Valgets kvaler, Panasonic eller PK550

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Valgets kvaler, Panasonic eller PK550

http://avforum.no/forum/tv-apparater...problemer.html

Jeg skal få sendt tilbake tv'en til uka, og jeg kommer til å be om pengene tilbake, slik at jeg kan vurdere nøye hvilken tv jeg skal kjøpe.

Jeg sitter nå og ser litt på PK550, 750 er utelukket fordi den har dårligere sortnivå visstnok (er dette en bug, eller er det meningen at den skal ha dårligere sortnivå enn 550?)

PG20 skal i utgangspunktet ha et bedre sortnivå enn PK550, men etter at den har steget 3 ganger så har PK550 et sortnivå som er et par hakk bedre.

Bildekvaliteten er bedre på G20, men om den er så mye bedre enn PK550 vet, ja, det er det kanskje noen som kan svare på?

LG sliter også litt med midlertidige innbrenninger, som det er mer eller mindre ikke noe av på PG20. Jeg vet at jeg har klaget over innbrenninger på min G15, men det er noe helt annet, for der har det kommet av et statisk bilde som har stått på i et par minutter, det er forskjell på det og å få midlertidig innbrenning på PK550 etter å ha spilt warcraft (for eks) i et par timer i strekk.

Akkurat det med å få innbrenninger hvis man har hatt på statisk bilde i flere timer, kan jeg leve med, og forstå, så akkurat det med innbrenning på PK550 kan jeg leve med. Jeg spiller sjeldent, og har sjeldent på en kanal-logo i flere timer om gangen, så jeg tror ikke at såkalt "image rention" kommer til å bli noe stort problem.

Jeg har også sett på PK950, men den er det visst ikke mange norske butikker (eller norske nettshops som har), den er også litt for dyr. Det er synd, for den har i utgangspunktet like bra sortnivå som PG20 har før den stiger, dvs. at når Panasonic har triplet seg, så har PK950 3x så bra sortnivå, og bildekvaliten skal visstnok være "par" med PG20. Hadde den var 2 lapper billigere så hadde jeg kjøpt den, da hadde jeg ikke vært i tvil.

Samsung plasma har jeg ikke så mye erfaring med, og de skal visstnok slite endel med bussing, så de uaktuelle.

Hva mener dere, hva bør jeg gå for?

Active
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det kanskje er litt vel mye snakk om innbrennings osv når det gjelder lg..har selv en 60pk250 i kikkerten..men har samsung 50" nå..og et fornøyd med den..viste ikke dette ang panasonic..jeg tror seriøst jeg skal gå før lg denne gange.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Don't buy this TV!" - LG 50PK750 user review and rating - CNET Reviews

""If you get a PK550, it'll have twice the black levels as the PK750, and better black levels than the PK950, even though those cost more." should be "If you get a PK550, it'll have half the black levels of the PK750, and better black levels than the PK950, even though those cost more."

Hm, det her kan jo virkelig ikke stemme, for ifølge tester så ser det sånn ut:

50PK550(chadB) 0.0132fL
    50PK750(chadB) 0.026fL
    50PK950(flatpanelshd) 0.0116fL

hentet fra:

Looking for TV to Buy for New House - Page 2 - High Def Forum - Your High Definition Community & High Definition Resource

Og Panasonic ligger an som følger

TC-42PX80(flatpanelshd) 0.037fL
    TH-50PZ800U(Tom Huffman) 0.015fL
    TC-P54V10(chadB) 0.007fL
    G10(flatpanelshd) 0.0087fL
    S2(chadB) 0.009fL
    G20(chadB) 0.0083fL
    50VT20(hdtvtest.co.uk) 0.0026fL
    TH-65VX100U(hometheatermag) 0.005fL

(Alle disse har jo G11/G12 panel, så man må regne med trippel verdi)

Men på denne siden så ser jeg at det er mange lcd (noen sikkert LED) som ligger bedre an når det gjelder sortnivå enn på toppmodellene på plasmafronten, hm, visste ikke at LCD hadde kommet så langt.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal satse på, får håpe noen kan gi meg noen tips.

Newcomer Janome sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heptan007
    Synes det kanskje er litt vel mye snakk om innbrennings osv når det gjelder lg..har selv en 60pk250 i kikkerten..men har samsung 50" nå..og et fornøyd med den..viste ikke dette ang panasonic..jeg tror seriøst jeg skal gå før lg denne gange.
    Hadde nøyaktig samme tankegang som deg for et år siden...Mye tyn på LG osv osv Vi skriver 2009 tenkte jeg...og kjøpte meg en LG...Skulle ønske jeg hadde gått for Panasonic eller Samsung....er ikke bare den permanente som jeg har...er de midlertidige også...som lager mye forstyrrelse i bildet på kveldstid, når en skal kose seg med en film...Men opp til deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke målt eller sett verken PK550 eller PK750/950. Men har en 60PK250 i stua. Har målt den med utstyret og den måler helt på Pana nivå i sort. ca 0,03 cd/m2 noe som er meget bra! Bildene er også bra. Skjermen er MEGET lyssvak(13,5 cd/m2) i full øko modus som anbefales for kveldsbruk.

Ligger full kalibrerings rapport(foreløpig) uten farge rom justering i PK250 tråden. Slik jeg ser det den nesten på nivå me noen vesentilge mangler har den som dobblet glass+++ iforhold til G20 og 7705 men til en bedre pris.

Fikk IR uten kalibrering men dete forsvant fort. Viktig å kjøre inn skjerm med hvitvask med jevne mellom rom og kjøre på lav kontrast (50-70), full zoom, og full økomodus de første timene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Har ikke målt eller sett verken PK550 eller PK750/950. Men har en 60PK250 i stua. Har målt den med utstyret og den måler helt på Pana nivå i sort. ca 0,03 cd/m2 noe som er meget bra! Bildene er også bra. Skjermen er MEGET lyssvak(13,5 cd/m2) i full øko modus som anbefales for kveldsbruk.

Ligger full kalibrerings rapport(foreløpig) uten farge rom justering i PK250 tråden. Slik jeg ser det den nesten på nivå me noen vesentilge mangler har den som dobblet glass+++ iforhold til G20 og 7705 men til en bedre pris.

Fikk IR uten kalibrering men dete forsvant fort. Viktig å kjøre inn skjerm med hvitvask med jevne mellom rom og kjøre på lav kontrast (50-70), full zoom, og full økomodus de første timene.
    Hm, og 550 skal vel ha bedre sortnivå enn 250, tror jeg kommer til å gå for pk550. Jeg tror ikke at jeg hadde gått for 750 uansett, uansett om den hadde hatt like bra sortnivå, den måtte hatt bedre sortnivå isåfall, for internettfunksjonene er jeg ikke interessert i. Youtube ol. ting har jeg på popcorn hour boksen min, så det var egentlig ikke noe jeg så på som et pluss når jeg fikk meg G15E heller.

Nei, nå er det bare å returnere, og kjøpe ny tv, det beste av alt er at jeg sitter igjen med litt penger etter å ha kjøpt den nye (ca 800), tror jeg skal kjøpe meg et par bluray filmer for pengene

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat bestilt en 50PK550 jeg og. Blir artig å få den i hus.

Kom over en post angående beste instillinger for 50PK550 Kalibrert med profesjonelt utstyr:

LG 50PK550 Settings

User Menu Settings

Energy Saving: Off

Picture Mode: ISF Expert 1

Contrast (32ftL): 70
    Brightness: 54
    H Sharpness: 44
    V Sharpness: 46
    Color: 61
    Tint: 0

Expert Control Settings

Dynamic Contrast: Off
    Noise Reduction: Off
    Gamma: Medium
    Black Level: Low
    Film Mode: Off (greyed out)
    Color Standard: HD (greyed out)
    Color Gamut: Standard
    Edge Enhancer: Off

White Balance: Warm
    Method: 20-point IRE
    Pattern: Outer

20-point IRE Settings

IRE Red Green Blue

5 -16 0 -9
    10 -15 0 10
    15 5 13 20
    20 -14 0 36
    25 -40 -36 33
    30 -37 -33 -20
    35 -16 0 38
    40 -40 -25 24
    45 -10 0 50
    50 -21 -11 8
    55 -9 0 26
    60 -28 -18 32
    65 -12 0 50
    70 -6 0 26
    75 -3 0 40
    80 -33 -10 21
    85 -31 0 25
    90 -50 0 19
    95 -45 0 16
    100 -42 0 1

Color Management System Settings

Red Color: 0
    Red Tint: 3
    Green Color: -6
    Green Tint: 2
    Blue Color: -4
    Blue Tint: 0
    Yellow Color: -4
    Yellow Tint: 0
    Cyan Color: -2
    Cyan Tint: -3
    Magenta Color: -1
    Magenta Tint: -11

God tråd ang 50PK550: The Official LG xxPK550 Owner's Discussion Thread [no price talk] - AVS Forum

Active
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste en test i hemmabio juli 2010..der fikk lg 50pk550 skryt!!bedre enn samsung og panasonic på flere områder...bedre flyt i bilder på bluray...1080/24p bl.a..den får også mer skryt en toppmodellen pk950...det sier litt..kan legg ut referat litt senere..samsung ps50c6505 fikk ikke noe bra skusmål på endel ting..tvsendinger kunne med hel vært bedre på lg...men alt i alt var lg 50pk550....meget bra..fikk karakter 8...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kjenner til om det er leveringsproblemer på LG50PK550?

Bestilte min for ca 4 uker siden men leveringsdatoen blir fremskyndet hele tiden. Ingen nettbutikker eller Elkjøp har denne på lager.

Begynner å bli litt utålmodig nå.

Noen som har hatt muligheten til å teste instillingene over?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ugh, nå har jeg altså fått refundert pengene for min G15, men valget var tydeligvis så lett. Jeg har sjekket reviews, men dette har altså vært reviews fra Amerikanske (US) sider, og deres PK550 er ikke identisk med den Europeiske utgaven, som har THX, og en såkalt "Edge enhancement" bug, noe jeg fant ut når jeg kom over en britisk test.

Er det noen brukere her som har PK550 og kan fortelle meg om hvor ille denne buggen er ved vanlig tv-titting/film?

Active
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du trenger og bekymre deg for dette...har sett både 50 og 60" av disse...synes det er meget meget god kvalitet...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nå begynner jeg å bli litt utålmodig, kommer noen til å få inn PK550 i det hele tatt? Datoen på når den skal komme inn på lager blir jo utsatt for hver uke som går. Først var det vel snakk om 26 eller 27 august, så 7 september, og nå er det utsatt igjen, til 14? What?

Er det vanlig med så stor forsinkelse?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha 60" eller 50" PK550 ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fwtt
    Ok, nå begynner jeg å bli litt utålmodig, kommer noen til å få inn PK550 i det hele tatt? Datoen på når den skal komme inn på lager blir jo utsatt for hver uke som går. Først var det vel snakk om 26 eller 27 august, så 7 september, og nå er det utsatt igjen, til 14? What?

Er det vanlig med så stor forsinkelse?

Jeg fikk min 50Pk550 på torsdag hos Elkjøp Fredrikstad Megastore. Ventet dog 5 uker TVen er produsert i august 2010 noe som kan tyde på at LG har for stor etterspørsel i forhold til kapasitet.

Men! Resultatet er verdt å vente på. Skjermen er helt konge. Svartnivå og farger gikk over min forventning. Forsøkte med innstillingene jeg pasta over uten suksess. Bilde ble blålig og stygt. Mulig det er forskjell på US og EU modeller.

Noen som har noen innstillinger å anbefale?

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Professjonelle testere sier jo at kalibreringstall normalt sett ikke lar seg direkte overføre fra ên TV til en annen. Derfor det er kjekt at det finnes en THX profil, så kan man gå ut i fra denne og tilpasse etter egen stue hjemme.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hendelsesloysa
    Skal du ha 60" eller 50" PK550 ?
    50"

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Betroz
    Professjonelle testere sier jo at kalibreringstall normalt sett ikke lar seg direkte overføre fra ên TV til en annen. Derfor det er kjekt at det finnes en THX profil, så kan man gå ut i fra denne og tilpasse etter egen stue hjemme.
    THX gir klart det beste bilde hittil. Du har nok rett i at innstillingene ikke lar seg direkte overføre.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper jo på at den kommer inn, men jeg kjenner at savnet etter en tv er stort, og da lurer jeg på om noen har noe å si om denne tven:

MPX.no - Samsung 50" Plasma-TV PS50C535

Den er jo opprinnelig dyrere enn PK550 (men er satt ned i pris), ikke det at det at den er dyrere betyr at den er bedre, eller?

For hvis den er bedre enn PK550 på bilde og sortnivå (evt. også farger) så tror jeg at jeg slår til på den, istedenfor å vente 5 år på at noen skal få inn 550'en på lager.

Er bussing for ille, så kan jeg jo returnere den på det grunnlaget. Håper det er noen her som har erfaring med den tven

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som bla Lefdal/elkjøp har PK550 på lager nå i 50". Har ærlig talt ikke noe tro på at C535 er mye bedre enn LG de er nok heller ganske like men må understreke at jeg IKKE har målt noen av de!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har PK250, som jeg går utifra har likt sortnivå og bildekvalitet som PK550, stemmer ikke det? (Pk550 er vel en bedre modell enn 250?) Hva mener du om bildekvalitet og sortnivå på din?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •