut dette når jeg får TV'n hjem i stua?

Selv har jeg kommet frem til følgende muligheter:
    - Kjøp en Klein K-10 måleinstrument og mål framerate. (koster skjorta, funker derfor ikke).

- Film TV'en med et kamera som gjør 30 eller 60 fps og sammenlikn opptak gjort av en tv man vet garantert har 96Hz. (budre gi forskjellig effekt om man filmer 60Hz eller 96Hz, kanskje? Det var iallefall slik i gamle dager når man filmet dataskjermer som hadde annen framerate enn videokameraet, men det var kanskje fordi kamera var interlaced eller at skjermene var CRT?)

- Sjekk judder ved øyemål på panoreringer og rulletekster ved samme scene fra Blu-Ray og DVD (subjektivt, og DVD vil kanskje flyte annerledes uansett?)

- Sjekk judder ved øyemål på panoreringer og rulletekster ved samme scene først spilt av som 24p og så som 60i/p fra Blu-Ray spilleren (subjektivt igjen).

Noen som har noen andre ideer? Det beste hadde jo vært om det kunne måles og resultatet leses av helt objektivt.

PS: Modell/produsent av TV-apparatet er her underordnet og dermed ikke nevnt. Det jeg trenger er tips fra folk som kan lage en framerate-måleapparat MacGyver-style ved hjelp av et Betamax videokamera, en mag-lite, en gammel sokk, en USB-kabel og et 9 volts batteri

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som vet hvordan man kan få noen gode indikasjoner om man ser 3:2 pulldown i 60hz eller om det er 96hz fra 24p?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter den ikke 1080p24 direkte? Gjør den ikke det så får du vel svart skjerm om du velger å kjøre p24 fra spilleren.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken tv er det?
    De fleste tv-er idag har en "info"-knapp du kan trykke på.
    Så kommer opp informasjon om oppløsning, kanal/inngang og frekvens. Og et 24p tv vil som regel da vise 24p i informasjonen om det avspilles.

Alternativet er å kjøpe test-dvden til HQV.
    Den har jo et helt kapittel som viser om tv klarer pull-downs, 24p, og diverse andre utfordringer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Støtter den ikke 1080p24 direkte? Gjør den ikke det så får du vel svart skjerm om du velger å kjøre p24 fra spilleren.
    Den tar gjerne i mot et 24p signal, men spørsmålet er om den viser det som 96hz (4:4 pulldown som man vil ha) eller som 60hz (2:3 pulldown som man ikke vil ha). Hvordan kan man finne ut dette uten å gå til innkjøp av et måleaparat til kr 70.000?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Hvilken tv er det?
    De fleste tv-er idag har en "info"-knapp du kan trykke på.
    Så kommer opp informasjon om oppløsning, kanal/inngang og frekvens. Og et 24p tv vil som regel da vise 24p i informasjonen om det avspilles.
    Det som da vises er inngangssignalet. Det er 24p. Spørsmålet er så hvordan dette inngangsignalet vises på skjermen - som 96hz eller som 60hz?

Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Alternativet er å kjøpe test-dvden til HQV.
    Den har jo et helt kapittel som viser om tv klarer pull-downs, 24p, og diverse andre utfordringer.
    Det kan kanskje være en ide dersom det er en blu-ray (ikke DVD) med noen sekvenser i 24p som vil se ok ut når det vises som en multippel av 24 men ille ut om det vises som 3:2 pulldown.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå fått tak i en MacGyver løsning som ser helt genial ut! Ikke helt lik den jeg foreslo i første mail, men flott likevel

Curiousity . . . Flicker and Default GrayScale in Standard Mode at 1080p/24 on 5020FD - Page 9 - AVS Forum

YouTube - anyuserx sin kanal

YouTube - Kuro PDP-5020FD refresh rates measured with photocell and frequency counting multimeter.

Problemet er at jeg ikke helt skjønner hvordan jeg skal koble det sammen - skal forske litt mer på dette. Jeg skal kontakte "oppfinneren" og se om han kan gi meg noen instrukser.

Aabø

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •