Sony 55" LCD-TV KDL-55EX500

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony 55" LCD-TV KDL-55EX500

Heisan
    Jeg nærmer meg kjøp av ny tv, og vil helst ha LCD (Led stoler jeg ikke helt på enda og plasma er ikke aktuelt)

Så da har jeg kikket litt på Sony 55" EX500. Denne ligger til snaue 14.000 på en nettbutikk.

Har lest i forumet her at noen klager over trege menyer, kan vel alltids leve med det, er jo ikke i menyene hele tiden

Skal ikke bruke høyttalere på tv''en, alt går via receiveren min.

Så, det jeg lurer på er jo litt erfaringer fra dere som har denne tv'en, spesielt da 55 tommeren. Er dere fornøyd? Er det andre LCD tv'er i 55" dere heller ville valgt i prisleiet opp mot 15.000? Mye lys i stua, så jeg vil gjerne unngå en skjerm med sånn blank glossy ramme rundt skjermen.

Kan bare legge til at jeg har en 4-5 år gammel lcd, en 42" ATEC, så jeg er ikke bortskjemt med god bildekvalitet fra før.
    Tv'en vil i hovedsak bli brukt til tv/blu ray og kanskje litt for mye x360(hvis du spør kona )

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehrm, stoler du ikke helt på LED-LCD? vs gammeldags lysstoffrør-LCD?

kan jeg spørre hvorfor?
    ...jeg tror du går glipp av mye bildekvalitetsmessig

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo mange tråder her inne om tv'er med edg-led som sliter med clouding bl.a. NY teknologi er ikk enødvendigvis best i starten, det er bare å se på de første lcd tv'ene kontra de som er nå.

Dessuten er de dyrere enn budsjettet mitt. Jeg skal ha 55" (sitter langt fra tv'en)

Så derfor føler jeg meg tryggest på lcd. Var forresten innom en butikk hvor det hang en samsung 55 LED rett over en samsung 55 lcd, det var ikke så store bildeforskjellene (nå var sikkert ikke disse justert spes mye)

Jeg er som sagt ikke godt vant med min gamle, så jeg blir nok fornøyd med en "gammeldags" lysstoffrør lcd

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i alle dager du utelukker plasma helt og holdent er ett mysterium like stort som det at du tviler på LED skjermer.

Hvorfor ikke bruke pengene på en 60ps8000 ? En tv som har fått MYE skryt i tester til ca 15 000,-.

Vil tro den banker Sonyen ned i støvlene ganske godt når det gjelder bildekvalitet, features og sortnivå. ENESTE minuset må være høyre strømforbruk og litt midlertidig innbrenning om du lar xboxen stå på f.eks pause mens du snakker 15 minutt i telefon...

Men alt er jo såklart en smakssak..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma og innbrenning tar jeg ikke sjansen på
    Med små unger i hus så hender det ting skjer og at man glemmer en disneyfilm som blir stående på pause lenge osv.

Så saken er, jeg skal ha lcd og vil derfor helst ha tilbakemeldinger på 55" EX500

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en eldre sony lcd skjerm som jeg fortsatt syns er ganske bra, men hadde nok gått over til led-lcd hvis jeg hadde råd, flere kamerater har samsung sin 55led og det er mye mer "bang" i bildet.

desuten tror jeg cloudingen er en ting som kan skje med vanlig lcd og ikke har noe med led baklyset å gjøre...
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olakjerre
    Det er jo mange tråder her inne om tv'er med edg-led som sliter med clouding bl.a. NY teknologi er ikk enødvendigvis best i starten, det er bare å se på de første lcd tv'ene kontra de som er nå.

Dessuten er de dyrere enn budsjettet mitt. Jeg skal ha 55" (sitter langt fra tv'en)

Så derfor føler jeg meg tryggest på lcd. Var forresten innom en butikk hvor det hang en samsung 55 LED rett over en samsung 55 lcd, det var ikke så store bildeforskjellene (nå var sikkert ikke disse justert spes mye)

Jeg er som sagt ikke godt vant med min gamle, så jeg blir nok fornøyd med en "gammeldags" lysstoffrør lcd
    Clouding har du jo på alt så det har ikke noe og si om du velger lcd eller led.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt ingen LED 55 til under 15.000
    Kan jo hende jeg kan strekke meg litt om jeg blir frelst på en Samsung 55" led. Hvordan er disse å spille på? Jeg spiller mye, så det er en viktig del når det gjelder valg av tv.

Newcomer zobeon sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EX500 er helt klart et valg som ikke er dumt. Det er jo arvtakeren til W5500 som ble skrytt opp i skyene da det gjaldt bildekvalitet og sortnivå! Jeg har selv bestilt meg en 46" av denne, og jeg har pr i dag en Samsung 7 serie led. Jeg synes ikke edge-led er godt nok ennå. Klart, det er meget god kvalitet og dybde i bildet, men clouding/flashlight er det for mye av.. Samt at den også har blank skjerm - noe som er helt håpløst hos meg. Mitt tips er; gå for EX500 og kjøp heller en god led skjerm når teknologien er billigere og bedre

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting å tenke på dersom tv står litt u-barnevennlig plassert er at på LCD er det kun plastplate forann skjermen som gjør den VELDIG omfintlig for slag, og fingrer...Plasma derimot har en glass/hardplast plate som beskytter mo den slags

Og jeg spiller kanskje 5 timer om dagen på min Plasma...storfornøyd med bilde, INGEN etterslep med 600 HZ og 0,1ms responstid osv..

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sett ex500 personlig, men den har jo fått en del skryt den...
    Jeg har derimot sett på forgjengeren W5500, og syns den var en svært bra tv til prisen. Da kostet den rett under 20K for 52". Jeg vurderte å kjøpe den, men valgte heller 55X4500 siden det var ett meget godt tibud på den. Men W5500 var etter min mening vesentlig bedre enn alt jeg har sett med edge-led. Skal man ha en led basert tv, bør det være en med bakmonterte led og lokal dimming. Da får man ett løft i bildekvalitet kontra konvensjonellt baklys.
    Kan umulig tenke meg at Ex500 er dårligere enn W5500, og ut i fra det vil jeg helt klart anbefale den tv'en. Men vær oppmerksom på at innsynsvinkelen er typisk lcd og dermed mister du litt av det gode bildet dersom du sitter langt ut på sidene.
    Jeg har ikke noe problem med dette sånn som tv er plassert i forhold til sitteplasser, men det bør uansett være med i vurderingen om hvilken tv akkurat du skal kjøpe. Er innsynsvinkel ett problem er vel plasma eneste løsning, og da gir Panasonic sin G20 serie veldig mye for pengene akkurat nå

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for fine svar
    Innsynsvinkel har aldri vært noe problem på den gamle haugen jeg har, så da blir det nok ikke noe trøbbel med den evt nye EX500.

Nå har jeg funnet en Elkjøp som visstnok har 55'en utstilt. Så da får jeg ta en tur i helgen for å kikke litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tidligere klaget på at den er treg her på forum. Dette var bare på DVB-T på Canal Digital. Sony tok dette seriøst og har nå kommet med ny software. Problemet med treghet og låsing er nå løst.

Jeg har både W4500 og KDL-55EX500. Begge er veldig bra, men EX500 er best.

KDL-55EX500 er en veldig bra TV. Jeg tror ikke at en LCD TV med LED kantlys er noe særlig bedre. For meg ser det ut som om KDL-60EX700 ikke er bedre. I butikk ser den dårligere ut. Du blir helt sikkert fornøyd med EX500.

Kant-LED gir tross alt bare lys langs kanten, EX500 har lys bak helt skjermen. Det er ikke opplagt at kant-LED er best. LED med diodene bak hele skjermen og med lokal dimming er en annen teknologi som er bedre.

Newcomer Lars_N sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en 46EX500 og støtter Erik65 fullt ut. Bruker et par sekunder på å loade meny for billedinnstillinger, men ellers opplever jeg ingen treghet. Bruker forøvrig Cd HD PVR som hovedkilde. Bildet er meget bra og jeg mener at denne er like god som Samsungs 2009 edge-led 2010 har jeg ikke sett på, men sies at de er som 2009 med forbedrede medie-funksjoner. EX500 er også god på oppskallering av SD materiale fra scart. Clouding er i mine øyne nesten ikke til stede og betraktelig mindre enn edge-led, men verdt å merke seg at en bør sette baklys så lavt som mulig for å unngå "lommelyktkjegler i hjørnene når skjermen er sort. EX700 skal i følge flere innlegg på diverse forum være dårligere enn EX500 nettopp pga edge-led som ikke fungerer optimalt.

Sony er et solid Japansk merke med lite feilrapporter og en god garantiordning. F.eks. Samsung virker som sliter med mye høyere feilprosent. Kjedelig å ha TV på rep og ikke i stua. Japansk er kjent for å være bedre enn Koreansk/Kinesisk uten at jeg skal si at dette gjelder universelt eller at det ene er bedre enn det andre.

For min del stod det mellom denne og Panasonic 46G20 som er to meget gode TV'er i til det jeg mener er en rimelig fornuftig pris. Jeg valgte EX500 fordi jeg ikke orket å vente på at G20 skulle komme. Ville kanskje valgt annerledes i dag, men er alt i alt meget fornøyd med min EX500. Eneste minuset jeg merker er at den fort blir litt blass fra siden, men edge-led er gjerne ennå verre. Panasonic nok bedre til film i mørket, men for min del var uansett ikke det veldig viktig. En knall LCD. Svigers har W5500 og selv om den er litt raskere i billedinstillingsmenyen er jeg mer fornøyd med bidlet på EX500 og den har mindre clouding.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •