LG 55LE850N mini test og erfaringer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LG 55LE850N mini test og erfaringer.

Jeg har nå hatt min LG 55LE850N i noen dager og vil dele med dere mine synspunkter og erfaringer med denne. Jeg har ikke måleutstyr av noe slag, så dette er basert på min kritiske sans.

Fra før hadde jeg en Panasonic TH-42PV60EH som var en helt grei TV, men jeg ville ha noe større, noe med bedre sort nivå, 1080p og flere HDMI utganger. Valget stod mellom Samsung PS63C7705 og LG 55LE850N, og det ble sistnevnte da.

Det første jeg la merke til da TV'n var pakket opp av den DIGRE esken og satt på TV bordet mitt, var hvor refleksiv den er. På dagtid kan man virkelig speile seg i den. Noe bildene jeg legger ved viser godt. Dette kom vel egentlig ikke som noe sjokk da jeg har lest testen hos flatpanels.dk, men når du har den selv så ser man hvor ille det kan være. Denne TV'n passer best i et mørkere rom enn stua mi. Sent på kvelden når det er mørkere ute og jeg kan mer kontrollere hvor mye lys jeg har i rommet, så er ikke refleksjoner noe problem lenger, men jeg unngår da selvsagt å ha en lampe eller stearinlys lyse på den.

Senere på kvelden da mørket satt inn og alt var ferdig koblet sammen så fyrte jeg i gang en film på min nye LG. Første man legger merke til er det vannvittige dype sort nivået! Sort er virkelig sort på denne TV'n! Ingenting å klage over her altså. Jeg la inn kalibrerings tallene fra testen til Flatpanels.dk, og jeg fikk til et supert bilde. Farger er vel fortsatt litt bedre på de beste plasma TV'er, men fargene er helt kurante. Føler ikke for å klage over dette iallefall. Standard profilen er som de fleste skjønner ganske håpløs. Men det følger med en THX profil for dagtid og en for kveldstid, og begge disse skaper et meget godt bilde. Kalibrerings tallene jeg la inn i Expert1 profilen gjorde det enda litt bedre. I THX profilen får bildet litt for mye gult, noe som antyder et litt for varmt bilde.

Ved visse scener i filmer eller TV sendinger, så kan man se vertikale bånd på skjermen. Dette er ikke synlig hele tiden, men når du først legger merke til dem så er det irriterende! Jeg har lest at dette er en av ulempene ved bak LED slik denne LG'n bruker. Dette likner vel "line bleed" som noen har opplevd med Samsung 7705 vil jeg tro.

Denne TV'n har en liten, men merkbar "skade" på INNSIDEN av glassplata. Noe som må ha kommet fra fabrikken. Det likner enten som lim rester eller som noe metall har skrapet borti glasset. Jeg legger ved et bilde som viser dette. Dette er lite og synes ikke når jeg ser på TV og film, men kan godt sees på dagtid når TV'n er av! I en TV til 23 tusen kroner, så skal ikke slikt finnes! Så dette alene er grunn til å bytte den.

Fordeler :
    - Konge sort nivå!!!
    - Gode farger etter kalibrering
    - Syl tynn TV
    - Lekkert design

Ulemper :
    - Refleksjoner!!!
    - Pris
    - Heldekkende glassplate i front har sine ulemper
    - På en slik tynn TV kunne utganger for kabler vært plassert litt bedre. Dette er mest et problem hvis man skal henge den på veggen da.

Dette er uten tvil en god TV, men jeg er usikker om jeg skal beholde den. Sort nivået alene er grunn til å beholde den, men siden min har en liten "skade" så vurderer jeg å benytte meg av Elkjøp sine 30 dagers returrett.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg vurderer å bytte til Samsung plasma, så setter jeg pris på råd og tips her.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noe å komme med? Dere er vel enige om at den lille skaden på ene glassplata er grunn nok å få ny TV? RMA sak ikkesant?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er uten tvil en god TV, men jeg er usikker om jeg skal beholde den. Sort nivået alene er grunn til å beholde den, men siden min har en liten "skade" så vurderer jeg å benytte meg av Elkjøp sine 30 dagers returrett.
    Så lenge du har 30 dagers returrett, så benytt deg av den. Fra mitt ståsted ser det ut til at det er litt i overkant av refleksjoner i din stue til å leve med på sikt. Samtidig blir du kvitt den nevnte "skaden", selv om det ikke var store greiene.

Så rådet er altså: bruk 30-dagers returretten!

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar J.Haugen. Jeg synes bare at alternativene ikke er så mange. De jeg vurderer er Samsung 7705 i 50" eller 63", Samsung 58" 6505 eller Panasonic 50" VT20.

Hadde jeg kunne bytte min LG med 63 tommeren til Samsung så hadde jo valget vært enkelt...men det kan jeg ikke. Det er det problemet med "buzz" og "line bleed" på Samsung sine som noen snakker om. Ikke akkurat en sexy egenskap i en TV. Panasonic VT20 vinner jo alle tester virker det ut som, så den er nok en god TV, men eneste alternativet med VT20 er 50 tommeren. VT20 i 65" blir både for stort hos meg og koster en arm og et bein! Dessuten så mister Panasonic sine litt av sort nivået over tid også, noe som heller ikke er særlig bra.

Jeg kan gjerne ha en TV som har litt dårligere sort nivå enn min LG, men da skal det andre positive være verdt det. Vanskelig å gå bort i fra det sinnsykt gode sort nivået når man først har blitt vant med det. Som jeg har skrevet tidligere, så synes jeg 55" er passe hos meg, men kunne gjerne hatt 60". Hadde bare 7705 kommet i en 58" utgave...

Jeg kan jo RMA min LG siden den har en liten skade, og så få ny samme da. Men da må jeg leve med de svakhetene den har. (refleksjoner og de vertikale båndene man ser noen ganger)

Skal ikke være lett dette

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar J.Haugen. Jeg synes bare at alternativene ikke er så mange. De jeg vurderer er Samsung 7705 i 50" eller 63", Samsung 58" 6505 eller Panasonic 50" VT20.

Hadde jeg kunne bytte min LG med 63 tommeren til Samsung så hadde jo valget vært enkelt...men det kan jeg ikke. Det er det problemet med "buzz" og "line bleed" på Samsung sine som noen snakker om. Ikke akkurat en sexy egenskap i en TV. Panasonic VT20 vinner jo alle tester virker det ut som, så den er nok en god TV, men eneste alternativet med VT20 er 50 tommeren. VT20 i 65" blir både for stort hos meg og koster en arm og et bein! Dessuten så mister Panasonic sine litt av sort nivået over tid også, noe som heller ikke er særlig bra.

Jeg kan gjerne ha en TV som har litt dårligere sort nivå enn min LG, men da skal det andre positive være verdt det. Vanskelig å gå bort i fra det sinnsykt gode sort nivået når man først har blitt vant med det. Som jeg har skrevet tidligere, så synes jeg 55" er passe hos meg, men kunne gjerne hatt 60". Hadde bare 7705 kommet i en 58" utgave...

Jeg kan jo RMA min LG siden den har en liten skade, og så få ny samme da. Men da må jeg leve med de svakhetene den har. (refleksjoner og de vertikale båndene man ser noen ganger)

Skal ikke være lett dette
    Enig i det du skriver. Men Sony KDL-52HX900 er et meget godt alternativ for deg. Hva med å prøve den? Du kan som sagt bytte inn LG-skjermen på Elkjøp og prøve en av de andre du nevner. Skulle du ikke bli fornøyd, så bytter du bare tilbake til 850N, denne gangen et strøket eksemplar. Det blir riktignok litt arbeid å prøve ut mange skjermer (mye bæring!), men 30 dagersregelen gir den muligheten. Det viktigste er jo at du blir fornøyd!

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Sony'n koster for mye. Da er 63 tommeren til Samsung et bedre valg for pengene. Hadde bare 7705 kommet i en 58" utgave...

Edit : Jeg så filmen Avatar igjen på min LG lørdag kveld. Wow for et bilde! Blir noe annet enn det blurrete bildet på kino.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVB-TV Service har hentet min LG TV. Jeg viste han feilen på den, og det var ingen tvil - vi bærte den rett ut i bilen hans. Jeg kobla til min gamle 42" TV, og fy den er liten! Utrolig hvor fort man venner seg til større TV!

Det første jeg tenkte på da jeg kikka på min gamle TV igjen var at den sliter ikke med refleksjoner som LG'n gjør. Dette visste jeg så klart, men det er ganske tydelig forskjell.

Så...hva gjør jeg. Bytte til Panasonic VT20? Ahhh...jeg blir gal av dette!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja at ikke noen kan lage den ultimate tv'en er rart.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45
    Ja at ikke noen kan lage den ultimate tv'en er rart.
    Jeg vet da at det finnes ikke en TV som er perfekt, men Pioneer var ikke langt unna sammenliknet med konkuransen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Talentløst å lage tver med så mye refleksjoner. Ganske utrolig at LG har dette på toppmodellene sine.

@trådstarter: Hvis du IKKE skal beholde lg'en, hvilke alternativer hadde du før kjøpet?

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olakjerre
    @trådstarter: Hvis du IKKE skal beholde lg'en, hvilke alternativer hadde du før kjøpet?
    Samsung 7705 og Panasonic VT20 har jeg som alternativer.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har skrevet lenger opp i tråden, så er sort nivået og fargene bra på denne TV'n. Spessielt etter jeg la inn tallene til Rasmus.

Jeg er heller ikke fornøyd med innsynsvinkelen på den. Du skal ikke mange gradene ut på siden for å se forandringer i bildet. Et godt eksempel er at jeg har en wallpaper i Windows som er mest sort. Sitter jeg passe rett foran TV'n er det ikke noe problem, men går jeg nok ut på skrå av TV'n (innenfor rimelighetens grenser!!), så lyser området over Windows taskbaren opp. Dette har jeg også lagt merke til da jeg så på et program å Discovery Channel HD. Det var en mørk scene og området rundt logoen til Discovery lyste opp. Slikt har jeg ikke sett på plasma TV'er, så dette må være pga LED eller at denne LG skjermen rett og slett er laget for tynn.

Så denne LG TV'en har et godt bilde ja, men den har negative sider som jeg irriterer meg over. Sony HX900 skal visst ikke slite så mye med de samme tinga, så tydeligvis har LG tatt noen gale valg da de designet LE850N. Det å lage tynnest mulig TV er kanskje ikke så smart allikevel...

Hadde bare alternativene vært mer klare og tydelige. Frister med Samsung 7705, men buzz godtar jeg ikke! Såpass mye pes å bytte TV at jeg tar ikke sjangsen om jeg kan være heldig og få en som ikke buzzer så mye tror jeg. Eneste jeg har i tankene nå er Panasonic VT20. Men den har også noen svake sider. Ahh!!!

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nevnt disse vertikale båndene man kan se på denne LG TV'n. Man ser dem ikke hele tiden, men jeg legger merke til dem i hver eneste film jeg ser, og dette er irriterende! Jeg legger ved et bilde som viser dette, men effekten kan være verre enkelte ganger også...

Synes dere dette er akseptabelt i en TV til 23 tusen kroner?

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje flytte deg noen hakk mot høyre, du ser jo skjevt på den?

Forstår frustrasjonen din. Men som du sier andre steder - perfeksjonismen tar oss..

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg sitter rett på skjermen. Bare jeg som holdt kameraet ikke 100% rett kanskje. Men effekten er der uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vil du aldri kunne leve med. Bruk 30 dagers returretten!

Alternativene er: Panasonic 50" VT20 og Sony KDL-46HX900. Det blir sistnevnte på meg (egentlig ingen alvorlige ankepunkter, bortsett fra prisen da). Har måttet droppe LG 850N av samme grunn som deg (pluss refleksjonene i frontglasset).

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar J.Haugen. Størrelse betyr en del for meg, og var hovedgrunnen til at jeg kjøpte ny TV. Hadde 42" fra før. Derfor er 46" HX900 ikke noe alternativ for meg. 50" VT20 kan jeg til nød klare å leve med...

Jeg må nemlig bestemme meg DENNE uka her...så sliter med usikkerhet her. Jeg kan leve med dårligere sort nivå enn det min LE850N har, men da skal jeg ikke irritere meg over noe annet hvis du skjønner.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har levert min LG tilbake til Elkjøp. Jeg kommer til å vente litt og se an situasjonen mer. Fikk høre her om dagen at neste år kommer Panasonic med Kuro paneler...om disse ryktene stemmer får tiden vise, men det er spennende!

Sier takk til alle som hjalp meg her! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har kjøpt meg den LG 55LE850N som du har skrevet om tidligere. Jeg har enda ikke fått tv'en, men lurte på om du hadde de tallene du snakket om du hadde fått fra flatpanels.dk. Som du skrev inn for og få bedre bilde og hvordan du la dem inn ?.
    Mvh Martin

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •