kjøp av ny 50-55" tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kjøp av ny 50-55" tv

Skal kjøpe meg ny tv, men har alvorlige problemer med å bestemme meg.
    For min del står valget mellom samsung UE55C8705 og LG 55LX950N og har lest meg blind på div. tester siden det er fordeler og ulemper med begge.
    Er også åpen for andre alternativer hvis det er store fordeler med det.

Det jeg er bekymret for er den ujevne baklysene/dimmingen (sett bilder der det er synlige linjer og firkanter) på LG skjermen noe jeg ikke har lest noe om på samsung skjermen som igjen har fått litt kritikk for litt ugjevn lysfordeling.

TVèn skal brukes mest til film, men har en stue-pc koblet til så det er greit å slippe å bekymre seg for IR og slikt som plasmaskjermer er litt utsatt for, samt at den står i en stue med vinduer så det er litt vanskelig å ha total lyskontroll

Takk for alle svar.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen synspunkter på dette? Sitter og vurderer de samme 2 selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimm
    Skal kjøpe meg ny tv, men har alvorlige problemer med å bestemme meg.
    For min del står valget mellom samsung UE55C8705 og LG 55LX950N og har lest meg blind på div. tester siden det er fordeler og ulemper med begge.
    Er også åpen for andre alternativer hvis det er store fordeler med det.

Det jeg er bekymret for er den ujevne baklysene/dimmingen (sett bilder der det er synlige linjer og firkanter) på LG skjermen noe jeg ikke har lest noe om på samsung skjermen som igjen har fått litt kritikk for litt ugjevn lysfordeling.

TVèn skal brukes mest til film, men har en stue-pc koblet til så det er greit å slippe å bekymre seg for IR og slikt som plasmaskjermer er litt utsatt for, samt at den står i en stue med vinduer så det er litt vanskelig å ha total lyskontroll

Takk for alle svar.
    Jeg ville uten tvil valgt 55LX950, den har local dimming som sørger for null cloading issues og mye bedre konstrast og sort nivå. Modellen under som heter 8500 som har identisk bildekvalitet men mangler 3D har fått kjempetester. Men alle tv'er har sine svakheter og på denne modellen er refleksjonene fra skjermen sjenerende så har du stue med dårlig lyskontroll så er ikke dette tv'en for deg. Da blir det veldig mye refleksjoner fra selve tv'en. Men selve bildekvaliteten overgår Samsung modellen etter mitt skjønn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sies jo at 3D på LED ikke er det store helt ennå, så kanskje en 850N er like greit dersom prisen er litt rimeligere.

Jeg var selv i vurderinga av denne, liker både design og testresultatene, men den felles til syvende og sist av kraftige refleksjoner i panelet. LED koster litt mer enn plasma i tilsvarende størrelse, så da forventer man at gjenskinn ikke skal nøytralisere nettopp det som er LED-tv'ers store styrke - lysstyrken.

Skjønner heller ikke at det skal være et problem å bruke PC på plasma så lenge du ikke lar bildet stå altfor lenge, og det er vel kun snakk om en vanesak?

8500 og LE850N er for øvrig samme skjerm, bortsett fra at 8500 er gråimport.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del er ikke plasma aktuelt da jeg ønsker en tynn tv som ikke gjør mye ut av seg på veggen. LG 850 vs 950, stemmer det at det kun er 3d som er forskjellen? Hvis det ikke er noe som helst annen forskjell, så er jo 850 mest aktuell ja, 3d gidder jeg ikke putte penger inn i før det er mer utviklet. Noen som vet hvor mye LG bygger ut fra veggen med veggfeste? Samsung har fristet veldig så langt pga det geniale systemet for å henge på vegg...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har 8705 og er meget meget fornøyd! kjempe tv.

Så monsters vs aliens 3d via ps3 og det funka konge

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brage
    For min del er ikke plasma aktuelt da jeg ønsker en tynn tv som ikke gjør mye ut av seg på veggen. LG 850 vs 950, stemmer det at det kun er 3d som er forskjellen? Hvis det ikke er noe som helst annen forskjell, så er jo 850 mest aktuell ja, 3d gidder jeg ikke putte penger inn i før det er mer utviklet. Noen som vet hvor mye LG bygger ut fra veggen med veggfeste? Samsung har fristet veldig så langt pga det geniale systemet for å henge på vegg...
    Er samme system for veggoppheng på LG, og det selges masse kopier av samsung-festet til langt lavere priser .

Forskjellen på 850 og 950 er at 950 har 400Hz, 3D og littegrann tynnere ramme. Ville klart valgt 850.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper ikke tykkelsen er hovedargumentet ditt, for Samsung lager svært tynne plasmaskjermer som fint egner seg til å henges på veggen.

Men hvis du sier LED er det eneste aktuelle så ville jeg vel også gått for en 850N tror jeg, så sant jeg hadde hatt en viss form for lyskontroll.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du sier at Samsung lager plasma som er rundt 3 cm tykke? Gi meg link, så er plasma aktuelt. Men regner med at det er modellene som er 6-7 cm du refererer til, og det er for tykt etter min smak dessverre..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung LED 8705 er 2,39cm tykk - 55".

Samsung PLASMA 7705 er 3,6cm tykk - 50".

LG LED 850 er 3,45cm tykk - 55".

Hvor merkbart det blir på veggen stiller jeg meg litt tvilende til, men LED-modellen er jo svært tynn da. Så faktisk på LG sin modell på Elkjøp i dag, og må si at det er veldig til refleksjoner på den....dessverre.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven, visste ikke at plasma tv var kommet så ned i dybde. Da er jo det absolutt aktuelt igjen... Eneste som er litt synd er at det ikke er noe mellom 50 og 58" i størrelse.....

Hvorfor skal man velge plasma i stedet for led evt? Hvorfor er LED så mye dyrere om plasma er bedre? Før var det jo tykkelsen, eller mangelen på tykkelse som gjorde LED så attraktivt.. men her skiller det jo kun snaue 1 centimeter..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjaaaaa, her vet vel mange andre enn meg hvorfor det er slik, men jeg vil tro det er flere grunner til at LED er priset høyere. Plasmaskjermer har blitt produsert i en årrekke nå, produsentene har selvfølgelig videreutviklet teknologien, men de har klart å få til kostnadseffektiv produksjon.

Når det gjelder LED så er vel det, såvidt jeg har forstått, rett og slett ren LCD-teknologi, men med bedre (mer lyssterke) pærer. LCD har riktignok vært i markedet en stund det også, men det at LED er såpass nytt tror jeg medvirker til at de kan forsvare å ha så høye priser.

Ofte er jo også de tynneste LED-tv'ene "kun" side-LED også, så tynn betyr ikke alltid best

Til syvende og sist så får du mer for pengene hvis du kjøper plasma. Det er også best til film og sport, men skal du ha pc'en stående koblet til i flere timer uten skjermsparer så er LCD/LED tingen. Det er sånn jeg har forstått det i alle fall.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brage
    Dæven, visste ikke at plasma tv var kommet så ned i dybde. Da er jo det absolutt aktuelt igjen... Eneste som er litt synd er at det ikke er noe mellom 50 og 58" i størrelse.....

Hvorfor skal man velge plasma i stedet for led evt? Hvorfor er LED så mye dyrere om plasma er bedre? Før var det jo tykkelsen, eller mangelen på tykkelse som gjorde LED så attraktivt.. men her skiller det jo kun snaue 1 centimeter..
    LED er dyrere enn plasma nå fordi at produsentene "melker" markedet for folk sin iver etter å kjøpe tynne skjermer

Plasma er egentlig en dyrere skjerm å produsere men pga konkuransen fra LED kjører produsentene prisen i bånn. Plasma står for ca 10-20% av salget.

Men både LG og Samsung utvikler og produserer LED og Plasma og begge sier det at deres beste skjermer for sport og film er Plasma.

Har du litt lyskontroll og ikke skal bruke skjermen som ren pc skjerm/statiske bilder ser jeg ikke noen ulemper med å kjøpe plasma.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo bra ut, men i følge tester jeg har lest diverse steder, så menes det faktisk at LG og Samsung sine ledende LCD LED har bedre sortnivå enn Samsung Plasma... Og i tillegg står det at de mente trafostøyen på Samsung Plasma var forholdsvis høy. Trafostøy er noe jeg ikke klarer å leve med uansett hvor god tv er. Jeg måtte faktisk selge min Pioneer 5090 pga trafostøy. Ble jo helt gal på stille kvelder..

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er så følsom for slik støy er det ikke mulig for deg å kjøpe plasma av dagens modeller dessverre - uansett merke..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg anbefale LG sin LE850/950 som er en super LED-LCD. Skjermen er meget bra men mere følsom for gjennskinn enn mange plasma skjermer-ellers topp skjerm! Meget bra bilder etter kalibrering. Alle plasma skjermer jeg har hatt eller hørdt på har hatt buzz i større eller mindre grad.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yuran
    Når det gjelder LED så er vel det, såvidt jeg har forstått, rett og slett ren LCD-teknologi, men med bedre (mer lyssterke) pærer. LCD har riktignok vært i markedet en stund det også, men det at LED er såpass nytt tror jeg medvirker til at de kan forsvare å ha så høye priser.
    LED-LCD bruker LEDpærer som bak-/sidelys til å lyse opp krystallene LCDskjermen, i steden for som i ordinære LCDskjermer; et stort lysstoffrør i bakkant. LEDpærene kan dimmes indviduelt og gir dermed et potensielt bedre sort-/kontrastnivå.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men det er kun et fåtall av led-tvene som har dimmeteknologi innebygget. De aller fleste har kun teknologi som går på tykkelse. Så det er et potensielt bedre bilde ja - om teknologien er der. Er den ikke der går det kun på tykkelse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •