Innbrenning på LCD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innbrenning på LCD

Jeg har tidligere hatt innbrenning på mitt apparat (se signatur for type) der logoen til forsterkeren min ble innbrent. Jeg så bokstavene DENON på skjermen min spesielt på lyse bilder, dog mest da jeg startet opp en av mine Blu-ray spillere som har blå bakgrunn. Nå imidlertid er denne logoen blitt vasket bort, så den er ikke problemet nå. Jeg sliter litt fremdeles med "sjateringer" om jeg kan kalle det det, da under lyse scener med panoreringer, det virker som om det er noe støy som er på panelet vertikalt, litt vanskelig å forklare dette, og har heller ikke fått til å ta noe capture av fenomenet.

Skjermen i sin tid da jeg kjøpte den i 2007 var ganske dyr 20.000 og ikke Full HD engang, men jeg måtte ha ny TV og valget "falt" altså på denne. Som Dere skjønner er jeg ikke helt fornøyd med kvaliteten, men gjort er gjort. Det blir ny TV en annen gang, og jeg har kjørt kalibrering på den med DVE HD Basic.

Men tilbake til mitt nye problem. De siste ukene har jeg konsentrert meg om å se alle sesongene av Friends, som er 4:3 format. Så oppdaget jeg tilfeldig da jeg skulle se en annen film at på skjermen er det markante striper som indikerer hvor 4:3 bildet er. Jeg legger ikke så mye merke til det ved mørke scener, men jeg ser at stripene er der ved lyse partier. Meget irriterende om dere skjønner. Jeg gikk da inne på oppsettet for TV'n og så at baklyset sto på fullt. Jeg har nå dempet det til 60% men synes ikke bildet er for mørkt, så der får det stå.

Jeg regner med og håper at disse stripene vil bli vasket ut over tid slik at jeg slipper irritasjonsmomentet. Min neste TV blir mest sansynligvis en Plasma, men vil tro at nye generasjoner av Plasma ikke sliter med innbrenning slik som tidligere. Har ikke studert noe nytt enda, men har lest på forumet angående vaskeprogram o.l så da er vel Plasma den riktige veien å gå da?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en LG 50PS8000 som går for å være blandt de TV'ene som lettest får IR og innbrenning (dvs LG har det ryktet). Jeg bruker TV'en til TV, film og PC og har lagt merke til litt IR, men det forsvinner i løpet av noen minutters bruk. Jeg har ennå ikke fått permanent innbrenning på tross av bruk med PC i ofte mange timer i strekk.

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på min nokia 3720 classic er det noe helt vilt med inbrenning, kan se hva klokka har vært osv..
    Men dette forsvinner av seg selv etter en stund, vil tro det er noe form for minneeffekt i krystallene som gjør det..

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interssant du skiver at du har fått innbrenning på LCD. Har hevdet lenge at dette er fullt mulig da innbrenning er en form for slitasje som også LCD er utsatt for. Noen har hevdet at LCD ikke har dette problemet men det eksisterer altså.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Noen har hevdet at LCD ikke har dette problemet men det eksisterer altså.
    Det gjør nok det, men som sagt DENON logoen jeg hadde tidligere er altså nå borte, det ser også ut som om nevnte 4:3 stripe er på vei til å vaskes ut, så jeg får holde øye med den en stund til

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interssant du skiver at du har fått innbrenning på LCD. Har hevdet lenge at dette er fullt mulig da innbrenning er en form for slitasje som også LCD er utsatt for. Noen har hevdet at LCD ikke har dette problemet men det eksisterer altså.
    Jeg har observert det på PC-monitoren etter ett døgn med samme bilde.

Etter et nytt døgn var effekten ikke lengre synlig.

Ujevn slitasje må vel være et permanent problem?

Noen LG lcd-tver hadde vel grå letterbox-striper når de viste 4:3 signal. Visstnok for å jevne ut effekten av slitasje (svart er et ytterpunkt, mens grå er midt på skalaen og gir kanskje i gjennomsnitt samme slitasje som den aktive normale 4:3-ruta).

-k

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 37" TV av merket Amoi og en 47" Toshiba (47Z3030 eller noe slikt). Begge TV'ene er LCD og begge har 1920x1080 oppløsning. Amoien er fra ca 2005 og Toshibaen er fra 2007.
    På Amoi TV'en har jeg nøyaktig samme fenomen som beskrives med vertikale striper i utkanten av 4:3 ramma hvis det har vært sett lenge på 4:3 materiale. Det tar også relativt lang tid å få dette bort igjen. Men det går bort. På Toshiba TV'en har jeg aldri noen gang sett antydning til noe slikt fenomen.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stor forskjell på en slik minne effekt (Image retention) og innbrenning.
    På LCD kan man få en middlertidig minne effekt der de pixlene som har blitt kjørt hardere med en statisk belastning over tid, kan få en middlertidig forskjell i lysutbytte.

Innbrenning er en permanent reduksjon av lysutbytte og pixel forandring hvor det ikke hjelper å bruke skjermen noen dager med forskjellig dynamiske bilder og vasking for å fjerne problemet helt. Inbrenning skjer hovedsakelig bare i skjermer der lyset produseres i pixlene og bixlene normalt får redusert lysutbytte over tid. Dvs typisk som for plasma og CRT.

Baklyset og hvor lyst det settes i en LCD skjerm har i utgangspunktet ingen effekt for påvirke eventuelle minne effekter annet enn om mulig i en periode gjøre de minne effektene mer synlig.
    Kontrast instillingen er vel en mer viktig effekt for hvor kraftig man belaster pixlene også på LCD, så stilles kontrasten til maks er vel en faktor som kan spille inn for hvor fort man vil få synlige IR effekter.

LCD projektorer kan imiddlertid få store temperatur forskjeller i LCD panelene utfra statisk belastning for de pixlene som må absorbere lyset vs de som slipper lyset gjennom. Der kan man få en form for innbrenning eller fargefeil over tid.

LCD skjermer med soneinndelt led baklys kan kanskje ha en form for inbrenning over tid der de led sonene som står med belastning på betydlig lenger enn de omkringliggende vil kunne få et noe mindre lysutbytte.

Har fått med meg at du er en svoren "plasma-tilhenger" Ingeniør'n, så at du pga plasma prinsippets faktiske inbrennings broblemer prøver å også hevde at LCD prinsippet også sliter med dette, det er kanskje ikke så overraskende....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •