TV til intill 9000,- Hva bør jeg velge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV til intill 9000,- Hva bør jeg velge?

Hei.

Jeg skal altså gå til innkjøp av en ny TV, men har mer eller mindre ingen anelse om jeg skal kjøpe LCD, LED eller Plastma.

Jeg har lest veldig mye positivt om Panasonic 42" plasma-TV TXP42G20E her på forumet og vurderte å kjøpe den, men jeg synes selv at bildet virket litt blast når jeg så den hos Expert. Vet ikke om dette kan skyldes dårlig instilling, eller om forholdene var dårlige?

Jeg så også på Samsung 46" LCD-TV LE46C655 og Samsung 40" LCD-TV LE40C635 , og synes de hadde veldig skarpe bilder. Noen erfaring med disse?

Angående hvor TVen skal stå så skal den stå i stua med 1 vindu bak seg, men det kommer ikke nevneverdig mye lys gjennom. Avstanden fra TVen til sofaen er ca. 3 meter (litt under).
    Hvilken størrelse anbefaler dere i den avstanden? 40, 42 eller 46, eventuelt annen størrelse?

Jeg kommer til å bruke TVen en del til vanlig Tv titting, men også en del film, og etterhvert kansje PS3. Kommer nok også til å koble inn PCn.

Prisen er litt åpen, men har ikke lyst til å bruke så mye mer enn 8-9000,- , men jeg kan strekke meg om det er noe veldig bra.

Takker for alle svar. Forhåpentligvis så blir det en ny TV i løpet av uka.

Newcomer dapre sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Siden du vil koble til både PS3 og PC, er nok LCD å foretrekke fremfor Plasma pga innbrenningsproblemer.

Men du må jo lese sticky trådenen og bestemme deg gutt!

Tror ikke det er noe problem med skjerm opp til 50" på den avstanden.
    42 tommer er helt topp.

50 tommer utgaven av TXP42G20E, nemlig TXP50G20E får mye skryt på mange tester på nett. Søk og les. Trekk for litt dårlig bilde på SD (standard oppløsning - ikke HD) sendinger. Ellers er det vel bare pluss hele veien.

Tenker det er et ganske trygt og godt kjøp.
    Lykke til!

Newcomer JørgenP sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at det er så stor forskjell på bildekvalitet på TVene hos Elkjøp og Expert osv er ikke pga TVene i seg selv, er pga. innstillinger de selv har gjort på TVene, eller forskjellige signalkilder.

Noen har blu-ray med HDMI, andre DVD med scartkabel. Dette gjør de med en hensikt.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen har blu-ray med HDMI, andre DVD med scartkabel. Dette gjør de med en hensikt
    Og hensikten er vel å få bildet til å fremstå som best mulig vil jeg tro ? Og hvis da et bilde fremstår som dårligere på en tv, en en annen, er det vel nærliggende å tro at selve tv også er dårligere en den andre - MEN ikke nødvendigvis dårlig i den forstand. Kan være ypperlig til sitt bruk og for den vanlige mann i gata, eller FRP velgere som sådan

Full-HD tv'er får HDMI kobling og Blue-Ray, mens feks HD-ready blir foret med dvd og scart ? Dårlig oppskalering kan gi dårligere bilde en å holde seg fast på en lavere oppløsning? Enkelte ganger kan HDMI (en scart) kabel gi mere støy på feks SD sendinger og enkelte HD sendinger ?

De vil gjerne selge så mange tv'er som mulig, uanhengig av pris og størrelse, og legger etter beste evne til rette for det. Vil jeg nå tro da

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Panasonic

Hva med og kikke på 46" av G20 panelet til panasonic..

Så dette her om dagen og ble utrolig fristet til og bytte tv selv hvertfall..

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Swiftyre
    Jeg har lest veldig mye positivt om Panasonic 42" plasma-TV TXP42G20E her på forumet og vurderte å kjøpe den, men jeg synes selv at bildet virket litt blast når jeg så den hos Expert. Vet ikke om dette kan skyldes dårlig instilling, eller om forholdene var dårlige?
    Den stod sannsynligvis i THX-modus, eller så var den "kalibrert". Denne modusen gjør seg ikke i butikk med sterk belysning, for der vil TVer med lyssterke innstillinger gjøre best inntrykk. THX-modusen er beregnet for en mørk og filmklar stue, og skal visstnok gjøre en svært god jobb her. Lefdal har forresten 46-tommern til 9000 på nett, og du kan velge collect at store om den er på lager i nærheten av deg.

Jeg sitter også rundt 3 meter unna, og 46" er ikke for stort.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den stod sannsynligvis i THX-modus, eller så var den "kalibrert"
    Hvorfor har du så liten tiltro til Expert? Tror du ikke at de vet det samme som deg? Det er faktisk jobben deres å innstille tv'en slik at det fremstår som flottest mulig under de lysforholdene den blir utstillt.

En annen ting er om det vil se bedre/dårligere ut hjemme i din egen stue.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ta en ny titt i noen butikker i dag også. Skal gi oppdatering når jeg kommer tilbake.

Angående den Panasonicen, så var den avskrudd når jeg kom og jeg måtte selv be dem om å skru den på. Dette kan jo være noe av grunnen til at den hadde feil modus eller instillinger.

cyr: Har du selv den Panasonicen i 46"? Isåfall fungerer den bra og er du fornøyd? Eventuelt andre som har den som kan si noe.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dapre
    Hvorfor har du så liten tiltro til Expert? Tror du ikke at de vet det samme som deg? Det er faktisk jobben deres å innstille tv'en slik at det fremstår som flottest mulig under de lysforholdene den blir utstillt.

En annen ting er om det vil se bedre/dårligere ut hjemme i din egen stue.
    Jeg har ikke sagt noe om ferdighetene til de som har satt opp den TVen. Det er forøvrig en smal sak å endre bildemodus, men jeg sier det er mulig at den stod i THX ettersom trådstarter syns bildet var blast. En liten justering så er den sannsynligvis like skarp som TVene ved siden.

Jeg har sett G20 i kraftig butikk-lys og THX/kalibrert modus, og det ser rett og slett ikke imponerende ut sammenlignet med TVer med standardinnstilling.

Swift: Jeg venter på en 46G20, så jeg har enda ikke prøvd den. Har hatt en LE46C635 i stua en måneds tid. Dette er samme som 655 bare at den har mattere skjerm og mangler internett-tv. Den var ok, men inputlagen ble litt for mye for meg (45 ms i game mode i følge internett). Pluss at svartfarge heller mot blått/lilla om man ser på skjermen fra skrått hold. Ikke helt uvanlig på LCD etter hva jeg har lest. Dette er dog sjelden et problem! Hadde jeg ikke vært følsom for inputlag hadde jeg sannsynligvis beholdt TVen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var å så i noen butikker igjen i dag, og bilde på Panasonicen var noe helt annet nå. Veldig behagelig å se på, men ikke like skarpt som LCD/LED TVene.

Er ganske fristet til å gå for Panasonicen TXP46G20E , jeg vil anta at den er mer eller mindre lik TXP42G20E? For er bare den jeg har sett i butikken.

Men til mitt bruk, primært TV titting og film, men også litt spilling og kansje tilkobling av PC. Er det en plastma jeg burde gå for?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i butikken for å kjøpe Panasonic 46" G20 på fredag, men den var utsolgt. Når jeg var der tok jeg en titt på TVen bare for å se på den (har bare sett på 42" og 50" før av samme serie) og da synes jeg bildet "dirret" veldig mye, slik du av og til ser på CRT skjermer og enkelte belysninger. Noe jeg tror ville irritert meg i lengden.
    Og jeg synes det var rart at det ikke var slik på verken 42" eller 50" når jeg så på de (riktignok i en annen butikk), så jeg lurer på om noen som har denne 46" kan si om det er slik på deres? Eller om det kan ha vært signalet inn til TVen for forårsaket dette? I tilegg synes jeg bildet var litt kornete og mer LCD aktig, men det antar jeg er pga dårlige instillinger.
    Det var nesten ingen av de andre TVene i butikken som hadde samme problem (at bildet "dirret"), bortsett fra 2-3 stykker.

Ellers om TVen er like fin som når jeg var å så på 42", så tror jeg at jeg blir storfornøyd med 46" og kommer til å bestille på mandag. Vil bare forsikre meg om at dette problemet kommer av noe annet en TVen i seg selv.

cyr: Når du får inn Panasonicen din, gidder du å skrive om førsteintrykket enten her eller i Panasonic tråden en gang du har tid?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale å titte på neon andre modeller enn Panasonic.
    På avstanden du sitter vil jeg nok anbefale en 40/42". Blir det større kan det bli slitsomt å se på vanlig tv. Film og spill er selvsagt kult med størst mulig skjerm.

Vil anbefale deg å titte på modeller som LE40C635 og KDL40EX500. Klarer du å strekke budsjettet litt, så se på 42PFL7665. Dette er en ganske rå LED skjerm fra Philips.
    Anbefaler ikke Plasma når du skal ha pc og spill på den. Plasma sliter også litt med refleksjoner i glasset fra det ene viduet ditt..

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Swiftyre
    cyr: Når du får inn Panasonicen din, gidder du å skrive om førsteintrykket enten her eller i Panasonic tråden en gang du har tid?
    Det gadd jeg, og det skjedde i Panasonic-tråden!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dapre - aldri ta for gitt at enhver butikk ønsker å presentere enhver TV best mulig.

Det finnes enkelte "sorte får" som trikser litt fra et forretningsmessig synspunkt.

Det kan forekomme enkeltvis sågår som systematisk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •