Trenger "kino-tv" på rundt 60"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger "kino-tv" på rundt 60"

Trenger som tittelen sier en ny tv til å ha i kino'en. Denne skal brukes til film, spill, pc og tv-titting. Børe ikke koste mer enn 40k.

Etter å ha hatt Samsungs nyeste 8-serie innom kinoen en tur har jeg funnet ut at denne definitivt ikke blir værende. Det som ødelegger mest er "clouding" problemet som gjør at mørke filmer er håpløst.

Det jeg verdsetter mest av allt er sortnivå og kontrast i mørke scener. Tv må også ha et "glatt" bilde, altså ingen/lite problemer med panoreringer. Fargene bør også være bra og naturlige, men det virker det som alle tv'ene jeg har kikket på er. Bør også kunne fungere greit selv med belysning, men dette kan dempes bortimot 100% ved film.

Har plukket ut noen aktuelle kandidater og de er som følgende (i prioritert rekkefølge):

1: Philips Cinema 21:9 (58")
    Denne har jeg ikke sett "live" men tester lover bra, priser er heller ikke avskrekkende mtp størelse som flere tester anntyder. Men litt skeptisk til skalering av bilde. Liker faktisk ambilight.

2: Sony LX900 (60")
    Kikket på denne nettop, i butikk riktignok. Var ikke veldig bra sortnivå etter min mening, men masse "smell" i bildet. Litt "frempå" om jeg kan si det slik. Og det liker jeg. Men som nevnt, sortnivået var eller virket ikke som noe i nærheten av samsung engang. Men noe bedre dimming.

3: Panasonic VT20 (65")
    Pluss: 65" og bildekvalitet. Minus: Plasma og design. Har fått nok av plasma egentlig etter at jeg hadde, og fremdeles har, LG 50PF95. Hater at tekst og slik blir hengende igjen, og generell innbrenning da jeg bruker skjermen endel til pc. Har store problemer med å skjønne hvorfor disse 15" skal koste nesten 25k sammenlignet med 50".

Outsider 1: LG LX950N (55")
    Like stor som min nåværende skjerm, og billigere enn nevnte arvtagere. Har faktisk stor tro på denne, men da må den være bedre enn de overnevnte på bildekvalitet og spesielt sortnivå da den er rundt 5" mindre.

Outsider 2: Sony HX900 (52)
    Hadde denne vært i 60" hadde valget vært enkelt. Men heller kvalitet enn kvantitet. Selv i en kino. Tester indikerer at dette er en RÅ tv.

Outsider 3: Panasonic VT20 (50")
    Kun grunnet pris.

Outsider 4: Projektor (uendelig")
    Vil dette bli bra nok? Innenfor gitte prisrammer.

Håper på gode tips.

Om ingen når opp blir LG'en hengt opp igjen. Samsungen gidder jeg nok ikke beholde uansett.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Philips Cinema 21:9 for min del, ikke spørsmål engang. Feteste tven på markedet, men kanskje ikke helt på topp når det kommer til bildekvalitet. Misforstå meg rett, jeg ble imponert over bildet på Cinema tven, men har også sett film på Pioneer Kuro krp600 og det var nok bedre bilde der

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne ligger også på toppen av listen min. Har vært rundt og forhørt meg om pris og dette var den eneste jeg ikke fikk bekreftet.

Hva syntes du om sortnivået? Denne har jo bak-led med lokal dimming.

Og hva var pioneer bedre på, samt dårligere? Bildekvalitet er et rundt begrep.

Geir Arne

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du eget kinorom som denne tv skal i?

Du får jo rimelig heftig prosjektor+lerret for 40k da.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For kinobruk teller jo størrelse en del, så jeg ville vel anbefalt projektor. Men vil du ha tv så er det TXP65vt20 jeg vill ha gått for. Er jo "bare" 5 k over budsjett

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På et så dyrt tv som Philips Cinema 21:9 syns jeg det er alt for mye etterslep/hakking ved panorering. Styr unna sier jeg!

Projektor er nok tingen for deg.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er projektor virkelig tingen? Er veldig skeptisk til sortnivået spesielt. Og støy da den vil havne rett over hodet.

Om det blir projektor kan jeg ikke bruke mer enn 25-30k på selv projektoren for jeg SKAL ha et godt tab-tension i såfall.

Problemet kommer til plassering. Rommet er dedikert, men kun 14kvm. Har også skråtak fra 130cm opp på bakveggen og ca 1,5m inn i rommet som er rundt 3,5m langt. Så bildet blir ikke veldig mye større?

Pana ser ut som en het kandidat, denne får jeg også under budsjett. Alle tv'ene jeg har listet er innenfor i varierende grad.

Er det mye problemer med panorering på philips? Så mye at det er plagsomt? Værre enn gamle toppmodellen dems 9704?

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvilken projektor vil dere evt anbefale meg mtp preferanser?

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du utelater plasma pga. dårlige erfaringer med en modell som ble regnet som middelmådig sammenliknet med de beste allerede da den kom for 3 år siden? Du bør se på Samsung PS63C7705.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne var aktuellt når jeg kjøpte Samsung led'en, men nå skal jeg nok ALDRI ha Samsung igjen. Ikke verdens beste sortnivå på modellen du nevner heller og er vel i overkant med viftestøy også. I tillegg får denne antakelig grisejuling av VT20. Men det værste er at de, såvidt jeg har forstått, fremdeles et problem med innbrenning og da spesielt etter tekst i mørke scener. Og når jeg hører på musikk er dette via pc, ikke så veldig gunstig med plasma men om alle andre kriterier blir oppfyllt skal jeg kunne leve med det.

At Samsung leverer et så uferdig produkt i denne prisklassen (snakker om mine egen fantastiske veggpryd) er et tankekors nok til å stryke de fra ordlisten min. For 8-serien med LED er en skandale når det kommer til kvalitet imho.

Når det gjelder min gode gamle traver, Lg'en, så er ikke denne valgt fordi den var best. Langt ifra, men når det ikke finnes noe som er/var bra nok tok jeg til takke med noe som var akseptabelt og prioriterte videre på lyden.

Derimot når anlegget passerer 200k er det på tide å finne seg en duganes tv. Jeg kikker på "high end" skalaen av tv'er for forbruker men det er lite som minner om dette når jeg ser bildene. Desverre.

Geir Arne

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du cash til 65" VT20 så kjøper du VT20. Det er egentlig ikke mer å si enn det.

Det du skriver om erfaringer med plasma er omtrent som at du skrev du aldri mer skal kjøpe motorsykkel igjen, fordi vespaen du hadde sugde når du forsøkte å kjøre raskere enn 50 km i timen.

Det er rett og slett ikke sammenlignbar teknologi, Plasmaen du hadde fra før er en Vespa, VT20 er en racersykkel rett ut fra Superbike-serien.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har for mange fordommer mot Samsungs plasmamodeller til at jeg gidder å prøve å overtale deg, men jeg håper ikke andre som vurderer å kjøpe TV tror på påstandene dine uten å sjekke selv.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Koshn
    Du har for mange fordommer mot Samsungs plasmamodeller til at jeg gidder å prøve å overtale deg, men jeg håper ikke andre som vurderer å kjøpe TV tror på påstandene dine uten å sjekke selv.
    Skal ikke legge skjul på at denne blir litt nedprioritert siden den heter Samsung. De står ikke høyt i kurs her om dagen. Men det jeg ikke kan leve med er komponenter som ikke er helt musestille og har hørt Samsung sliter litt her. De lager visstnok en slags buzzelyd. Om dette er samme problem som på fjorårets serie oppfatter jeg det som plagsomt. Men 63" og 58"(8-serien?) var i det minste på ønskeliten min tidligere. Venter spent på test fra flatpanels.

Et annet "problem" med plasma generelt er at de ikke kan tiltes og er vanskelig og frakte. Småpirk igrunn, men hadde dere sett trappen opp til kinoen hadde du kikket litt rart. Strevet veldig med å få opp 50", mens 55" led var ganske enkelt. Er også en fordel om tven veier under 50kg.

Men er det slik at innbrenning, tenker da på midlertidig, er helt borte som et problem? For jeg ser på dette som clouding på LED. Helt uakseptabelt.

Siste "problemet" er at tven vil bli brukt 90% til å vise mediaspiller imens jeg hører på musikk. Men dette løses med aktiv bruk av skjermsparer. Kvalitet på film er uansett det viktigste.

Leste meg opp litt på tester i går, og Philips, Pana og LG frister mest nu. Samsung venter jeg test på. Ser at det er lovende tall for sortnivå på 7705 i tråden om Samsungs plasmamodeller.

Geir Arne

Newcomer Maximilliam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg har kjøpt meg en Samsung PS50C7705 Plasma TV, og den er jeg veldig godt fornøyd med. Syns den har et meget godt sort nivå. Har hatt TV'n i ca 3 uker nå, og merker ingenting til hverken innbrenning eller buzz. Det du sier om tilting av TV'n er vel ikke det helt store problemet lenger har jeg blitt fortalt, da dem ikke har det tunge harde glasset ytterst lenger. Min 50 tommer veier forøvrig 23 kilo.

Lykke til med valget.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at 21:9 tv'en til Philips nå kommer i ny versjon. "Dårlige" erfaringer med den gamle blir derfor ikke interessant som sammligning. Bare som et apropos

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulempen med prosjektør er at det definitivt er mer knotete å se TV-sendinger, og at TV-sendinger med lav kvalitet blir brutalt avslørt av et bilde på rundt 100 tommer. Men prosjektør er jo fantastisk gøy til film, og med et god lerret og strategisk malte vegger får du et svært godt sortnivå. I prisklassen du nevner har du lett råd til en Sony HW15, og også enda heftigere modeller, slik som JVC sine Lcos-modeller.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    På et så dyrt tv som Philips Cinema 21:9 syns jeg det er alt for mye etterslep/hakking ved panorering. Styr unna sier jeg!

Projektor er nok tingen for deg.
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Husk at 21:9 tv'en til Philips nå kommer i ny versjon. "Dårlige" erfaringer med den gamle blir derfor ikke interessant som sammligning. Bare som et apropos
    Jeg også lurte på om han pratet om den gamle på 56". Det er altså snakk om den helt nye på 58". Derimot skeptisk til formatet.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Ulempen med prosjektør er at det definitivt er mer knotete å se TV-sendinger, og at TV-sendinger med lav kvalitet blir brutalt avslørt av et bilde på rundt 100 tommer. Men prosjektør er jo fantastisk gøy til film, og med et god lerret og strategisk malte vegger får du et svært godt sortnivå. I prisklassen du nevner har du lett råd til en Sony HW15, og også enda heftigere modeller, slik som JVC sine Lcos-modeller.
    Ved bruk av projektor kommer jeg til å henge opp min gamle plasma, eller en 37" jeg har i stuen. Kravet er også motorisert tab-tension lerret som vil henge foran denne. Men det er nok begrenset hvor stort bilde jeg kan klare å få. Tipper 70-80 er maks.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke kjøpe den Pioneer KRP-600M som ligger på bruktbørsen til avforum?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Kan du ikke kjøpe den Pioneer KRP-600M som ligger på bruktbørsen til avforum?
    Finner ikke denne. Hadde også tenkt å betale 20k cash og resten på utsettelse. Derfor er nykjøp interesant.

Geir Arne

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •