Philips Cinema 21:9 (58" 3D 2010 modell)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Philips Cinema 21:9 (58" 3D 2010 modell)

Velger å lage en ny tråd, da Philips nå kommer med en ny versjon av denne, med 3D, LED Local Dimming bacllight og i 58"s utgave. Testet i August utgaven av Hjemmekino

Tråden om 2009 modellen er her: http://avforum.no/forum/tv-apparater...-21-9-a-6.html

Skal ha med 3D TV neste sommer (2011), og denne har steget opp som en liten favoritt. Har egentlig aldri likt bildene min bror har hatt på sine 2 Philips TVer (Begge topp modeller). Men han liker litt andre bilder enn meg, så jeg skal teste skikkelig i butikk først. De får jo normalt meget bra kritikk.

Når denne er 58" i 2.37:1, hvor mange tommer blir bildet i rent 16:9 og 4:3 på den skjermen? Jeg hater å strekke og/eller kappe bildet, så det blir å kjøre nativt både 16:9 og 4:3 uansett. Har i dag en 52" skjerm som egentlig er stor nok for 16:9 (Kan det bli stort nok?!?).

Philips Cinema 21:9 3D TV gets a release date : Tech Digest

Philips adding 3D to 21:9 true cinema experience TV – Computer Chips & Hardware Technology | Geek.com

Philips unveils 3D Cinema 21:9 - with video - FlatpanelsHD

(Noen som vet hvordan man legger inn youtube videoer her?)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg hater å strekke og/eller kappe bildet, så det blir å kjøre nativt både 16:9 og 4:3 uansett. Har i dag en 52" skjerm som egentlig er stor nok for 16:9 (Kan det bli stort nok?!?).
    Da må du finne en annen skjerm. Du får ikke utnyttet en skjerm som dette UTEN enten å kappe litt i bunnen eller toppen av bildet eller å strekke den sideveis.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Da må du finne en annen skjerm. Du får ikke utnyttet en skjerm som dette UTEN enten å kappe litt i bunnen eller toppen av bildet eller å strekke den sideveis.
    Jeg har hatt 16:9 fra det kom på markedet. "Alle" andre strekker bildet for å dekke skjermen, men ikke jeg. HATER bildene som de blir da! Nei gud hvor mye bedre det er med sort kant kontra strekte, kunstige, bilder!

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45
    Jeg har hatt 16:9 fra det kom på markedet. "Alle" andre strekker bildet for å dekke skjermen, men ikke jeg. HATER bildene som de blir da! Nei gud hvor mye bedre det er med sort kant kontra strekte, kunstige, bilder!
    +1

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Man gjør jo det. Det blir det samme som å kjøre 4:3 på en 16:9 skjerm i dag uten å strekke det.

4:3 vil uansett aldri fylle hele 21:9 bildet, da Philips er smarte nok til å ikke tillate det. Da blir de alt for dratt. Får kun gjort om 4:3 til 16:9.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende sak denne Philipsen. Var i ferd med å anskaffe 56", men den nye utgaven er litt for fristende. Dekker både behovet for tv samt større filmskjerm - ser de fleste BR gis ut i 21:9 el. tilsvarende om jeg ikke tar helt feil.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nå har det seg jo slik at LED for øvrig sliter med å holde tritt med 3D-bildene og dermed produserer ghosting, så med mindre Philips har funnet på noe helt nytt hva angår LCD-panelet som er i bruk her tipper jeg en dessverre vil kunne se noe av det samme også på denne TVen...

Ellers vil jeg igjen si at det er merkverdig at Philips velger å kjøre en 2.35:1-formatert TV, gitt at det er film som er hovedbruken er dette det perfekte valg! "Kjellerstue-TV" vil jeg kalle en slik modell. Skal en bruke TVen til "vanlige" ting også mener jeg at en heller bør gå for en 16:9-formatert TV for øvrig...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel egentlig ikke så merkelig det Jon Eivind. Det er jo tross alt snakk om et nisjeprodukt som kun er en marginalitet i Philipssammenheng, men det er et statementprodukt som trekker kunder mot merkenavnet Philips. Det er jo ikke noe gøy å lese et bilblad med bare Ladaer og Skodaer. Det er Ferrarien man vil lese om, selv om man høyst sannsynlig ikke kommer til å kjøpe en så er det den som solgte "deg" inn i første omgang. 21:9 er et blikkfang, uten tvil. Årets versjon er i en helt annen liga enn den forrige også, som manglet ekte LED-belysning.

BTW, det er vel ikke LED-ene som sliter med å holde følge? Kombinasjonen av 200Hz LCD-paneler og scanning backlight som denne modellen har, har fjernet mye av crosstalkproblematikken, selv om ikke alt er borte. Vi snakker tross alt om første generasjons 3D for hjemmebruk. både briller, paneler og teknikken vil forbedres, og det rimelig fort vil jeg anta.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    BTW, det er vel ikke LED-ene som sliter med å holde følge? Kombinasjonen av 200Hz LCD-paneler og scanning backlight som denne modellen har, har fjernet mye av crosstalkproblematikken, selv om ikke alt er borte. Vi snakker tross alt om første generasjons 3D for hjemmebruk. både briller, paneler og teknikken vil forbedres, og det rimelig fort vil jeg anta.
    Det var det jeg leste i testen deres også. Philipsen greier seg bedre enn Samsung, men ikke så bra som Sony så vidt jeg husker.

Så det du egentlig sier er at når jeg skal ha TV neste sommer er heller å ha litt tolmodighet å vente til etter sommeren neste år å gå for den neste utgaven igjen?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nei, er LCD-panelet som sliter med å holde følge, ikke LED-belysningen, du har rett i det jfinneru... Nå blir som du sier sikkert også LCD-panelene bedre kontinuerlig, er mulig dette er et ikke-issue på 2011-modellene, vi får se på IFA!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja alle gleder seg vel til IFA
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper på en grundigere test av denne tv'en enn det vi fikk i siste Hjemmekino. Det er såpass spesielt format på denne modellen at den fortjener det. Ikke minst fordi den er kostbar trengs det opplagte testere for å få fram hvorfor den eventuelt er verdt de ekstra kronene.

Ser at mange er skeptiske til selve formatet. Der er jeg tvertimot skikkelig positiv:
    Skjermen er på sist største, dvs bruker hele billedflaten når en ser på film, som regel da i 21:9 eller 2,35:1 om du vil. Kombinert med en BD-spiller med 3D og flyttbar tekst er det duket for filmkveld med stor K.

Det suverene er jo at ved litt halvsløv TV-titting til hverdags, som regel på SD-kvalitet er bildet mindre! Sending i 16:9, svarte kanter på sidene. Tilsvarer kanskje en 46-tommer eller noe sånt.

Mye bedre å ta ned størrelsen på tv-sendingene og så bruke hele skjermen når det er film! Blir litt ekstra stas med film da. Dette i motsetning til vanlige 16:9-skjermer, der en har det største bildet på vanlig tv (tenk deg et halvmeterhøyt hode som leser nyhetene på 63-tommeren....). På film i 2,35:1 blir jo bildet mindre, med svarte (svarte, ikke sorte!) striper over og under. Bakvendt.

Hadde de store skjermene som etterhvert selges nå hatt mulighet til å ta ned størrelsen på tv-bildet hadde dette vært et mindre problem. Mitt største ankepunkt mot å dra en skikkelig stor tv inn i stua er at du slipper ikke unna; det blir umulig å ha tv'en på uten at den dominerer totalt. Litt bakgrunnstv mens du prater med folk eller har besøk blir umulig.

Så jeg sier bare: Heia Philips! Få ned prisen til under 30 og se om ikke salget løsner!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får nok denne modellen inn igjen, men den vi hadde inne var et håndlaget eksemplar, en prototype som ikke var komplett. Det føles derfor riktigere å ikke disekrere en slik skjerm når man aldri kan være sikker på om eventuelle feil vil være der på en ferdig skjerm.
    Vi i Eisa får slike skjermer fordi vi skal ha mulighet til å danne oss et bilde av dem før de kommer på markedet. Så kan man kanskje vurdere om man bør skrive om dem, men siden vi er like utålmodige som dere så velger vi å være tidlig ute med de nyeste produktene, noe vi håper våre lesere setter pris på.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser flatpanels.dk oppgir veil pris på 4000 euro for denne. Kan kanskje håpe på norsk pris i området 25 - 30' :-D ?? eller er dette kanskje noe optimistisk...:???:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Otern
    Ser flatpanels.dk oppgir veil pris på 4000 euro for denne. Kan kanskje håpe på norsk pris i området 25 - 30' :-D ?? eller er dette kanskje noe optimistisk...:???:
    De sier 50.000 i Sverige så det er nok noe optimistisk....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •