Sony Bravia HX900 - Intelligent Dynamic Full LED

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 111
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony Bravia HX900 - Intelligent Dynamic Full LED

Jeg synes disse fine TV'ene fortjener en egen tråd.
    Den generelle Sony-tråden utviklet seg nesten til en ren Prisjakt og tilgjengelighets-tråd. Så jeg håper vi kan holde denne tråden på et mer teknisk plan.

Tv'en finnes i 2 størrelser: KDL-46HX900 og KDL-52HX900.

Jeg har kjøpt meg en kdl-46hx900 :-D Så langt er jeg kjempefornøyd med den, men det er vel de fleste som har fått seg en ny tv. Jeg kommer ikke til å skrive noen lang omtale/test. Det er jeg ikke noe god til, så det kan andre få lov til å gjøre. Men jeg kan sikkert prøve å svare på spørsmål, hvis det er noen som lurer på noe.

ps. For de som er interessert i 3D, så fulgte det med to bluray-plater. Den kjøttbolle-filmen og en demo plate fra Sony. Jeg kjøpte ikke tv'en pga 3D, men det er jo en bonus som jeg sikkert kommer til å utforske ved en senere anledning.
    Man kan også laste ned noen gratis 3D spill for PS3 hvis man kjøper et BRAVIA® 3D TV før 30. september 2010. Klikk her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer !!

Kan du si noe om refleksjoner i skjermen ved bruk av tven ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiot
    Gratulerer !!

Kan du si noe om refleksjoner i skjermen ved bruk av tven ?
    Jeg er ikke plaget av refleksjoner i skjermen. Jeg har en veldig lys stue, med vindu som skinner på skrå inn på skjermen. Men ingen vindu rett bak meg.

Det er den beste "blanke" skjermen jeg har sett. Noen skjermer fremstår som et vanlig blankt speil i dagslys når de er slått av (eller i mørke deler av et bilde). På HX900 er "speilbildene" mer som å se gjennom et mørkt, litt diffust, sotet vindu. Sort fremstår som sort også i dagslys.

Jeg vil også uten tvil velge denne fremfor en matt skjerm som ofte blir helt tam og utvasket hvis den blir utsatt for lys. Men jeg vet altså ikke hvordan HX'en virker hvis du har et vindu rett bak sofaen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med feiende flott tv! Har selv valgt ut 52HX900 for lenge siden, men har ikke slått til enda...

Kalibrert bildet? Las i denne testen at bildet blir veldig bra uten mye justeringer:

Sitat Opprinnelig postet av TelevisionInfo.com
    The Sony XBR-52HX909 was very easy to calibrate. To start, we selected the "Movie" option from the scene modes menu. In an instant, the color temperature was right where we wanted it, along with most of the other settings. Our final tweaks are detailed in the chart below, but you can be glad that there's a nearly perfect one-button option to calibrate your TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mongis
    Gratulerer med feiende flott tv! Har selv valgt ut 52HX900 for lenge siden, men har ikke slått til enda...

Kalibrert bildet? Las i denne testen at bildet blir veldig bra uten mye justeringer:
    Tusen takk.
    Jeg har ikke noe måleutstyr som virker som det skal. Men jeg synes kino modusen ser veldig bra ut. Jeg bruker denne på kveldstid i litt dempet belysning, så jeg har gjort noen små justeringer: Redusert litt på baklys og kontrast og satt skarphet til "min". Og i tillegg har jeg slått av omgivelsessensoren.

Jeg planlegger å ha 2-3 forskjellige innstillinger (scener) avhengig av lyset i stuen. En (kino/theatre) for litt dempet belysning. En (generell) for "allround" bruk. Og muligens en (feks. sport) på dagtid når det er veldig lyst.

Det er i hvertfall nok av muligheter for å ha flere forskjellige innstillinger på disse tv'ene.

Edit: Ser på den testen du linker til at de kalibrerer med baklyset satt til 10. Det er jo helt horribelt. Man kan jo få sveiseblink av slikt. (Jeg har baklyset på rundt 2 på kino modusen.)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut! Lokal dimming er på antar jeg, hva med motion flow (smooth, clear, standard, etc)?
    Bruker du tven til spilling, i så fall noen formening om input lag?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lokal dimming er på, ja. Det ser ut til å virke fint. Men det er kanskje en fordel å skru den av på dagtid, fordi noen scener kan bli litt mørke ellers.

Motionflow har jeg stort sett hatt avslått til nå. Så det kan jeg ikke si mye om, bortsett fra at Sony pleier å være blandt de beste på dette. Da jeg veldig kort var inne i innstillingene la jeg forresten merke til at klar (clear) ga et litt mørkere bilde enn standard. Og "klar pluss" ga et betydelig mørkere bilde. Hvis disse skal brukes må det nok kompenseres med baklys eller kontrast tipper jeg. Det skal bli gøy å eksperimentere mer med dette en annen gang.

Edit:
    Kommer nok ikke til å bruke den til spilling i noen særlig grad, så input lag betyr ikke noe for meg. Men jeg tror noen snakket om en 30-40 ms på avsforum.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ventet på en god lcd-tv med lokal dimming. Kanskje denne er den (når prisen får moderert seg litt)?

Jeg har sett advarsel mot dynamisk bakbelysning i tilfellet lysrør fordi det dreier fargetemperaturen. Gjelder det også LED bakbelysning, og i så tilfelle også lokal dimming?

Har denne en spille-modus med redusert forsinkelse?

Siden stor oppfattet kontrast er et selling point her: hvordan er det med >8bit input? Takler den 1080p60 med 10 eller 12 bit, og i så fall bare for YCbCr eller også RGB? Deep color og slikt?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke TVen enda selv, men vet at den har 2 spillmoduser. Game Mode 1 og 2 om jeg husker rett? Input lag er uoffisielt målt til 30ms av en forumbruker på avsforum las jeg, noe som verken skal vere veldig bra eller veldig dårlig. I tillegg til å slå på Game Mode ble det også anbefalt å slå av lokal dimming under spilling.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med innsynsvinkel da ? Noe erfaringer og betraktninger rundt dette så langt ? Og er det en 52" som er på plass ?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne testen, som jeg linket til over, er det med innsynsvinkel beskrevet. Innysynsvinkelen er ca 25/50 grader, noe som skal være typisk LCD. Her er plasma suverent bedre, og dette med innsynsvinkel er nok jeg er litt småbekymret for. Det, og crosstalk på 3D.

force: fått testet 3D forresten?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiot
    Hva med innsynsvinkel da ? Noe erfaringer og betraktninger rundt dette så langt ? Og er det en 52" som er på plass ?
    Bare 46" dessverre. he,he. Jeg har forsøkt 50" plasma i stuen min. Og jeg synes det var litt for stort på SD-kilder (vanlig tv). Jeg ser fremdeles mest på SD, så 52 hadde nok blitt for stort hos meg. Jeg synes også 50-52 blir litt for dominerende i den lille stua mi.

Ang. innsynsvinkel, så synes jeg ikke det er så veldig mye å skryte av. Nokså normalt for LCD, vil jeg tro. Fargene blir litt lysere og blasse når du kommer ut på siden. Det som er bedre enn vanlig, er at sortnivået holder seg ganske bra mye lengre ut på siden. Dette er med dynamisk dimming slått på.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mongis

force: fått testet 3D forresten?
    Jeg har bare sett litt på den demoplaten som fulgte med tv'en. Jeg synes mye av det så veldig bra ut. Spesielt akvarie-klippet. Mye bedre enn jeg hadde ventet. Men her har jeg ikke noe å sammenligne med dessverre.
    Men det virket ikke bra i dagslys. Da var det altfor mye "blinking" i brillene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå fått min Eye-One Display LT tilbake etter utlån til en kamerat.

Jeg har derfor forsøkt å måle sortnivået på HX'en.

Disse målingene er gjort i kino modus med Bakgr. lys satt til 2.

Med sort bilde og Dynamisk Dimming av, så målte jeg 0,04 cd/m2 (0,13 ftL)
    Etter noen sekunder gikk den ned til 0,02 cd/m2 (0,005 ftL). Er ikke sikker på hvorfor dette skjer. Det er kanskje blue-ray spilleren som dimmer ?
    Med dyn. dimming på, er det ikke mulig å måle noe som helst. Får 0,000. Altså helt sort. ( Eller i hvertfall lavere enn 0,02 cd/m2 )

Så hvis jeg tolker dette riktig, så ligger vel effektivt sortnivå mellom 0,00 og 0,04 cd/m2 avhengig av hvor mye lys det er i hver dim-bare sone. Eller er jeg helt på jordet her ? Noen som vet noe bedre måte å måle dette på ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå fått min Eye-One Display LT tilbake etter utlån til en kamerat.

Jeg har derfor forsøkt å måle sortnivået på HX'en.

Disse målingene er gjort i kino modus med Bakgr. lys satt til 2.

Med sort bilde og Dynamisk Dimming av, så målte jeg 0,04 cd/m2 (0,13 ftL)
    Etter noen sekunder gikk den ned til 0,02 cd/m2 (0,005 ftL). Er ikke sikker på hvorfor dette skjer. Det er kanskje blue-ray spilleren som dimmer ?
    Med dyn. dimming på, er det ikke mulig å måle noe som helst. Får 0,000. Altså helt sort. ( Eller i hvertfall lavere enn 0,02 cd/m2 )

Så hvis jeg tolker dette riktig, så ligger vel effektivt sortnivå mellom 0,00 og 0,04 cd/m2 avhengig av hvor mye lys det er i hver dim-bare sone. Eller er jeg helt på jordet her ? Noen som vet noe bedre måte å måle dette på ?

Eye-One Display LT er ikke nøyaktig nok til å ta målinger som dette, så ta resultatene med en klype salt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Eye-One Display LT er ikke nøyaktig nok til å ta målinger som dette, så ta resultatene med en klype salt.
    Jeg har lest flere plasser at denne er bedre på sortnivå-målinger enn pro versjonen (som f.eks flatpanelsdk buker).

Nå er jeg heller ikke ute etter helt nøyaktige verdier. Det var mer for å sammenligne med en Samsung plasma (ps50c7705) som jeg målte til 0,05.
    Det var et par stykker som ikke ville tro at hx900 har et bedre sortnivå enn dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par oppdateringer:

Jeg har nå kommet til den konklusjonen at det ikke er noen som helst grunn til å måle sortnivå på denne tv'en. For i praksis så er sort rett og slett sort. Jeg er helt enig med WhatHiFi? når de skriver: "blacks that are so deep it’s nigh-on impossible to judge where the screen ends and the midnight-black bezel begins". Bare for å prøve så slo jeg av alt lys i stua (noe jeg ikke pleier å gjøre). Måtte da sette ned bakgr. belysningen til 1. Jeg kunne da ikke se overgangen mellom de sorte feltene på filmen og ramma rundt. Og for en kontrast det var i bildene !! Helt fantastisk. Etter min foreløpige mening så slår denne tv'en også Kuro. :twisted:

Lyden i tv'en overrasker meg positivt. Den er bedre enn i mange andre flat-tv'er. Det er faktisk også litt bass her, noe som er sjelden vare. Uten å kjenne det tekniske, så vil jeg si at det høres ut som Sony har plassert en slags "micro sub" i Tv'et. Ikke noe brumlebass, men den går faktisk ganske dypt til tider. Altså helt ok lyd, men langt fra noen erstatning for et eksternt surround-anlegg

Jeg har bare hatt denne tv'en i noen dager, så det er ennå litt for tidlig med en endelig konklusjon. Men foreløpig så må jeg si at den ligger ganske godt an til "den beste TV'en jeg noengang har sett" - prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av force
    Et par oppdateringer:

Jeg har bare hatt denne tv'en i noen dager, så det er ennå litt for tidlig med en endelig konklusjon. Men foreløpig så må jeg si at den ligger ganske godt an til "den beste TV'en jeg noengang har sett" - prisen.
    Og en slik LCD-LED tv lager ikke rare summelyder / viftestøy etc som man leser så mye om for plasma ??? ( vel og merke er det nok slik at enkelte hører slikt litt lett :-D )

HX900 er min favoritt til ny tv, men Pana G20 er også aktuell, spørsmålet er om mellomlegget er å forsvare ( prioriterer ikke noe 3D muligheter nå) Men penger er ikke alt, kan ikke se at man kan gjøre noe feil når man henger opp en HX900 i stuen 8)

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om steder i Oslo området hvor man kan se denne tv'en utstillt?

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •