Hvilke LED TV til under 15K

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke LED TV til under 15K

Hei,

Skal ha ny TV i stua.
    Bruken:
    Fotballkamper fra Parabol med egen tuner.
    Filmer DVD og BR
    Har også kjøpt: Qnap NMP Network Multimedia Player 1080p og vil streame litt div via denne.
    I tillegg ser fruen i huset en del på vanlig TV

TVen skal ikkje koste over 15.000
    Minimum 46"
    LCD og helst LED

Har sett litt på Sony og Samsung så langt men vil gjerne ha noen innspill og erfaringer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan

Kjøpte meg ny tv i går. Da endte jeg på en Sony 46" EX700, LED.
    Den har fått litt varierende i tester, i tillegg har jeg lest så mye på nett om alt mulig at jeg rett og slett ble litt smålei.

Dermed dro jeg til ei sjappe og tenkte at øynene mine får bestemme. Folk har jo forskjellig smak på det meste, alt fra musikk til tv'er, så du MÅ se på alternativene selv.

Mitt bruk er tv/blu-ray og en del spilling på x360. Etter å ha lest fler steder at LED tv'ene ikke er så bra til gaming grunnet input lag så var jeg litt småbekymret for spillingen, så jeg pakket ned xbox'en i sekken og tok den med i sjappa

Der kobla jeg den opp på en slim LG47-led og nevnte sony ex700 for å teste dette selv. Da testet jeg med tv'ene stilt inn slik de står i butikk. (med 100hx motion flow på sony osv)
    Selv merket jeg ikke noe etterslep ved gaming, det var andre kunder samt betjening som også sjekket, så om man skal merke input lag i spilling på disse tv'ene så må man være elite-gamer Da stod seff konsollen stilt inn på 1080p.

Lg'en var fin den, men det jeg ikke likte var når skjermen var svart, da lyste det inn fra sidene, samt at jeg syntes svartnivået på sony'en var bedre. Men, jeg er absolutt ingen ekspert. Jeg synes iallefall sony'en var hakket vassere enn lg'en.

Ser en del anbefaler EX500 i stedet, men da får man en tykk og tung tv, jeg ville ha en lett og smal. Butikken hadde ex500 der også og jeg kunne faktisk ikke se så fordømt mye forskjell på 500/700.

Men som nevnt som fikk jeg den i går, og har ikke rukket å teste så mye enda. Det er litt gjenskinn i panelet, men jeg har den i en stue med mye vinduer, dessuten så var vel bortimot alle tv'ene jeg så på i går plaget med det samme type gjenskinn.

Eneste jeg angrer litt på er at jeg ikke gikk for 52" med en gang :S
    Men hipp hurra for åpent kjøp i 30 dager, hehe

Jeg skal teste mer og oppdatere senere

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar,

Har hatt en (bom)tur innom Elkjøp for å se litt på TVer men det var bare sorgen. Lite kunnskap hos betjeningen der iallefall.
    Hadde også en tur på Sony Senteret og fekk litt demo av Sony 46EX700. Likte rett og slett bildet og det blir mest sannsynlig denne som får hedersplassen i stua, men det blir nok 52" :-D
    Denne stod også ved en EX500 slik at det kunne sammenlignes, fordel EX700.

Kunne tenke meg tykkelsen til Samsung da denne gjør at tven blir veldig elegant men med maxpris på 15 lapper må det da bli 46". Tror også siste modell er i alu/silver look og vil ha den svart.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor LCD og ikke Plasma ?

Ut fra den bruk du skisserer burde en plasma f.eks. Panasonic G20 passe ypperlig. Pleier å si at hvis man bruker mye PC pa TV'n er det best å kjøpe LCD. I de fleste andre tilfeller er plasma best - mest naturlige bilde og definitivt best til film.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke noe grunn til at du skal velge LCD framfor plasma. Anbefaler deg Panasonic sin G20 i den størrelsen du ønsker.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville kikket på G20 som nevnt og evt Samsung sin 7705 som ligger litt over budsjett men som har 3D. LG sine PK55/750/950 er også ok tver til en billig penge men de er IKKE på G20 nivå!

VIlle også ha vurdert Samsung sin Topp LCD C755 fremfor billig LED-LCD fra samme produsent men det er min mening da en betaler for å få tven tynn!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Lee Chapman
    Jeg leverte min 46" sony dagen etter kjøp, og hentet i stedet samme tv'en men i 52"

Kjøpte 46'en på Siba, der tok jeg med et enkelt veggfeste som jeg fikk med for 200 spenn. Det bygger under 2cm, så tv'en henger veldig nært veggen. Ser knall ut. Men det veggfestet er billig med en grunn, det var litt knot å få opp skikkelig, men jeg er ingen stor snekker.

Eneste jeg har gjort hittil er å justere farge, den er litt vel varm fra fabrikk. Folk er helt hummer i trynet

Skal skrive mer utfyllende etterhvert

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Olakjerre,

Takk for update, du har nå samme TVen som jeg har satt som favoritt så langt så kom gjerne med mere info og erfaringer. Har lest at fargen kan være litt rød fra fabrikken ja.

Til plasma spørsmålet vil jeg sjekke desse også men tror den diskusjonen kan fortsette på tråden om LED/Plasma.

Blir nok som Olakjerre skrev innledningsvis her: i tillegg har jeg lest så mye på nett om alt mulig at jeg rett og slett ble litt smålei. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er liksom ikke måte på hvor jævla lei man blir av å lese alt, uansett hva du finner og som høres perfekt ut, så er det en eller fler som har en dårlig erfaring med. Resultatet er jo at du selv sitter å blir usikker.

Øynene dine lyver aldri, det DU liker er rett for deg. Så har du funnet noe du liker, så er det bare å gå for det.

For meg som er helt middels interessert så ser ærlig talt ikke jeg de negative tingene som folk har nevnt om denne modellen, og samsung sine (også flotte tv'er, men utsolgt når jeg handlet ue55c6005)

Det som vippet Sonyen i mitt favør kontra samsung var (i min verden) et pent design. Den ser fordømt bra ut på veggen, selv om den ikke er like tynn som Samsung sine.

Svart blank ramme oppe og på sidene, og sølv-matt under skjermen, nydelig

Bor i Drammen selv Chapman, så om du bor i nærheten så er det bare å komme å teste/kikke. Jeg må få kalibrert litt etterhvert, men først må nye tv veggen sparkles. Har sloss me gipsplater i hele dag og har ikke ork eller lyst til annet enn å pilse litt

Selv er min favorittspiller Ian Taylor, av dagens utøvere er det Gabby Agbonlahor. Så da vet du hvilket lag jeg holder med

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sett litt på plasma, grunnen til at desse ikke har blitt vurdert er fordi jeg satt med intrykket av at desse sliter med innbrenning, er store, tunge og bruker masse strøm. Derfor ville desse dø ut når LED kom igang for fullt. Det viser seg at plasma har utviklet seg og jeg må bite i meg alle mine fordommer. Selv om en del av dette fortsatt er litt sant så virker det som det er et mye mindre problem på alle felt enn før.

Så etter litt om og men sitter jeg nå å vurderer desse 3 alternativene:

Sony KDL-52EX700 LED 52" (Flott design etter min smak og har sett bildet på denne som jeg mener er bra, to ekstra tommer;-) )

Samsung PS50C7705 Plasma 50" (Denne er rett og slett nice og ser ut som de som har testet denne er veldig førnøyd med bildet. Bonus at den har 3D)

Panasonic TX-P50G20E Plasma 50" (Toppscore i tester men ikke veldig fin etter min smak, rimeligere enn de andre)

Dette stikk i strid med hva tråden inneholder men tror mange som meg vurderer vekk plasma på et grunnlag som ikke holder mål lenger.

Så til fordeler og ulemper:
    Plasma:
    +Bedre og mere naturlige bilder enn LED og LCD generelt.
    -Innbrenning, selv om dette ikke lenger skal være et stort problem så er det en mulighet for dette.
    -Produserer varme, mindre enn før men fortsatt litt.

LED:
    +LED bruker mindre strøm
    +Ingen varmeproduksjon eller støy som følge av dette.
    +Ingen bekymring for innbrenning og dermed slipper du å tenke på dette.
    -Det var denne bildekvaliteten da...

Konklusjonen er jo da som følger at LCD og LED gir gjerne en TV som du ikke trenger å tenke noe mere på men som bildet gjerne er litt dårligere på selv om mannen i gata ikke ser dette.
    Plasmaen gir et finere og klarere bilde men her må man ta hennsyn til innbrenning, selv om dette ikke er et stort problem lenger så kan det skje.
    På grunn av at dette er en familietv i stua frister det mest med LED da jeg slipper å passe på men skal inrømme at Samsungen frister mest av mine 3 alternativ. Verken Sony eller Samsung er på lager der jeg har tenkt å handle så tar noen dager å tenker på dette.

Olakjerre: Finnes langt verre en Villa ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LeeChapman
    Nå har jeg sett litt på plasma, grunnen til at desse ikke har blitt vurdert er fordi jeg satt med intrykket av at desse sliter med innbrenning, er store, tunge og bruker masse strøm. Derfor ville desse dø ut når LED kom igang for fullt. Det viser seg at plasma har utviklet seg og jeg må bite i meg alle mine fordommer. Selv om en del av dette fortsatt er litt sant så virker det som det er et mye mindre problem på alle felt enn før.

Så etter litt om og men sitter jeg nå å vurderer desse 3 alternativene:

Sony KDL-52EX700 LED 52" (Flott design etter min smak og har sett bildet på denne som jeg mener er bra, to ekstra tommer;-) )

Samsung PS50C7705 Plasma 50" (Denne er rett og slett nice og ser ut som de som har testet denne er veldig førnøyd med bildet. Bonus at den har 3D)

Panasonic TX-P50G20E Plasma 50" (Toppscore i tester men ikke veldig fin etter min smak, rimeligere enn de andre)

Dette stikk i strid med hva tråden inneholder men tror mange som meg vurderer vekk plasma på et grunnlag som ikke holder mål lenger.

Så til fordeler og ulemper:
    Plasma:
    +Bedre og mere naturlige bilder enn LED og LCD generelt.
    -Innbrenning, selv om dette ikke lenger skal være et stort problem så er det en mulighet for dette.
    -Produserer varme, mindre enn før men fortsatt litt.

LED:
    +LED bruker mindre strøm
    +Ingen varmeproduksjon eller støy som følge av dette.
    +Ingen bekymring for innbrenning og dermed slipper du å tenke på dette.
    -Det var denne bildekvaliteten da...

Konklusjonen er jo da som følger at LCD og LED gir gjerne en TV som du ikke trenger å tenke noe mere på men som bildet gjerne er litt dårligere på selv om mannen i gata ikke ser dette.
    Plasmaen gir et finere og klarere bilde men her må man ta hennsyn til innbrenning, selv om dette ikke er et stort problem lenger så kan det skje.
    På grunn av at dette er en familietv i stua frister det mest med LED da jeg slipper å passe på men skal inrømme at Samsungen frister mest av mine 3 alternativ. Verken Sony eller Samsung er på lager der jeg har tenkt å handle så tar noen dager å tenker på dette.

Olakjerre: Finnes langt verre en Villa ;-)

Sony KDL-52EX700 LED 52" har den bak led eller dette bare en vanlig lcd med lys fra led dioder? Correct me if im wrong men de jeg har snakker med sier at edge led ikke har noen fordeler kontra vanlig lcd annet enn størrelse og Strømmen forbruk.. Altså ingen fordeler med tanke på bilde.. Noen som vet om noen bra alternativer til 55le850 med tanke på full bak led.. Vet at philips hat noen modeler men finner ikke ut av dette

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Korreksjon

Sony KDL-52EX700 LED 52" edge led?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Sonyen har edge LED og ikke bakled.

Målet med LED er jo å få bedre svart nivå også men er litt diskusjon på om dette er 100% vellykka. Etter det jeg kunne se da Sony vanlig LCD og LED stod side om side var fargene litt bedre på LEDen kan jo ligge litt i instillingene da dette var i butikken. Men som stueTV ser LED finere ut og siden desse TVene står på en god del vil jo strømforbruket slå inn positivt også.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle sony modeller utenom HX900 serien er Egde led. Philips har 9704 kommende 9705+ kommende Cinema i 58"serien som er bak led. Alle modeller fra Samsung er Edge led.

Egde LED kan gi litt bedre bilder men det er Bak led som er ekte LED i mine øyne.

Hoved fordelen med egde led er tynnere tver lavere strøm forbruk bitte litt bedre bilder og høyere pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilde

Jeg har nylig kjøpt en ipad og må si at hd materiale på dennerer helt fantastisk.. Noen her som kan noe om dette og vet om det finnes tv som leverer like bra bilde? Fargene er helt klare og sort er sort...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desto mindre skjermen er desto bedre bilde får du vanligvis.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •