Vondt i hodet av plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vondt i hodet av plasma

Hei,

For en ukes tid siden var jeg innom en butikk og kikket på en plasma-TV i størrelsen 60" pluss. Rommet hadde dempet belysning og jeg satt ca 2,5 meter unna. Jeg la umiddelbart merke til regnbueeffekten, med gule/grønne/røde "blink" i høykontrastscener og når jeg beveget øynene raskt over skjermen. Ikke voldsomt plagsomt, men likevel helt åpenbart.

Etter en liten stund ble jeg sliten i øynene og fikk jeg vondt i hodet, men regnet med at det var pga at jeg var sliten fra jobb eller noe.

I går var jeg innom samme butikk og så igjen på samme skjerm i ca 20 minutter. Igjen så jeg regnbueeffekten og igjen ble jeg sliten i øynene og fikk jeg vondt i hodet. Det arter seg som et press mot øyeeplene og kan minne om en lett migrene. Etterpå hadde jeg problemer med å se skikkelig når jeg gikk fra butikken - synet virket litt overivrig og jeg så fortsatt en type blinking en god stund etterpå. Denne gangen er jeg overbevist at det har med tv'en å gjøre. :sad:

Er det flere som opplever det samme? Er det noe man kan venne seg til etterhvert, eller vil det alltid være slik? :? Jeg er usikker på om det skyldes regnbueeffekten i seg selv eller at det rett og slett ble "for mye tv" for øynene å se på - stor tv på relativt kort avstand blir kanskje for mye lys/kontrast å forholde seg til? På den annen side så sitter jeg hver dag på jobb med to LCD 24-tommers skjermer på en halv meter og har aldri vært plaget med slitne øyne/hodepine av de.

Jeg har i dag en CRT TV som skal byttes ut, og jeg synes plasma har det desidert beste bildet av flatskjermer, men dersom man blir sliten og får vondt i hodet så hjelper det jo ikke at bildet er bra.

Alternativt kan jeg vel gå ned i størrelse og sette meg litt lenger unna. Jeg har tidligere sett på en 50" plasma på ca 4 meters avstand en del hos svigers, og har aldri fått vondt i hodet (selv om jeg har registrert regnbueeffekt også på den).

Noen ideer?

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tv-er i butikk pleier å stå i dynamisk-bildemodus. Så du på tv-en i en litt mer korrekt modus?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se på en annen skjerm da?

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir noe annet å få TV'n hjem i stua. Jeg er en av dem som liker stor TV, men må innrømme at en TV kan faktisk bli for stor også. En 60 tommer virker ikke stor når du ser på den hos Elkjøp siden det er stort lokale. Jeg har en 55" hos meg og sitter 2.5m unna den, og dette er passe. Skulle jeg hatt 60" så tror jeg at jeg måtte flytte meg en halv meter lenger unna, altså 3 meter. Det er lettere for øyene å fokusere på et lite område av gangen enn et stort område, og spessielt hvis du må i tillegg bevege hodet noen grader også. Så kommer det også an på om du er langsynt eller kortsynt.

Så skal du ha deg en 60 tommer bør du sitte 3 meter unna den tror jeg. (eventuelt mer) 4 meter blir for mye igjen da. Gjelder vel å finne din egen "sweetspot" kan man si.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heanwi
    Tv-er i butikk pleier å stå i dynamisk-bildemodus. Så du på tv-en i en litt mer korrekt modus?
    Dette var en av de seriøse butikkene, og bildet var i riktig modus (ikke dynamisk, men film).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audi_a8
    se på en annen skjerm da?
    Har ikke fått vondt i hodet av andre skjermer, men alle andre steder har vært fullt opplyst (typisk butikklokale). Her var lyset kraftig dempet, og jeg tror det bidrar til problemet.

Kanskje det er en ide og lage en slik LED"-belysning rundt tv'en (slik som Philips har) slik at kontrasten mot det mørke rundt ikke blir så stor?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Betroz
    Blir noe annet å få TV'n hjem i stua. Jeg er en av dem som liker stor TV, men må innrømme at en TV kan faktisk bli for stor også. En 60 tommer virker ikke stor når du ser på den hos Elkjøp siden det er stort lokale. Jeg har en 55" hos meg og sitter 2.5m unna den, og dette er passe. Skulle jeg hatt 60" så tror jeg at jeg måtte flytte meg en halv meter lenger unna, altså 3 meter. Det er lettere for øyene å fokusere på et lite område av gangen enn et stort område, og spessielt hvis du må i tillegg bevege hodet noen grader også. Så kommer det også an på om du er langsynt eller kortsynt.

Så skal du ha deg en 60 tommer bør du sitte 3 meter unna den tror jeg. (eventuelt mer) 4 meter blir for mye igjen da. Gjelder vel å finne din egen "sweetspot" kan man si.
    Jeg skal teste litt mer, men dersom det ikke bedrer seg så blir jeg heller å kjøpe en mindre tv, tror jeg. Da sparer jeg i det minste noen kroner.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Aabø
    Hei,

Jeg la umiddelbart merke til regnbueeffekten, med gule/grønne/røde "blink" i høykontrastscener og når jeg beveget øynene raskt over skjermen. Ikke voldsomt plagsomt, men likevel helt åpenbart.

Noen ideer?
    Hva slags TV var dette?? Jeg sitter litt over en meter fra min 42 tommer Panasonic Plasma og har aldri sett noe til det du her nevner...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regnbueeffekten oppstår når øyeeplene må jobbe for raskt fram og tilbake for å få med seg hele innholdet på skjermen. Øyet klarer ikke konsentrere seg om hele bildet på en gang. Sitter man lengre i fra skjermen blir ikke avstanden øyeeplene må bevege seg like lang, og effekten oppdages ikke like lett. Vil du lese mer om denne effekten foreslår jeg at du googler "Rainboweffect".

Du kan altså minske regnbueeffekten ved å sitte lengre fra skjermen, eller/og ha en mindre skjerm.

Ps. Regnbueeffekten er subjektiv, og vil ikke være et problem for folk flest.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Hva slags TV var dette?? Jeg sitter litt over en meter fra min 42 tommer Panasonic Plasma og har aldri sett noe til det du her nevner...
    Jeg har med vilje unngått å nevne hvilken tv jeg så på for å unngå en merke-diskusjon i tråden. Jeg kan imidlertid si at jeg har sett denne regnbue-effekten på alle de nåværende produsentene av plasma-tv'er, i tillegg til Pioneer Kuro. Det virker med andre ord som alle plasma-tv har denne effekten i noen grad, men det er visstnok kun ca 20% (?) av seerne som legger merke til det.

Om du ikke legger merke til det, så er du en av de heldige 80% 8)

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Jeg har med vilje unngått å nevne hvilken tv jeg så på for å unngå en merke-diskusjon i tråden. Jeg kan imidlertid si at jeg har sett denne regnbue-effekten på alle de nåværende produsentene av plasma-tv'er, i tillegg til Pioneer Kuro. Det virker med andre ord som alle plasma-tv har denne effekten i noen grad, men det er visstnok kun ca 20% (?) av seerne som legger merke til det.

Om du ikke legger merke til det, så er du en av de heldige 80% 8)
    Da er jeg vel det, selvom jeg har brukt briller fra jeg var 9 år gammel...
    Har du sjekket på Nettet om dette er et kjent fenomen i andre deler av vår vestlige verden?
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg vel det, selvom jeg har brukt briller fra jeg var 9 år gammel...
    Har du sjekket på Nettet om dette er et kjent fenomen i andre deler av vår vestlige verden?
    Ja, regnbue-effekten er et kjent fenomen på plasma-tv og DLP-prosjektorer. Det jeg lurer på er om det er dette som gjør at jeg får vondt i hodet, eller om det er noe annet. Jeg synes ikke selve regnbue-effekten er så plagsom i seg selv, men om jeg vil fortsette å få vondt i hodet så er det jo et problem.

Andre som får vondt i hodet her av regnbue-effekten, eventuelt av store tv'er generelt?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Ja, regnbue-effekten er et kjent fenomen på plasma-tv og DLP-prosjektorer. Det jeg lurer på er om det er dette som gjør at jeg får vondt i hodet, eller om det er noe annet. Jeg synes ikke selve regnbue-effekten er så plagsom i seg selv, men om jeg vil fortsette å få vondt i hodet så er det jo et problem.

Andre som får vondt i hodet her av regnbue-effekten, eventuelt av store tv'er generelt?
    Bruker du briller? Har du fått sjekket synet ditt? Det finnes mange type skjelinger f. eks og skjeve hornhinner osv. som kan korrigeres med briller...
    Før i tiden så var det problem med enkelte jakker på f. eks Dagsrevyen på CRT skjermer....
    Jeg er ganske nærsynt og hadde problemer med lys på konserter når jeg så opp gjennom den mest komprimerte/avbøyde del av brilleglassene mine...men det var mest på 90 tallet...nyere briller er mye bedre...:-)

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får hodepine hvis jeg ikke drikker nok vann. Jeg må drikke minst 3 liter veske til dagen. Når jeg ser film drikker jeg enda itt mer, da det er anstrengende for hjerne og øyne og se timesvis på film/tv.

Øynene mine blir slitne av den sterke bakrunnsbelysningen som er på nyere tver, i så måte er prosjektor og lerret mer behagelig for øynene mine, da jeg slipper å få lyset direkte mot øynene.
    Jeg kjører lysstyrken på min lcd-tv ned til 1 om kvelden, selv om det da går på bekostning av detaljene i bildet.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Regnbueeffekt på projektor har jeg sett, men aldri på plasma. Ikke på min 50" jeg sitter 3m fra og ei heller hos en kompis av meg som har 60" og sitter ca 3,5m unna.

Vil anta at du bør sette deg lengre unna enn 2,5 meter. Les også det første innlegget til unified86 en gang til.

PS. Det at en TV er stilt inn på cinema fabrikkstandard i butikken (eller tilklusset av kunder), er ingen garanti for korrekt kalibrering.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du briller? Har du fått sjekket synet ditt? Det finnes mange type skjelinger f. eks og skjeve hornhinner osv. som kan korrigeres med briller...
    Før i tiden så var det problem med enkelte jakker på f. eks Dagsrevyen på CRT skjermer....
    Jeg er ganske nærsynt og hadde problemer med lys på konserter når jeg så opp gjennom den mest komprimerte/avbøyde del av brilleglassene mine...men det var mest på 90 tallet...nyere briller er mye bedre...:-)
    Har ikke briller, men har heller aldri vært på skikkelig synstest. Kanskje på tide å ta en tur til optikeren, hehe...

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke briller, men har heller aldri vært på skikkelig synstest. Kanskje på tide å ta en tur til optikeren, hehe...
    Det bør du absolutt gjøre. Opplevere selv det samme som deg, både hjemme og på jobb.
    Resultatet ble både databriller og tv briller. Synet var ikke så halvgærnt, +0.25 på venstre øye, men hadde i tillegg skjeve hornhinner. Så det er absolutt å anbefale en synstest 8)

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Underlig. Jeg er ekstremt RGB-følsom overfor projektorer. Med plasma har jeg derimot aldri opplevd dette. Størrelse og sitteavstand er uten betydning for mitt vedkommende. Kanskje har du alvorlig skjeve hornhinner og beveger hodet mer enn øynene?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •