Montere plasma på lettvegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Montere plasma på lettvegg

Tenkte å montere en 50" plasma opp på veggen, men er usikker på om det faktisk er mulig. Veggen er en lettvegg bygget med sponplater og med to skydedører bak. Skruene kan være maks 3 cm lange, er de lengre en det treffer de en av dørene.

Skjerm med festet veier ca. 37 kg. Det eneste stenderet sitter midt på veggen, slik at det ikke kan benyttes direkte. Dessuten sitter det en del elektriske kabler i og rundt dette stenderet, så jeg har ikke så veldig lyst til å skru noe i det.

Noen som med sikkerhet vet om dette går eller ikke går og hva slags skruer en evt. trenger? Kan montere nærmest et uendelig antall skruer i veggfestet.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruk noen slike , bare pass på å få noen som er egnet til enkel eller dobbel gips alt etter hva du har på veggen

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen flere? Gjerne fra noen som faktisk har lest innlegget.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det sponplater du har, så kan du ihvertfall ikke bruke de skruene det er linket til, de er beregnet på gips.

Jeg ville nå tro at det går bra med vanlige treskruer, bare ta de så store at de akkurat passer i hullene på veggfestet. Er ikke noe poeng i å ta for små.

Hadde selv en 42" hengende på veggen i en dårligere konstruert vegg enn din, gikk fint det. Og den veide ikke noe mindre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, det var gode nyheter. Er litt nervøs for dette da skruene som sagt kan stikke maks 3 cm inn i veggen, blir de lengre enn dette vil de treffe og ødelegge skyvedøren. Veldig usikker på om slike små skruer vil greie vekten.

Fikk nesten sjokk da jeg så skruene som fulgte med veggfestet. De var 9 cm lange og nesten 1 cm brede...

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raspe
    Tenkte å montere en 50" plasma opp på veggen, men er usikker på om det faktisk er mulig. Veggen er en lettvegg bygget med sponplater og med to skydedører bak. Skruene kan være maks 3 cm lange, er de lengre en det treffer de en av dørene.

Skjerm med festet veier ca. 37 kg. Det eneste stenderet sitter midt på veggen, slik at det ikke kan benyttes direkte. Dessuten sitter det en del elektriske kabler i og rundt dette stenderet, så jeg har ikke så veldig lyst til å skru noe i det.

Noen som med sikkerhet vet om dette går eller ikke går og hva slags skruer en evt. trenger? Kan montere nærmest et uendelig antall skruer i veggfestet.
    Du kan jo vurdere denne. Tror den passer til standard fester bak på tv'er.

Wall Mount - Televisions | SAMSUNG

Så vidt jeg vet kan den brukes også uten stendere bak. Men du får sjekke den ut andre steder også.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Er det sponplater du har, så kan du ihvertfall ikke bruke de skruene det er linket til, de er beregnet på gips.
    Du kan fint bruke de "gipsankerne" fra linken over på sponplater også, og de vil gi en mye bedre feste enn vanlige treskruer. Utfordringen din kan vel være de skyvedørene som bare er 3 cm bak, men om du kan hekte dem av midlertidig, slik at du får skrudd inn gipsankerne, så kan du bytte ut den opprinnelige skruen i ankeret med en som er litt kortere. http://www.brfsodergatan.se/images/v...ander-skiv.jpg

Det kommer litt an på hvor tykk sponplaten din er, hvorvidt treskruer vil være nok (om du velger den metoden). 12-15 mm sponplate kan nok holde tv'n din, bare bruk flere skruer for å fordele vekten.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med en mellomløsning mellom tv-benk og henge på vegg?

Elkjøp - Omnimount TV-stativ

jeg hadde vært skeptisk til max 3cm skruer, sponplater uten tilgang på stendere og 37kg tv.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gipsankere er typisk godkjent for 20 kg på vegg (10 kg tak), så bruker du disse korrekt (ie fester dem skikkelig og med min 20 cm avstand) så er det ikke noe problem med 3 cm skruer.

Gyproc – Lettbyggeteknikk med gipsplater - Om innfestinger -

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mooze
    Du kan jo vurdere denne. Tror den passer til standard fester bak på tv'er.

Wall Mount - Televisions | SAMSUNG

Så vidt jeg vet kan den brukes også uten stendere bak. Men du får sjekke den ut andre steder også.
    Bare glem Samsung sitt slim-feste.
    Da har du kun 2 punkter på veggen som bærer vekten.

Jeg tror fint 3cm skruer som er godt brede vil kunne klare jobben i et vanlig veggfeste.
    Tenk deg å bruke 8 slike skruer. Da skal hver skrue selv klare 5kg, og sammen klarer de fint mere enn 40kg.

Og med 12 skruer vil du kun få 3.3kg pr skrue.

Men beste alternativet er nok den bord/stativ-løsningen det ble linket til.
    Den var jo genial!

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Men beste alternativet er nok den bord/stativ-løsningen det ble linket til.
    Den var jo genial!
    jepps, så lenge en ikke har en normalstor senterHT en vil ha på benken - den er snaue 40cm dyp og gir ikke veldig mye plass under tv'en i høyden.

Newcomer Superkonge sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gipsankrene sitter bra i gips og knallbra i spon. Lukk skyvedøra, skru til ankrene så de bøyer seg til på innsiden av veggen, sag av skruene slik at de ikke treffer døra og er lange nok til å feste seg i ankeret. Da henger TVn godt. Ulempen med anker istedenfor vanlige skruer er at det blir mye større hull i veggen. Kjører du på med en haug med vanlig skruer så vil de gjøre jobben de også. Skruene skal ikke holde hele vekten til TVn siden vekten dras nedover mot gulvet og skruene står horisontalt inn i veggen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

jeg har samme problem som deg, bare at jeg har gipsvegg. Hovrdan hengte du opp tv-en din opp til slutt?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •