Kjøpt LG 55LE530N - dårlig kjøp? (Nei, men levert tilbake og bestilt samsung 3DTV)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpt LG 55LE530N - dårlig kjøp? (Nei, men levert tilbake og bestilt samsung 3DTV)

Hei,

Akkurat kommet hjem fra elkjøp med en LG 55le530N til den nette sum av 20k (inkl slim veggfeste).

Ble anbefalt denne TV'en på grunn av at den skal brukes i en stue med mye vinduer, og at den da skulle gi gode bilder i dagslys pga høy lysstyrke. Den har også integrert dekoder for kabel-TV godkjent av canal digital. Den ble da anbefalt over LG 55le850N og samsung 55c6005 på grunn av deres blanke skjermer som ikke egnet seg i min stue. WAF er også høyt prioritert.

Driver og tester litt nå, har kjørt litt vanlig TV og HD-materiale over PS3. Syns er greitt, men ikke fantastisk. Litt blasse farger, og sortnivået vil jeg ikke skryte av.

Jeg kommer til å bruke TV'en en del opp mot PC så plasma er ikke aktuelt for meg.

Jeg vet jeg har betalt litt mer enn jeg burde, og kan leve med det, men spørsmålet mitt er: Har jeg blitt lurt til å ta en vesentlig dårligere TV enn jeg burde få for den prisen?? Heldigvis har elkjøp 30 dagers returrett...

-V-

Newcomer moppeken sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Har aldri hatt LG selv, men har hørt flere som ikke har vært fornøyd.
    Men om du finner ut at du vil ombestmme deg, så er dette hvertfall en tv det er vært å se nærmere på!

Philips 52PFL9704H 52" LED-TV

Philips 52PFL9704H 52" LED-TV | Soundgarden

Den koster 4000 kr ekstra, men er helt rå.
    Ps: Selger den også på elkjøp Der er koster den 24 000,-

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du ikke fornøyd så er det iallefall ikke noe å lure på. Bare å bytte
    Det er nok å velge i, spesielt i det prisleiet.

Løp og BYTT :P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av moppeken
    Hei.

Har aldri hatt LG selv, men har hørt flere som ikke har vært fornøyd.
    Men om du finner ut at du vil ombestmme deg, så er dette hvertfall en tv det er vært å se nærmere på!

Philips 52PFL9704H 52" LED-TV

Philips 52PFL9704H 52" LED-TV | Soundgarden

Den koster 4000 kr ekstra, men er helt rå.
    Ps: Selger den også på elkjøp Der er koster den 24 000,-
    Titta litt på den, de hadde en til 22000,- der (demomodell med litt riper på siden), og syns den så veldig klumpete ut (=lav waf. Jeg har allerede tøyd strikken langt med tanke på tv-størrelse jeg får lov å ha i stua.... :P ).

Er det andre TV'er som er egnet for stue med vinduer du vet om?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olakjerre
    Er du ikke fornøyd så er det iallefall ikke noe å lure på. Bare å bytte
    Det er nok å velge i, spesielt i det prisleiet.

Løp og BYTT :P
    Det er akkurat det at jeg ikke er helt "kalibrert" på hva jeg kan forvente av TV'er i dag. Har med vilje ungått å kjøpe TV de siste ti åra med tanke på dagen da jeg får kjøpt meg en leilighet med egnet stue for stor TV. Er derfor ikke sikker på om "skuffelsen" er berettiget... Det er derfor jeg hører med dere her!

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan få ekstremt gode bilder på den, bare med litt jobbing og litt kalibrering, men noe Kuro tv er den ikke. Sortnivået er ok, men i mørkt rom er den absolutt ikke egnet.

Men i den prisklassen du har kjøpt så tror jeg du finner bedre alternativer, men de fleste med glossy skjerm. Det første alternativet jeg kommer på er Samsung LE55C655. Dette er en skitgod tv og ligger vel til nogenlunde samme pris. Glossy skjerm i sollys er ikke et stort problem men kan være plagsomt for de som irriterer seg mye over det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ble da anbefalt over LG 55le850N og samsung 55c6005 på grunn av deres blanke skjermer som ikke egnet seg i min stue. WAF er også høyt prioritert.
    Det er synd at det er fare for refleksjoner i stua di. For LG 55LE850N er faktisk knallbra på sortnivå og farger, og den har heller ikke dårlig innsynsvinkel som enkelte andre LED-skjermer. Jeg ville byttet i en annen skjerm mens du ennå har returrett, og prøv gjerne LG 55LE850N - om mulig

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil helt klart anbefale deg å vente og se om DU er fornøyd med tven. Du har 30 dagers returrett, ikke 2 dager. Ta deg god tid, stille inn tven og juster bildet slik du vil ha det. Så ser du hva du synes.

Etter min mening har tven et meget godt bilde, og blant annet bedre innsynsvinkel enn feks tilsvarende LED-tver fra Samsung. I tillegg ikkenoe gjennskinn i bildet.

Du har brukt 20 000,- på ny tv, og det er klart at angsten for hvorvidt dette er rett eller ei kommer snikende. Tven har glimrende bildekvalitet når du har fått justert den litt, så gi deg selv de 4 ukene du har mulighet til å teste den på å se om du blir fornøyd.

Angsten vil forsvinne, og du vil kunne objektivt vurdere hva som er lurt .

Start med å skru av dynamisk modus på tven, sett den feks kinomodus og juster bildet derifra. Da vil bildet bli mye mer levende enn det gråe bildet du får når du feks kjører dynamisk. I tillegg så endrer du bildestørrelse fra 16:9 til "ren scan" - dette gir deg 1:1 pikselmapping og mye skarpere bilde på bluray og ps3.

55LE850N ser jeg anbefales, den er -ikke- egnet for stuer med vinduer, (det er bare å se bilder av det her på forumet). Synd å si det, men er sant. Og blir uansett en investering på 4000,- til ca?

Men som sagt - det du føler nå er "HJELP-HAR-JEG-KJØPT-FEIL-TV!?". Den angsten vil gå over, og du kan kose deg med din nye tv-stue .

Og om den fortsatt er der om 4 uker, da bytter du. Ikke denne uka.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Man kan få ekstremt gode bilder på den, bare med litt jobbing og litt kalibrering, men noe Kuro tv er den ikke. Sortnivået er ok, men i mørkt rom er den absolutt ikke egnet.

Men i den prisklassen du har kjøpt så tror jeg du finner bedre alternativer, men de fleste med glossy skjerm. Det første alternativet jeg kommer på er Samsung LE55C655. Dette er en skitgod tv og ligger vel til nogenlunde samme pris. Glossy skjerm i sollys er ikke et stort problem men kan være plagsomt for de som irriterer seg mye over det.
    Godt å høre at TV'en har potensial. Jeg er fult klar over at jeg ikke kan forvente Kurobilder på den. Jeg skal bruke et par uker på å bli kjent med TVen.

Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Vil helt klart anbefale deg å vente og se om DU er fornøyd med tven. Du har 30 dagers returrett, ikke 2 dager. Ta deg god tid, stille inn tven og juster bildet slik du vil ha det. Så ser du hva du synes.

Etter min mening har tven et meget godt bilde, og blant annet bedre innsynsvinkel enn feks tilsvarende LED-tver fra Samsung. I tillegg ikkenoe gjennskinn i bildet.

Du har brukt 20 000,- på ny tv, og det er klart at angsten for hvorvidt dette er rett eller ei kommer snikende. Tven har glimrende bildekvalitet når du har fått justert den litt, så gi deg selv de 4 ukene du har mulighet til å teste den på å se om du blir fornøyd.

Angsten vil forsvinne, og du vil kunne objektivt vurdere hva som er lurt .

Start med å skru av dynamisk modus på tven, sett den feks kinomodus og juster bildet derifra. Da vil bildet bli mye mer levende enn det gråe bildet du får når du feks kjører dynamisk. I tillegg så endrer du bildestørrelse fra 16:9 til "ren scan" - dette gir deg 1:1 pikselmapping og mye skarpere bilde på bluray og ps3.

55LE850N ser jeg anbefales, den er -ikke- egnet for stuer med vinduer, (det er bare å se bilder av det her på forumet). Synd å si det, men er sant. Og blir uansett en investering på 4000,- til ca?

Men som sagt - det du føler nå er "HJELP-HAR-JEG-KJØPT-FEIL-TV!?". Den angsten vil gå over, og du kan kose deg med din nye tv-stue .

Og om den fortsatt er der om 4 uker, da bytter du. Ikke denne uka.
    Hehe, det er nok angsten som har slått til ja. 20.000 er mye penger. Skal ta rådet ditt og ta noen uker for å føle på det. Når det er sagt er jeg veldig fornøyd med at det er tilnærmet null gjenskinn i bildet. Kobla opp tv-en mens det var sol inn vinduene, og det var null problemer med tanke på reflekser.

Jeg fikk forøvrig med veggfeste av "samsung-typen" og oppdaga at det er en del kontakter som peker mot veggen. Litt irriterende, men får vel ordna det med litt vinklede kontakter og avstandsstykker. Antennekabelen peka selvfølgelig rett mot veggen. (Bruker canal digital kabel-TV uten ekstern dekoder)

Fant forresten en fin løsning for å montere festene på veggen. Har trepanel, så er litt skeptisk til bare to skruer. Stenderene er vanskelige å finne (og har feil høyde), så jeg kjøpte et slikt spikerbeslag på Clas Ohlson. Skrudde festene inn i dette (med forsenkede m5 skruer fra baksiden). Nå kan jeg skru dette på veggen og feste veggfestet over flere panelbord. og det bygger ikke mer enn 2 mm. Ganske genialt om jeg skal si det selv 8).

Er det noen som har gode tips til fremgangsmåter for kalibrering?

-V-

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste rådet hvis du ikke har eget kalibrerings utstyr er å sette tven i ekspert modus 1 eller 2 og kjøre den innbygde kalibreringen som ligger i tven.

Har så smått begynt å måle på min LG 60PK250 og den måler utrolig bra i ekspert modus! En MÅ ha måleutstyr hvis en vil få gråskala og fragerom 100%.
    Ikke sikkert du vil få bedre resultat av å skrive ned kalibreringstall fra andre heller motsatt.
    Den innebygde kalibreringshjelpen er genial! Bruk 5 min å du har en tv som er bedre justert enn de fleste tver her i landet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vinduer og det er ikke noe problem. MEN; jeg har sidevinduer og det er noe helt annet enn om de hadde vært plassert bak meg. Da må LE850N avskrives fullstendig, for den er nesten som et speil.

Den innebygde kalibreringshjelpen er genial! Bruk 5 min å du har en tv som er bedre justert enn de fleste tver her i landet.
    Vil bare bekrefte dette! Det er egentlig lite behov for kalibrering av denne skjermen. Den er en av de mest fargekorrekte skjermene jeg har prøvd, med unntak av Pioneer KRP-500M i Pure-mode, et par SONY LCD-skjermer og en eller to Panasonic plasma-skjermer.

Newcomer Janome sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tv er vanskelig...men du har gjort et godt kjøp....er flotte bilder av denne LG modellen...tror nok om du kan svelge prisen du har betalt...den var høy...så blir du nok kjempefornøyd....jeg foretrekker Plasma, men med dine vinduer hadde nok plasmaen blitt blass. Eneste du kan tenke deg om på er...3D, når du først kjøper såpass dyr tv nå, og 3D teknologien har kommet. Hadde vel vert gøy å hatt dette også.
    Største feilen med tv er når du 2-3 mnd etter kjøp ser din modell til halv pris av det du selv betalte 8)

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LE530 har som du og andre nevner et svært matt panel, og dette vil du savne om du velger noe annet(eks. 6-7-8 series samsung). Kan ikke tenke meg at du vil finne noe annet som vil passe stua bedre.

MEN; om du ikke har noe imot at TVen fungerer som speil på dagtid, ville jeg vurdert LE850. Ønsker du et godt bilde dag/natt har du valgt riktig. Ellers er Philipsen er godt alternativ - hvorav kontrastnivået og bildebehandlinga er noe bedre. Den er dog stor, stygg og klumpete.. ekstremt dårlig WAF.

Prøv TVen i noen uker og konkluder deretter! :-)

Newcomer hjemmestereo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på elkjøp idag og kikka på lg 42le530N og jeg blei og litt skeptisk til det gråe som burde vært svart spesielt i kanter. Ellers så den veldig bra ut

Ser et par av dere skriver lenger oppe at det ikke er noe å bekymre seg for?
    vurderer veldig å kjøpe den så skulle gjerne hatt et par gode tips til hva jeg bør stille på?

pleier alltid å bruke fabrikkinnstillinger hehe.. Ikke så god på å justere, finner ikke ut hva som blir mest optimalt.

Da kan jeg trygt gå for dette kjøpet?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG har en veldig fin innebygget kalibreringsmeny som jeg likte godt på en tv jeg testet på elkjøp. Ellers finnes det forskjellige kalibrerings dvd'er og få tak i.

Eller bruk øynene og prøv deg frem, det funker overraskende bra

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg hatt TV'en et par dager, og panikken etter å ha brukt 20k på TV begynner å slippe taket. Har kjørt og innebygde kalibreringen (genial!). TV'en har i praksis ingen refleksjoner i bildet og fungerer supert i min stue med vinduer på side hvor sola står inn hele dagen, og vinduer på bakvegg hvor det kommer lys inn om kvelden (dog ikke direkte sol). Ser at sortnivået kunne vært en god del bedre bedre, og bleknet litt i forhold til 850N og samsungskjermene som hang i butikken (som var fulle av refleksjoner!). I praksis hjemme i stua oppleves det ikke som noe problem, hvertfall ikke før det er helt mørkt i rommet. Jeg ser ikke noe clouding eller flashlightning (eller hva de kantlysfenomenene kalles). Baklyset ser jevnt og fint ut.

Bildet i SD-oppløsning er overraskende bra, selv på så stor skjem. Ble skikkelig overraska! HD-bildene ser selvfølgelig flotte ut.

Et irritasjonsmoment er at de fleste kontaktene peker mot veggen, slik at jeg må bruke spacere som bygger ca. 1,5 cm og vinkeladaptere på koblingene for å få tv-en så nært veggen som mulig. Da ender ytterkant på tv-en 6 cm fra veggen. (egentlig ikke så ille, men krever litt tilpassninger)

Jeg betalte en del mer enn jeg burde, og vurderer å ta dette opp med elkjøp. Den er nesten 3500,- billigere i deres egen nettbutikk. Jeg fikk med veggoppheng gratis, som visstnok skulle koste 1500,- (samsungklone som jeg fant i nettbutikker til ca. 500,-).

En liten oppsummering:

+ Flott bilde og jeg tror fargene er relativt korrekte etter den innebygde kalibreringen som er svært enkel å bruke.
    + Fint bilde, selv på SD-oppløste sendinger
    + Lyssterk og matt skjerm! Funker fint i rom med mye vinduer og lyset på.
    + Jevnt baklys
    + Tynn og enkelt og greitt design
    + Intern DVB-C dekoder. IDTV funker kjempebra med Canal-Digital kabel.

- Litt dårlig sortnivå, noe man legger merke til når rommet er helt mørkt.
    - Kontaktene på baksiden peker mot veggen

Jeg er rimelig sikker på at jeg kommer til å beholde skjermen, men klage på prisen jeg betalte. Den var nok ca. 3000 kr for høy.

Er også VELDIG fornøyd med min samboer som lot meg ha 55" i stua!!! (Vi var egentlig blitt enige om 46", jeg fikk forhandla det opp til 52" og kom hjem med 55")

Sitat Opprinnelig postet av hjemmestereo
    Var på elkjøp idag og kikka på lg 42le530N og jeg blei og litt skeptisk til det gråe som burde vært svart spesielt i kanter. Ellers så den veldig bra ut

Ser et par av dere skriver lenger oppe at det ikke er noe å bekymre seg for?
    vurderer veldig å kjøpe den så skulle gjerne hatt et par gode tips til hva jeg bør stille på?

pleier alltid å bruke fabrikkinnstillinger hehe.. Ikke så god på å justere, finner ikke ut hva som blir mest optimalt.

Da kan jeg trygt gå for dette kjøpet?
    Jeg tror du kan trygt gå for denne TV-en, spesielt hvis du pleier å ha lys på i rommet eller har den del vinduer som jeg har.

-V-

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får true butikken litt med at du skal bruke den 30 dagers returretten om du ikke får refundert noe av kjøpesummen. Tror ikke de er så glad i returer, da må de selge produktet igjen, og som regel med nedsatt pris.

Jeg har også nylig valgt en tv som ikke så mange har ropt ut anbefalinger på, men jeg ville ha en som var matt i skjermen selv, det er viktig med vinduer i nærheten. (Valgte sony 52" ex700)
    Den har heldigvis 2 av hdmi koplingene på siden, så jeg får den klint inntil veggen.

Det veggfestet du kjøpte, funker det bra?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olakjerre
    Du får true butikken litt med at du skal bruke den 30 dagers returretten om du ikke får refundert noe av kjøpesummen. Tror ikke de er så glad i returer, da må de selge produktet igjen, og som regel med nedsatt pris.

Jeg har også nylig valgt en tv som ikke så mange har ropt ut anbefalinger på, men jeg ville ha en som var matt i skjermen selv, det er viktig med vinduer i nærheten. (Valgte sony 52" ex700)
    Den har heldigvis 2 av hdmi koplingene på siden, så jeg får den klint inntil veggen.

Det veggfestet du kjøpte, funker det bra?
    Har faktisk ikke hengt opp TV'en ennå, tenkte å vente til vi får eller har bestemt oss for TV-benk. Men, det ser bra ut. Det var feil størrelse på skruene som fulgte med, men fikk ordna meg med noen som passa.

-V-

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal ikke følge med skruer på det veggfestet du kjøpte, om jeg ikke er totalt på bærtur?

Det med prisen skal ikke bli noe problem. Elkjøp er opptatt av fornøyde kunder.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung sin 6005 har kostet ned i 16k i det siste, jeg vet ikke om det har noe å si for vurderingen din.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •