2.40:1 filmer på 16:9 TV'er

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2.40:1 filmer på 16:9 TV'er

Er det bare meg som synes det er fryktelig irriterende med de store svarte feltene over og under 2.40:1 filmer ?

vi har kjøpt oss dyre flat TV'er, Vi har kjøpt oss kostbare Blueray spellere. Vi kjøper Blueray plater med HD kvalitet..

Alikevell finner vi oss gledelig i at nesten 1/3 av TV'n blir ubrukt på nesten 100 % av filmer.

Noen som gjør noe aktivt for dette ? Zoomer med blueray spiller eller TV ? Det var en periode etter 4:3 formatet var på vei ut alle filmer (DVD'er) kom i skikkelig 16:9 format. Hvorfor er det slutt på det ?

Avatar er en av få filmer på blue-Ray som kommer i skikkelig 16:9. Det formatet som så å si alle har fortiden. Hvorfor gjør ikke flere filmprodusenter det slik ? Er det for mye jobb ?

Etter min mening ser en film veldig mye bedre ut i 16:9 enn 2.40:1 på en 16:9 TV. Det hjelper ikke å ha tv til 50 tusen... (ikke for at jeg har det)

finnes det noen smarte tips for hvordan bli kvitt disse svarte "bjelkene" på 2.40:1 filmer ? som ikke forringer kvaliteten altformye ?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stort lerret med variabel maskering mellom 16:9 og 2,35:1 er tingen.
    Jeg personlig ser ikke film på TV, kun på lerret, og foretrekker 2,35:1 formatet.

Det er lettere å se på et langt bilde, enn på et høyt

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Slugg
    Er det bare meg som synes det er fryktelig irriterende med de store svarte feltene over og under 2.40:1 filmer ?
    Neida, det er mange ignorante sjeler der ute.

finnes det noen smarte tips for hvordan bli kvitt disse svarte "bjelkene" på 2.40:1 filmer ? som ikke forringer kvaliteten altformye ?
    Kjøp en Philips 21:9-TV, og gå på loppemarked og kjøp deg en gammel 4:3 CRT-TV. Da har du en TV til hvert billedformat, slik at du til enhver tid vil kunne unngå sorte striper.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Skedsmokorset
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del er jeg helt enig, og ser derfor på prosjektor som eneste seriøse alternativ for filmtitting.

Løsninger:

1) Enten 16:9 prosjektor med bra sortnivå og totalt mørklagt rom + grått lerret - dvs. stripene synes ikke (evt. minimalt synlig).

2) Lerret med maskering - null striper/irritasjon selv med noe lys i rommet.

3) Nevnte Philips-TV (ikke alternativ for meg før de kommer med 70-90" til under 40.000 )

Problemet med stripene blir løst, men mange vil vel påpeke at man ikke bruker alle pikslene og hele panelet osv. For min del blåser jeg i dette da jeg må holde ting på normalt kostnadsnivå (for meg er dette pr. i dag 40-50k på bildet, 40-50k lyd - max pris for oppsett 120-150k med standard budsjettsprekk som er å forvente).

Om en del år kommer vel 2.35:1 prosjektorer til normal pris og da skal jeg ha det og aldri se meg tilbake til 16:9

PS: Dette svaret er avgitt av en filmelsker som aldri ser på TV-sendinger, men blir påtvunget avgift for kabel-tv gjennom sameiet. Kan forklare mitt store hat mot 16:9

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Stort lerret med variabel maskering mellom 16:9 og 2,35:1 er tingen.
    Jeg personlig ser ikke film på TV, kun på lerret, og foretrekker 2,35:1 formatet.

Det er lettere å se på et langt bilde, enn på et høyt
    variabel maskering ja.. det er tingen.. ikke mange som solgte det da jeg var på lerret jakt for noen år siden.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

vi har kjøpt oss dyre flat TV'er, Vi har kjøpt oss kostbare Blueray spellere. Vi kjøper Blueray plater med HD kvalitet..

Alikevell finner vi oss gledelig i at nesten 1/3 av TV'n blir ubrukt på nesten 100 % av filmer.

Noen som gjør noe aktivt for dette ? Zoomer med blueray spiller eller TV ? Det var en periode etter 4:3 formatet var på vei ut alle filmer (DVD'er) kom i skikkelig 16:9 format. Hvorfor er det slutt på det ?

Avatar er en av få filmer på blue-Ray som kommer i skikkelig 16:9. Det formatet som så å si alle har fortiden. Hvorfor gjør ikke flere filmprodusenter det slik ? Er det for mye jobb ?

Etter min mening ser en film veldig mye bedre ut i 16:9 enn 2.40:1 på en 16:9 TV. Det hjelper ikke å ha tv til 50 tusen... (ikke for at jeg har det)

Å kutte vekk deler av bildet for å fylle opp en 16:9-TV betyr et artistisk tap med tanke på fotograferingen, og et informasjonsmessig tap med tanke på ting som skjer i ytterkant av bilderammen.

Om du ser en del filmer med bredere format enn 16:9, tror jeg du vil slutte å tenke på det etterhvert. Eventuelt kan du dekke til overkant og nederkant av apparatet med et pledd. Om du absolutt vil...

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    variabel maskering ja.. det er tingen.. ikke mange som solgte det da jeg var på lerret jakt for noen år siden.
    Jeg laget min maskering selv......

Består av:
    Scenemolton
    Stålrammer
    Kraftige magneter

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg laget min maskering selv......

Består av:
    Scenemolton
    Stålrammer
    Kraftige magneter
    ikke dumt... og det ser ok ut ?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bilder i "kino" linken i signaturen min.
    Det er også bilder i "tråd" linken, husker ikke hvilken side.

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker litt høyt her, innlegget er på ingen måte ment å kritisere eller være usaklig, men vil gjerne sjekke litt da jeg syned 1/3 er litt mye.

Trådstarter sier 1/3 del av bildet blir ubrukt. Jeg målte opp på min TV med en 2.40:1 film for å sjekke mål. Min TV er 37" Synlig bildeflate er da 46cm fra topp til bunn. Hver sorte stripe er ca 5cm, altså 10cm blir "borte" om man vil. Da blir mitt synlige bilde 36cm fra topp til bunn. Kan du måle dine sorte striper på en 2.40:1 film for å sammenligne?

En annen ting jeg kom til å tenke på, jeg regner med du har en Blu-ray spiller, er å sjekke at skjermformatet er satt til 16:9 i spilleren, også DVD spilleren om du har det. Videre om tv'n er satt til 16:9 fullformat/Bredformat vet ikke hvilken TV du har, men har sett enkelte apparater har denne funksjonen innebygd, altså den kan stå feil. Nå skal jeg ikke si for sikkert om feil billedformat gir større striper over og under eller ikke. Har ikke prøvd dette selv.

For min del så Zoomer jeg aldri filmer, ei heller setter det i 14:9 format som enkelte apparater har, da mister man informasjon, som en annen har nevnt i denne tråden. Jeg har "godtatt" de sorte stripene, er filmen spillt inn i format bredere enn 1.78:1 så vil nok stripene bli der uansett

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det slik at ikke alle filmer som er i 2,35:1/2,40:1 er like store.
    Det ser jeg veldig godt på lerretet hos meg.
    Det er ikke uvanlig at maskeringen må flyttes fra film til film, selv om de har samme format i utgangspunktet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det slik at ikke alle filmer som er i 2,35:1/2,40:1 er like store.
    Det ser jeg veldig godt på lerretet hos meg.
    Det er ikke uvanlig at maskeringen må flyttes fra film til film, selv om de har samme format i utgangspunktet.
    Det stemmer ikke, ettersom 2,35:1 er et fast forholdstall som vil gi likt forhold mellom høyde og bredde. I kinoverden finnes det hundrevis av forholdstall, og om du opplever at stripebredden varierer, er det fordi filmen er laget med et annet forhold, f.eks. 2,20:1 eller 2,37:1.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om det står 2,35:1 på filmen, så betyr ikke dette at alle er like store.
    Du får prøve selv, så skal du bli overasket over hvor store forskjeller det er.

Hvis du ser på denne linken, så ser du kan regne på lerretstørrese alt fra 2,35:1 til 2,40:1.

Som oftest er infoen bak på filmen: 1,78:1(16:9), 2,35:1 eller 2,40:1.
    Jeg har flere filmer som har forskjellig størrelse forhold, selv om det står det samme bak på filmen.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sjekket nå alle mine ca 50 blu-ray filmer.
    Flesteparten er oppgitt til 2,40:1, og her vet jeg at det er forskjeller på filmer som er oppgitt med samme fohold.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sjekket nå alle mine ca 50 blu-ray filmer.
    Flesteparten er oppgitt til 2,40:1, og her vet jeg at det er forskjeller på filmer som er oppgitt med samme fohold.
    Det sier jo at det de oppgir på coveret ikke alltid stemmer...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Det sier jo at det de oppgir på coveret ikke alltid stemmer...
    Det var det jeg skrev i #11, men som Gratulerer ikke var enig i.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg skrev i #11, men som Gratulerer ikke var enig i.
    Tror bare dere missforsto hverandre litt.:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med det

Det er uansett utrolig kjedelig at det ikke kan skrives 2,45:1, hvis filmen har det formatet, i stedet for å skrive 2,40:1

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jess, jeg oppfattet det som at du mente at 2.35:1-formatet varierte fra film til film.
    Informasjonen på baksiden av filmeskene er ofte mildt sagt upålitelige.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •