LG 60" Plasma 60PK250/590 - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 262
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gunder1
    Den står i stua, alt annet en mørkt!
    Har nå avertert pioneeren på Finn.no

Spennende om den blir solgt...
    Da ble Pioneeren solgt, har nå bestilt LG60PK250 fra Lefdal eller Elkjøp :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

60PK250N - Problem med horisontale lyse linjer?

Hei, jeg kjøpte i forrige uke LGs 60PK250N fra Lefdal. Har hittil være fornøyd med bildekvaliteten på skjermen, men har oppdaget et par problemer som jeg lurer på er generelle for denne modellen, eller om det er en feil på mitt panel.

Hovedproblemet er horisontale (primært lyse) linjer. Det virker som om panelet ikke klarer å regulere lysstyrken korrekt over hele panelet når disse vises.

Eks:

Når et program er over, zoomes det ofte ut og man får et Picture-in-Picture med rulleteksten på den ene siden og "neste program" på den andre. Problemet her er da at rulleteksten "speiles" over på den andre siden av skjermen, slik at man ser en slags rullende bevegelse som ikke skal være der som matcher hastigheten til rulleteksten.

Eks2:

Hvis man har en lys horisontal linje som beveger seg over store deler av skjermen, og det deretter f.eks går en person forbi denne linjen, vil man kunne (svakt) se linjen tvers igjennom det som er foran i bildet, i dette tilfellet personen. Det er en smule irriterende, og jeg vurderer å returnere TVen på grunn av dette.

Lurer altså på om det er noen andre som har opplevd lignende problem med denne modellen?

Evt om dette er et generelt problem på plasmaskjermer, da dette er min første plasma...

Er også åpen for muligheten om at problemet kan helt eller delvis kamufleres ved å endre på innstillingene, men jeg er godt fornøyd med den generelle bildekvaliteten på nåværende settings, og vil helst ikke endre disse til noe dårligere bare for å kamuflere disse feilene...

Svar mottas med glede!

---
    etcreature

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at en horisontal linje speiler videre i bildet horisontalt er et klassisk plasma problem faktisk. De fleste henger seg ikke opp i det da du kun ser dette i få tilfeller. Virker på meg som det er dette du ser, men synes det virker rart at du også får det opp i rulleteksten. Hvilken TV signal får du inn på TV-en? Hvilke instillinger har du på TV-en? Har du prøvd å endre bildeinstillingene (de ferdig fabrikerte, også til Expert modus)?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er snakk om digitale SD-signaler via getboks (scart). Jeg har prøvd å endre på innstillingene, bl.a. kontrast og lysstyrke, samt testet med de forskjellige predefinerte modusene, samt varierende grad av strømsparing.
    Problemet ble noe redusert når jeg f.eks justerte ned kontrast til 60%, men det er fortsatt ganske tydelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av etcreature
    Det er snakk om digitale SD-signaler via getboks (scart). Jeg har prøvd å endre på innstillingene, bl.a. kontrast og lysstyrke, samt testet med de forskjellige predefinerte modusene, samt varierende grad av strømsparing.
    Problemet ble noe redusert når jeg f.eks justerte ned kontrast til 60%, men det er fortsatt ganske tydelig.
    Har du prøvd HDMI? Står scart på 16/9 og RGB i GET boksen? HDMI er å foretrekke. Hvilke modus bruker du på din tv? Står tvn i ren scan? Tvn har innebygd maks tak på hvit nivå som vil gjøre at en ser at tvn "dimmer" ved større deler av skjermen med hvit felt-dette er ganske vanlig for de fleste Plasma skjermer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens et dumt spørsmål, men er det noen av dere som savner pc inngang på 60PK250? Jeg vurderer denne opp mot 60PK550/950 osv, og såvidt jeg ser så er eneste forskjell for 5k ekstra at man får vga inngang og usb + THX... Eller er det andre forskjeller i tillegg?

Bruker Mac Mini som media senter, og trenger pcinngang. Men det vil vel muligens holde å kjøre overgang fra dvi til hdmi? Audio kjøres i egen port.

:wink: Hilsen noob :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrhamilton
    Muligens et dumt spørsmål, men er det noen av dere som savner pc inngang på 60PK250? Jeg vurderer denne opp mot 60PK550/950 osv, og såvidt jeg ser så er eneste forskjell for 5k ekstra at man får vga inngang og usb + THX... Eller er det andre forskjeller i tillegg?

Bruker Mac Mini som media senter, og trenger pcinngang. Men det vil vel muligens holde å kjøre overgang fra dvi til hdmi? Audio kjøres i egen port.
    :wink: Hilsen noob :wink:
    Som du sikkert har fått med deg kan du lett aktivere usb og THX på PK250 :-)

Hvis maskinen din har dvi-utgang er det ingen problem å benytte DVI>HDMI overgang og kjøre lyden over en egen kabel. Bildesignalet i DVI og HDMI er elektrisk like og det er bare pluggen som er fysisk forskjellig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ArcticOC
    Som du sikkert har fått med deg kan du lett aktivere usb og THX på PK250 :-)

Hvis maskinen din har dvi-utgang er det ingen problem å benytte DVI>HDMI overgang og kjøre lyden over en egen kabel. Bildesignalet i DVI og HDMI er elektrisk like og det er bare pluggen som er fysisk forskjellig.
    Takker for kjapt svar!
    Jepp, så at man kan aktivere thx og usb selv. Så da er det jo bedre å kjøpe PK250 og bruke noen lapper på en fjernkontroll istedenfor.
    Handling imorgen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Erfaringer med panorering?

Var en tur innom Lefdal å så på denne tv'en i dag.

Den hang på en vegg sammen med flere andre 60". Jeg merket med en gang at tv'en så ut for å ha problemer med panorering. Dere som har denne tv'en, merker dere mye til dette i daglig bruk? Det er jo en svært bra pris på denne tven til størrelsen å være, men jeg er litt avventende.

Jeg snakket litt med en selger, og spurte hvilken tilkobling den var koblet til med, og svaret var naturlig nok komponent. På min forespørsel om det gikk an å koble til en HD kilde som f.eks en BD spiller for å se bildet, fikk jeg beskjed om at dette ikke lot seg gjøre. De hadde rett og slett ikke spillere mente selgeren. Rådet jeg fikk var heller å kjøpe tven, frakte den hjem, koble den til, for så å returnere den dersom jeg ikke var fornøyd.

Jeg ble så satt ut at jeg ikke viste hva jeg skulle svare. Jeg forlot butikken uten tv.

-R

Edit: Rettet fra kompositt til komponent.

Newcomer zesnok sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rassmussen
    Var en tur innom Lefdal å så på denne tv'en i dag.

Den hang på en vegg sammen med flere andre 60". Jeg merket med en gang at tv'en så ut for å ha problemer med panorering. Dere som har denne tv'en, merker dere mye til dette i daglig bruk? Det er jo en svært bra pris på denne tven til størrelsen å være, men jeg er litt avventende.

Jeg snakket litt med en selger, og spurte hvilken tilkobling den var koblet til med, og svaret var naturlig nok kompositt. På min forespørsel om det gikk an å koble til en HD kilde som f.eks en BD spiller for å se bildet, fikk jeg beskjed om at dette ikke lot seg gjøre. De hadde rett og slett ikke spillere mente selgeren. Rådet jeg fikk var heller å kjøpe tven, frakte den hjem, koble den til, for så å returnere den dersom jeg ikke var fornøyd.

Jeg ble så satt ut at jeg ikke viste hva jeg skulle svare. Jeg forlot butikken uten tv.

-R
    AKKURAT samme svar fikk jeg på Lefdal Åsane, Bergen.....Det var vel ikke der du var?!

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalet det står på hos Lefdal er komponent, ikke kompositt. Og bildet er 1080i-oppløsning - gjerne fra en Bluray-kilde. Som viser 24 bilder pr sekund.

Da er det ikke rart det er hakking i bildet eller "panoreringsproblemer" som dere kaller det. Dette ser dere jo også på kino! Det er slik filmen er.

Alternativet er å kjøpe tv som legger til kunstige frames innimellom, slik panasonic g20 og dyrere gjør, og samsungs lcd-tver osv gjør.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, dette var på lefdal på Moa.

@Alastor: Beklager feilen med kompositt vs komponent, det var en glipp fra min side og er nå rettet opp i.

Så dette med den irriterende hakkingen i bildet, er et problem som er knyttet til alle rimelige plasma tver? Forøvrig har jeg aldri merket meg denne type hakking på kino, i hvert fall ikke i samme grad som det som var synlig på denne tven. Heller ikke på min snart 2 år gamle Panasonic TH-42PX80 har jeg noen gang sett noe liknende.

Jeg er på ingen måte uenig med deg her Alastor, da du helt sikkert har mer kunnskap om dette en det jeg har. Jeg vil heller si at jeg er interessert i å høre mer om hvorfor nettopp denne effekten oppstår. Vil den f.eks oppleves som like irriterende på alle kilder, da også kilder som ikke sendes i 24 fps og f.eks i 1080p?

-R

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lettere å se hakking ved panorering når man står en meter unna en 60" enn når man sitter 3 meter unna en 42" hjemme i stua .

Det er ikke i nærheten av samme hakkingen når man ser på vanlig 50hz-sendinger vs å se på en bluray med 24fps eller en dvd som har 24fps opprinnelig.

Om man hater sånt så må man som sagt velge tver som interpolerer og legger til frames - feks G20, VT20 fra panasonic, evt en LCD med 100hz eller 200hz-teknologi .

Ellers så omhandler det jo rett og slett hvor følsom man er for hakkingen. Enkelte liker den og mener det gir "kino-følelse", mens andre hater slikt. Så jeg kan ikke svare på hvordan det er for deg. Men det er lettere å se på en 60" enn 42", da alt flytter seg vesentlig mer når tven er større..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ArcticOC
    Ja da har man hatt TV'n ei ukes tid, syns mye er bra men også ting jeg ikke er så vant med.

Det jeg ikke liker er "hvitt", syns hvitfargen ser skitten ut og også veldig lys-svak. Særlig i scener med masse lyse farger og hvitt blir det lite lys. Har skrudd av energisparing og sånt samt prøvd å stille inn flere andre parameter, men uansett hva jeg gjør opplever jeg hvitt som problematisk.

Nå har jeg ALDRI hatt plasma før og tanken på at "problemet" kanskje ligger i plasmateknologiens natur. For jeg hadde før denne TV'n en veldig lys-sterk Samsung M87 LCD.. og her var kanskje hvitt litt FOR hvitt, og jeg er kanskje blitt veldig bortskjemt på de tre årene jeg hadde den?! ;-)
    Har brukt Tv`n et par uker. Jeg opplever også at hvitfargen ser skitten ut. Det er mer grått enn hvitt synes jeg. Spesielt på den tannkremreklamen som skal vise kritthvitt mot gulaktig over hele skjermen er det tydelig. Nesten så jeg nesten foretrekker gule tenner.... Er det noen løsning på dette eller venner man seg til det?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anesthesis
    Har brukt Tv`n et par uker. Jeg opplever også at hvitfargen ser skitten ut. Det er mer grått enn hvitt synes jeg. Spesielt på den tannkremreklamen som skal vise kritthvitt mot gulaktig over hele skjermen er det tydelig. Nesten så jeg nesten foretrekker gule tenner.... Er det noen løsning på dette eller venner man seg til det?
    Dette er en kjent "problem" på plasma at den ikke klarer og gi "superhvit" som LED-LCD og LCD klarer. Er ikke noe quick fiks på dette. Men setter du tvn til kald i farge temp og får en høy og feil hvitbalanse ser hvit hvitere ut men dette gir HELT feil bilde dog...

Hvit ser ikke Såå hvit på LED-LCD/LCD heller når de er sikkelig kalibrert og ikke i tegneserie modus som de fleste står i butikker og hos folk som ikke har rørt innstillinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anesthesis
    Man venner seg heldigvis til dette og nå syns jeg faktisk bildet på min gamle M87 (LCD) ser rart og kunstig ut, tok litt tid ja, men nå er jeg helt plasmafrelst :-) Deilig å slippe det ekle etterslepet LCD gir..

Forøvrig kan jeg anbefale det oppsettet jeg kalte "Candy Rush" lengre bak i tråden om du er en tidligere LCD-junkie

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle fortelle litt om mine opplevelser med denne skjermen.

Kjøpte den mer eller mindre da den kom (13.000 på elkjøp).

Mitt bruk er primært film og serier, med noe spilling.

Hva byttet jeg fra/å gå fra lcd til plasma
    Kommer fra en fem år gammel 40" samsung-lcd, så det burde ikke overraske noen at jeg ble rimelig lykkelig over forandring både i bilde og størrelse, ikke minst.
    En del lcd-junkier (som meg selv) vil umiddelbart stusse og forundres over det "manglende" når det kommer til lys og dette ubeskrivelige "smellet" i farger som lcd så flott pakker sammen til en liten bombe og kaster på deg. Plasma "smeller" ikke. Jeg har aldri sett en plasma smelle (selv ikke Kuro) og jeg er ikke sikker på om jeg egentlig vil ha det lengre heller, etter å ha blitt vant til plasma.
    Bildet er naturlig, rolig og ekstremt behagelig når det kommer til film og serier.

Tanker om bilde / sortnivå
    Sortmessig har jeg ikke utført allverdens av kalibreringer eller tuning. Jeg tester det siste setupet gitt her (over både custom1 og custom2 - ingen forskjell mellom de så vidt jeg kan se), og er så langt relativt fornøyd.

(Et tips kunne være å lage guiden på engelsk, så man er sikker på at alle får med seg hvilke verdier de skal forandre / la være orignale).

At folk måler ekstremt sortnivå på tven er jeg litt usikker på hvordan er mulig. Selv ser jeg tydelig at rammen på er markant sortere enn "filmstripene" i 16:9. Kanskje ikke en god test, men det er nå engang noe jeg irriterer meg over, og ikke skal merke neste gang jeg kjøper tv (og den skal være dyr). For meg er manglende sortnivå naturlig når jeg ikke betaler mer enn 13.000 for en tv, men jeg merker jeg at en venns samsung back-led er markant sortere i disse stripene. Så kostet igjen hans tv rundt 20 da den var ny, så det er vel kanskje ikke noe absurd sjokk for noen.

Innbrenning/spilling/problemer
    Her har jeg ikke merket noe problematisk. Det skal sies at jeg er nøye på å kjøre tven med orbiter på som beskyttelse, og at jeg ofte kjører med ganske lav lysstyrke når jeg spiller spill. Allikevel spiller jeg en del bilspill, og en skulle tro innbrenningsfare på statiske elementer som tall / rundetider kunne bli et problem. Har heldigvis ikke merket NOE til dette enda, og tviler ærlig talt på at det skjer. Ta det rolig de første 100-200-timene med tven, så burde da dette gå fint (er min erfaring).

Har ikke hatt noen problemer med bildet eller summing fra tven. Har testet en del Xbox360, men ikke PS3, som jeg ser noen har problemer med. PC er også uproblematisk, og for de som lurer støtter denne tven fint 1:1 pixelmap og 24 hz for lugn filmavspilling fra pcen.

Helhetsinntrykk
    Jeg er ærlig talt svært imponert over denne skjermen. 60" gir virkelig en suveren følelse av å ha et stort bilde. Det er først når jeg ser andres tv jeg forstår hva slags deilig monster som henger på veggen min, men samtidig er designet så slankt og behagelig at jeg ikke ser på tven som en stor inntrenger på veggen min.
    Jeg er meget fornøyd med billedkvaliteten, særlig pris tatt i betraktning.
    Jeg kjøpte faktisk ny edge-led pcskjerm, og ble relativt forstyrret over det slitsomme og intense bildet på den versus det behagelige og lugne plasmabildet. Slik kan det gå når man går fra lcd til plasma .. det er strabasiøst å gå tilbake igjen, eller å godta lcd.

Det er forresten relevant å informere om at jeg IKKE har testet blueray fra en dedikert bluerayspiller. Jeg har kun testet 1080-rips fra pc gjennom HDMI. Her kan en være krititisk og hevde at noe av sortnivå / fargespekter kan gå tapt uten at jeg vet mye om dette. Får snart tilbake PS3en min, og tester nok en blueray da for morro skyld.

Håper dette var hjelpsomt for noen, og ikke nøl med å skrive eller ta kontakt om dere undrer på noe. Jeg er neppe den mest teknisk anlagte, men det er knall å ha denne forumtråden gående for oss med denne tven.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte denne TV'en til 8990,- hos Expert i går. Hadde egentlig slått den fra meg, men til 9000 så klarte jeg ikke mer.

Etter å ha fått den hjem og justert bildet litt så er jeg ikke i tvil om at dette er veldig mye TV for pengene. Jeg vurderte lenge PS637705 til Samsung men når jeg sammelignet disse i butikk side ved side så så jeg ikke helt motivet for å punge ut opptil 16000 MER for Samsungen.

Godt kjøp! THX skal låses opp i kveld.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jimpec
    Jeg kjøpte denne TV'en til 8990,- hos Expert i går. Hadde egentlig slått den fra meg, men til 9000 så klarte jeg ikke mer.

Etter å ha fått den hjem og justert bildet litt så er jeg ikke i tvil om at dette er veldig mye TV for pengene. Jeg vurderte lenge PS637705 til Samsung men når jeg sammelignet disse i butikk side ved side så så jeg ikke helt motivet for å punge ut opptil 16000 MER for Samsungen.

Godt kjøp! THX skal låses opp i kveld.
    Syyk pris Gratulerer

..og ja, PS637705 er ikke værdt 16000kr. mer, har også studert de to skjermene "side by side" og kan ikke si at den Samsungen er værdt pengene opp mot LG'n.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost