Full-HD på 32"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Full-HD på 32"?

Jeg og samboeren skal kjøpe oss en rimelig 32" og lurer på om det er verdt å legge i en 1000lapp for å få 1080 linjer?
    på en såpass liten skjerm vil pixlene ligge så tett uansett (tenker jeg).

Dessuten mener jeg å ha hørt at de fleste HD-sendingene sendees i 720. Stemmer det?

Merker man stor forskjell når man spiller av media fra pcen? Sett i forhold til en pc skjerm så er ikke 720*1280 egentlig så mye...

Håper noen av dere av-guruer kan hjelpe meg med dette valget.

Hilsen Snorre

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en 32" kontor-tv. Den er HD-ready. Er koplet opp mot pc, dette er ikke no god kombinasjon syns jeg, bilde blir litt "stort". Syns det er litt for lav oppløsning, men det syns jeg 1080P er og når det kommer til pcbilde.

HD-sendinger er 720P ja, inntil videre...
    Arester meg gjerne nå, men jeg mener at de fleste blu-ray er vel i 1080P. Så ser du mye film ville jeg gått for full-hd.
    Ellers har det ingen betydning, med mindre du kjøper en massiv tv som kan oppskalere bra og lage middag til deg samtidig.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du ser pixlene utrolig godt på en tv som ikke er fullhd hvis du bruker den til pc skjerm, ikke å anbefale.
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snobjorn
    Jeg og samboeren skal kjøpe oss en rimelig 32" og lurer på om det er verdt å legge i en 1000lapp for å få 1080 linjer?
    på en såpass liten skjerm vil pixlene ligge så tett uansett (tenker jeg).

Dessuten mener jeg å ha hørt at de fleste HD-sendingene sendees i 720. Stemmer det?

Merker man stor forskjell når man spiller av media fra pcen? Sett i forhold til en pc skjerm så er ikke 720*1280 egentlig så mye...

Håper noen av dere av-guruer kan hjelpe meg med dette valget.

Hilsen Snorre

Hei Snorre...

Jeg er enig med tdynna over, skal du bruke den mye til PC ville jeg gått for en fullHD skjerm, er ikke noe spes med PC på en HDready 32"...

Hvilken oppløsning som kommer på HDtv sendingene er forskjellig, men Canal Digital sender iallefall i 1080i.

Du ser derimot ingen forskjell på 1080p og 1080i/720p på en 32" tv, ved normal sitteavstand. Som du ser på grafen på vedlegg... altså du skal sitte kun 1 meter/3 fot fra tv'en din for å "utnytte" 1080p, sitter du 2 meter/6 fot eller lenger fra skjerm trenger du maks 720p...
    Med andre ord.. en 32" tv trenger ikke være fullHD uansett er min påstand, MED mindre du skal bruke PC mye på den.. det blir en litt annen sak

Forklaringen min er kanskje litt dårlig og surrete... håper du skjønner den

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig ikke snakk om å bruke tven som pc-skjerm. Mener å bruke pcen til å spille av 1080-materiale på tven. Er det verdt å bruke penger på full-HD eller er det kanskje viktigere å se på andre ting som sort-nivå og reponstid osv...

Sitter på en 4:3 26" radionette billedrørstv nå. Så det meste vil gi en bedre opplevelse vil jeg tro
    -Snorre

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke full hd. Outbreak1 sier det meste i sitt innlegg. Støtter han.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback