Vertikale bånd naturlig konsekvens av bak LED?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Vertikale bånd naturlig konsekvens av bak LED?

Jeg har en LG 55LE850N TV og er fornøyd med bildekvaliteten, men enkelte ganger ser jeg de vertikale bånda på den når jeg ser TV og filmer. Det er ikke synlig hele tida, men i løpet av en film ser jeg det en del ganger. Klart at nå har jeg blitt bevisst på det, så ser det vel lettere enn en person som ikke vet om dette. Men det er irriterende!

Dere experter, er dette naturlig med en bak LED TV som min? Jeg vet at Rasmus fra Flatpanels.dk skrev noe om det i sin test av LE850N. Jeg må innrømme at det ødelegger litt av filmopplevelsen min dessverre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en LG 55LE850N TV og er fornøyd med bildekvaliteten, men enkelte ganger ser jeg de vertikale bånda på den når jeg ser TV og filmer. Det er ikke synlig hele tida, men i løpet av en film ser jeg det en del ganger. Klart at nå har jeg blitt bevisst på det, så ser det vel lettere enn en person som ikke vet om dette. Men det er irriterende!

Dere experter, er dette naturlig med en bak LED TV som min? Jeg vet at Rasmus fra Flatpanels.dk skrev noe om det i sin test av LE850N. Jeg må innrømme at det ødelegger litt av filmopplevelsen min dessverre
    Ja, jeg vil tro at dette sammen med skjermens meget reflektive overflate (speil!) fort kan ødelegge filmopplevelsen. Men dette kan ikke kalles "naturlig" i den forstand at alle back-light skjermer har dette fenomenet. Jeg kjenner f.eks. ikke til at Sony HX900 har denne ulempen. Så det kan ha noe med LGn skjermen sin begrensede tykkelse å gjøre (for lite avstand fra led-pærene til overflaten på skjermen).

Dessverre viser det seg at flere brukere på internasjonale forum har meldt om dette problemet på LG 850N/8500/8900/950N/9900, så du er ikke alene. Og det er jo utrolig synd. For både fargegjengivelsen og sortnivået er i referanse-klasse.

Om dette er veldig irriterende nå, så blir det neppe bedre med tiden. Kanskje du kan bytte inn skjermen i en annen på Elkjøp?

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar J.Haugen

Det med refleksjoner plager meg ikke like mye som de bånda faktisk. En jeg kjenner sa også det samme som deg at hvis jeg irriterer meg over ting nå etter litt over ei uke, så vil jeg nok fortsatt irritere meg over det.

Som du sier er dette synd, for etter kalibrering (la inn tallene til Rasmus) er farger og sort nivå i toppklasse. 55" er også passe stort for meg.

Jo jeg kan bytte den hos Elkjøp. Jeg har vurdert Samsung 7705, men etter all klaginga på buzz fra folk over alt på nettet, så har jeg slått fra meg denne. Jeg har selv sett Panasonic VT20 i butikk og JEG ble mektig imponert over kvaliteten på bildet på den, og derfor er det den jeg kanskje bytter til da. Men å gå ned 5" er ikke kult!
    Sony HX900 i 52" blir for dyr, så den er uaktuell.

Hmmm ja hva gjør jeg.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvordan dette baklyset reguleres, men kan det tenkes at dette har sammenheng mellom kontrastforskjeller i bildet, og at baklyset styres i seksjoner? Om det systemet er litt upresist skulle slike vertikale bånd kunne komme og gå.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men kan det tenkes at dette har sammenheng mellom kontrastforskjeller i bildet, og at baklyset styres i seksjoner?
    Ja, et visst antall ledpærer styres i seksjoner eller "soner" rundt forbi på skjermen. Så det er nok ekstra synlig i overgangen mellom lyse og mørke bildesekvenser (kontrastfylte deler av bildet). For å redusere faren for vertikale striper, så kunne en teoretisk kanskje øke antall soner. Men det er vel et prisspørsmål så vel som et teknisk spørsmål.

Når OLED-teknologien er å finne på de større skjermene, så burde denne problematikken være løst for godt (altså lysstyring på hver eneste pære/pixel). Men en OLED på 40-50-tommer kommer nok ikke før i 2012.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at disse båndene er mer synlig i overgangene ja. På det aller verste så er det ikke bare vertikalt heller, men ser ut som et rutenett...!

Hvis Sony HX900 modellen ikke har dette problemet, så synes jeg det er billig fra LG sin side altså. Men blandt LCD-LED så er det disse til LG som frister mest for meg, så om jeg ikke skal beholde denne LG'n så må det bli en plasma da. Eneste jeg har sett selv og vet er bra er Panasonic VT20. Regner med at plasmaene til LG ikke er noe å satse på? Plasmaene til Samsung gidder jeg ikke som jeg skrev pga buzz og forskjell i sort nivå mellom 50 Hz og 60 Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at disse båndene er mer synlig i overgangene ja. På det aller verste så er det ikke bare vertikalt heller, men ser ut som et rutenett...!
    Kjedelig det der. Men det er nok benyttet en alt for tynn coating mellom led-pærene og frontglasset for å presse ned tykkelsen til ca. 3 cm. Det er sikkert en del som husker tykkelsen på back-led-skjermen Sony X4500, noe som delvis har med dette å gjøre. Me utviklingen går fremover, jfr. Sony HX900.

Men blandt LCD-LED så er det disse til LG som frister mest for meg, så om jeg ikke skal beholde denne LG'n så må det bli en plasma da. Eneste jeg har sett selv og vet er bra er Panasonic VT20. Regner med at plasmaene til LG ikke er noe å satse på? Plasmaene til Samsung gidder jeg ikke som jeg skrev pga buzz og forskjell i sort nivå mellom 50 Hz og 60 Hz.
    Du vil sikkert få flere innspill fra ulike personer om hva du bør velge. Men her kan jeg gi noen hovedtrekk på Panasonic:

1) Panasonic VT20 er absolutt en OK skjerm. Litt dyr kanskje og ikke all verdens finish (smaken vil alltid være subjektiv), men mange positive trekk:

Pluss:
    -Bra sortnivå
    -Nøyaktig fargegjengivelse (spesielt i THX/True Cinema)
    -3D (om det er viktig...)
    -Brukbar lyd sammenliknet med en del tynnere skjermer

Minus:
    -Vifter som støyer
    -IR (image retention)
    -Litt svak på SD-signaler
    -Floating blacks
    -Rising Blacks (trolig ikke lenger et problem på de siste utgavene)
    -Pris?
    -Finish?

For de som ikke bryr seg om 3D, så kan V20 være et enda bedre kjøp.

De LG-plasma-skjermene som jeg har fått testet i 2010, har i likhet med 850N også hatt ganske refleksive glass/ramme. Dessuten så virket ikke sortnivået å være på nivå med Panasonic (dog ikke målt). Samsung sin styrke fremstår for meg som særdeles god på SD-signaler og rimelig bra sortnivå. Men som du allerede nevner: BUZZZZZZZZZZZZZ

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bryr meg ikke om 3D. Rasmus fra Flatpanels.dk fant jo ut at V20 ikke har samme panel som VT20, og derfor er sort nivået ikke så bra. Jeg vil ikke ha noe "dårligere" sort enn VT20 altså... Synd at ikke Pioneer sin Kuro er i salg lenger!

Jeg kunne ikke høre støy fra viftene da jeg var hos Strandberg og kikka på VT20 da, og i den butikken var det stille. Men jeg så litt image retention på den, noe som gjorde at han som jobba der ble litt flau...hehe.

Nei valg av TV skal ikke være lett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •