Panasonic g20 og moduser (THX)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Stranden sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic g20 og moduser (THX)

Hei! Har kjøpt meg en panasonic g20 42" og er kjempefornøyd. En ting jeg stusser på er derimot kalibreringen.

Har lest litt rundt og de fleste sier THX Modusen er den beste de har ferdi på tven, og den er ganske close til proff kalibrering. Personlig synes jeg denne modusen ser litt kjedelig ut til tider..

Er den kun ment til film for å vise naturlige farger? Da jeg så et program som hadde mye flotte farger synes jeg det så mye bedre ut å bruke en modus med mer kontrast og farger, men er dette feil pga det er unaturlig? (dumt spørsmål kanskje, siden det jeg syns ser bra ut er vel riktig.).

Da jeg så fotballkamp derimot, så syns jeg THX modusen funket fint fordi det så mer nøytralt ut. Kommer det mye ann på hva du skal ?

Har ikke tested noe blu rays enda

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stranden
    Hei! Har kjøpt meg en panasonic g20 42" og er kjempefornøyd. En ting jeg stusser på er derimot kalibreringen.

Har lest litt rundt og de fleste sier THX Modusen er den beste de har ferdi på tven, og den er ganske close til proff kalibrering. Personlig synes jeg denne modusen ser litt kjedelig ut til tider..

Er den kun ment til film for å vise naturlige farger? Da jeg så et program som hadde mye flotte farger synes jeg det så mye bedre ut å bruke en modus med mer kontrast og farger, men er dette feil pga det er unaturlig? (dumt spørsmål kanskje, siden det jeg syns ser bra ut er vel riktig.).

Da jeg så fotballkamp derimot, så syns jeg THX modusen funket fint fordi det så mer nøytralt ut. Kommer det mye ann på hva du skal ?

Har ikke tested noe blu rays enda
    THX skal vel være endel bedre enn en oppjazzet kontrast modus.....
    men men, smak og behag...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ei! Har kjøpt meg en panasonic g20 42" og er kjempefornøyd. En ting jeg stusser på er derimot kalibreringen.

Bruk det du selv liker! THX-modusen blir fort noe dus på dagtid (spesielt med mye lys fra vinduer o.l.) Selv om jeg personlig liker et D65-bilde også på TV-sendinger, så er det kanskje spesielt på film (blu-ray/dvd o.l.) at THX-modusen brukes. Men det viktigste er altså: Prøv deg fram og bruk det du selv liker!

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør THX på film, og det som du synes passer best på tv-signaler... Normal f.eks

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, THX ser mer naturlig ut, men det er vel oppjazzet kontrast og farger jeg tenkte på så bedre ut. Dette gjaldt mest på bildevisning og noen spill. THX modusen virket veldig varm også, mer sepiafarget, som muligens er riktig.

Kikket på TVen inne på en elektrobutikk idag og. Der gikk en musikkvideo i "sort/hvitt". LCD skjermene viste en mer blå farge, mens panasonicen viste sepia. Det gjaldt robbie williams - feel sangvideo.

Når jeg skrudde på Bad Company 2 med THX modus så ble det som jeg regner med skulle være hvit, gul/oransje aktig, og veldig varmt. Da syns jeg det var bedre å bruke en kjøligere setting.

Takker for svar uansett! Veldig fornøyd med kjøpet! Nå mangler det bare å få inn noen skikkelige høytalere

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal THX eller korrekte farger være ganske varm? Føler alt som er hvitt er mer gult, og det er generelt mye varme farger. Burde vel hatt en real kalibrering eller sett hvordan en riktig kalibrert tv ser ut!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal THX eller korrekte farger være ganske varm? Føler alt som er hvitt er mer gult, og det er generelt mye varme farger. Burde vel hatt en real kalibrering eller sett hvordan en riktig kalibrert tv ser ut!
    THX eller D65 har en fargetemperatur på 6500 kelvin. Den kan fort oppfattes som litt "varm", all den tid de fleste skjermer kommer med en langt kjøligere fargetemperatur "ut av esken".

Panasonic har nok også en tendens til å ha et lite grønnstikk, selv i THX, som kan gi et grønn/gulskjær. Har du forsøkt å redusere metningen på grønt på skjermen din?

Et helt korrekt D65 bilde skal egentlig ikke ha noe spesielt fargestikk, men det er som sagt vanskelig å få en helt korrekt skjerm ut av esken (mange faktorer spiller inn!).

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har senket grønt og rødt litt nå og det ble mye bedre. Jeg har fått høre at hvitt ofte kan se hvitere ut med kjøligere filter, men at dette er egentlig en falsk farge, og heller mer blå. Jeg følte at hvitt ble ganske gult med THX osv, men dette er slik det skal være.

Prøvde meg på en instilling som virket til å være bra nå, dog kontrastene er fortsatt litt fattige. Så det blir vel å bytte mellom på hva jeg ser på og ikke! Får teste dark knight regner jeg med

Føler det er litt rart jeg skal like oppjazzet kontraster når alle andre liker det flatt! Takker for svar uansett

Brukte pro 1 og justerte ned r gain og cut litt. Litt ned på green gain og opp på blue. Dette ble ganske bra egentlig!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •