Behov for dagens 3D-TV eller vente på nyteknologi?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    190
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Behov for dagens 3D-TV eller vente på nyteknologi?

Hei!

Som alle andre filmentusiaster ble jeg helt gira da jeg så Avatar i 3D på Colosseum. Det var kjedelig å forlate salen for så å komme tilbake til den virkelige verden...
    I ettertid har jeg tenkt at Avatar er en film jeg må ha, men det blir litt antiklimaks å se den i vanlig 2D.

Nå har jo 3D-TV kommet, og det frister å kjøpe en selv om selve dybdefølelsen når jeg har testet det i en butikk ikke er helt den samme som på kinoen. Det virker som TV'en blir dypere istedet, altså at bildedetaljene ikke kommer "ut" av skjermen.

Lurer på, hva er det som gjorde Avatar enestående (etter min mening) på 3D? Var det selve filmen som ble laget i 3D, eller var det filmframviseren på kinoen som genererte dette? Hvis det lå i filmen, er det da verdt å kjøpe en TV som genererer et 3D-bilde fra en vanlig 2D-film eller er det bedre å vente til en får 3D-filmer til private kjøp, og dermed en TV som er "ready" for dette?

Håper noen har et fornuftig svar så jeg slipper å bruke 29000 på en 3D-TV med teknologi som ikke varer...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pat2007
    Håper noen har et fornuftig svar så jeg slipper å bruke 29000 på en 3D-TV med teknologi som ikke varer...

Er det i det heltatt noe å lure på? Splitter ny teknologi pleier å bli erstattet av noe bedre ganske raskt. Når det gjelder Avatar leide de en stor regneklynge for å generere alle bildene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pat2007
    Hei!

Som alle andre filmentusiaster ble jeg helt gira da jeg så Avatar i 3D på Colosseum. Det var kjedelig å forlate salen for så å komme tilbake til den virkelige verden...
    I ettertid har jeg tenkt at Avatar er en film jeg må ha, men det blir litt antiklimaks å se den i vanlig 2D.

Nå har jo 3D-TV kommet, og det frister å kjøpe en selv om selve dybdefølelsen når jeg har testet det i en butikk ikke er helt den samme som på kinoen. Det virker som TV'en blir dypere istedet, altså at bildedetaljene ikke kommer "ut" av skjermen.

Lurer på, hva er det som gjorde Avatar enestående (etter min mening) på 3D? Var det selve filmen som ble laget i 3D, eller var det filmframviseren på kinoen som genererte dette? Hvis det lå i filmen, er det da verdt å kjøpe en TV som genererer et 3D-bilde fra en vanlig 2D-film eller er det bedre å vente til en får 3D-filmer til private kjøp, og dermed en TV som er "ready" for dette?

Om du venter til 2038 er det nok mye bedre....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    190
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LiveLarger
    Er det i det heltatt noe å lure på? Splitter ny teknologi pleier å bli erstattet av noe bedre ganske raskt. Når det gjelder Avatar leide de en stor regneklynge for å generere alle bildene.
    Hehe, 2038 er bittelitt lenge til
    Ok, så konklusjonen er at jeg bør vente, men mener du også at 3D-teknologien i Avatar lå i selve filmen?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel; kort fortalt - du må teste selv! Dagens 3DTVer benytter aktive shutterbriller som lukker annenhvert bilde for å gi 3D-effekten. På kino benyttes det i all hovedsak passive briller, som ved bruk av to separate linser og to polariseringer skaper 3D-effekten.

Begge systemer tar utgangspunkt i samme grunnfilosofi; at to separate bilder med ulik dybde presentert på ulikt vis på høyre og venstre øye vil skape en realistisk 3D-effekt. Selve prinsippet tror jeg ikke vil endre seg på en god stund, og det er også etter mitt syn et relativt godt prinsipp, selv om "3D"-effekten ofte kan virke litt lagvis, dvs. en opplever at det faktisk er to 3D-lag, ikke "uendelig" som en jo opplever virkeligheten.

Når det gjelder din erfaring med passive briller og kino vs. aktive briller på TV vil noen kunne være mer følsomme for de aktive brillene som jo fysisk stenger bilder på høyre og venstre øye i en høy frekvens. Personlig opplever jeg noe "flimmer" på dagens systemer, og kan tendere til å bli litt sliten etter 1-2 timers bruk.

I tillegg stjeler de aktive brillene opp til 65% av lyset fra TVen / projektoren, og ofte kompenseres dette med en alt for "dynamisk" fargesetting som dermed ødelegger for korrekt fargegjengivelse.

Ulempen med de passive brillene igjen er at en lettere ser dupliseringer i bildene som polariseringen prøver å filtrere, noe som resulterer i redusert skarphet bl.a.

Til neste års modeller vil trolig lukkehastigheten på brillene økes, gjerne fra typisk 60 oppdateringen pr. øye pr. sekund som i dag til 120. Dette vil redusere opplevelsen av flimmer, samt i tillegg gi mindre "crosstalk", som en kan se noe av fra dagens TVer.

Et annet issue er jo at LCD-baserte paneler til dels sliter med å levere såpass raske oppdateringer i bildet som en aktiv 3D-løsning faktisk krever, og dermed får en mer etterslep samt "crosstalk", der en rett og slett ser mer av det forrige bildet enn en bør. I så måte er plasma bedre egnet, men der vil en fremdeles være begrenset av lukkehastigheten, men ikke av selve bildeoppdateringen...

Jeg vil derfor si; tja - du vil selvsagt få en bedre opplevelse om du avventer neste års modeller - samtidig er jo effekten veldig morsomt og ikke minst "ny" i år, teller jo litt det også...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    190
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et vanvittig bra svar! Akkurat det jeg trengte
    Nå fikk jeg litt mer info om selve teknologien også
    Kommer nok til å vente på bedre modeller fra neste år av. Du er inne på noe når du nevner dette med lysreduksjon, to lag osv... En ser jo den kule effekten med 3D, men likevel så er det ikke helt "der"...ennå.

OK, da får jeg utsette mitt kjøp av TV. Synes at 40-tommeren min begynner å bli liten. Passer bedre som dataskjerm, høhø :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det greit å kjøpe en tv med 3D om man først skal ha seg ny tv i disse dager, om man følger hjertet 8)
    Er man smart venter man jo i all evighet....
    Jeg var på nippet til å avbryte 3D pga kommentarer rundt meg som "man kan bli sliten i øynene, ikke bra for barn, å nei det trenger vi ikke..." :???: BS med andre ord
    Nå er vetorett innført på alt som heter tv her i heimen, og det kjøres hardt og brutalt med større enn det som var tiltenkt og i 3D :twisted:

Med andre ord: Go for it!!!! vær litt gal

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    999
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan gå å se samsung led 3d tv hos elkjøp og sikkert de fleste andre butikker og. men sikkert greit å vente med å bestemme deg for noe til alle leverandørene har kommet med sine og ikke minst plasma modellene.
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har lyst å se avatar i 3d hjemme, så kan du like greit vente med å kjøpe tv. avatar 3d bluray kommer senere i år eller kanskje ikke før til neste år? Da har kanskje 3d tv også blitt bedre enn dagens modeller.

isteden får og se fake 3d fra 2d bluray på et greit 3dtv kan du heller vente en stund og se ekte 3d fra ett litt bedre 3dtv. det er iallefall det jeg hadde gjort.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    190
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Hvis du har lyst å se avatar i 3d hjemme, så kan du like greit vente med å kjøpe tv. avatar 3d bluray kommer senere i år eller kanskje ikke før til neste år? Da har kanskje 3d tv også blitt bedre enn dagens modeller.

isteden får og se fake 3d fra 2d bluray på et greit 3dtv kan du heller vente en stund og se ekte 3d fra ett litt bedre 3dtv. det er iallefall det jeg hadde gjort.
    Ja, jeg tror jeg skal vente. Det er greit å "følge hjertet", men disse tv'ene er dyre for tiden. Ville ikke kjøpe en TV for så å oppleve at den er utdatert om et halvt år...
    Sjekket Samsung-tv'en på elkjøp her om dagen, og jeg ble ikke overimponert. Som beskrevet i begynnelsen av posten, ble objektene innenfor tv'en, det var bare tv'en som på en måte ble dypere med objektene i forgrunnen og bakgrunnen. Ikke som på kino, der du fikk inntrykk av at objektene kom ut av skjermen...
    Eneste argumentet jeg da har for å kjøpe tv nå, er at den er større enn min nåværende LE40M87, så jeg klarer meg en stund til

Takker for alle svar! :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •