Hjelp til valg av god flatskjerm til analoge signaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av god flatskjerm til analoge signaler

Hei! Jeg lurer på om noen kan gi meg noen tips til ny TV. Jeg har prøvd å orientere meg litt, men i tester fokuseres det nesten utelukkende på hvor gode TV'ene er med førsteklasses signaler og Blu-ray. Jeg ser 97 % av tiden på analoge TV-signaler via kabel (GET, i en fjern fremtid erstattes dette kanskje av digitale signaler fra parabol) og 3 % på DVD. Avstand til skjerm er omtrent 3 meter. Jeg har en 17 år gammel 32" 100Hz Philips billedrørs-TV i dag som jeg har vært meget fornøyd med, og ønsker egentlig ikke en TV som er så mye større en dette (maks rundt 40"). Min største innvending mot flatskjerms-TV'er har vært etterslepet i deler av bildet. Dette har jeg sett spesielt på fotballsendinger og i sekvenser med mye dunkle eller like farger og relativt raske bevegelser. En ny TV må ha et minimum av dette.

Er LED det eneste saliggjørende om det skal være en LCD-TV? Er Plasma kun for de ivrigste entusiastene? Er Full HD liten vits på skjermer under 40" (pga en eller annen prosessering mener jeg å ha lest)?

Mine prioriteringer er som følger: 1) Ikke etterslep 2) Må takle analoge signaler best mulig 3) TV-tuner (må vel ha dette for å slippe dekoder? Nå stikker jeg bare kabelen rett i veggen) 4) Matt skjerm med lite refleksjoner 5) USB-inngang

Jeg bryr meg ikke om: Tykkelse, utseende ellers.

Pris: Rundt 8000,-

Newcomer Janome sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic 42 Plasma-TV TX-P42X20E - billig hos elprice.no
    No doubt det beste valget for deg...om du kan unnvære USB...billig og kanongod på bildekvalitet
    Men har også et ennå bedre alternativ innen din prisklasse
    Panasonic 42 Plasma TV tx-p42g20E - billig hos elprice.no
    Dette er full hd og noe bedre sort...bedre billedbehandling
    Men den første vil jeg tro er best på analoge signal
    Og klarer du deg uten USB så er det jo greit...prøv den jo evt på 30 dagers på Elkjøp Lykke til

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Først vil jeg si at jeg ikke er noe ekspert på tv, men et par tips kan jeg kanskje likevel gi.

1) ikke kjøp tv med tanke på analoge signaler. Det er vel stor sjangs for at kabelselskapet ditt også tilbyr digitale signaler gjennom kabelen. Med den gamle tv'en din følte du kanskje ikke noe behov for å gå over til digitalt, men med en større flat-tv vil du garantert ikke bli tilfredsstilt med noe annet enn digitalt, helst også i HD! Hvis ikke kabelselskapet ditt tilbyr dette, så er jo parabol, evt.Riks-TV et alternativ.

2) Mest sansynlig kommer du til å bli fornøyd uansett om du velger plasma eller LCD. De ulike ulempene de to teknologiene kanskje hadde for en del år siden er marginalisert i dag. Selv har jeg plasma og syns det fungerer bra i alle sammenhenger. Et godt alternativ om du vil unngå etterslep. Eventuelt kan du jo kjøpe LCD med 100Hz.

3) Kjøp et hakk større skjerm enn det du tror du vil ha. Ved en overgang fra 32" kan det kanskje virke voldsomt med en overgang til en større skjerm, men det blir du fort vant til! Tro meg! Jeg gitt selv fra 28" til 42", og nå angrer jeg på at det ikke ble 46" eller 50"

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Takk for tips så langt. Jeg har lest meg litt opp i forumet her, og sett noen tilbakemeldinger vedrørende plasmaskjermer og forstyrrende summing (lik lysstoffrør). Er dette et vanlig problem med plasma kontra LCD? Jeg har ganske god hørsel og foretrekker å ha lyden på laveste nivå når jeg ser på TV alene.

Videre var jeg og så på TV'er i en butikk, og ekspeditøren kommenterte at LED-TV'er kontra vanlig LCD og plasma for en del kan bli for lyssterke, at man ikke alltid kan dempe lyset nok for mørke rom. Han sa dette gjaldt Samsung spesielt, og at f.eks. Sony hadde et mindre intenst lys og kanskje er å foretrekke hvis man skal ha LED-TV. Er dette en generell oppfatning?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig som du sier at enkelte modeller/fabrikater av plasma-TV er plaget med summing i elektronikk. Har imidlertid ikke lest at dette gjelder gjelder Panasonic. Har nettopp tittet på en test i Hjemmekino og de konkluderer med at Panasonic X20/G20 er fullt på høyde og tildels bedre enn det aller siste innen LCD/LED :-D

Når det gjelder hva selgere anbefaler må dette tas med en klype salt. Anbefalingen er i stor grad styrt av hvilken modell som har størst avanse og som de tjener mest på å selge. Det beste trikset de har er vel å si at de har samme TV hjemme.....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Panasonic G10 og ser myye på SD signaler. Er meget fornøyd. G20 er vel bare enda bedre.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer Janome sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke buzz summing på Panasonic og enig med ingeniøren...hør ikke på selgeren....han sier det som passer han der og da...og prisen styrer. Er en del i slike butikker og myser og observerer. Folk lar seg lett lede skal jeg si dere. Er merkelig med alle lokketilbud...når kunden kommer i butikken blir de ofte lokket videre på et helt annet merke...en nabo likte min daværende tv panasonic th px 80 Denne skulle han kjøpe på elkjøp...kom hjem med det siste nye innen LCD Sharp et eller annet...han er fremdeles irritert over at han ble blendet

Newcomer dapre sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Jeg har Panasonic G10 og ser myye på SD signaler. Er meget fornøyd. G20 er vel bare enda bedre.
    Og hvem har du da sammenliknet med ? Din gamle CRT skjerm, eller naboens plasma skjerm ?
    Eller er det din egen oppfatning av hva som er bra/dårlig som ligger til grunn ?
    Greit å opplyse om - greit å vite for andre.

I disse to testene sier de faktisk det motsatte av deg, nemlig at G20 er dårlig på SD signaler.

TEST: Panasonic TX-P50G20 del 2 - teknofil.no
    Fjellstø allrounder

Men får litt skryt her :
    http://www.flatpanels.dk/test.php?su...&id=1267447545

Forøvrig er trådstarter en fornuftig kar som faktisk tar hensyn til det de fleste av oss, selv i 2010, ser mest av, nemlig SD (standard definition) sendinger.
    Personlig sliter jeg med å finne en 50" plasma som får skryt i tester for sin behandling av SD signaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    923
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter alt jeg har lest har jeg fått inntrykk av at Samsung er mye bedre enn Panasonic på SD.

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dapre
    Og hvem har du da sammenliknet med ? Din gamle CRT skjerm, eller naboens plasma skjerm ?
    Eller er det din egen oppfatning av hva som er bra/dårlig som ligger til grunn ?
    Han sammenligner ikke, konstaterer bare at han er fornøyd...

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å høre på Janome og Ingeniørn:
    Lavoppløst Panasonic (X20) er definitivt det beste valget om det er snakk om SD/analog/DVD.
    Av Full-HD-modeller vet jeg at fjorårets Samsung 855 var utrolig god på SD-kilder - men samtidig var det dessverre masse "støyproblemer" med denne modellen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bekrefte at Panasonic x20 er knall på SD signaler, kjøpte akkurat denne til min mor. Det er heller ingen buzz overhodet på den. Bruker du Scart-kontakt inn på tv-en er det dog viktig at du kjøper med en skikkelig kabel. (200-300 kr eller mer)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle innspill! Jeg har nå bestilt en Panasonic TX-P42G20E og kommer til å skaffe meg en GET box HD PVR. Det ene tok det andre, så nå blir det hel-digitalt for alle penga. På tilbakemeldingene jeg har fått her og ellers har jeg skjønt at analoge signaler og flatskjerm passer relativt dårlig sammen.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mita74
    Takk for alle innspill! Jeg har nå bestilt en Panasonic TX-P42G20E og kommer til å skaffe meg en GET box HD PVR. Det ene tok det andre, så nå blir det hel-digitalt for alle penga. På tilbakemeldingene jeg har fått her og ellers har jeg skjønt at analoge signaler og flatskjerm passer relativt dårlig sammen.
    Fornuftig valg - nytter liksom ikke med bra TV hvis kilden er dårlig. Ikke så at alle analoge anlegg er dårlig med det er mye lettere å overføre et signal bra hvis det er digitalt.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mita74
    Men du har jo digitale SD signaler, har du ikke det ?
    Du trenger ikke get box hd PVR for å få digitale signaler. Det at du i det hele tatt kan bruke denne boksen, tyder jo på at du allerede har digitale signaler. Get har 4 forskjellige bokser. En standard analog PVR, en digital boks, en digital HD boks, og en digital HD PRV boks. Den første kan ta kun vise og ta opptak av analoge signaler, den andre er digital, men kan ikke vise HD, den tredje viser HD. Den tredje viser også HD, men kan i tillegg ta opptak.

Den andre boksen fungerer greit med flatskjerm, men utnytter selvfølgelig ikke en HD-ready eller Full-HD skjerms høyere oppløsning fullt ut, men er likevel digital.

Signalet er av SD standard, som du i utgangspunktet ønsket en tv for. Altså digitalt i oppløsning 1024x768. HD-ready er 1280x720. Full-HD er 1920x1080.

Men gratulerer med en veldig bra tv. Er helt sikker på at du blir fornøyd med den, enten du ser på SD sendinger, som det fremdeles vil være noen av, uavhengig av type dekoder, eller HD sendinger i 720p eller 1080i oppløsning 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalet er av SD standard, som du i utgangspunktet ønsket en tv for. Altså digitalt i oppløsning 1024x768. HD-ready er 1280x720. Full-HD er 1920x1080.
    SD signaler er vel (i beste fall) 720x576, ikke 1024x720.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I disse to testene sier de faktisk det motsatte av deg, nemlig at G20 er dårlig på SD signaler.

TEST: Panasonic TX-P50G20 del 2 - teknofil.no
    Fjellstø allrounder

Men får litt skryt her :
    Panasonic G20 test/anmeldelse - FlatpanelsDK

Forøvrig er trådstarter en fornuftig kar som faktisk tar hensyn til det de fleste av oss, selv i 2010, ser mest av, nemlig SD (standard definition) sendinger.
    Personlig sliter jeg med å finne en 50" plasma som får skryt i tester for sin behandling av SD signaler.
    Sorry, så ikke at det var kommet kommentar på innlegget mitt her.

Jeg uttaler meg basert på hva jeg anser som bra bilde med SD materiale, og føler at jeg etter noen år med hjemmekino 'sykdommen' har en grei formening om hva som er bra og dårlig. Som det ble sagt i et annet innlegg her så har jeg bare gitt min mening om denne skjermen ja, ikke sammenliknet mot noe annet. (bortsett fra min gamle 29" crt traver)

Jeg gikk bare ut ifra at G20 ville være minst like god på alle områder som G10, og mest sannsynlig bedre på mange. Jeg har ingen fakta som støtter dette, og dersom dette ikke er tilfellet så beklager jeg.

Nå sitter jeg på bra avstand fra en 42" (3 m eller no), en 50" på samme avstand eller nærmere vil jo oppfattes som dårligere vil jeg tro.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Liddell
    SD signaler er vel (i beste fall) 720x576, ikke 1024x720.
    Takk for korreksjonen. Beklager feilen. Husker ikke helt hvordan jeg kom til den konklusjonen. Tror det rabler snart for meg :-D Tar på å finne seg en grei skjerm uten å kjøpe katta i sekken

Jeg trodde inntil nylig også at SD signaler var 720x576, men etter å ha lest noen av testene på Aftenposten har jeg blitt mere forvirret en klokere

Jeg går tydeligvis surr i begreper. Men skjønner ikke helt hvorfor de blant annet snakker om - HD-ready skjermer med XGA oppløsning 1024x768, og ikke 1280x720

Jeg blander også 4:3 formater og 16:9 formater og opp/nedskalering.
    I det hele tatt er jeg mere forvirret nå, en før jeg satte meg ned for å finne en flatskjerm som arvtaker til min enkle Crt tjukkas tv :-|

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen! Jeg vil bare komme med en siste kommentar etter mitt TV-kjøp. Generelt er jeg meget fornøyd med TV'en og Get-boksen. Bildene er meget klare og fine, men det er to ting som skjemmer titteropplevelsen: Det ene er at TV'en summer! Dette varierer med innholdet i bildet til enhver tid, regner med at det har noe med hvit-/lysnivået som vises der og da. I standard THX bildemodus merkes dette lite, men da synes jeg fargene er blasse og triste selv om disse da skal være ganske realistiske. En annen ting jeg ikke er fornøyd med, er hvor dårlig TV'en takler graderinger, f. eks en sol på himmelen som fader ut mot kantene. Dette vises i veldig definerte ringer, ikke i jevne overganger. Se bilde i siste halvdel av denne testen:

Fjellstø allrounder

Dette synes dog ikke så godt ved rask panorering, men ofte nok til at det irriterer litt. Det er rart Panasonic ikke har fått orden på dette på en så fersk modell...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •