Panasonic g15 og sortnivåproblemer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Panasonic g15 og sortnivåproblemer

Jeg merker at jeg begynner å bli forbannet! Jeg nevnte i denne tråden om mine bekymringer angående sortnivået til Panasonicen min:

http://avforum.no/forum/tv-apparater...ortniva-3.html

Jeg sitter nå i den situasjonen som jeg håpet at jeg ikke skulle havne i. Den har sikkert truffet "the third MLL rise" og nå begynner jeg å se en likhet mellom sortnivået på G15 og min gamle Tohshiba 32wl66z, og det sier litt. Den er ikke like ille, men det er ikke langt unna. Et annet problem, som jeg tror er relatert til dette med at tredje voltjusteringen har skjedd er at jeg sliter nå med endel innbrenning. Det verste er det som skjedde idag, for da hadde jeg trykket på "TV" knappen, slik at den skiftet fra analogt til digital-tv, hvor det da dukker opp en boks med "Ingen kanal funnet" osv, i og med at jeg ikke har noe digital-tv kort eller noe.

Denne meldingen sto der i maks 6 sekunder før jeg fjernet den ved å trykke på tv knappen igjen, skulle så skifte til Pc kanalen, som da var sort, og jeg var tilfeldigvis ved tven når jeg gjorde det, og gjett hva, joda boksen var helt innbrent i bildet. Jeg har også opplevd at Discovery channel kanalen og tv3 kanalen har vært innbrent samtidig. Det merkelige er at Discovery channel har jeg såvidt bladd innom, men aldri sett på den, bortsett fra den ene gangen den kanskje sto på discovery i et par minutter.

Jeg orker ikke dette mer, og det var ikke det jeg betalte for. Jeg vet at det er folk i USA og Storbrittania som har fått tilbake penger (evt. også fått tilbud om å bytte i en annen tv), og jeg lurer på hva slags rettigheter jeg har. For denne tven fungerer ikke i det hele tatt sånn som annonsert, og sortnivået er en vits, i hvert fall i forhold til hva den var. Og nå dette med innbrenninger, jeg er sekundet fra å kaste noe tungt på tv'en, så jeg håper at dere har noen råd å komme med, for dette må jeg jo kunne klage på.

Ingen tv skal forverre seg så mye, det er ikke normalt, og det Panasonic har gjort er tydeligvis ikke normalt blant andre plasma leverandører (ifølge avsforum).

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjipt å høre. Dette høres uholdbart ut. Jeg kjenner problemet, og det skremmer meg litt, men stoppa meg faktisk ikke fra å prøve en G20.

Når det gjelder problemet ditt ville jeg kikka på deler av forbrukerkjøpsloven for å se hvilke rettigheter du har. Det er stor forskjell på forhandlere. Tipper det vil gå helt smertefritt hos noen, og virke umulig hos andre. Å kontakte Panasonic direkte er kanskje også en mulighet?

Lovverket vi har i Norge spiller stort sett på lag med forbrukeren, så jeg tror ikke dette er umulig. Det er nok reklamasjonsretten du må benytte, som er 5 år på TV-er.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,642
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fwtt
    ....jeg sliter nå med endel innbrenning. Det verste er det som skjedde idag, for da hadde jeg trykket på "TV" knappen, slik at den skiftet fra analogt til digital-tv, hvor det da dukker opp en boks med "Ingen kanal funnet" osv, i og med at jeg ikke har noe digital-tv kort eller noe.

Denne meldingen sto der i maks 6 sekunder før jeg fjernet den ved å trykke på tv knappen igjen, skulle så skifte til Pc kanalen, som da var sort, og jeg var tilfeldigvis ved tven når jeg gjorde det, og gjett hva, joda boksen var helt innbrent i bildet.
    Det er ikke brent inn. Det er image retention som forsvinner ganske fort igjen.
    Burn-in er varig innbrent som aldri forsvinner.
    Image retention er skyggebilder du kan se, men som forsvinner når tv har vist litt forskjellige bilder der du så skyggen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Det er ikke brent inn. Det er image retention som forsvinner ganske fort igjen.
    Burn-in er varig innbrent som aldri forsvinner.
    Image retention er skyggebilder du kan se, men som forsvinner når tv har vist litt forskjellige bilder der du så skyggen.
    Ja, jeg mente selvfølgelig det, men poenget er at det fortsatt ikke er normalt! Det er en ting hvis jeg har hatt på tv3 i flere timer i strekk og logoen har stått på non-stop (noe den ikke gjør pga. reklame). Men når jeg såvidt er innom en kanal i et par minutter (discovery) i ca 1 minutt, for å ikke snakke om at igår så observerte jeg at nrk1 logoen var midlertidig innbrent i skjermen, den hadde jeg hatt på i 2-3 minutter, det er som sagt ikke normalt.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV'en er under 2 år?! da er det uansett fabrikkreklamasjon!! Ta kontakt med de du har kjøpt den av!

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste innlegget i tråden om aldring og sortnivå er 7. mai, så det virker som de fleste TVene fungerer ok.

Fordi nevnte tråd er død poster jeg heller her. Jeg la ved link til to interessante foruminnlegg nederst for de som vil lese mer om "rising blacks". Jeg syns ihvertfall dette ga god mening. Kortversjonen, om man kan stole på disse karene, er at alle 2009-modellene har dette problemet i større eller mindre grad, men at det er bedre på 2010-modellene, særlig bra er de som er produsert senere enn april fordi voltjusteringen her skal skje over et større tidsrom. Anbefaler å lese innleggene for detaljer.

avsforum, input lag wars, innlegg 1612
    avsforum, input lag wars, innlegg 1693

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •