Led / plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23

Tråd: Led / plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Led / plasma

jeg er på utkikk etter ny tv og blir lettere forvirret i jungelen av tilbud..
    Per dags dato har jeg en 42 lg 42lf75 og er forsåvidt fornøyd med denne på vanlig tv bilde og bluray men når jeg spiller av
    film og tvserier fra pc via hdmi syntes jeg bildet har en tendens til å bli veldig grått, eller for lyst.. stiller jeg på lysstyrken på tven virker ikke dette å hjelpe.. da bildet bare blir mørkere men skjermen har fortsatt samme lysskjæret som virker å ligge foran bildet..

Jeg bruker tven mest til å kjøre mediacenter fra pc (med hd tvserier/filmer) , playstation 3 og tv via get hd dekoder. alt koblet med hdmi via en sony hjemmekino reciever og med hdmi til tv. Altså i hovedsak mye hd materiale.

Usikkerheten min ligger rundt hvilket type produkt jeg burde opgradere til.. Ønsker i hovedsak en litt større tv og har vurdert 46/47" lcd/led eller 50/52 plasma..

Til mitt bruk burde jeg investere i en lcd tv med bak led belysning og local dimming.. plasma med 600hz og full hd eller en rimeligere led tv med vanlig rammeled..

Jeg vil helst ha ett så naturlig bilde på alle kilder.. Jeg har persienner i stuen så kan få det helt mørkt men liker også iblant å ha disse trukket opp slik at det da blir ganske mye lys i rommet.

Makspris ca 17-18000

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foretrekker Plasma nettopp pga de varme og livlige fargene :-)

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok som allerede nevnt, derfor filmfantaster (de fleste?) velger plasma. Iallefall jeg. Jeg får ikke den samme "film/kino-følelsen" ved å se på lcd, uansett hvor dyr tv'en er, eller hvor lang tid jeg bruker på kalibrering.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foretrekker plasma da bildene virker mer naturlige og ekte.

Active paisley sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    375
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

plasma..?

Må ha ny skjerm til premier league starter..Er det fremdeles slik at plasma er best til fotball...??Det jeg vektlegger ved ny flatskjerm.Vurderer Panasonic.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paisley
    Må ha ny skjerm til premier league starter..Er det fremdeles slik at plasma er best til fotball...??Det jeg vektlegger ved ny flatskjerm.Vurderer Panasonic.
    VM i HD var intet annet enn fantastisk på min 46 G20. I SD sliter Tv'en mer. Spesilt rklamen og linjene lager mye forstyrrelser.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering

Altså, mesteparten av bruken er videofiler fra pc og vanlig tv fra hd dekoder fra get.. Bruker også tv til pc skjerm f.eks til internett, spotify osv.. Alle selgere anbefaller jo lcd hvis man skal bruke pc.. Laptopen sender 1920x1080 signal til tv.. Vil jeg da få like bra skjermbilde med en full hd plasma?
    Eller vil det heller lønne seg og kjøpe f.eks Sony 46hx900.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djbigs
    Altså, mesteparten av bruken er videofiler fra pc og vanlig tv fra hd dekoder fra get.. Bruker også tv til pc skjerm f.eks til internett, spotify osv.. Alle selgere anbefaller jo lcd hvis man skal bruke pc.. Laptopen sender 1920x1080 signal til tv.. Vil jeg da få like bra skjermbilde med en full hd plasma?
    Hvis du bruker PC inngang på TV Digital/VGA så sjekk at TV'n faktisk kan vise full HD over disse. Det er det et mindretall som kan gjøre.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du slipper faren for innbrenning ved å velge LCD. Spesielt hvis du skal bruke Spotify og lignende mye er det sikkert da fornuftig å velge LCD. Men du får etter min mening en skjerm som egner seg dårligere til TV og film. Ikke noe i veien for å bruke plasma til dette bruket også, men da må du være påpasselig å bruke skjermsparer og ikke ha stillbilde på altfor lenge. Det kan være litt slitsomt hvis du ønsker en skjerm som skal brukes veldig mye til PC.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Du slipper faren for innbrenning ved å velge LCD. Spesielt hvis du skal bruke Spotify og lignende mye er det sikkert da fornuftig å velge LCD. Men du får etter min mening en skjerm som egner seg dårligere til TV og film. Ikke noe i veien for å bruke plasma til dette bruket også, men da må du være påpasselig å bruke skjermsparer og ikke ha stillbilde på altfor lenge. Det kan være litt slitsomt hvis du ønsker en skjerm som skal brukes veldig mye til PC.

Hvor stor egentlig den nevnte faren for innbrenning? Er det slik at hvis man ser 2 fotball kamper etter hverandre så er tv2 hd logoen brent inn..eller hvis tvn står på NRK en hel kveld? Trodde problemet med innbrenning kun var på de første generasjonene av plasma..

Jeg vurderer Txp50g20e eller
    50pk950n.. Har disse støtte for 1920x1080 fra pc via hdmi?

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    375
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trudde også problemet med innbrenning var "løst".Går du i en tv sjappe anbefaler 9/10 Led/Lcd.Jeg er ikke overbevist.Nå synes jo jeg stort sett alle flatskjermer er oppskrytt.Jeg vektlegger først og fremst åssen tv`n er på fotball kamper,da det er min største interesse.Der føler jeg plasma er best.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor egentlig den nevnte faren for innbrenning? Er det slik at hvis man ser 2 fotball kamper etter hverandre så er tv2 hd logoen brent inn..eller hvis tvn står på NRK en hel kveld? Trodde problemet med innbrenning kun var på de første generasjonene av plasma..

Panasonic sin plasmaer har minst problemer med innbrenning av plasmaene som selges i dag.
    Du vil nok ikke oppleve at et par fotball kamper etter hverandre gir noe innbrenning. Kan hende det vil henge litt, men forsvinne innen et 1 minutt ved å skifte bilde/kanal. Dette kalles midlertidig innbrenning eller retention. Det er vanlig til en viss grad, men forsvinner veldig kjapt.

Problemet med innbrenning er først og fremst når du har stillbilder på i mange timer. Har du f.eks Spotify stående på i flere timer med jevne mellomrom, så kan det være en fare for permanent innbrenning. Vanskelig å si. Your choice.

Til TV/film er innbrenning et ikke eksisterende problem. Til PC bruk bør man vise noe forsiktighet.

LCD/LED anbefales sansynligvis først og fremst fordi butikkene har større fortjeneste på disse. Har til gode å se folk som driver med proff kalibrering velge noe annet enn plasma.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Panasonic sin plasmaer har minst problemer med innbrenning av plasmaene som selges i dag.
    Du vil nok ikke oppleve at et par fotball kamper etter hverandre gir noe innbrenning. Kan hende det vil henge litt, men forsvinne innen et 1 minutt ved å skifte bilde/kanal. Dette kalles midlertidig innbrenning eller retention. Det er vanlig til en viss grad, men forsvinner veldig kjapt.

Problemet med innbrenning er først og fremst når du har stillbilder på i mange timer. Har du f.eks Spotify stående på i flere timer med jevne mellomrom, så kan det være en fare for permanent innbrenning. Vanskelig å si. Your choice.

Til TV/film er innbrenning et ikke eksisterende problem. Til PC bruk bør man vise noe forsiktighet.

LCD/LED anbefales sansynligvis først og fremst fordi butikkene har større fortjeneste på disse. Har til gode å se folk som driver med proff kalibrering velge noe annet enn plasma.

har hatt min panasonic V10 i snart 1 år nå, og INGEN innbrenning what so ever. bruker den til film, og deretter til alt av ManUtd kamper, og har ikke hatt noe hengende igjen heller.. spiller også mye fifa på ps3, og har på det verste spilt en hel gjeng i 10-12 timer, uten at scoreboard eller slikt henger igjen oppe i hjørnet..

det er muliget til å få innbrenning, men sannsynligheten er liten dersom du tar visse forh¨ndsregler

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    375
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur jeg avslutter søket av flatskjermer og går for en Panasonic plasma.Eneste minuset jeg har er innbrenning og strømforbruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har G20 50", og bruker den med 1080p via HDMI på pc hele tiden, så det fungerer fint. Men det burde strengt tatt fungere på absolutt alle full-hd tv'er.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten test

PS50C7705 PLASMA vs. UE40C8705 LED

Samsung test. (PS50C7705 PLASMA vs. UE40C8705 LED) - Forum for fladskærme - FlatpanelsDK

Billede:

Det vigtigste er jo billedet. Jeg synetes selv at billedet er bedre på plasma modellen end LED modellen. Men folk har jo hver sin smag så her er nogle billede. Jeg har valgt at køre dem med standard indstillinger og ikke kalibreret dem. Så dette er så de kommer i kassen. Som standard er der nogle fabriks indstillinger fra Samsung, jeg har valgt den der hedder film på dem begge for at sammenligne. Personligt syntes jeg at Plasma har en mere naturlig farve.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Beslutning

Det ser nå ut til at valget faller på enten Lg 55le850 eller panasonic g20 eller v20.. Så vidt jeg har forstått er innstillingsmulighetene på disse tvene omtrent like og begge leverer bra sortnivå.. Lg faktisk lavere enn plasma ifølge flatpanels.dk
    Jeg jobber selv i elektronikkforetning og alle jeg snakker med sier at led fra Lg er den Bestemor tvn på markedet for tiden.. Så eneste grunnen jeg kan SE for å kjøpe plasma må bli pris..

Ser ut eter Min research at både led og plasma sliter med en form for bildeslør, være seg fosfor eller led dioder.

Er det noen her som har noen gode argumenter for plasma mot denne led modellen.

Ett annet spørsmål jeg har... Bredden på stua der hvor sofa og tv står er ca 3m. Blir 55 for stor.. Altså holder det med 47? Har 42 i dag og opplever ikke bilder som stort. Nok på denne avstanden..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nevnte LG LE850 er en utrolig bra LEDTV og en del bedre enn Plasma på sort ja-da den har 100% sort ved brukt av sort testbilde.

Men mitt inntrykk er at det har vært leverings problemere på nevnte skjerm 55LE850 da jeg ikke ser den tilgjengelig på noen nett butikker.

Det er rapportert litt problemer med gjennskinn på 850 men dette er ikke noe problem så lenge en har litt å dekke for vinduene med. G20 til pansonic er bedre på gjenskinn faktisk.

Har selv bestilt 60" Plasma til 3 meter og har 50" idag å det er ikke for stort ihvertfall.
    ¨
    I pris spørsmålet er det knock out til plasma vs LED derfor fortsetter jeg med Plasma.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Den nevnte LG LE850 er en utrolig bra LEDTV og en del bedre enn Plasma på sort ja-da den har 100% sort ved brukt av sort testbilde.

Men mitt inntrykk er at det har vært leverings problemere på nevnte skjerm 55LE850 da jeg ikke ser den tilgjengelig på noen nett butikker.

Det er rapportert litt problemer med gjennskinn på 850 men dette er ikke noe problem så lenge en har litt å dekke for vinduene med. G20 til pansonic er bedre på gjenskinn faktisk.

Har selv bestilt 60" Plasma til 3 meter og har 50" idag å det er ikke for stort ihvertfall.
    ¨
    I pris spørsmålet er det knock out til plasma vs LED derfor fortsetter jeg med Plasma.

Iforhold til pris er det jo helt vanviitig.. Panasonic 50g20 koster jo eundt 13 Mensner Lg le850 i 47" koster 18.. Problemet blir velltrent hvis man mangler noe ved å kjøpe plasma.. Etter å lest litt eundt en stund føles det jo litt som om plasma er fullt utviklet og man får det Bestemor som finnes til ca 15 Mens bakled er i startgropa og enda ikke nådd sitt potensial..

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iforhold til pris er det jo helt vanviitig.. Panasonic 50g20 koster jo eundt 13 Mensner Lg le850 i 47" koster 18.. Problemet blir velltrent hvis man mangler noe ved å kjøpe plasma.. Etter å lest litt eundt en stund føles det jo litt som om plasma er fullt utviklet og man får det Bestemor som finnes til ca 15 Mens bakled er i startgropa og enda ikke nådd sitt potensial..

når mange den dag i dag fremdeles mener at siste gen. pioneer plasma fremdeles er verdens beste TV, 2 år (??) etter den kom på markedet, sier det egentlig litt om at denne typen TV ikke akkurat har nådd sitt fulle potensial, eller er fult utviklet, siden alle andre legger masse penger og energi på å bli bedre, og tydeligvis er det fremdeles mye å hente.

LEDLcd er jo fremdeles en LCD skjer, eneste forskjellen er jo egentlig måten lyset kommer fra, at det er dioder og ikke lysrør, som jo gjør at man kan slukke/tenne lys på forskjellige steder på skjermen. det er nok fremdeles mye å hente på begge teknologiene, og hva man velger vil egentlig være smak og behag - men selv hvor bra LEDlcd er, så har jeg ikke sett mange som hevder seg opp mot de beste i plasma i ren bildekvalitet.

og i LED sammenheng er jo BakLED et must, slik man slipper lyse kanter på tv, som jo ødelegger mye for bildekvalitet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •