Plasma tv elektrisk ulyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Plasma tv elektrisk ulyd

Jeg har problemer at den nye plasmaen lager en elektrisk ulyd bakfra, den er ganske høy også (spesielt når plasmaen har lyst bilde). Den forrige plasma tv'en hadde samme problemet.

Jeg har noen pc høytalere som lager ulyd i samme frekvens som tv ulyden på bass elementet.

Hva kan det være?

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan,

Støyen kommer fra "paneler og boards" i TV'en ja. I plasma-TV'er kjøres store mengder strøm gjennom en gass for å ionisere denne til en tilstand noen kaller "plasma". Dette krever mye strøm og lager en ekstremt irriterende buzzing, samt at diverse miljøbevegelser vil forby plasma-TV'er helt og holdent pga det høye energibruket (noen er redde for CO2)..

Samme prinsippet som brukes i lysrør for at de skal lyse.

Siden noen har funnet ut at "slim" er trenden i dag brukes det ikke nok støyisolasjon til å dempe buzzingen tilstrekkelig, og mange TV'er høres ut som en mellomstor trafostasjon...min gamle inkludert...
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Google på "Samsung Buzz" og du får en ny verden av støy åpenbart for deg.

Og Della, både ja og nei.
    Slim-modellene er visst nok utsatt for buzz. Men hvorfor klarer de å produserer mange apparater som er like stille som de gamle tykke modellene, og så får vi buzz-apparater innimellom?

Jeg tror det er snakk om et kvalitetssjekkproblem mere enn at alt kan skyldes på slim.
    For det er jo mange som har syltynne plasmaer som ikke støyer, så visst lar det seg gjøre å produsere dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skaffa meg LG 60PK250.

Det er ikke voldelig støy, men hvis det er relativt vanlig med denne modellen, så er det ikke noe annet jeg kan gjøre enn evt støydemping? (gi den en tåtesmokk og litt varm melk? =P)

Kjøpte ett nettfilter på clas ohlson, får å se om det hjalp. Ser ikke slik ut, men håper det ikke er helt bortkastet xD (Den er vel drit dårlig?)

Så det kan være mange apparater av samme modell, så er det noen få av dem som kan lage buzz?

Dette er vel ett nettfilter også? APC Home/Office SurgeArrest PH6T3-GR

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Google på "Samsung Buzz" og du får en ny verden av støy åpenbart for deg.

Og Della, både ja og nei.
    Slim-modellene er visst nok utsatt for buzz. Men hvorfor klarer de å produserer mange apparater som er like stille som de gamle tykke modellene, og så får vi buzz-apparater innimellom?

Jeg tror det er snakk om et kvalitetssjekkproblem mere enn at alt kan skyldes på slim.
    For det er jo mange som har syltynne plasmaer som ikke støyer, så visst lar det seg gjøre å produsere dem.
    Kan si meg enig der.

Der tror jeg vi kommer inn på spørsmålet om kostnader. Det finnes sikker komponenter som ikke støyer så mye i seg selv, og også bedre isolasjonsmateriale, men det koster sansynligvis noen kroner mer.
    Della
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Fremdeles er jeg ikke helt enig med deg.
    Du skriver noe i retning av; "De er så tynn, så da blir det støy pga manglende demping".

Vel, hvis de har nøyaktig de samme delene og første skjermen på samlebåndet ikke støyer, og andre skjerm støyer.
    Så vet vi jo at det er mulig å bygge en "støyfri" skjerm med de delene.
    Dermed er det bare å sette igang kvalitetskontroll og sørge for at alle skjermene blir bygget som skjerm 1.

Newcomer LoBo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Bodø
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører min nye plasma, Panasonic TX-P42G20E, bråker også. Min gamle lcd tv fra 2007 bråkte mindre. Heldigvis er det ikke så høy lyd.

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir fort litt susing når de slår bilderøret så flatt vet dere

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tv'en min er veldig ny, kan støyet minske etter hvert?

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NorxMAL
    Tv'en min er veldig ny, kan støyet minske etter hvert?
    En tv skal ikke støye så mye at man plages... jeg vil si det burde gå innunder reklamasjonsrett

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Della
    Kan si meg enig der.

Der tror jeg vi kommer inn på spørsmålet om kostnader. Det finnes sikker komponenter som ikke støyer så mye i seg selv, og også bedre isolasjonsmateriale, men det koster sansynligvis noen kroner mer.
    Tja, få produsenter la vel mer kr i TV'n enn Pioneer - det var vel derfor de aldri fikk til å gå overskudd og ble lagt ned ? Likevel er det vel få TV som har vært mer plaget med buzz ? Har hatt begge deler - både en stille og en ikke så stille KRP.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Man hører den veldig godt når det er stille i rommet.

Så jeg kan bytte denne da, så er det godt mulig jeg får en som er stille?

Jeg har så €"#!%"% uflaks med produkter i det siste, alltid noe €#""#€" feil med dem som regel

Begynner å lure på om det er strømmen her som er skurken, siden pc høytalere, den nye og den gamle plasma tv'en og kjøleskapet bråker på noe lik måte.
    Jeg må få testet pc bass boksen hos en annen, se om den bråker der også.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man hører den veldig godt når det er stille i rommet.

Så jeg kan bytte denne da, så er det godt mulig jeg får en som er stille?

Jeg har så €"#!%"% uflaks med produkter i det siste, alltid noe €#""#€" feil med dem som regel

Begynner å lure på om det er strømmen her som er skurken, siden pc høytalere, den nye og den gamle plasma tv'en og kjøleskapet bråker på noe lik måte.
    Jeg må få testet pc bass boksen hos en annen, se om den bråker der også.
    Kanskje du er overfokusert på dette og leter etter lyden ? Har du snakket med leverandøren av TV'n og hørt hva de sier ?

Har som nevnt hatt begge deler på Pioneer KRP. Hadde en som var dønn stille, fikk feil på panelet og når det ble byttet buzzet TV'n - ikke så mye men jeg hører det godt HVIS jeg hører etter.

Var litt irriterende i starten da jeg hadde en som var helt stille, men etter noen uker hørte jeg det ikke lenger. Nå hører jeg det bare når jeg lytter etter lyden 8). Tror ikke det har noe med strømmen å gjøre, men du kan jo sjekke om du har veldig høy spenning på anlegget.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha lest at buzzingen er verst på lys-sterke bilder. Vil buzzingen da begrenses med å justere bildeinnstillingene? Eller hva med G20 sin THX-modus som ikke er så intens lys, men mer "korrekt"?

Dette med buzzing skremmer meg litt, men jeg kommer uansett til å hente en G20 på fredag. Håper den er tyst!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    228v målte jeg i en av stikk kontaktene her.

Ja, det blir høyere støy på lys sterke bilder, og jeg har ikke bilde innstillinger som er så lyst at jeg blir sol brun av bildet som andre pleier å ha, jeg liker ikke å ha det slikt 8)

Men det med at tv'en forandrer i lyd etter lysforholdene i bildet, er det jeg syntes er mest irriterende :twisted:

Ender det opp med at jeg ikke legger merke til det lengere, så er det ikke noe jeg føler behov for å gjøre noe mer med senere

Tenker hvis jeg ligger på sofaen syk og ser på tv, og jeg føler for å sove litt, så er det stort behov for å slå av tv'en på grunn av lyden. Jeg er helt umulig når jeg tenker slikt xD

Jeg er så snill og lar beskyttelses plasten på tv'en være på en stund, for å se om jeg må evt sende tv'en tilbake for hva som helst grunn. Men jeg kan vel bare ta den av plasten, siden hvis lyden er såpass irriterende etter god tids bruk, så kan jeg bruke reklamasjonen?

Setter stor pris på at dere svarer, jeg er en umulig perfeksjonist som trenger forsikring xD

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, det blir høyere støy på lys sterke bilder, og jeg har ikke bilde innstillinger som er så lyst at jeg blir sol brun av bildet som andre pleier å ha, jeg liker ikke å ha det slikt 8)

Men det med at tv'en forandrer i lyd etter lysforholdene i bildet, er det jeg syntes er mest irriterende :twisted:

Ender det opp med at jeg ikke legger merke til det lengere, så er det ikke noe jeg føler behov for å gjøre noe mer med senere

Tenker hvis jeg ligger på sofaen syk og ser på tv, og jeg føler for å sove litt, så er det stort behov for å slå av tv'en på grunn av lyden. Jeg er helt umulig når jeg tenker slikt xD

Jeg er så snill og lar beskyttelses plasten på tv'en være på en stund, for å se om jeg må evt sende tv'en tilbake for hva som helst grunn. Men jeg kan vel bare ta den av plasten, siden hvis lyden er såpass irriterende etter god tids bruk, så kan jeg bruke reklamasjonen?

Setter stor pris på at dere svarer, jeg er en umulig perfeksjonist som trenger forsikring xD

Da har jeg bare en ting å si til deg:

SEND TV'en I RETUR SÅ FORT SOM F...!!

Du kommer aldri til å slutte å irritere deg over den lyden.
    Jeg er ingen perfeksjonist, bare litt sær, og jeg holdt på å tilte mongo av ulyden.
    Della

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du lysbryter med dimmer på samme krets?
    prøv å skru av alle dimmere, evnt helt opp.
    spesielt dimmeren på kontoret mitt forstyrrer TV'en slik at det blir mye buzzing.
    galvanisk-skille kan også hjelpe.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg koblet ut alt annet her, men det var der fortsatt. Har også galvanisk skille.
    Får strømmen min gjennom ett annet bygg også, da blir det litt vanskelig å koble ut alt annet xD

Jeg får se om jeg greier å leve med det
    Ellers får jeg rote videre

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke regn med at det går på reklamasjon. Noen produsenter kan være kanske sære på dette og mener man må kunne leve med noe buzz....

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ikke regn med at det går på reklamasjon. Noen produsenter kan være kanske sære på dette og mener man må kunne leve med noe buzz....
    Samsung inklusive.
    De har avvist et par kunder sist år med at lyden var innenfor Samsung sin toleranse, og ikke ble sett på som en feil.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •