LG 47LD750 og 47LD750N... samme TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LG 47LD750 og 47LD750N... samme TV?

Har sett litt rundtom, og ser at denne modellen noen steder - bl.a. Elkjøp - ligger ute med en ekstra "N" i slutten av modellnummeret.
    Er dette samme modell, eller to forskjellige?

Hvis to forskjellige, hva er da forskjellen?

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nokså sikker på at det er en betegelse dem bruker for å markere en nordisk modell. Altså; importert til Norge via LG Nordic.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bj-h
    Er nokså sikker på at det er en betegelse dem bruker for å markere en nordisk modell. Altså; importert til Norge via LG Nordic.
    Ok, så da er det altså nøyaktig samme modell, bare at enkelte butikker/webshop'er tar med "N", mens andre (f.eks. Komplett) dropper den.

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan forøvrig bekrefte at N representerer nordiske modeller.

Fordelene ved å kjøpe dette er; LG Service, LG Pixel garanti og støtte for RiksTV og Canal Digital. Har hørt rykter at bla Riks Tv skal komme med noen oppdateringen til høsten som vil gjøre alle uten N ubrukelige i deres nett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan forøvrig bekrefte at N representerer nordiske modeller.

Fordelene ved å kjøpe dette er; LG Service, LG Pixel garanti og støtte for RiksTV og Canal Digital. Har hørt rykter at bla Riks Tv skal komme med noen oppdateringen til høsten som vil gjøre alle uten N ubrukelige i deres nett.
    Så det er altså norske butikker som selger ikke-nordiske versjoner?
    Høres litt merkelig ut? Da vil de jo få et ******* med support hvis de faktisk skulle bli blokkert.
    Hva er egentlig forskjellen på dem, siden det er interesse (og mulighet) for å blokkere dem ute?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg har forstått får ikke alle anledning til å være "offisielle" forhandlere og parallelimporter gjerne internasjonale modeller som de også kan selge til en lavere pris.

Hvorvidt fordelene med en nordisk modell som Bj-h påpeker rettferdiggjør ulempene som vesentlig høyere pris og lavere tilgjengelighet medfører, får være opp til hver enkelt å bedømme. For en ulempe kan det absolutt være, det har jeg selv erfart etter å ha ventet i nærmere tre måneder (sålangt) på en LG 55LE850N gjennom Elkjøp som eneste forhandler, og som atpåtil ligger flere tusen kroner over forhandlere av internasjonale modeller (som for øvrig heller ikke er på lager for øyeblikket).

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av forbjok
    Så det er altså norske butikker som selger ikke-nordiske versjoner?
    Høres litt merkelig ut? Da vil de jo få et ******* med support hvis de faktisk skulle bli blokkert.
    Hva er egentlig forskjellen på dem, siden det er interesse (og mulighet) for å blokkere dem ute?
    Det er korrekt. De fleste norske nettbutikkene selger gråimport. Blir morsomt å se hva som skjer til høsten, mtp oppdateringer. :-D

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg som forhandler ønsker iallefall endringer fra rikstv velkommen, slik at kun godkjente tunere faktisk virker.

Det er forskjell på tuneren som sitter i N-versjonene, og ellers, egen software i disse som sikrer at alt vil virke både nå og fremtidig med CA-moduler fra RiksTV og Canal Digital.

Dette har LG sin nordiske avdeling brukt penger på å utvikle og få godkjent hos RTV og CD, og LG sin nordiske avdeling synes derfor det nok er temmelig kjedelig at norske forhandlere kjøper inn fra europeiske grossister utstyr som ikke er godkjent for "norske forhold".

En annen ting er jo pikselfeilgarantien, kjekk å ha! I tillegg til greiere support dersom butikken man har kjøpt tven hos skulle gå konk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Jeg som forhandler ønsker iallefall endringer fra rikstv velkommen, slik at kun godkjente tunere faktisk virker.

Det er forskjell på tuneren som sitter i N-versjonene, og ellers, egen software i disse som sikrer at alt vil virke både nå og fremtidig med CA-moduler fra RiksTV og Canal Digital.

Dette har LG sin nordiske avdeling brukt penger på å utvikle og få godkjent hos RTV og CD, og LG sin nordiske avdeling synes derfor det nok er temmelig kjedelig at norske forhandlere kjøper inn fra europeiske grossister utstyr som ikke er godkjent for "norske forhold".

En annen ting er jo pikselfeilgarantien, kjekk å ha! I tillegg til greiere support dersom butikken man har kjøpt tven hos skulle gå konk.
    Er for så vidt enig, men hvis det er slik at det er så vanskelig å bli godkjent som "offisiell" forhandler at et betydelig antall forretninger må ty til gråimport så må det jo være noe alvorlig galt et eller annet sted.

Kunne kanskje skjønt det hvis det var snakk om en og annen obskur liten elektronikksjappe ute i hutaheiti, men det er jo snakk om bl.a. store forhandlere som Komplett/Norek og NetOnNet.
    Faktisk, om man skal tro Kelkoo, finnes det knapt et eneste sted det er mulig å få tak i N-versjonene. Har kun funnet Elkjøp så langt.

Ut fra det må man jo anta at det allerede finnes en betydelig mengde kunder av disse modellene som sannsynligvis vil bli steik forbanna på RiksTV/CD og/eller forhandleren hvis TV'en plutselig slutter å fungere.

Hva garanti angår, så kan jeg ikke se noe på noen av de stedene jeg har sett hittil, som indikerer at det ikke skulle være garanti på disse. Eventuell garanti fra produsent burde jo gjelde uansett hvor produktet ble kjøpt og hvem de ble kjøpt fra.

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er så kraftig prispress på tv-er at jeg ikke er overrasket over at butikkene velger parallellimport for å få lavest kost.

Mtp garanti så tviler jeg sterkt på LG (o.l.) Norge vil ta hensyn til garanti når tv-en stammer fra f.eks. LG Polen. Garanti er jo tross alt ikke lovpålagt så man sitter igjen med gode gamle reklamasjonsretten.

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt historier der Samsung har nektet kunder service etter at dem handlet gråimport. Etter min mening er dette mer eller mindre OK.

At det er vanskelig å bli autorisert LG forhandler betviler jeg sterkt. Komplett og andre nettbutikker Kjøper nok gråimport for å danke ut fysiske butikker som Elkjøp og Expert. Syns dog dette burde bli forbudt...

Husker LG gikk ut med offisiell pressemelding hvor dem frarådet norske kunder å handlet fra Pixmania grunnet gråimport..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt historier der Samsung har nektet kunder service etter at dem handlet gråimport. Etter min mening er dette mer eller mindre OK.
    Hvis det kommer klart frem at det er gråimport, slik at folk kan ta en avgjørelse - billig uten garanti, eller litt dyrere med garanti, samt at det kommer klart frem at dette er tilfelle, så kan det nok aksepteres ja.
    Dessverre ser det ikke ut til å være tilfelle, og de fleste som kjøper dem vil nok gjøre det i god tro om at de er identiske med de med samme modellnr som er å finne andre steder, uavhengig av pris - det er jo tross alt ikke uvanlig at webshop'er som Komplett er billigere enn fysiske butikker som Elkjøp og Expert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av forbjok
    Hvis det kommer klart frem at det er gråimport, slik at folk kan ta en avgjørelse - billig uten garanti, eller litt dyrere med garanti, samt at det kommer klart frem at dette er tilfelle, så kan det nok aksepteres ja.
    Dessverre ser det ikke ut til å være tilfelle, og de fleste som kjøper dem vil nok gjøre det i god tro om at de er identiske med de med samme modellnr som er å finne andre steder, uavhengig av pris - det er jo tross alt ikke uvanlig at webshop'er som Komplett er billigere enn fysiske butikker som Elkjøp og Expert.
    Støtter dette!

Det er uforståelig at kun Elkjøp er forhandler av N-modellene i Norge. Når de til og med - som eneste forhandler - ikke får inn TVer, er det noe hakka gale et sted. Lurer på hva som ligger bak dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt noe om at det er vanskelig å bli godkjent som forhandler av et merke. Grunnen til at mange velger paralellimport er så langt jeg vet kun et spørsmål om pris.

Det er desverre ingen plikt for butikker til å opplyse om de selger paralellimport eller ikke, så dette er opp til hver enkelt kunde å finne ut av. Besøk produsenten sin hjemmeside for å finne ut hva du skal se etter i varekoden for å finne ut om dette er norsk/nordisk modell eller ikke, samt hvilke fordeler/ulemper det gir.

Kan være greit å huske på at selv om du kan ha begrenset garanti på paralellimport, så gjelder fortsatt forbrukerkjøpsloven for alt som er solgt via norske forhandlere, også på nett. Dog, om forhandler skulle gå konkurs innen reklamasjonstiden har du fort et problem.

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av riffraff
    Støtter dette!

Det er uforståelig at kun Elkjøp er forhandler av N-modellene i Norge. Når de til og med - som eneste forhandler - ikke får inn TVer, er det noe hakka gale et sted. Lurer på hva som ligger bak dette.

Elkjøp
    Expert
    Siba
    Lefdal
    Elprice?

De fleste kjedene selger dette. Nettbutikkene har etter min mening unødvendig mye dumping, noe som muligens krever at dem gråimporterer..

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Netonnet har også N-modeller.

Om det er 55LE850N du er ute etter riffraff, så er det ingen i Europa som har denne tven. Virker som om LG rett og slett ikke produserer noe særlig av den fram til produksjonskostnaden går ned...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp
    Expert
    Siba
    Lefdal
    Elprice?

De fleste kjedene selger dette. Nettbutikkene har etter min mening unødvendig mye dumping, noe som muligens krever at dem gråimporterer..
    I stand corrected! Flere av disse fører N-serien, men jeg ser de har et veldig begrenset utvalg av modeller; kun Lefdal/Elkjøp fører 850N-serien, og kun Elkjøp - så vidt jeg kan se - selger 55LE850N. Heller ikke NetOnNet har denne.

Mulig jeg har valgt meg ut en "vanskelig" TV med 850N, men den er tross alt en testvinner. Synd hvis det er som Alastor skriver at tilgjengeligheten på en så god TV skal være så begrenset.

Nå ble vel dette litt OT, så tilbake til trådstarters spørsmål: Jeg sendte LG en mail og spurte hva forskjellen vil være for meg som forbruker på å kjøpe en nordisk modell (N) og en internasjonal modell. Jeg fikk følgende svar:

Hei!

Den eneste forskjellen er at det er ikke garantert at den utelandske modellen vil fungere ved bruk av CAM modul til canal digital eller riks TV.
    N modellene er godkjent for canal digital og riks tv. Det er eneste forskjell.

Med venlig hilsen
    LG support
    Jeg har sendt et oppfølgingsspørsmål som spesifikt går på pixelgaranti og service, så får vi se.

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer nok at 55LE850N er vanskelig å få tak i. Var innom en butikk hvor den opplyste leveringstid var omlag to-tre måneder.
    Elkjøp fører nok denne for å tilby dem som ønsker å kjøpe(reserve) en, selv om leveringstiden er lang. I og med at tilgjengeligheten er svært dårlig, er det nok liten sannsynelighet de store nettbutikkene har tatt seg bryet.

Ang. dette med "få autoriserte LG butikker". Hvis du bruker LGs "Finn din forhandler" knapp finner du svært mange små og store butikker som ikke er den typiske kjede. Dette tyder i hvert fall på at nettbutikkene går andre veier for å sikre bedre priser..

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riffraff: Spør gjerne også om LG Norge yter support og tar i mot reklamasjon på modell uten N dersom butikken man kjøper den av går konkurs. Samt det med pikselfeilgaranti..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fulgte opp med å spørre "Vil det si at det ikke er noen forskjell med tanke på pixelgaranti, vanlig garanti eller service heller?" (det var før ditt forslag, Alastor):

Hei!

Nei så lenge produktet blir kjøpt hos en norsk forhandler og ikke en utelands som for eksempel pixmania som har gråimport. Da er det demmes egne regler som gjelder.
    Ingen internasjonal garanti.

med venlig hilsen
    Lg support
    Stusser litt på den siste linjen. Hadde tenkt å be om å få klargjort ytterligere, men de har et utrolig tungvint system der man ikke kan besvare mailene man får fra dem, men må bruke supportskjemaet på nettsiden hver gang, og nå funket ikke det lenger heller...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •